آئودیبی ام ومرسدس بنز

مقایسهٔ آلمانی‌های الکتریکی، ب‌ام‌و iX، آئودی E-Tron، مرسدس EQC

کسانی که طی سال‌های اخیر منتظر یک کراس‌اوور تمام الکتریکی مناسب از ب‌ام‌و بوده‌اند سرانجام می‌توانند iX3 را نادیده بگیرند و در عوض iX جدید را انتخاب کنند که به‌طور کامل از ابتدا به‌عنوان یک کراس‌اوور الکتریکی توسعه یافته است. این خودرو همچنین برای مدت‌زمان نامشخصی نقش پرچم‌دار تکنولوژی ب‌ام‌و را هم بازی خواهد کرد. ازآنجایی‌که iX به‌تازگی معرفی شده، واضح است که برای بررسی آن خیلی زود است اما این بدان معنا نیست که ما نمی‌توانیم روی کاغذ این کراس‌اوور الکتریکی باواریایی را با رقبای اصلی خود یعنی آئودی E-Tron و مرسدس بنز EQC مقایسه کنیم.

بیرون

مقایسه را با نمای بیرونی خودروها آغاز می‌کنیم یعنی جایی که بدون شک ب‌ام‌و iX آینده‌نگرانه‌ترین طراحی را دارد و بیشتر به خودروهای کانسپت شبیه است. البته این به معنای بهتر بودن طراحی آن نسبت به دو رقیب دیگر نیست و به همین دلیل، برای کسانی که خواهان نمای تهاجمی‌تری هستند، آئودی E-Tron به لطف تناسبات سنتی‌تر، عناصر طراحی زاویه‌دار و خط سقف پایین، قطعاً بهترین گزینه است. ب‌ام‌و هنگام طراحی iX هیچ نگاهی به رقبای خود نداشته و می‌خواسته عناصر زبان طراحی جدید خود را با سبکی آینده‌نگرانه ادغام کند. طراحی عقب کراس‌اوور ب‌ام‌و بهتر به نظر می‌رسد زیرا دقیقاً مثل مرسدس EQC ولی با فلسفهٔ متفاوت، نمای بسیار ساده‌ای دارد. در همین حال، E-Tron مثل یک استیشن بلندقد به نظر می‌رسد که البته این توصیف می‌تواند تعریف و تمجید تلقی شود. از لحاظ ابعاد، ب‌ام‌و هنوز هیچ اعدادی را منتشر نکرده و صرفاً گفته است که از نظر طول و عرض با X5 قابل‌مقایسه است. این یعنی ما با خودرویی بزرگ‌تر از رقبا طرف هستیم ولی بااین‌حال عبارت «قابل‌مقایسه با X5» کمی مبهم است.

داخل

این جایی است که iX واقعاً برجسته به نظر می‌رسد. البته مطمئناً نمایشگر دوگانه ممکن است مرسدس را به ذهن متبادر کند اما طرح کلی داشبورد هنوز هم یک ب‌ام‌و را نشان می‌دهد. علاوه بر این، غربیلک فرمان شش‌ضلعی و کنسول شناور که انتخاب‌گر دنده و کنترلر سیستم اطلاعاتی-سرگرمی را در خود جای داده است هم ویژگی‌های جدیدی هستند. از سوی دیگر، هم مرسدس و هم آئودی کابین کمی سنتی‌تری دارند. در اینجا طراحان EQC رویکرد شیکی را دنبال کرده‌اند درحالی‌که مردان آئودی تصمیم به طراحی کابینی با سه نمایشگر گرفته‌اند که در نوع خود هنوز هم مدرن است؛ بنابراین قضاوت در مورد بهترین طراحی داخلی را باید بر عهدهٔ سلیقهٔ افراد گذاشت اما مطمئناً iX چون جدیدترین خودروی این جمع است، کاملاً طبیعی است که جدیدترین تکنولوژی‌ها را هم داشته باشد.

