معرفی رسمی بامو X7، پرچمدار جدید باواریاییها
تاکنون بامو شش مدل مختلف از خانوادهٔ X خود را معرفی کرده است ولی بااینحال خلأ بزرگی که در این خانواده وجود داشت نبود رقیبی برای مرسدس بنز GLS بود؛ اما باواریاییها نهایتاً با معرفی رسمی مدل X7 به GLS پاسخ دادهاند. این اسیووی جدید که بسیار به پیشنمایش آن یعنی کانسپت X7 iPerformance نزدیک است، مدلی بزرگتر و لوکستر از X5 محسوب میشود. به گفتهٔ بامو، این پرچمدار جدید ترکیبی از ابهت، انحصار و جاداری را ارائه میکند.
نمای جلویی X7 قطعاً تحت سلطهٔ جلوپنجرهٔ عظیم کرومی قرار دارد که احتمالاً بسیار بحثبرانگیز خواهد بود. بامو گفته است این بزرگترین جلوپنجرهای است که تاکنون در یک مدل تولیدی مورداستفاده قرار گرفته است. از جلوپنجره که بگذریم، چراغهای باریک جلو جلبتوجه میکنند که در بالای ورودیهای بزرگ هوا قرار گرفتهاند. از نکات قابلتوجه نمای جانبی X7 نیز میتوان به رینگهای آلیاژی 21 اینچی، خط سقف نسبتاً صاف و پنجرههایی که با کروم احاطه شدهاند اشاره کرد. پرچمدار جدید بامو در عقب هم از چراغهای باریک و درب صندوق دوتکه برخوردار است که بهصورت برقی باز و بسته میشود.
این اسیووی لوکس 5.16 متر طول، 2.00 متر عرض و 1.80 متر ارتفاع دارد درحالیکه فاصلهٔ محوری آن برابر با 3.10 متر است. این یعنی X7 حدود 23 سانتیمتر کشیدهتر و 5.3 سانتیمتر بلندتر از X5 است. فاصلهٔ محوری این خودرو نیز 13 سانتیمتر از برادر کوچکترش بیشتر است. X7 از کابین لوکسی هم برخوردار است که ترکیبی از طراحی شیک را با چرم، چوب و تریم فلزی ارائه کرده است. در اینجا در مقابل راننده یک صفحه آمپر دیجیتالی 12.3 اینچی قرار گرفته و در کنار آنهم یک صفحهنمایش 12.3 اینچی دیگر برای ارائهٔ سیستم اطلاعاتی-سرگرمی تعبیه شده است.
تجهیزات X7 در هر بازار متفاوت خواهد بود اما نسخههای مخصوص بازار ایالاتمتحده بهصورت استاندارد به سیستم کنترل تهویهٔ چهار منطقهای، سیستم صوتی با 10 بلندگو، سقف شیشهای پانورامیک سهبخشی، شارژر بیسیم و اینترنت وای فای مجهز هستند. علاوه بر این، بامو مجموعهای از آپشنهای سفارشی را هم برای X7 ارائه کرده که شامل سیستم صوتی فراگیر Bowers & Wilkins با 20 بلندگو، صفحهنمایشهای 10.2 اینچی لمسی برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی عقب، نگهدارندههای لیوان با گرمکن و سردکن، گرمکن صندلیها، پردهٔ برقی پنجرههای عقب و نمایشگر سربالا میشود.
ردیف دوم صندلیهای X7 بهصورت استاندارد از نوع نیمکتی تاشو هستند اما خریداران میتوانند صندلیهای خلبانی برقی را بجای آنها سفارش دهند که تنظیماتی مشابه صندلیهای جلو را ارائه میکنند؛ اما صرفنظر از اینکه کدام ترکیب انتخاب شود، صندلیهای عقبی بهصورت کشویی تا 14 سانتیمتر به سمت جلو یا عقب حرکت میکنند. همچنین پشتی صندلیها هم با لمس یک دکمه بلند یا کوتاه میشود.
X7 از صندلیهای ردیف سوم هم برخوردار است که به گفتهٔ بامو این صندلیها از نوع اندازه کامل بوده و میتوانند بهراحتی افراد بالغ را در سفرهای طولانی حمل کنند. این صندلیها همچنین از نگهدارندهٔ لیون و زیر آرنجی هم برخوردارند؛ اما کسانی که خواهان فضای بار بیشتری هستند میتوانند صندلیهای ردیف سوم را بخوابانند که در این صورت فضای باری برابر با 1376 فراهم میگردد. در صورت خواباندن صندلیهای ردیف دوم نیز این عدد به 2560 لیتر افزایش پیدا میکند.
