نسل ششم بامو سری ۳ در سال ۲۰۱۳ شاهد تولد یک عضو سوم بانام گرن توریزمو بود. خودرویی که نمیتوان آن را بهطور کامل در یک کلاس قرار داد. نه در کلاس خودروهای سدان جای میگیرد، نه میتوان آن را هاچبک دانست و نه امکان کراس اوور خواندن آن وجود دارد. این در حالی است که خودروساز باواریایی در سال ۲۰۰۹ نسخهٔ گرن توریزموی سری ۵ را نیز معرفی کرده و در رابطه با فلسفهٔ وجودی چنین خودرویی با انتقاداتی مواجه شده بود. سری ۳ گرن توریزمو خودروی لیفتبکی است که بین نسخهٔ سدان و استیشن سری ۳ قرار میگیرد. در خودروهای لیفتبک درِ صندوق بار همانند خودروهای هاچبک به همراه شیشهٔ عقب باز میشود.
پسازاینکه نسخههای سدان و استیشن سری ۳ مورد فیس لیفتی جزئی قرار گرفتند، این بار نوبت عضو سوم خانواده است که به اتاق جراحی رود. همانطور که انتظار میرفت، تغییرات ظاهری ایجادشده در سری ۳ گرن توریزمو ۲۰۱۷ بهسختی قابلتشخیص هستند اما تکنولوژی خودرو بروز شده، موتورها بهبودیافته و رنگهای جدیدی برای آن قابل سفارش است.
تغییرات بیرونی خودرو صرفاً شامل چراغهای جلوی LED بهصورت استاندارد برای نوربالا و پایین، پروژکتورهای LED، بهروزرسانی چراغهای LED عقب و تغییری جزئی در سپرهای جلو و عقب در نمونههای غیر M میشود. همچنین رنگ آبی Estoril انحصاراً برای نسخههای M ارائه میشود.
بامو در داخل خودرو تلاش کرده است که با افزایش کیفیت و بهروزرسانی مواد، انتقادات وارده در این زمینه را برطرف سازد. ازجملهٔ این تغییرات میتوان به استفاده از کروم بیشتر در اطراف کنترلرها، طرح چوب جدید، رنگهای جدید و انواع چرم اشاره کرد. بدین ترتیب کیفیت ساخت سری ۳ گرن توریزمو به سطح جدیدی راهیافته است. چیزی که همیشه از آلمانها انتظار داریم. همچنین در داخل خودرو یک صفحهنمایش LCD رنگی بکار گرفتهشده و رابط کاربری سیستم سرگرمی نیز بروز شده است.
گرن توریزمو با ۴.۸۲ متر طول، کشیدهترین عضو خانوادهٔ سری ۳ است درحالیکه فاصلهٔ بین دو محور آن برابر با ۲.۹۲ متر میباشد. همچنین ۱۱۰ میلیمتر ارتفاع بیشتری نسبت به مدل سدان دارد. به همین دلیل این خودرو از فضای سر و پای زیادی سود میبرد. درِ صندوق بار آن نیز همانطور که اشاره شد بهصورت لیفت بک بوده و بسیار بزرگ است و ۵۲۰ تا ۱۶۰۰ لیتر فضای بار را هدیه میکند.
در اروپا و دیگر بازارهای بینالمللی، سری ۳ GT با سه پیشرانهٔ توربوشارژ بنزینی بروز شده عرضه میشود. یک ۴ سیلندر ۲ لیتری ۱۸۰ اسب بخاری در مدل 320i، یک ۴ سیلندر ۲ لیتری ۲۴۵ اسب بخاری در مدل 330i و یک ۶ سیلندر خطی ۳ لیتری ۳۲۲ اسب بخاری در مدل 335i. علاوه بر این سه موتور، ۵ پیشرانهٔ دیزل نیز قابل خریداری است که قدرتی از ۱۵۰ تا ۳۱۰ اسب بخار دارند. ازجملهٔ این موتورها میتوان پیشرانهٔ ۴ سیلندر ۲ لیتری ۲۲۰ اسب بخاری در مدل 325d را نام برد. همهٔ گرن توریزموهای بنزینی به همراه مدلهای دیزلی 320d و 330d را میتوان بهصورت اختیاری با سامانهٔ چهارچرخ محرک XDrive سفارش داد درحالیکه مدل 335d بهصورت استاندارد با سیستم XDrive عرضه میشود.
