بی ام وهیوندای

دوئل ب‌ام‌و M140i و هیوندای i30 N

در قسمت سوم دور پنجم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال، نوبت به گروه هاچ‌بک‌های داغ رسیده است. گروهی که در دوئل قبلی آن هوندا سیویک تایپ R در برابر سوبارو WRX STI قرار گرفت. در این رقابت تمام ژاپنی مجموعاً ۱۵۱۹ رأی به ثبت رسیده است که سیویک تایپ R موفق شد با کسب ۹۸۳ عدد از آن‌ها یا به‌عبارت‌دیگر کسب ۶۴ درصد از کل آراء در دوئل پیروز گردد. این در حالی است که در طرف مقابل WRX STI موفق به کسب ۵۳۶ رأی شده است. حال امروز در پنجمین دوئل گروه هاچ‌بک‌های داغ شاهد رقابت ب‌ام‌و M140i با هیوندای i30 N خواهیم بود.

آئودی RS3

سئات لئون کوپرا

مرسدس بنز A45 AMG

فورد فوکوس RS

آئودی RS3

مرسدس بنز A45 AMG

فولکس‌واگن گلف R

پژو ۳۰۸ GTI

سوبارو WRX STI

هوندا سیویک تایپ R

فولکس‌واگن گلف R

هوندا سیویک تایپ R

ب‌ام‌و M140i

هیوندای i30 N

رنو مگان RS

اشکودا اکتاویا RS

؟

؟

ب‌ام‌و M140i

ب‌ام‌و برای اولین بار در نمایشگاه پاریس ۲۰۰۴ از مدل سری ۱ خود رونمایی کرد. این خودرو که کوچک‌ترین محصول ب‌ام‌و محسوب می‌شد، در اصل به‌عنوان جایگزین مدل سری ۳ کامپکت معرفی شد اما برخلاف آن در چهار نسخهٔ مختلف شامل هاچ‌بک سه‌در، هاچ‌بک پنج‌در، کوپه و کابریو به تولید رسید. در این نسل صرفاً مدل کوپه در نسخهٔ M تولید شد. سپس در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۱ نسل دوم سری یک با کد F20 رونمایی شد؛ اما به دلیل اعمال شیوهٔ جدید نام‌گذاری محصولات ب‌ام‌و در این نسل نسخه‌های کوپه و کابریو تحت نام سری ۲ عرضه شدند و سری ۱ تنها به‌صورت هاچ‌بک سه‌در و پنج‌در تولید می‌شود. این نسل از سری ۱ همچنان در حال تولید است که البته در سال ۲۰۱۵ فیس‌لیفتی را تجربه کرده است. در این فیس‌لیفت که در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۵ رونمایی شد، عمدهٔ تغییرات در قسمت جلو انجام گرفته و طراحی بحث‌برانگیز قبلی تا حد زیادی بهبود یافته است. سری ۱ کنونی مانند نسل قبلی، خودرویی دیفرانسیل عقب است و تنها هاچ‌بک دیفرانسیل عقب بازار محسوب می‌شود؛ اما متأسفانه نسل آیندهٔ این خودرو روی پلت‌فرم دیفرانسیل جلوی جدید ب‌ام‌و ساخته خواهد شد. سری ۱ هم‌اکنون با پیشرانه‌های مختلف بنزینی و دیزلی عرضه می‌گردد اما برخلاف نسل قبلی، در این نسل نسخهٔ M برای مدل هاچ‌بک هم ارائه شده که M140i نام داشته و قوی‌ترین عضو خانوادهٔ سری ۱ محسوب می‌شود. این خودرو از یک پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی استفاده می‌کند که ۳۴۰ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد؛ بنابراین M140i تنها هاچ‌بک اسپرتی است که به پیشرانهٔ شش سیلندر مجهز است. برای انتقال نیروی این موتور دو گیربکس مختلف در نظر گرفته شده که یکی از آن‌ها شش سرعتهٔ دستی است. همچنین به‌صورت استاندارد نیروی پیشرانه به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود اما امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک XDrive هم برای آن وجود دارد.