بامو برای X7 چهار پیشرانهٔ مختلف بنزینی و دیزلی را در نظر گرفته است که تمامی آنها با نسل جدید X5 مشترک هستند. مدل بنزینی اول XDrive40i نام دارد و به یک پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر خطی توربو مجهز است. این موتور 340 اسب بخار قدرت و 445 نیوتن متر گشتاور دارد که این نیرو از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک بهبودیافته به هر چهارچرخ انتقال پیدا میکند. X7 XDrive40i با تکیه بر این قوای محرکه میتواند ظرف 5.8 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند و نهایتاً به حداکثر سرعت 245 کیلومتر در ساعت دست یابد.
مدل بنزینی دوم اما که XDrive50i نام دارد، از یک موتور 4.4 لیتری V8 توئین توربوی کاملاً بروز شده استفاده میکند. این پیشرانه 460 اسب بخار قدرت و 650 نیوتن متر گشتاور دارد که این نیروی بیشتر زمان شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت X7 را به 5.2 ثانیه کاهش میدهد. حداکثر سرعت X7 XDrive50i نیز در بازارهای بینالمللی روی 250 کیلومتر در ساعت محدود شده است.
مدل X7 XDrive50i در اروپا عرضه نمیشود اما بجای آن دو مدل دیزلی در این بازار قابل خریداری خواهد بود که نمونهٔ اول آنها X7 XDrive30d نام دارد. این مدل به یک پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر خطی با 265 اسب بخار قدرت و 620 نیوتن متر گشتاور مجهز است و ظرف 7 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت دست پیدا میکند. حداکثر سرعت این مدل هم 227 کیلومتر در ساعت اعلام شده است.
و نهایتاً دومین نسخهٔ دیزلی این اسیووی جدید آلمانی هم X7 M50d نام دارد. در زیر کاپوت این مدل یک پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر خطی چهار توربو قرار دارد که 400 اسب بخار قدرت و 760 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. عملکرد این مدل شبیه به مدل بنزینی X7 XDrive40i است بهگونهای که ظرف 5.4 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت میرسد و توانایی رسیدن به حداکثر سرعت 250 کیلومتر در ساعت را دارد.
بهاحتمالزیاد برای بسیاری از خریداران X7 هندلینگ اهمیت زیادی دارد و به همین دلیل بامو آنرا بهصورت استاندارد به سیستم تعلیق بادی با سیستم کنترل پویایی کمکفنرها مجهز کرده است. خریداران همچنین میتوانند سیستم فعال رانندگی راحت را هم برای این خودرو سفارش دهند. این سیستم با استفاده از دوربینها، مسیر پیش رو را اسکن میکند و تنظیمات تعلیق را مطابق شرایط جاده تطبیق میدهد؛ اما هرچند این اسیووی آلمانی بهوضوح روی راحتی و لوکس بودن تمرکز دارد، ویژگیهای اسپرت را هم فراموش نکرده است. بدین منظور بامو پکیجی سفارشی بنام هندلینگ پویا را برای آن ارائه کرده است که سیستم فرمان فعال، ترمزهای M اسپرت و دیفرانسیل عقب M اسپرت را به خودرو اضافه میکند.
همانند اکثر خودروهای مدرن، X7 هم به مجموعهٔ کاملی از سیستمهای کمکراننده مجهز شده است. تجهیزات ایمنی استاندارد این ماشین شامل سیستم محافظت فعال، سیستم فعال کمکی رانندگی با تشخیص نقاط کور، هشدار خروج از خط، هشدار برخورد عقب، هشدار برخورد جلو، هشدار عابر پیاده، هشدار ترافیک عقب، سیستم جلوگیری از تصادفهای شهری و محدودکنندهٔ سرعت میشود. اگر این تجهیزات کافی نباشند، خریداران میتوانند سیستم حرفهای کمکی رانندگی با دستیار فعال حفظ حرکت میان خطوط را هم برای X7 سفارش دهند. علاوه بر این، امکان سفارش پکیج کمک پارک پلاس هم وجود دارد که سیستم دید از بالا و دید سهبعدی را ارائه میکند.
بامو X7 از ماه مارس سال آینده با مدل 2019 در ایالاتمتحده عرضه خواهد شد. قیمت این خودرو از 73,900 دلار در مدل XDrive40i و 92,600 دلار در مدل XDrive50i آغاز میشود. بامو پیشازاین پذیرش سفارشات خرید X7 را آغاز کرده و خریداران میتوانند بهصورت آنلاین اقدام به سفارش نمایند.