قوای محرکه

اعداد و ارقام روی کاغذ نشان می‌دهند که ب‌ام‌و بهترین بُرد کلی را دارد درحالی‌که قدرتی به‌اندازهٔ پرچم‌دار آئودی یعنی E-Tron S را ارائه می‌کند. سیستم eDrive ب‌ام‌و از دو موتور الکتریکی و یک پکیج باطری ۱۰۰ کیلووات ساعتی تشکیل شده که مجموعاً بیش از ۵۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کنند. باطری‌ها نیز با هر بار شارژ طبق چرخهٔ EPA امکان پیمودن بیش از ۴۸۰ کیلومتر و طبق معیارهای WLTP بیش از ۶۰۰ کیلومتر را فراهم می‌کنند. با استفاده از شارژرهای سریع DC تا ۲۰۰ کیلوواتی هم می‌توان از ۱۰ تا ۸۰ درصد از این باطری‌ها را در کمتر از ۴۰ دقیقه شارژ کرد. برای مقایسه، باطری‌های E-Tron با شارژهای سریع ظرف ۳۰ دقیقه شارژ می‌شوند اما بُرد آن در نسخهٔ E-Tron S تنها ۳۶۰ کیلومتر است. نسخهٔ پایهٔ کراس‌اوور آئودی اما طبق معیارهای WLTP با هر بار شارژ می‌تواند تا ۴۰۰ کیلومتر را طی کند.

خانوادهٔ کراس‌اوور الکتریکی آئودی از E-Tron 50 با ۳۰۸ اسب بخار قدرت آغاز شده و نهایتاً به E-Tron S با ۵۰۰ اسب بخار قدرت می‌رسد که مشابه iX است. در بحث شتاب، کراس‌اوور ب‌ام‌و در کمتر از ۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد درحالی‌که E-Tron S برای انجام این کار به تنها ۴.۵ ثانیه زمان نیاز دارد. EQC هم با ۴۰۸ اسب بخار قدرت ظرف ۵.۱ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد، بُرد آن طبق تخمین EPA حدود ۳۵۰ کیلومتر است و با استفاده از شارژرهای سریع ۱۱۰ کیلوواتی، ۸۰ درصد از باطری‌های آن ظرف ۴۰ دقیقه شارژ می‌شوند؛ بنابراین، از لحاظ شتاب، هر سه کراس‌اوور حداقل روی کاغذ بسیار به هم نزدیک هستند اما ب‌ام‌و iX بیشترین بُرد و ظرفیت باطری را دارد.

مشخصات فنی

مرسدس بنز EQC

ب‌ام‌و iX

آئودی E-Tron S

تعداد موتور ۲ ۲ ۳
قدرت ۴۰۸ اسب بخار >500 اسب بخار ۵۰۳ اسب بخار
باطری ۸۰ کیلووات ساعت >100 کیلووات ساعت ۹۵ کیلووات ساعت
شتاب ۵.۱ ثانیه <5 ثانیه ۴.۵ ثانیه
بُرد EPA ۳۵۵ کیلومتر >480 کیلومتر ؟
بُرد WLTP ۴۵۰ کیلومتر >600 کیلومتر ۳۶۰ کیلومتر

کدام کراس اوور الکتریکی لوکس را بیشتر می‌پسندید؟

نمایش نتایج

Loading ... Loading ...

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
منبع
CarScoops

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۰ دیدگاه‌ها

  1. AMG_73///AFFALTERBACH_JUST_C350///

    ۲۶ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (1200 ديدگاه)

    BMW IX ??

    موافقم 41
    مخالفم 44
    1. مزدا

      ۲۶ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (2099 ديدگاه)

      بیمر گفته iX پیشرفته ترین خودرو این شرکت است که تا الان ساخته شده.
      امیدوارم حداقل ورود خودروهای الکتریکی رو به کشور آزاد کنن

      موافقم 24
      مخالفم 15
      1. Amirreza

        ۷ فروردین ۱۴۰۰
        سوابق: (2732 ديدگاه)

        اگرم آزاد بشه متاسفانه زیرساخت های مناسبی وجود نداره که بشه از این خودرو ها بدون دغدغه استفاده کرد مانند ایستگاه شارژ خودرو

        1. Amirreza

          ۷ فروردین ۱۴۰۰
          سوابق: (2732 ديدگاه)

          یا حتی مکانیکای عزیز کشور فکر نکنم آشنایی چندانی با خودرو های برقی داشته باشند

  2. NAVID۰۰۹۸

    ۲۶ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (10478 ديدگاه)

    از اونجایی که تجربه bmw در تولید الکتریکی بالاتره ، bmw بهترین انتخابه ، اما مگه شوخیه که بخواهیم آئودی که پشتش فولکس با اون همه تکنولوژی خوابیده را نادیده بگیریم و یا بنزی که همه دنباله‌روی او هستند .

    این جلوپنجره بزرگ اگر به سری ۴ جدید نیومده ، اما به این مدل برقی جدید خوش اومده و با ظاهرش هماهنگه و بهتر مَچ شده .