باوجود افزایش توان پیشرانهها، بامو اعلام کرده است که مصرف سوخت و انتشار دیاکسید کربن آنها از ۴.۵ درصد در مدل 318d تا ۱۳.۸ درصد در مدل 320d کاهشیافته است. بهبود عملکرد گیربکسهای دستی و اتوماتیک، استفاده از سیستم Start/Stop و بهکارگیری سامانهٔ بازیافت انرژی ترمزها موجب دستیابی به این کاهش مصرف سوخت شده است. فقط مدلهای 320i، 318d و 320d بهصورت استاندارد با گیربکس ۶ سرعتهٔ دستی ارائه میشوند درحالیکه آپشن گیربکس ۸ سرعتهٔ اتوماتیک نیز برای آنها وجود دارد؛ اما دیگر مدلها همگی بهصورت استاندارد با گیربکس اتوماتیک عرضه میشوند.
هرچند بخش آمریکایی بامو هیچگونه اطلاعاتی در رابطه بااینکه سری ۳ گرن توریزموی جدید با چه پیشرانههایی در ایالاتمتحده عرضه خواهد شد نداده است اما میتوان حدس زد که این خودرو با موتورهای ۴ سیلندر ۲ لیتری بنزینی و دیزل و همینطور ۶ سیلندر ۳ لیتری بنزینی در این بازار عرضه خواهد شد درحالیکه مدل ۶ سیلندر به 340i تغییر نام خواهد داد.
مهراب
۱۳ خرداد ۱۳۹۵گرن توریزمو رو عشقه
حبیب
۱۳ خرداد ۱۳۹۵روز به روز بهتر میشه
مهسا مهیسی
۱۳ خرداد ۱۳۹۵طراحی داخلی تکراری واقعا دوران ب ام وه تمام شده هیوندای طراحی های بهتری داره ارایه میده
داج توماهاک
۱۳ خرداد ۱۳۹۵باهات موافق نیستم مهسا عزیز
هیوندای درست که پیشرفت خوبی داره ولی همیشه المان ی چیز دیگست
مهراب
۱۵ خرداد ۱۳۹۵این تکرار نیست اصالته
هر طرح جدیدی هم طرح نیست
AHMADREZA
۲ تیر ۱۳۹۵مهسا جان بنظرم داری بی انصافی میکنی مثلا داشبورد سری 3 رو باسوناتا میشه مقایسه کرد؟
حتی با جنسیس هم نمیشه مقایسش کرد
فقط g90 میتونه بهتر از این باشه که اون باید باسری 5 یا 7 مقایسه بشه که بنظرم شانسی نداره باز هم
Ali M
۱۳ خرداد ۱۳۹۵دراین مدل دیگر 335 وجود نداره و موتور جدید شش سیلندر با اسم 340 از تغییراتش که ایجا قید نشد
سعید
۱۳ خرداد ۱۳۹۵بی ام وی النترا
احمد باقری
۱۳ خرداد ۱۳۹۵ماشین بسیار خوبیه.
احسان
۱۴ خرداد ۱۳۹۵عشقست آلمانی و ژاپنی،البته فولسایزهای آمریکایی و وانتاشون .این نسخه واقع زیبا شده
ارین.بنز
۱۴ خرداد ۱۳۹۵نمی دونم چرا هی میگن طراحی کلاس های اس،سی،ای، مرسدس بنز شبیه هم هستن ولی اگه کمی دقت کنی متوجه میشی که واقعا بین این سه نسل تفاوت هایی وجود داره درسته ،ای،سی،کلاس نوعی اس کلاس از نظر تکنولوژی وطراحی ……… به شمار میرن و قیمت پایین تری دارند حتی به کلاس سی میگن برادر کوچک کلاس اس
ولی انصافا دیگه بی ام وه و ایودی شورشو در اوردن همه مدل هاشون تفریبا یه شکله ایودی که خسته نباشه که نمیشه بین مدل هاش از نظر شباهت فرق گذاشت
ولی تو دنیا هیچ ماشینی المانی نمیشه و بس……..