هیوندای i30 N

هیوندای نسل نخست مدل i30 را به‌عنوان هاچ‌بکی کامپکت در سال ۲۰۰۷ رونمایی کرد. این خودرو که به کشورمان هم وارد شد، در دو نسخهٔ هاچ‌بک پنج‌در و استیشن تا سال ۲۰۱۲ به تولید رسید درحالی‌که نسل دوم i30 در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۱ رونمایی شده بود. در این نسل نسخهٔ هاچ‌بک سه‌در هم به خانوادهٔ i30 اضافه شد. سرانجام در نمایشگاه پاریس ۲۰۱۶ نسل سوم یا کنونی این هاچ‌بک کره‌ای رونمایی گردید. این نسل که در ایالات‌متحده با نام الانترا GT عرضه می‌شود، روی پلت‌فرم J4 کیا-هیوندای ساخته شده که با خودروهایی چون هیوندای الانترا و کیا سید مشترک است. در نسل سوم i30 دوباره نسخهٔ هاچ‌بک سه‌در حذف شده و در ابتدا صرفاً به‌صورت هاچ‌بک پنج‌در و استیشن تولید گردید اما به‌تازگی هیوندای نسخهٔ پنج‌در لیفت‌بک این خودرو را هم معرفی کرده است. از سوی دیگر این شرکت کره‌ای مدت‌ها بود که خبر از تأسیس بخش اسپرت و عملکردی خود بنام بخش N خبر داده بود. تا اینکه سرانجام چند ماه پیش هیوندای هاچ‌بک اسپرت i30 N را به‌عنوان اولین محصول بخش N خود معرفی کرده و برای اولین بار به بخش هاچ‌بک‌های داغ وارد شد. این خودرو فعلاً فقط به‌صورت هاچ‌بک پنج‌در ارائه شده است. i30 N به یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو مجهز است که در دو نسخهٔ مختلف پایه و پرفورمنس ارائه می‌گردد. نسخهٔ پایه ۲۵۰ اسب بخار قدرت دارد درحالی‌که مدل پرفورمنس از قدرت بیشتری معادل ۲۷۵ اسب بخار سود می‌برد و ما نیز در این دوئل همین نسخه را انتخاب کرده‌ایم؛ اما گشتاور هردوی این مدل‌ها یکسان و برابر با ۳۵۳ نیوتن متر است. برای انتقال نیرو هم یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی در نظر گرفته شده که قدرت را به چرخ‌های جلو می‌رساند. هیوندای i30 N در سراسر اروپا عرضه خواهد شد اما برنامه‌ای برای عرضهٔ آن در ایالات‌متحده وجود ندارد.

مشخصات فنی

ب‌ام‌و M140i

هیوندای i30 N

پیشرانه ۳ لیتری ۶ سیلندر خطی ۲ لیتری ۴ سیلندر خطی
تنفس توربوشارژ توربوشارژ
قدرت ۳۴۰ اسب بخار ۲۷۵ اسب بخار
گشتاور ۵۰۰ نیوتن متر ۳۵۳ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته دستی ۶ سرعته دستی
محور محرک عقب جلو
شتاب صفرتاصد ۴.۸ ثانیه ۶.۱ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر/ساعت ۲۵۰ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت ۷.۸ لیتر (ترکیبی) ۷.۱ لیتر (ترکیبی)
وزن ۱۴۵۰ کیلوگرم ۱۵۰۹ کیلوگرم
طول ۴.۳۲ متر ۴.۳۳ متر
فاصلهٔ محوری ۲.۶۹ متر ۲.۶۵ متر
قیمت پایه ۳۱,۸۷۵ پوند ۲۷,۹۹۵ پوند

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید

[polldaddy poll=9843635]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۵ دیدگاه‌ها

  1. SERIAL WINNER

    ۱۱ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (11565 ديدگاه)

    .
    معلومه BMW … .