    موافقم 37
    مخالفم 30
  3. سعید تویوتا

    ۲۶ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (35 ديدگاه)

    وااااقعا ائودی خوشگله،شتابش هم عالیه ولی ای کاش بردش یکم بیشتر بود حیفه واسه این ماشین که بردش کم باشه!
    در کل من به بی ام و رای دادم چون از همه لحاظ عالیه

    موافقم 34
    مخالفم 10
  4. " Swedish Arrogant Tiger "

    ۲۶ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (1894 ديدگاه)

    Mercedes EQC

    موافقم 39
    مخالفم 20
    1. AMG_73///AFFALTERBACH_JUST_C350///

      ۲۶ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (1200 ديدگاه)

      داداش eqc یکم قدیمی شده دیگه
      من خودم به ix رای دادم اما اگه بخوام بخرم صد درصد eqc میخرم…..

      موافقم 18
      مخالفم 8
      1. AMG_73///AFFALTERBACH_JUST_C350///

        ۲۶ آبان ۱۳۹۹
        سوابق: (1200 ديدگاه)

        ix اشتباهی این کیبورد نوشت eqc

        موافقم 6
        مخالفم 5
  5. ♤Angus_812♤

    ۲۶ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (428 ديدگاه)

    طراحی آئودی
    برد الکتریکی بی ام و
    ولی در کل مرسدس یکم بهتره
    چون از هر نظر بین این دوتا قرار میگیره
    ولی بنظرم بازم فعلا نباید از آلمان ها الکتریکی خرید چون هنوزم اول کارن و به طور کامل پیشرفت نکردن
    این سه همشون تجربه اول هستن و خیلی مثله تسلا نمیتونن باشن

    موافقم 18
    مخالفم 12
  6. مهزیار

    ۲۶ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (444 ديدگاه)

    داخلی ب ام و
    خارجی آئودی
    بنزم که نگم هیچی

    موافقم 8
    مخالفم 12
  7. مهرداد كمال

    ۲۶ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (2000 ديدگاه)

    متاسفانه بایستی گفت تسلا اینجاس که خودشو نشون میده

    موافقم 16
    مخالفم 17
    1. Amirreza

      ۷ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (2732 ديدگاه)

      تسلا فعلا پیشتازه ، تا یکی دو سال دیگه بنز و بی ام و و کادیلاک و فورد و تویوتا و نیسان و ……….. به صورت جدی وارد ساخت خودرو های برقی بشن و تنوع محصولاتشون رو یکم بیشتر کنن اونموقع تسلا حرفی برای گفتن نداره

  8. MAHDI

    ۲۶ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    بین این 3 اگه بخوام انتخاب کنم ب ام و IX
    اما درکل الکتریکی ها اصلا دوست داشتنی نیستن.

    موافقم 17
    مخالفم 13
    1. سهند

      ۲۶ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (670 ديدگاه)

      مهدی نظر تو در باره زشت بودن بی ام و ix چیه ؟ به نظر من که زشت ترین بی ام و تاریخ است

      موافقم 9
      مخالفم 13
      1. AMG_73///AFFALTERBACH_JUST_C350///

        ۲۷ آبان ۱۳۹۹
        سوابق: (1200 ديدگاه)

        یکی از زیبا ترین bmw های تاریخ??

        موافقم 2
        مخالفم 4
  9. ممد ژانگولر

    ۲۶ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (4151 ديدگاه)

    bmw همه جوره سر تره و طراحیش به آینده نزدیک تره
    صفر تا صد برقی طراحی شده

    خورشتو تو ماستا نریخته و همشو یک کاسه کرده رفته بالا ?
    همه اینا یک طرف
    هوا خیلی سرده لامصب ?

    موافقم 21
    مخالفم 15
  10. Mohammad

    ۲۶ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (421 ديدگاه)

    الان میفهمید تسلا چقد خوبه و چه شرکت بزرگی شده

    موافقم 15
    مخالفم 9
  11. امیررضا

    ۲۶ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (102 ديدگاه)

    من طرفدار بی‌ام‌و هستم ولی نمی‌دونم این طراحی بیرونیش چرا خیلی به دلم نمیشینه. طراحی آئودی رو خیلی دوست دارم واقعا جذابه، مرسدس بنز هم که اسمش روشه نمیشه ایرادی وارد کرد، بی‌ام‌و هم خیلی آینده نگرانه ساخته شده و بین این سه تا بی‌ام‌و زود تر شروع به الکتریکی سازی کرده از زمان i3. در کل انتخاب من بی‌ام‌ویه ولی تو رای دهی آئودی زدم چون واقعاً جذابه.

