جنتلمن و یاغی! مقایسهٔ بامو M5 کامپتیشن و دوج چارجر هلکت ردآی
آلمان مهد تولید سوپرسدانهای قدرتمند است و همهٔ برندهای لوکس این کشور حداقل یک سدان پرفورمنس در سبد محصولات خود دارند؛ بنابراین میتوان گفت بازار این چهاردرهای فوقسریع تقریباً بهطور کامل در اختیار ژرمنها است اما در آن سوی آبها یعنی در ایالاتمتحده، یک مدعی قدرتمند وجود دارد که میتواند اصلیترین رقیب خارجی برای سوپرسدانهای آلمانی باشد. منظور ما دوج چارجر هلکت ردآی است که با 797 اسب بخار قدرت، قویترین سدان حال حاضر دنیا محسوب میشد.
البته میدانیم که چارجر رقیب مستقیمی برای ژرمنها نیست زیرا از لحاظ قیمت بهمراتب ارزانتر است و از لحاظ تکنولوژی هم توانایی رقابت با سدانهای تادندانمسلح آلمانی را ندارد ولی بااینحال این ماسل کار چهاردر آمریکایی از لحاظ قدرت و پرفورمنس حرفهای زیادی برای گفتن دارد و حتی میتواند از این لحاظ ژرمنها را به چالش بکشد. به همین دلیل، در این مطلب قصد داریم بین چارجر هلکت ردآی و بامو M5 کامپتیشن مقایسهای اجمالی داشته باشیم.
بیرون
همه میدانیم که چارجر خودرویی بسیار سالخورده بوده و نزدیک به یک دهه است که روی خط تولید قرار دارد. نکتهٔ جالب اینکه نسل کنونی چارجر در سال 2011 معرفی شده یعنی دقیقاً همان سالی که نسل قبلی بامو M5 معرفی شد و درحالیکه نسل کنونی M5 بهتازگی فیسلیفت میاندورهای خود را هم تجربه کرده، چارجر همچنان در حال تولید است! البته طی این سالها دوج همواره چارجر را مورد بهروزرسانی قرار داده و این سدان دوستداشتنی علیرغم سن بالا هنوز هم ظاهر جذابی دارد خصوصاً در نسخهٔ هلکت ردآی که با گلگیرهای پهن و کاپوت مشکیرنگ با دریچههای هوایی روی آن، بسیار خوفناک به نظر میرسد. از سوی دیگر، M5 کامپتیشن پس از فیسلیفت، ظاهری اطوکشیده و موقر پیدا کرده که مثل یک جنتلمنِ شیک به نظر میرسد.
داخل
هرچند چارجر در بیرون هنوز هم جذابیتهای خود را حفظ کرده اما کابین آن کاملاً رنگ و بوی کهنگی به خود گرفته و در برابر رقیب گرانقیمت آلمانی حرفی برای گفتن ندارد. البته طراحی داشبورد M5 هم تکراری و تا حدودی خستهکننده به نظر میرسد ولی بااینوجود بهمراتب از داشبورد قدیمی دوج بهتر است. در بخش تکنولوژی هم همین داستان جریان دارد و چارجر از ویژگیهایی مثل نمایشگر بزرگ سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و صفحه آمپر دیجیتالی بیبهره است.
زیر کاپوت
ویژگی اصلی چارجر هلکت ردآی در زیر کاپوت آن پنهان شده است یعنی نیروگاه 6.2 لیتری V8 سوپرشارژ که 797 اسب بخار قدرت و 960 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. البته بامو هم در اینجا هرگز دستوپابسته نیست و به سلاح خطرناک 4.4 لیتری V8 توئین توربو با 625 اسب بخار قدرت و 750 نیوتن متر گشتاور مجهز است اما اعداد خروجی پیشرانهٔ دوج آنقدر چشمگیر هستند که موجب میشود اعداد M5 چندان به چشم نیاید. از سوی دیگر اما نیروی عظیم موتور چارجر صرفاً به چرخهای عقب منتقل میشود درحالیکه بامو به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز است و به همین دلیل بهتر میتواند از نیروی موتور خود استفاده کند. انتقال نیرو در هردو ماشین هم از طریق گیربکسهای هشت سرعتهٔ اتوماتیک صورت میگیرد.