    1. سعید

      ۱۱ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (4 ديدگاه)

      کلا این تیتر توهین بود به ماشین بازا این کجا و آن کجا

    2. علیx76

      ۱۱ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (1206 ديدگاه)

      تفاوت فنی رو ک دیدم گفتم حتما هیوندای ۳۰-۴۰ درصد ارزونتره حتما
      ولی با این اختلاف قیمته کم …

      1. Moh

        ۱۱ مهر ۱۳۹۶
        سوابق: (8 ديدگاه)

        قیمت بی ام دبلیو اشتباست، این قیمت مربوط به مدل پایه با موتور دیزل هستش، مدلای ام پکیج حدود ۴۵ هزار پوند هست.

        1. فرامرز

          ۱۲ مهر ۱۳۹۶
          سوابق: (1597 ديدگاه)

          این مدل که اینجا ذکر شده تو آلمان از ۴۲۰۰۰ یورو شروع میشه ولی احتمالاْ شامل تخفیف هایی هم بشه. مثلاْ ارزونترین تیپ سری ۱ حدود ۲۵۰۰۰ یورو قیمت خورده تو سایت ب ام و ولی بعضی نمایشگاه ها حتی ۲۱۰۰۰ یورو هم میفروشن. این تخفیف ها معمولاْ برای برندهای اقتصادی کمتر هست.

    3. حامد

      ۱۱ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (831 ديدگاه)

      و این افتخاریست برای هیوندای که با bmw مقایسه بشه

      1. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

        ۱۱ مهر ۱۳۹۶
        سوابق: (3019 ديدگاه)

        همچین میگین که انگار دارن سایپا رو ب‌ام‌و مقایسه می‌کنن! هیوندای چه از نظر آمار فروش و چه از نظر قابلیت اطمینان، تو آمارهای ارائه شده، بالاتر از ب‌ام‌وست.

        1. SERIAL WINNER

          ۱۱ مهر ۱۳۹۶
          سوابق: (11565 ديدگاه)

          .
          به 100 دلیل میگم ، آمار JD power منعکس کننده ی واقعیتی که من و شما فکر میکنیم نیست.

          قابلیت اعتماد : I30 N ? ، وجدانا خودت خندت نمیگیره ؟!؟

        2. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

          ۱۱ مهر ۱۳۹۶
          سوابق: (3019 ديدگاه)

          یه موسسه بین‌المللی با تعداد زیادی کارشناس، وقت میذارن از چند صد یا گاهی چند هزار مالک خودرو نظرسنجی می‌کنن، نتیجه نهایی رو اعلام می‌کنن و همه جا هم به آمارشون استناد میشه، بعد از نظر دوستان پدالی، واقعیت چیز دیگست!!! اصلا آمار این موسسه به کنار، بررسی‌های شخصی هم دروغ میگن؟

    4. شایان

      ۱۲ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (145 ديدگاه)

      ماشینای 2 لیتری بی ام و از این هیوندای کمتر قدرت تولید میکنن

  2. Behnam.xan

    ۱۱ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (156 ديدگاه)

    سلطان قلبها بیمر???
    تلاش هیوندای هم ستودنیست?

    1. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

      ۱۱ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (3019 ديدگاه)

      به نظرم ب‌ام‌و اون‌جور که باید و شاید رو سری ۱ وقت نذاشته و بازی رو به A۴۵ و RS3 میبازه.

      1. Behnam.xan

        ۱۱ مهر ۱۳۹۶
        سوابق: (156 ديدگاه)

        برعکس من ازش خوشم میاد.
        از نظر ظاهر هم بگی که کم از اون دوتا نداره و این سلیقه است
        از نظر فنی هم که بگی قدرت و شتاب ایدال داره و bmw ماشیناش تو لذت رانندگی از بهترین هاست

  3. me84

    ۱۱ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    .
    به BMW رای دادم چون ندید میگم لذت رانندگی BMW چند سرو گردن از هیوندای بالاتره اما خدایی طراحی هیوندای از BMW هیچ چی کم نداره که هیچ، از بعضی زوایا “””به نظر من””” از BMW هم خوش فرم تره. مثلا تو نمای جلو.
    کاملا بیطرفانه گفتم چون من طرفدار اول آمریکایی و بعد ژاپنیها هستم.

