برای قسمت بعدی سری رقابتهای خودرویی پدال یکی از کلاسهای شلوغ و پرطرفدار خودرویی یعنی سگمنت کراساوورهای کامپکت لوکس را انتخاب کردهایم که تقریباً تمامی سازندگان خودروهای لوکس و پریمیوم نمایندهای در آن دارند. خودروهای حاضر در این کلاس و رقابتهای ما عبارتاند از:
مرسدس بنز GLC
مرسدس بنز GLC کوپه
بامو X3
بامو X4
آئودی Q5
لکسس NX
آکورا RDX
اینفینیتی QX50
لینکلن MKC
بیوک اینویژن
دیاس ۷
جگوار F-Pace
آلفارومئو استلویو
ولوو XC60
لندروور دیسکاوری اسپرت
پورشه ماکان
در اولین سری از رقابتهای این کلاس، دو کراساووری به مصاف یکدیگر رفتهاند که هر دو در بازار کشورمان هم حضور دارند یعنی بامو X3 و لکسس NX.
لکسس NX
سری NX بهعنوان کوچکترین کراساوور لکسس و برادر کوچکتر مدل RX در سال ۲۰۱۴ و در نمایشگاه پکن رونمای شد. NX که در کلاس کراساوورهای کامپکت لوکس قرار دارد، هنوز لقب کوچکترین کراساوور لکسس را در اختیار دارد اما احتمالاً بهزودی با معرفی نسخهٔ تولیدی مدل UX این لقب را واگذار خواهد کرد. درهرحال این کراساوور لوکس در دو مدل NX200t و NX300h تولید میشود که اولی مجهز به یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو بنزینی بوده و دومی از قوای محرکهٔ هیبریدی متشکل از یک پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری تنفس طبیعی استفاده میکند که ما برای این رقابت مدل NX200 را انتخاب کردهایم. این موتور ۲۳۵ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد. البته NX بهتازگی فیسلیفتی را تجربه کرده که در نمایشگاه شانگهای رونمایی شد اما به دلیل اینکه چند روزی بیشتر از معرفی این نسخه نگذشته است و همینطور رقیبش در این نبرد نیز نسبتاً پا به سن گذاشته است ترجیح دادیم همان نسخهٔ پیش از فیسلیفت NX را انتخاب کنیم.
بامو X3
X3 برای اولین بار در سال ۲۰۰۳ بهعنوان دومین شاسیبلند بامو بعد X5 به بازار آمد. X3 نیز مانند NX برای چندین سال عنوان کوچکترین کراساوور بامو را در اختیار داشت تا اینکه در سال ۲۰۰۹ و با معرفی مدل X1 این عنوان به برادر کوچکتر رسید. تولید نسل اول X3 نیز تا آگوست ۲۰۱۰ ادامه داشت تا اینکه در نمایشگاه پاریس همین سال نسل دوم آن معرفی شد. این نسل در سال ۲۰۱۴ فیسلیفتی را تجربه کرد که عمده تغییرات آن در قسمت جلو و چراغها روی داده بود. همچنین در همین سال مدل X4 هم به سبد محصولات بامو افزوده شد که در اصل نسخهٔ کوپهٔ X3 محسوب میشود. تولید نسل دوم این کراساوور پریمیوم همچنان ادامه دارد اما این نسل تقریباً به پایان عمر خود نزدیک شده است چراکه سال آینده نسل سوم X3 معرفی خواهد شد. نسل کنونی X3 با پیشرانههای مختلف چهار سیلندر و شش سیلندر خطی بنزینی و دیزل عرضه میشود که ما برای هماهنگی با رقیب ژاپنی مدل X3 28i را انتخاب کردهایم. این مدل مجهز به یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر توربو با ۲۴۰ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور است.
مشخصات فنی
لکسس NX200 | بامو X3 28i | |
پیشرانه | ۲ لیتری ۴ سیلندر | ۲ لیتری ۴ سیلندر |
قدرت | ۲۳۵ اسب بخار | ۲۴۰ اسب بخار |
گشتاور | ۳۵۰ نیوتن متر | ۳۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | ۷.۴ ثانیه | ۶.۵ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۰۰ کیلومتر/ساعت | ۲۱۰ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۹.۸ لیتر (ترکیبی) | ۹.۸ لیتر (ترکیبی) |
وزن | ۱۸۳۷ کیلوگرم | ۱۸۸۲ کیلوگرم |
طول | ۴.۶۳ متر | ۴.۶۶ متر |
قیمت پایه | ۳۷,۶۸۰ دلار | ۴۱,۰۴۵ دلار |
قیمت در ایران | ۳۵۰ میلیون تومان | ۴۰۰ میلیون تومان |
با توجه به جمیع جهات، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9731041]
LEO
۵ اردیبهشت ۱۳۹۶از بین X3 و NX نظر من NX ولی از بین NX و X4 منX4 انتخاب میکنم
توحید
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶دوستان این مقایسه اشتباهه،درسته که تو ایران این دوتا ماشین تو یه رده قیمتیه،ولی رقیب X3 در واقع لکسوس RX هستش که چند ماه دیگه RX200t میاد ایران که کلا یه سرو گردن از X3 بالاتره و رقبای اصلیش تو ایران نیستن (همون ماشینایی که تو متن ذکر شده )NX،رقیب NX تو بازار جهانی X1 هستش.همین طور رقیب X5 لکسوس LX هستش.
ماکسیم
۱۱ تیر ۱۳۹۶رقیب rx درواقع میشه x4.
محمد
۵ اردیبهشت ۱۳۹۶چقدر رقابت نزدیک ، NX خوبه و جوون اما این طراحی روز به روز کهنه تر میشه که نقطه برتری فعلی nx همینه و لی خوب این پیرمرد باواریا ثابت کرد دود از کنده می شه
امین
۵ اردیبهشت ۱۳۹۶از نظر پیشرانه قطعا ایکس 3 . ولی از نظر هزینه نگهداری و کم خرجی ان ایکس
Infinite
۵ اردیبهشت ۱۳۹۶با توجه به تجربه سواری و مشخصات، X3 رو انتخاب کردم. NX خودروی خوبی هست اما کیفیت سواری در حد X3 عرضه نمیکنه. نمیدونم چرا NX پیروز این رقابت شد.
amk
۶ اردیبهشت ۱۳۹۶به نظر من لکسس بهتره چون ظاهر جدیدتر و قیمت مناسب ترى داره.و به هر حال کم خرجتره اما ب ام و لوکس تره و برند بالا ترى داره اما کلا تو این کلاس فقط بنز glc جدید.امیدوارم زودتر توى ایران بیاد
swedish arrogant tiger
۲۱ خرداد ۱۳۹۶هر جور حساب میکنم ایکس 4 بهتره نمیدونم چرا اینقد به لکسوس رای دادن . قیافه لکسوس مخصوصا چراغاش خیلی مضخرفه
Amir
۷ تیر ۱۳۹۶دوستان کسی میدونه چجوری باید آینه بغل ان ایکسو جمع کرد از داخل؟ خواهشا اگه میدونین کمک کنید ممنون