پرفورمنس
همانطور که گفته شد، هرچند چارجر قدرت بیشتری دارد اما به دلیل انتقال کل نیرو به چرخهای عقب، نمیتواند بهخوبی از همهٔ اسبهای بخار خود استفاده کند و به همین دلیل در شتاب اولیه مغلوب رقیب آلمانی میشود زیرا M5 کامپتیشن علیرغم قدرت کمتر، ظرف تنها 3 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرسد درحالیکه چارجر هلکت ردآی برای انجام این کار به 3.5 ثانیه زمان نیاز دارد. البته 3.5 ثانیه هم برای سدانی با بیش از 2 تن وزن هرگز شتاب بدی نیست. در بخش مسافت 400 متر اما اوضاع متفاوت است زیرا بامو این مسافت را در 10.9 ثانیه طی میکند درحالیکه دوج برای چارجر هلکت ردآی عدد 10.6 ثانیه را اعلام کرده است. البته همانطور که گفته شد این عدد توسط دوج اعلام شده و ممکن است در آزمایشهای واقعی تا نیم ثانیه بیشتر شود ولی درمجموع اگر بین این دو سوپرسدان مسابقهٔ درگی برگزار شود، بهاحتمالزیاد نتیجه بسیار به هم نزدیک خواهد بود.
قیمت
برتری اصلی چارجر هلکت ردآی در قیمت است زیرا قیمت این قوچ وحشی آمریکایی از 80 هزار دلار آغاز میشود که بیش از 30 هزار دلار از M5 کامپتیشن 112 هزار دلاری کمتر است؛ بنابراین بهعنوان نتیجهگیری باید گفت هرچند شاید چارجر هلکت ردآی در تکنولوژی و کیفیت نتواند رقیب M5 شود اما قطعاً برای کسانی که خواهان پرفورمنسی فوقالعاده و هیجان دود کردن لاستیک به همراه قیمت مناسب در یک سدان خانوادگی هستند، گزینهٔ بسیار جذابی خواهد بود. از سوی دیگر، M5 کامپتیشن هم بهعنوان یک سوپرسدان تمام و کمال، قطعاً جایگاه خاص خود را در بین علاقهمندان و خریداران دارد؛ بنابراین انتخاب پیروز این مقایسه را به شما واگذار میکنیم.
مشخصات فنی
دوج چارجر هلکت ردآی | بامو M5 کامپتیشن | |
پیشرانه | 6.2 لیتری V8 سوپرشارژ | 4.4 لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | 797 اسب بخار | 625 اسب بخار |
گشتاور | 960 نیوتن متر | 750 نیوتن متر |
گیربکس | 8 سرعته اتوماتیک | 8 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب | چهارچرخ |
شتاب صفر تا 96 | 3.5 ثانیه | 3.0 ثانیه |
مسافت 400 متر | 10.6 ثانیه | 10.9 ثانیه |
حداکثر سرعت | 325 کیلومتر بر ساعت | 260 کیلومتر بر ساعت |
توقف از 110 کیلومتر | 47.2 متر | 46.3 متر |
مصرف سوخت | 15.7 لیتر ترکیبی | 13.8 لیتر ترکیبی |
طول | 5,105 میلیمتر | 4,965 میلیمتر |
عرض | 1,989 میلیمتر | 1,902 میلیمتر |
ارتفاع | 1,463 میلیمتر | 1,468 میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | 3,048 میلیمتر | 2,982 میلیمتر |
وزن | 2111 کیلوگرم | 1933 کیلوگرم |
حجم صندوق بار | 480 لیتر | 540 لیتر |
قیمت پایه | 80 هزار دلار | 112 هزار دلار |
[poll id="10"]