    1. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

      ۱۱ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (3019 ديدگاه)

      ظاهر بیرون: i30 N
      ظاهر داخل: هر دو
      مجموعه فنی: M140
      قابلیت اطمینان: i30 N

  4. AK_007

    ۱۱ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (562 ديدگاه)

    دوستان توجه کنن ک چیزی حدود 16 میلیون تومن یا ب عبارتی 4000 دلار بین این دو ماشین اختلاف قیمته

    1. charger

      ۱۱ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (395 ديدگاه)

      این دوستمون راست میگه میتونی هیوندای رو بخری با بقیه پولشم یه پراید مدل 90 بگیری تازه کم مصرف هم هست

      1. AK_007

        ۱۱ مهر ۱۳۹۶
        سوابق: (562 ديدگاه)

        اره, پرایده حتما بدرد شما میخوره

    2. شاهين

      ۱۱ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (856 ديدگاه)

      در عجب بودم که چه کسایی به هیوندای رای دادن! که دلیل فوق العاده منطقیه شما رو دیدم :)

      1. AK_007

        ۱۱ مهر ۱۳۹۶
        سوابق: (562 ديدگاه)

        دوست عزیز
        من خودم ب دلیل موتور شش سیلندر خطی و دیفرانسیل عقب ب BMW رای دادم

      2. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

        ۱۱ مهر ۱۳۹۶
        سوابق: (3019 ديدگاه)

        دلیل نداره همه به ب‌ام‌و رای بدن! ظاهر i30 N بهتره، استهلاکش پایین‌تره، قیمتش مناسب‌تره. . .

        1. sunmartin

          ۲۴ مهر ۱۳۹۶
          سوابق: (1918 ديدگاه)

          اصلا این مقایسه اشتباهه
          خودوری 2000 سی سی با 3000 مقایسه کردن و نتیجه گیری کردن بی ام دبلیو بهتره
          از هر لحاظ هیوندای آی سی n برنده است
          قیمت
          نوآوری
          استهلاک صفر
          گارانتی
          مصرف

  5. PaRHaM

    ۱۱ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (741 ديدگاه)

    توی لیست جای RS5 نباید RS3 باشه؟

    1. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

      ۱۱ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (3019 ديدگاه)

      دقیقا باید RS3 تو این لیست باشه. . .

  6. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

    ۱۱ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    محصولات N هیوندای آینده درخشانی دارن اما فعلا در حد امثال ب‌ام‌و نیستن.

    1. ماتئوس

      ۱۲ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (694 ديدگاه)

      اینقد دیسلایک گرفتی تا مجبور شدی از بیمر تعریف کنی …اینقد مقاومت نکن فرشاد جان ، شل کن ❤️?

  7. M

    ۱۱ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (227 ديدگاه)

    تنها هاچبک دیفرانسیل عقب و شش سیلندر. .. بینظره این bmw …

  8. شاهین یزدین

    ۱۱ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (69 ديدگاه)

    اون دوستانی که به بی ام و رای ندادن واقعا چرااااااااا؟؟؟؟!!!!!!

  9. حسین

    ۱۱ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (20 ديدگاه)

    از نمای پشت آی 30 خیلی طراحی خوبی داره
    ولی نباید این دو ماشین باهم مقایسه بشن

  10. احمد

    ۱۱ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (113 ديدگاه)

    28 هزار پوند خیلی زیاده برای این ماشین کره ای ها قیمتشون غیر منطقی بالا بردند

  11. Mohamad

    ۱۱ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (85 ديدگاه)

    مقایسه ی هیوندای با بی ام و مثل مقایسه مگس با فانتوم می مونه…

  12. مختار

    ۱۱ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (75 ديدگاه)

    کاش دوئل هایی که نتیجه اش معلومه برگذار نشه تا وقت هم تلاف نشه

  13. Pooya

    ۱۱ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (23 ديدگاه)

    جان! چی شده؟ هیوندای در برابر بی ام و!؟
    قبول دارم هیوندای پیشرفت چشمگیری در این چند سال داشته مخصوصا کلاس سدان های لوکس، ولی برای رقابت در کلاس هاچبک های داغ که تازه وارد حساب میشه خیلی کار داره تا مثل رقبا بشه.