    موافقم 10
    مخالفم 3
  12. Amin-mc20

    ۲۶ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (2098 ديدگاه)

    سه لگن برقی کنار هم

    موافقم 7
    مخالفم 25
  13. Amin-mc20

    ۲۶ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (2098 ديدگاه)

    لامصب همشون زشتن
    طراحای بی سلیقه

    موافقم 5
    مخالفم 18
  14. Ahmadreza2002

    ۲۶ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (1465 ديدگاه)

    ای کاش پولستار 2 هم تو این مقایسه میبود
    من انتخابم اونه

    موافقم 9
    مخالفم 6
  15. سامورایی از قله فوجی

    ۲۶ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (1149 ديدگاه)

    آئودی ????

    موافقم 11
    مخالفم 4
  16. ATa

    ۲۶ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (146 ديدگاه)

    گزینه “هیچ کدام” زیبنده تر بود…… نه سال تولیدشون یکی هست و نه خبری از اصل مطلب قیمت هست! تسلا گزینه اول و آخر برقی هاست ما بقی برندها حرفی برای گفتن ندارند؛ نسبت قیمت به پرفورمنس و سابقه.

    موافقم 9
    مخالفم 10
  17. Hl>i

    ۲۶ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (137 ديدگاه)

    رقیب EQC و E-tron در بازار مدل ix3 است و بهتره با ان مقایسه شود نه با مدل استراتژیک ix که به گفته مدیران بی ام و پیشرفته ترین ساخته این شرکت تا به امروز است، گفته شده قدرت پردازش کامپیوتر این خودرو ۲۰ برابر دیگر ساخته های این شرکت و تمام رادارها و حسگرهای سیستم ۳ خودرانش نهفته در جلوپنجره عریض و طویلش است، ix با احتساب i3 و ix3 سومین محصول الکتریکی بی ام و محسوب میشه، بی ام و تولید ماشین های الکتریکی را ۷ سال پیش اغاز کرد و اگر مدیران بی ام و تردید نمی کردن در سرمایه گزاری روی خودروهای برقی شاید بازار خودروهای لوکس الکتریکی که در چندسال گذشته تقریباً بدون رقیب در اختیار شرکت بدون سابقه تسلا قرار گرفته بود نمی افتاد البته شرکت های المانی با تغیر نگرش با سرعت در حال جبران ان عقب افتادگی هستن تا جایکه مدیران دایملر تا سال ۲۰۲۲ وعده ده مدل الکتریکی و انقلاب دیجیتالی در ساخت خودروها را دادن، دایملر می خواد با ارائه خدمات نرم افزاری مثل شرکت های اپل و گوگل درآمد زایی بیشتری کند، مشتریان با پرداخت حق اشتراک می توانند از ان خدمات مثل خودران و برنامه های دیگر استفاده کنن، خودروها روز به روز به تلفن های همراه شبیه تر میشن
    گفته شده ساخت ماشین های الکتریکی از ماشین های معمولی ساده تر است و کارخانه های خودروسازی در آینده در صورت برقی شدن-جمع و جورتر هم میشن
    با وجود باتری و متور هر ماشین برقی با وجود ۲۰۰ قطعه ساخته میشه که این عدد برای خودروهای بنزینی با وجود گیربکس و متورهای بنزینی به ۱۴۰۰ قطعه میرسه که در نتیجه کارگر کمتری برای ساخت یک ماشین الکتریکی لازم است

    ‏+|<i

    موافقم 7
    مخالفم 1
    1. سهند

      ۲۶ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (670 ديدگاه)

      پس بی ام و ix پیشرفته تر است یا مرسدس s کلاس جدید؟

      موافقم 5
      مخالفم 2
  18. حمید

    ۲۶ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (371 ديدگاه)

    سود و فقط تسلا میکنه ، میگه بیا پول بده ایشالا ۶ سال دیگه بهت ماشین پلاستیکی میدم ??

    موافقم 13
    مخالفم 4
  19. فرشاد

    ۲۶ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (1200 ديدگاه)

    چرا یکی باید ماشین برقی بخره ؟
    دیزلی بنظرم از همشون بهتره هم استهلاک هم لذت رانندگیش بخاطر گشتاورش بهتر از بقیس

    موافقم 2
    مخالفم 7
  20. Kf

    ۲۶ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (524 ديدگاه)

    مگه آدم مریضه 100 هزار تا بده واسه این
    حالا شاید یک نفر عشق ماشین برقی باشه من که نیستم اگر کسی هست واقعا میشه به من بفهمونه چرا باید پنکه برقی بخرم در صورتی که با این پول می‌تونم برم سراغ M3 Cs

    موافقم 4
    مخالفم 2
  21. Mercede kaviani

    ۲۶ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (551 ديدگاه)

    بی ام و هم برتری فنی هم برتری در طراحی با هم دارذ

    موافقم 2
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا