در روزهای پایانی دور پنجم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال، نوبت به گروه سدانهای کوچک لوکس رسیده است. در دوئل قبلی این گروه شاهد رقابت میان آئودی A3 و آکورا ILX بودیم که مجموعاً در آن تعداد ۱۴۳۴ رأی به ثبت رسیده است. از این تعداد آراء، آئودی توانست با دریافت ۱۱۵۰ رأی و کسب ۸۰ درصد از کل آراء پیروز دوئل لقب گیرد درحالیکه آکورا تنها ۲۸۴ رأی دریافت کرده است. حال امروز در سومین و آخرین دوئل گروه سدانهای کوچک لوکس، بامو سری ۱ سدان به مصاف بیوک ورانو رفته است.
آئودی A3 سدان | آکورا ILX | مرسدس بنز CLA | دیاس 5LS |
آئودی A3 سدان | مرسدس بنز CLA | ||
بامو سری ۱ سدان | بیوک ورانو | ||
؟ |
بامو سری ۱ سدان
سری ۱ کوچکترین ساختهٔ بامو است که قبلاً در دوئلها به بیان تاریخچهٔ آن پرداختهایم. این خودرو که هماکنون در نسل دوم خود قرار دارد، روی پلتفرم دیفرانسیل عقب ساخته شده و در دو نسخهٔ هاچبک پنجدر و سهدر به بازار عرضه میگردد؛ اما شرکتکنندهٔ دوئل امروز ما سری ۱ سدان است که میتوان گفت بهجز نامش هیچ ارتباط دیگری با سری ۱ هاچبک ندارد. سری ۱ سدان توسط همکاری مشترک میان بامو و شرکت چینی برلیانس ساخته شده و صرفاً برای بازار چین در نظر گرفته شده است. این خودرو برای اولین بار رسماً در نمایشگاه گوانگژو ۲۰۱۶ رونمایی شده و فروش آن از فوریهٔ امسال در چین آغاز گردید. این ماشین کوچکترین سدان بامو محسوب میشود و همانطور که گفته شد فعلاً فقط در چین عرضه میشود اما طبق گزارشاتی گفته شده که در آینده احتمال عرضهٔ آن در اروپا و ایالاتمتحده وجود دارد. برخلاف سری ۱ هاچبک که خودرویی دیفرانسیل عقب است، سری ۱ سدان روی پلتفرم دیفرانسیل جلوی UKL بامو ساخته شده است. این پلتفرم در ابتدا در محصولات جدید مینی و نسل دوم بامو X1 مورداستفاده قرار گرفت. سری ۱ سدان که لحاظ طراحی داخلی و خارجی کاملاً با سری ۱ هاچبک متفاوت است، صرفاً در چین توسط برلیانس تولید میشود. این سدان کوچک آلمانی هماکنون در سه مدل مختلف در بازار چین عرضه میگردد. مدل پایه 118i نام دارد که به یک پیشرانهٔ ۱ لیتری سه سیلندر با ۱۳۵ اسب بخار قدرت مجهز است. دو مدل بعدی اما که به ترتیب 120i و 125i نام دارند، هردو از یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو استفاده میکنند که البته در دومی قدرت بالاتری تولید میکند. در این دوئل نیز به جهت هماهنگی با رقیب آمریکایی، قویترین مدل سری ۱ سدان یعنی 125i شرکت کرده است که ۲۳۰ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد.
بیوک ورانو
بیوک در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۱ سدان کوچک لوکسی را بنام ورانو معرفی نمود. این خودرو نخستین سدان کامپکت بیوک پس از خاتمهٔ تولید مدل اسکایلارک در سال ۱۹۹۸ محسوب میشود. ورانو روی پلتفرم دیفرانسیل جلوی دلتا II جنرال موتورز ساخته شده که با دیگر محصولات کامپکت این گروه خودروسازی مانند اوپل آسترا، شورلت کروز و بائوجون ۵۶۰ مشترک است. این سدان لوکس علاوه بر ایالاتمتحده، توسط شریک تجاری چینی جنرال موتورز یعنی سایک موتور، در چین هم به تولید میرسد. ورانو از زمان معرفی در سال ۲۰۱۱ تا به امروز بدون تغییر چندانی در بازار ایالاتمتحده عرضه میشود اما به علت فروش نهچندان رضایتبخش در این کشور، جنرال موتورز عرضهٔ آنرا از امسال در بازار آمریکا پایان داده است و بنابراین ورانو ازاینپس مانند رقیبش در این دوئل صرفاً در بازار چین عرضه میگردد. این در حالی است که در جولای سال ۲۰۱۵ نسل دوم ورانو صرفاً برای بازار چین معرفی گردید. این نسل روی پلتفرم جدید D2XX جنرال موتورز ساخته شده است. همچنین در چین اوپل آسترا نیز تحت عنوان بیوک ورانو هاچبک عرضه میگردد. ولی ما در این دوئل همان نسل اول ورانو را شرکت دادهایم که تا امسال در ایالاتمتحده عرضه میشد. در این کشور برای ورانو دو پیشرانهٔ مختلف قابل انتخاب بود. موتور اول یک واحد ۲.۴ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی با ۱۸۰ اسب بخار قدرت است. موتور بعدی اما از نوع ۲ لیتری چهار سیلندر توربو است که ۲۵۰ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد و برای دوئل هم همین موتور انتخاب شده است. نیروی این موتورها نیز توسط گیربکسهای شش سرعتهٔ دستی و اتوماتیک به چرخهای جلو انتقال پیدا میکند؛ اما نسل اول ورانو در چین صرفاً با یک موتور ۱.۶ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ با ۱۸۴ اسب بخار قدرت عرضه میشد که صرفاً برای این کشور در نظر گرفته شده بود.
مشخصات فنی
بامو 125i سدان | بیوک ورانو | |
پیشرانه | ۲ لیتری ۴ سیلندر | ۲ لیتری ۴ سیلندر |
تنفس | توربوشارژ | توربوشارژ |
قدرت | ۲۳۰ اسب بخار | ۲۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۳۵۰ نیوتن متر | ۳۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک | ۶ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو | جلو |
شتاب صفرتاصد | ۶.۸ ثانیه | ۶.۴ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۵۰ کیلومتر/ساعت | ۲۱۰ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۶.۴ لیتر (ترکیبی) | ۹ لیتر (ترکیبی) |
وزن | – | ۱۵۸۰ کیلوگرم |
طول | ۴.۴۵ متر | ۴.۶۷ متر |
فاصلهٔ محوری | ۲.۶۷ متر | ۲.۶۸ متر |
قیمت موردبررسی | ۴۵,۱۳۰ دلار در بازار چین | ۲۹,۱۰۰ دلار در بازار چین |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9861311]
:::فرشاد:::
۵ آبان ۱۳۹۶بیوک ورانو چهره دلنشینتری داره، توانش ایدهآله، قیمتشم واقعا با صرفست.
شاهين
۵ آبان ۱۳۹۶cla برنده نهاییه…بقیه ول معطلن
:::فرشاد:::
۵ آبان ۱۳۹۶سری ۱ سدان با ۴۵ هزار دلار قیمت، به هیچ وجه ارزش خرید نداره؛ شما میتونین با این رقم خودروهای به مراتب جذابتری مثل سوبارو WRX STI خریداری کنین، درسته که برندش سطح پایینتر از باموست، اما در مجموع خودروی بسیار دلچسب و البته با کیفیتیه.
Mohamad
۵ آبان ۱۳۹۶عذر میخوام فرشاد جان اما به هیچ وجه برند سوبارو سطح پایین تر از BMW نیست. شاید بازار هدفشون یکی نباشه اما از نظر کیفیت و کارایی سوبارو به مراتب بهتره و تو اکثر رده بندی های کیفی جز 10 تای اول بوده،
از نظر برندینگ و نفوذ اسمش هم که جای خود داره،
من واقعا متوجه نیستم که شما سطح و اصالت و کیفیت و کارایی و دوام رو با چه متر و معیاری اندازه گیری میکنید.
:::فرشاد:::
۵ آبان ۱۳۹۶با نظرت موافقم محمد جان،
ستاره های پرفروغ (Daniel)
۵ آبان ۱۳۹۶سوبارو سوگلی خودروسازیه.
مخصوصا با تولید موتور GT86 که ثابت کرد از ی موتور دولیتری چه قدرتی میشه گرفت.
GT86 بنظرتون شاید ماشین ساده ای باشه ولی واسه من که طرفدار خودروهای آلمانیم خیلی ارزش و احترام داره و نشون داده که ژاپن توانایی های بالایی داره فقط کافیه اراده کنه.
بالاترین احترام هارو برای GT-86 قائل هستم.
AMIR SCHUMACHER
۵ آبان ۱۳۹۶.
سوبارو در تمام وجوه پایین تر از BMW هست.
تو رو خدا اینجوری حرف نزنین.
ناسلامتی سایت خودروئیه.
در همه ی فاکتور های مورد بحث BMW بالاتر از سوباروئه.
اصلا سطح و کلاس کار BMW با سوبارو قابل مقایسست؟
BMW رو با لکسوس و infiniti و Acura مقایسه میکنن ( که هیچ کدوم در برابرش حرفی برای زدن ندارند) .
سوبارو با فولکس واگن و Opel مقایسه میشه.
در رده ی قابلیت اعتماد JD Power در سال 2017 سوبارو به زور جزو 20 تای اول بود و هم امتیاز با فولکس واگن و کرایسلر ( کرایسلر امسال کلی پیشرفت داشت) ( در واقع سوبارو رتبه ی بیستم رو کسب کرد)
در حالی که BMW با انبوهی از تکنولوژی های مخصوص یک برند لوکس ( که خرابی های خاص خودشون رو دارن) و قابلیت های اسپورت و … رتبه ی هفتم رو داشت و بالاتر از تمام برند های ژاپنی ( غیر از تویوتا و لکسوس ) قرارگرفت.
در مطالعات کانسومر ریپورتز هم BMW همیشه جزو 3 تای اوله.
سطح و اصالت و کیفیت و کارایی و دوام رو با هر متر و معیاری ” البته غیر از تعصب !” اندازه بگیری متوحه میشی BMW در همه ی موارد از تمام برند های ژاپنی غیر از لکسوس بهتره و فقط با Benz و Audi مقایسه میشه.
Mohamad
۶ آبان ۱۳۹۶ما اشاره کردیم که بازار هدف این دو تفاوت داره و بالطبع BMW بایدم امکانات و قیمت خودروهایی که تولید میکند متفاوت باشه و ما بحثمون سر چیزی که شما فکر میکنی نبود. اما جالبه که شما تو کامنتهای فی البداهه هم تناقض مینویسی؟
ما نفمیدیم لکسس در حد BMW هست یا نه آخرش!!!
ابتدای نظر شما :
BMW رو با لکسوس و infiniti و Acura مقایسه میکنن ( که هیچ کدوم در برابرش حرفی برای زدن ندارند) .
انتهای نظر شما:
BMW در همه ی موارد از تمام برند های ژاپنی غیر از لکسوس بهتره
!!!!!!!!!!!!!!!!
در آخر بگم تعصب خیلی بهتر از تظاهره دوست عزیز
شما از هر کسی تو این سایت بیشتر به آلمانیا ارادت داری. تعجبی نداره اینجور مواقع بیای و به سایر برندهای ژاپنی که این وسط نامی ازشون برده نشد غیر مستقیم بتوپی و بقیه را متهم به تعصب کنی که خودتو منطقی جلوه بدی!
سعید(تهران)
۵ آبان ۱۳۹۶چرا گلف R رو نمیگی که حتی ارزونتره
:::فرشاد:::
۵ آبان ۱۳۹۶من ایدهآلترین گزینه رو گفتم که بدون شک سوبارو WRX STIه، تو مرحله بعد گلف R و سیویک تایپ R
شندی
۵ آبان ۱۳۹۶تایید میشه..
AMIR SCHUMACHER
۵ آبان ۱۳۹۶.
دوست عزیز این قیمت مال بازار چینه.
اونجا تعرفه ها به شدت بالاست و سری 1 اگر در امریکا عرضه میشد قطعا زیر 30/000 دلار قیمت داشت.
.
در امریکا با 47/000 دلار میشه BMW 340i خرید که موتور 3 لیتریش 340 اسب بخار قدرت و 450 نیوتن متر گشتاور داره.
.
خیلی جالبه که شما این چیزا رو نمیدونی.
.
در بازار جهانی سری 3 معمولی با موتور 2 لیتری توربو 34/000 دلار قیمت داره
MAHDI . CHEVROLET
۵ آبان ۱۳۹۶همه چی یه طرف ، قیمت یه طرف
منم با فرشاد موافقم میشه جاش سوبارو خرید البته من به چارجر هم فکر میکنم
:::فرشاد:::
۵ آبان ۱۳۹۶مدلهای پایه چارجر در مقابل WRX STI حرف خاصی برای گفتن ندارن، مدلهای پر قدرتشم بالای ۵۰ هزار تا قیمت دارن.
MAHDI . CHEVROLET
۵ آبان ۱۳۹۶قیمت پایه چارجر با موتور ۶.۴ از ۴۰۹۹۰ دلاره و شتابشم ۴.۱ و قدرت ۴۸۵ اسبی داره ( از سوبارو قوی تره )
اونی که شما میگید قیمت بسیار پایین تری داره و ۶ سیلندره
مرصاد
۵ آبان ۱۳۹۶توان و گشتاور برابر
تاپ اسپید بالاتر
در عین مصرف بسیار کمتر ،
نشان دهنده تکنولوژی و مهندسی بالای ب ام و هست
با اینکه تو ماشینای آلمانی ، ب ام و همیشه آخرین انتخابم بوده ، ولی به هیچ وجه بیوک رو برتر نمیبینم
شایان
۵ آبان ۱۳۹۶شتاب ضعیفتر و قیمت بیشتر
به بیوک رای دادم چون آمریکاییه
محمد رضا
۵ آبان ۱۳۹۶شتابم که اصلا مهم نیس
:::فرشاد:::
۵ آبان ۱۳۹۶تو خوب بودن بامو شکی نیست اما سری یک سدان نمیتونه خصوصیات یه بامو واقعی رو داشته باشه و هیجان مورد نظر رو در حد اعلاء چه از نظر فنی و چه از نظر ظاهری، به بیننده و راننده انتقال بده. ضمنا بیوک اگر با کیفیتترین خودروساز آمریکایی نباشه، قطعا جزو سه تای اوله.
CNA
۵ آبان ۱۳۹۶واقعاً نامردیه بیوک رای کمتری بیاره
MUFC
۵ آبان ۱۳۹۶انتخاب من بی ام وِ، است ولی قیمتش اصلا به صرفه نیست، توی این کلاس خودرو که توسط لوکس سازا ساخته میشه بنظرم آئودی A3 خیلی قیمتش مناسبه
آرش آمریکایی
۵ آبان ۱۳۹۶مسلما بیوک انتخاب بهتریه
مشخصات فنیش عالیه طراحیش عالیه داخلی عالیه
قیمتشم با صرفس
orangutan
۵ آبان ۱۳۹۶چرا بی ام و اینقدر رای آوردی???
تقریبآ دوبرابر بیوک قیمتشه و این که در چین و توسط برلیانس مونتاژ میشه و البته مصرف سوخت پایینی هم داره حداکثر سرعتشم بیشتره
:::فرشاد:::
۵ آبان ۱۳۹۶صرفا چون باموست. . .
Hemichan
۵ آبان ۱۳۹۶به همون دلیل که ما مدتهاست تو نظر سنجی شرکت نمیکنیم
نتایجش غیر واقعیه
Infinite
۵ آبان ۱۳۹۶@orangutan
@فرشاد
دوستان گرامی طوری میفرمایید برلیانس تولید می کنه و صرفا بیامو هست که انگار این برند به برلیانس سپرده که یه چیزی به اسم ما بساز و بفروش بره!!!
مسلما بیامو کاملا به روند ساخت این مدل نظارت داره و کیفیت خودرو مورد تایید این شرکت هست. هیچ شرکتی با اعتبار خودش در بازار بازی نمیکنه. اون هم شرکت بزرگی مثل BMW و اون هم در بازار بزرگی مثل چین!
گیجو ویج توی دایره میچرخم مثه پرگار(LAST VIPER)
۵ آبان ۱۳۹۶بی ام و طراحی گیرا تر وزیبا تری داره
هر چند مشخصات فنی بویک بهتره
ولی پاشنه آشیل سری یک قیمت بالاشه که به صرفه نی
جدا از بحث قیمت به بی ام و رای دادم
ارش
۵ آبان ۱۳۹۶معلومه به بی ام و رای میدم قیافه بیو ک واقعا مضحکه شبیه ماشینهای هندی میمونه.هندلینگ بی ام و هم عالیه در مقابل هندلینگ ضعیف بیوک.در ضمن بلاترین مدل سری 1 بی ام و شتابش در حدود 4.5 ثانیه هست.
شایان
۵ آبان ۱۳۹۶اینجوری که شما از هندلینگ حرف میزنی جرمی کلارکسون حرف نمیزنه
:::فرشاد:::
۵ آبان ۱۳۹۶لطفا با مدرک ثابت کن هندلیگ بیوک ورانو بده، اما سری یک عالیه.
AMIR SCHUMACHER
۵ آبان ۱۳۹۶.
قبول دارم قیافه ی بیوک جالب نیست.
مختار
۵ آبان ۱۳۹۶این قیمت بی ام و برای بازار چینه اگه بخواد عرضه جهانی کنه باید زیر ۳۵ تا قیمت بزاره
سروش
۵ آبان ۱۳۹۶نسل جدید بیوک ورانو 1 ساله که داره تو چین تولید میشه و این نسلی که شما اینجا برای مقایسه آوردین تولیدش از سال 2016 تو امریکا متوقف شده .
سروش
۵ آبان ۱۳۹۶مقاله ای که میگه بیوک ورانو هایی که امسال تو امریکا فروش رفته ساخت چینه نه دیترویت.
http://nypost.com/2015/08/18/gm-plans-to-sell-buicks-made-in-china-to-americans/
ویکی پدیا هم نوشته نسل اول تا سال 2016 تو امریکا تولید شده و نسل دوم مختص بازار چینه.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Buick_Verano
سری جدید بیوک ورانو امسال فروشش تو امریکا متوقف میشه و نسل جدیدش 2019 به امریکا برمیگرده.
ونوم اف ۵
۵ آبان ۱۳۹۶به جز مصرف سوخت بهتر همه برتری ها با بیوک بود
#ali.m#
۵ آبان ۱۳۹۶البته همین اختلاف مصرف سوخت با وجود حجم سیلندر برابر دوتا ماشین .خیلی عالیه .در حدی که میشه کل برتری های بیوک رو نا دیده گرفت
ولی خب اختلاف قیمت زیادی دارن
قیمت سری1بی منطق زیاده
ونوم اف ۵
۵ آبان ۱۳۹۶از حجم برابر ۲۰ اسب قدرت بیشتری بیرون کشیده و فاصله محوریش بیشتره یعنی فضای سرنشین بیشتره قیمتش هم که ۱۶ هزار تا پایین تره
شایان
۵ آبان ۱۳۹۶رای بیشتر بی ام و فقط و فقط بخاطره برند بی ام وست وگرنه هر دوماشین با عملکرد برابر اختلاف قیمتی زیادی دارن
AMIR SCHUMACHER
۵ آبان ۱۳۹۶.
مصرف سوختش هم اندازه ی کامیون شده !!!
اینم بگو دیگه.
شایان
۵ آبان ۱۳۹۶قیمت اونم خیلی بیشتره انقدر بیشتره که حتی مصرف سوخت کمترش به چشم نمیاد
Majidsh
۵ آبان ۱۳۹۶قیمت BMW واقعا بالاست
از اونطرف هم این بیوک بیشتر شبیه ماشینهای کره ایی نسل قدیم میمونه
ولی در هر صورت جفتشون از برندهایی معتبر هستند و صد البته با کیفیت
Mercede kaviani
۵ آبان ۱۳۹۶با سلام به دوست عزیز امیر دهقان
وسپاس بی کران از مطلب این مقایسه بسیار عالی شما دوست عزیز
انتخاب من بیوک ورانو بخاطر زیباتر بودن قدرت بیشتر موتور و دارا بودن قیمت حدود نصف باقیمت سری 1 ولی با مشخصات یکسان ودر مواردی حتی فراتر و برتر از سری 1
باتشکر دوستدار شما مرسده کاویانی
حمیدرضا
۵ آبان ۱۳۹۶چون برند بیوک رو بیشتر میپسندم به بیوک رای دادم هرچند که قیمت بیوک خیلی خیلی بهتر از بی ام دبلیو هست و اینکه بی ام دبلیو دیفرانسیل جلو خیلی چشم گیر نیست