  14. aston martin

    ۱۱ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (1346 ديدگاه)

    بی ام و کجاش دنده دستی بود که جدول زده دستی؟ :/

  15. حمیدرضا

    ۱۱ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (2414 ديدگاه)

    رای من بی ام دبلیو و در دنیای واقعی هم باز چشم گیر تره منتهی شاید اگر قرار باشه خرید کنم و بودجم کم باشه نگاهی هم به هیوندای میکنم

  16. Pooriya_German_BMW

    ۱۱ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (584 ديدگاه)

    با اینکه عاشق ب ام و هستم ولی باید اعتراف کرد ب ام و هاچ بک ساز خوبی نیست چون هیچ کدام از شاخصه های یک هاچ بک درون این ماشین نیست هاچ بک عموما طراحی دیفرانسیل جلو دارن و از موتور ۴ سیلندر استفاده میکنن در این کلاس خودرویی فولکس واگن با مدل گلف و پژو با مدل ۳۰۸ سردمدار این کلاس هستند حتی آئودی و مرسدس بنز برای این کلاس مدل دیفرانسیل جلو طراحی کردند
    همان طوریکه ساخت یک سدان سایز بزرگ(مثل سری۷ یا اس کلاس) دیفرانسیل جلو خنده داره یک هاچ بک دیفرانسیل عقب با موتور شش سیلندر هم خنده داره

    1. امیرحسین

      ۱۱ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (102 ديدگاه)

      دقیقا به خاطر همین خصوصیاتشه که من عاشقشم
      امیدوارم bmw این مدلو عوض نکنه

  17. mohammad_FM 480

    ۱۱ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (1894 ديدگاه)

    قطعا بی ام و
    فنی که واقعا بهتره
    اوووه 6 سیلند رو دف عقب هم که هست…
    البته طراحی هیوندای هم بد نیست ولی به بی ام و نمیرسه

    1. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

      ۱۱ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (3019 ديدگاه)

      انصافا طراحی i30 N بهتر از سری یک ب‌ام‌وست. از نظر من زشت‌ترین طراحی ب‌ام‌و، مال سری یک هاچ‌بکه.

      1. mohammad_FM 480

        ۱۲ مهر ۱۳۹۶
        سوابق: (1894 ديدگاه)

        البته فرشاد جان بر میگرده به سلیقه همش.
        شاید درست باشه که میگی سری یک زشت ترین طراحی بی ام و هست ولی بنظرم نمیشه گفت چون زشت ترین طرح بی ام و هست از i 30 تو طراحی کم داره.
        بازم تاکید میکنم همه چیز نهایتا به سلیقه و علاقه به برند بر میگرده.
        مگه نه؟

        1. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

          ۱۲ مهر ۱۳۹۶
          سوابق: (3019 ديدگاه)

          حق با شماست عزیز ❤

  18. امیر

    ۱۱ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (236 ديدگاه)

    درسته بی او و بهتره ولی انصافا مشخصات فنی و نمای بیرونی و کابین هیوندا هم چیزی کم نداره

    1. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

      ۱۱ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (3019 ديدگاه)

      i30 N به عنوان یه تازه کار خیلی خوب عمل کرده و فقط از نظر فنی هیجانش کمتر از ب‌ام‌وست، وگرنه طراحی بهتری داره، امکاناتش بیشتر نباشه، کمترم نیست، کیفیت ساختشم ایده‌آله.

  19. Omid622

    ۱۱ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (744 ديدگاه)

    واقعا قیاس مع الفارقی بود
    اصلا نمیخورن بهم

  20. amin

    ۱۱ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (1131 ديدگاه)

    آخه اصلا هیوندای رو چه به بزرگان این صنعت؟؟؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا