جدال خودروهایی مانند سری ۳ بامو و آئودی A4 بحث دیروز و امروز نیست. ۳۰ سال از زمان معرفی A4 میگذرد و از آن زمان تاکنون این دو خودرو در میدان نبرد برای یکدیگر رجزخوانی میکنند. حال تازهوارد این جنگ مدل XE از سوی کمپانی جگوار است که به نظر خیلیها یکی از بهترین و زیباترین اعضای این کلوپ مبارزه است که زیبایی خود را مدیون طراح ارشد جگوار، آقای یان کالوم است که در کمپانی سابق مادر جگوار یعنی فورد، طراحی مدلهای افسانهای استون مارتین ونکوئیش (استون و جگوار سابقاً زیرمجموعه فورد بودند)،DB7 و همچنین فورد پوما و اسکورت را نیز انجام داده است. نیاز به بحث در مورد زیبایی خودروهای جگوار نیست و در طول تاریخ عاشقان خودرو میدانند همواره جایزه زیباترین خودروها را دریافت کرده است. حال نظارهگر جدال این سه خودرو مینشینیم تا برنده مشخص شود. مسابقهای که زحمت آن را نشریه معتبر اتواکسپرس کشیده است که ویدیوی آن را نیز در پایین مطلب مشاهده میکنید.
آئودی A4 موردنظر ما که بر روی پلتفرم مشترک سبکتر و محکمتر MLB9 کمپانی مادر یعنی گروه خودروسازی فولکسواگن (که نمونه ارتقا یافته آن در مدلهای زیرمجموعههای دیگر نظیر پورشه ماکان و بنتلی بنتایگا و فولکس پاسات حتی استفاده شده) که در زمان نگارش این مقاله هنوز در انتظار ورود رسمی به بازار آمریکای شمالی قرار دارد یک سرو گردن از مدل پلتفرم B8 کنونی آن بالاتر است که اصلاً در حد مقایسه با تازهواردی چون جگوار نیست. کاری که مدل جدید آن با استفاده از پیشرانه ۲ لیتری چهار سیلندر دیزلی توربوشارژر TDI فولکسواگن با توان ۱۸۷ اسب بخار و جعبهدنده خودکار هفت سرعته دو کلاچه مجهز به سیستم چهارچرخ متحرک معروف آئودی با نام کواترو و شتاب (۰-۹۶) قابل قبول هفت ثانیهای در حد یک رقیب شایسته انجام میدهد (خودروهای آزمایشی نمونه دیزلی شهری معمول هستند و نباید انتظار یک خودرو مسابقهای تقویت شده را از آنها داشت.) اما چیزی که در این میان آئودی سنگ تمام گذاشته طراحی داخلی جالب آن است.
علیرغم اعمال برنامه جدید رفع عیب و بهروزرسانی بامو با نام LCI، خودروی 320d جدید را نمیتوان یک معجزه بهحساب آورد؛ چراکه توان مشابه ۱۸۷ اسبی آئودی را از موتور با حجم مشابه ۲ لیتری چهار سیلندر توربودیزل تولید میکند. بیمر (عامیانه بامو) کمی کندتر از آئودی عمل کرده و در ۷.۱ ثانیه به سرعت ۹۶ رسیده و باوجود نمایش توان کمتر در دورگیری، اندکی سریعتر احساس شده و جعبهدندهاش بهتر عمل کرده و همانند آئودی عمل “دنده معکوس” را در سرعتهای بالا کمتر میکند. طراحی داخلی بیمر زیباست، ولی نه به زیبایی داخل آئودی که با آلومینیوم و کروم به طرز استادانهای در داخل اتاق بازی میکند! اما در بیرون طراحی بیمر برنده است، چراکه برخلاف طراحی بیرونی خستهکننده، تکراری و محافظ کارانه آئودی که خیلی از کارشناسان خودرویی هم به آن انتقاد وارد میکنند از روند طراحی شکل گرفته جدید بامو در محصولاتش بهره میبرد. 320d در رانندگی تیز و چابک احساس میشود.
اما نوبت به زیبای خفته میرسد. جگوار XE جدید را میتوان زیباترین خودرو نسلهای خود (با توجه به کلاس جدید طراحی، شاید بتوان تیپ X را نسل قبلی آن در نظر گرفت) و همچنین کلاس خود دانست که زبان طراحی منحصربهفرد کلاسیک و زیبای انگلیسی در آن بچشم میخورد. داخل آن طراحی مهندسی و زیبای آئودی را ندارد ولی بیشک ازنظر بیرونی زیباترین است. از منظر دیگر کاراترین و اقتصادیترین خودروی گروه است، ولی ازلحاظ شتاب کندترین است. از منظر بسیاری از عاشقان خودرویی از بامو کارایی و انرژی بیشتری دارد. بر اساس داوری اتواکسپرس، جگوار به دلیل هندلینگ عالی، قیمت پایینتر و کارایی بیشتر بهترین خودروی گروه است. در مورد جایگاههای دوم و سوم نظر قاطعی داده نشده، اما بر اساس نظرات، 320d در جایگاه دوم و A4 به دنبال آن در رتبه سوم قرار میگیرد.
هر سه این خودروها عالی هستند و بهسختی میتوان ایرادی از آنها گرفت. با این حال هر جدالی یک برنده دارد و به نظر اتواکسپرس برنده جگوار است. بامو به لطف فضای داخلی و همچنین فضای بار بهتر و توان بیشتر یک خودرو همه فن حریف حساب میشود؛ اما جگوار برتریهای خانوادگی دارد. A4 هم علیرغم راحتی، بهترین طراحی داخلی، رانندگی عالی، هندلینگ خوب و بهترین شتاب گروه به دلیل طراحی بیرونی تکراری خود تنها قشر خاصی را به خود جذب میکند. قشری که شاید جذب مهندسی حرفهای پیشرانه و دکوراسیون داخل آن شوند و نه طراحی بیرونی ساده آن!
Jaguar XE 2.0 180 R Sport | BMW 320d 190 M Sport Auto | Audi A4 2.0 TDI 190 S line S tronic | |
قیمت پایه/قیمت مدل تست | £۳۴,۷۷۵/£۳۷,۷۵۰ | £۳۳,۶۳۵/£۳۳,۶۳۵ | £۳۴,۰۳۰/£۴۰,۲۳۰ |
قدرت bhp | ۱۷۸ | ۱۸۷ | ۱۸۷ |
گشتاور (نیوتنمتر) | ۴۳۰ | ۴۰۰ | ۴۰۰ |
گیربکس | ۸-spd auto/rwd | ۸-spd auto/rwd | ۷-spd auto/fwd |
وزن | ۱۵۶۵ | ۱۵۰۵ | ۱۵۳۰ |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۸.۲ | ۷.۱ | ۷ |
نهایت سرعت | ۲۲۵ | ۲۳۶ | ۲۳۰ |
مصرف سوخت در تست | ۶.۳ | ۵.۳ | ۶.۶ |
تولید CO2 | ۱۶۹ گرم | ۱۴۲ گرم | ۱۷۶ گرم |
صدای کابین در سرعت ۱۱۳ | 68dB | 68dB | 69dB |
خط ترمز از سرعت ۱۱۳ | ۴۸ متر | ۵۱.۳ متر | ۴۳.۹ متر |
حال باید دید این جدال کی به پایان میرسد و عاقبت برنده کیست اما اکنون آنچه مسلم است ازنظر اتواکسپرس برنده شایسته XE است. در پایان شما را به تماشای ویدیوی مقایسه کوتاه اتواکسپرس دعوت میکنیم. [دانلود ویدئو]
saeed
۲۳ بهمن ۱۳۹۴هر سه عالى هستند به ترتىب انتخاب اولم جگواره بعد Audiوبعدbmw
درگ
۲۳ بهمن ۱۳۹۴الو
این صدای خسته این ماشین هاست
دارن اونور خط زجه میزنند
اگزوز رو داره از جا میکنه
هنوزم جاده بی اونا واسه زندگی دیگه حالی نداره
بیان پیش ما
بدون شما قلب تیکه پاره دیگه حال نداره
(:
ارش
۲۳ بهمن ۱۳۹۴فقط بی ام و?
ارش
۲۳ بهمن ۱۳۹۴یکی ایودی رو گفت 200تا دیسلایک خورد !یکی جگورا گفت 159تا دیسلایک خورد! منم بی ام و رو گفتم130تا دیسلایک خوروم!!پس شما کدوم خودرو رو قبول دارید??????
جلال
۲۳ بهمن ۱۳۹۴ادمین جان ببین این دیس ها برای چیه واقعی نیس
سینا
۲۳ بهمن ۱۳۹۴الان هرچی بگیم دیسلایک میکنن!!! اصلا هرچی شما بگید من قبول دارم ???
king 918
۲۳ بهمن ۱۳۹۴خیلی به هم نزدیک بودن اما ائودی خیلی دلربا بود بد کردار
king 918
۲۳ بهمن ۱۳۹۴این همه دیس اخه واس چی مگه چی گفتیم !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ببینم شاید سیستم خرابه دوستان شما هم این جوریه داستانش …….
king 918
۲۳ بهمن ۱۳۹۴درگ جان شما اصلا سعدی شما فردوسی اصلا از این به بعد میگیم فال درگ سر جدت بگو دیگه بس کنن چه کاریه اخه
خسته شده
۲۳ بهمن ۱۳۹۴ببین الان چی گفتی ده تا دیس لایک الان چی شد سی تا چی شد شد پنجاه تا هان صد تا
mohammad
۲۳ بهمن ۱۳۹۴هر سه خیلی عالی ولی تصور اینکه اینقدر کم قدرت باشن قبل از خوندن مقاله برام خیلی سخت بود!
محمد
۲۳ بهمن ۱۳۹۴مثله اینکه دوستان افتادن رو دوره منفی دادن!!
amir
۲۳ بهمن ۱۳۹۴ضاهر آئودی در نسل جدیدش فوق العاده شده.
علي
۲۳ بهمن ۱۳۹۴من از کودکی عاشق کارتن زیبای خفته بودم.
خسته شده
۲۳ بهمن ۱۳۹۴باز شروع شد طبق گزارش اکسپرس زیبای خفته اوله ای حاله آدمو این انگلیسی ها بهم میزنن در شتاب که ب ام و بالاتره قیمتش که از جگوار پائینتره قدرتش که بیشتره نهایت سرعت بیشتر مصرف سوخت کمتر تولید co2 کمتره حتی وزنه کمتر موندم اینا چطوری مقایسه میکنن تازه آئودی در تمامیه این مولفه ها هم بالاتر از جگواره فقط قیمت مدل تستش یکم گرونتره جالبه طوری مقایسه و کردن که آئودی و ب ام و برای دومی بجنگن خیلی عذر میخوام ولی .. خودتونین انگلیسی ها با آلمانی ها مشکل دارن در هیچ مقایسه ای اینارو دوست ندارن برنده کنن مگر اینکه مجبور بشن
Hamid...Audi
۲۳ بهمن ۱۳۹۴از این مقاله نتیجه میگیریم که اتو اکسپرس یه رسانه انگلیسیه.
مثل مقاله قبلی که نفهمیدیم که چجوری جگوار XF بهتر از A6 شد.فکر تو کل دنیا زیاد باشن که جگوار رو به ب ام و یا آئودی ترجیح میدن.مخصوصا با اون شتاب و قدرت کم و مصرف زیاد(به نسبت قدرت).
به نظرم ب ام و اوله و آئودی با اختلاف اپسیلونی دوم.(البته منتظر بررسی نسخه بنزینی شون هستم.میگن A4 2017 فوق العاده شده)
Hamid...Audi
۲۳ بهمن ۱۳۹۴(فکر نکنم تو کل دنیا زیاد باشن کسایی که جگوار رو به ب ام و یا آئودی ترجیح میدن)*
Hamid...Audi
۲۳ بهمن ۱۳۹۴منفیا رووووووووووووووووو!!!! O_O
خسته شده
۲۳ بهمن ۱۳۹۴جالبه عرض چند ثانیه فقط رفتم یه سایت دیگه اومدن اینجوری شد! خدایا توبه
خسته شده
۲۳ بهمن ۱۳۹۴پدال فکر کنم لایک و دیس لایک هاتون قاطی کردن
ارش
۲۳ بهمن ۱۳۹۴BMW اول بعد. Audi بعد jaguarنظر شخصی داخل کابین اول audi بعد jaguar بعدbmw از لحاظ قیمت ?
خسته شده
۲۳ بهمن ۱۳۹۴گند کشیدن پستی که انگلیسی ها نمیخوان حقیقتو بدونن اینجارو که شمارو برنده اعلام کرد چرا میخواید به گندش بکشید اونقدر ناشی هستید که نمیدونید پدال اگه این پست و سه روز بذاره اینقدر لایک و دیس لایک نمیخوره نظرات چه برسه به سه دقیقه ادامه بدید مهم اینکه جگواره هندی انگلیسی بازنده مطلقه میدونه
بنتلی
۲۳ بهمن ۱۳۹۴خیلی عجیبه!این همه دیس لایک از کجا اومده!فک کنم درگ تمام خاندانشو آورده ک حال بقیه ک قبلا بهش دیس دادنو بگیره!…خخخخ(درگ جان شوخی کردما)
« شاهین . فقط آلمان . فقط بنز »
۲۳ بهمن ۱۳۹۴چقد تعداد دیس لایکا جالبه!
Mostafa&M-D
۲۳ بهمن ۱۳۹۴خیلی ملت با حالی هستیم هر طرف باد می وزه به اون سمت میریم خودمو ن فکر نمیکنیم…
mehran jj
۲۳ بهمن ۱۳۹۴سلام از سایت پدال خواهش میکنم 1بررسی داشته باشه بین خودرو بنزینی و همون نمونه دیزل.اصلا چرا خودرو دیزلی میسازن و چه مزیتی نسبت به بنزین داره این چیزا.ممنون
usa &japan
۲۳ بهمن ۱۳۹۴اول audi
edris
۲۳ بهمن ۱۳۹۴دهنتون سرویس با این همه دیسلایک پوکیدم از خنده :))) خودمم به همه دیس دادم :))
جدای از شوخی فقط جگوااااار گشتاور ماشینو ببینید!!!
خسته شده
۲۳ بهمن ۱۳۹۴مگه فقط گشتاوره بقیه چیزها همش آلمانی ها بالاتر و بهتر بودن شک نکن اگر یه کارشناس بی طرف بیاد آئودی و ب ام و اول و دوم هستن جگوارم سومه این بار اولشون نیست انگلیسی ها چنین رده بندی میکنن فقط اینو بگم اگه پرایدم ماله انگلیس بود در این مقایسه شرکت میکرد اولش میکردن ضمنا حرف آخرت خیلی شوخیه بی مزه ای بود بقیه حرفات زیاد شبیه شوخی نبود چون خیلی هم مسخره و ناراحت کنندست برای چنین سایتی
edris
۲۳ بهمن ۱۳۹۴جوووونم دیسلایکاتووووو
خسته شده
۲۳ بهمن ۱۳۹۴یه نگاه به نظر بالای نظرم بندازی درک دیس لایکو با پوست و گشوت و استخونت میفهمی
Mansory tunings
۲۳ بهمن ۱۳۹۴بی ام دبلیو و آئودی با اختلاف زیاد از جگوار بهترن
محمد
۲۳ بهمن ۱۳۹۴بع بع ماشالله همه دیسیلاک خوردن. ببینم منم میخورم.
انتخاب منم اولی bmw بعد audi وبعد اون.
بنتلی
۲۳ بهمن ۱۳۹۴چشاش سگ داره…جگوارو میگم…البته بی ام و سری3گزینه بهتر و معقولانه تری هس…و فراموش نکنیم ک جگوار اولین تجربشه
مهدی
۲۳ بهمن ۱۳۹۴من فیلم و ندیدم ولی ‘بی ام و ‘ رو ترجیح میدم به بقیه
بنتلی
۲۳ بهمن ۱۳۹۴خسته شده جان چرا انقد قضیه رو بزرگ میکنی!حتما ی مشکل فنی پیش اومده،چ ربطی ب دوستداران خودرو انگلیسی داره آخه!،اصلا لحن حرفت خوب نبود،توی یکی از نظرا طرف گفته جگوار انتخاب اولمه باز کلی دیس خورده.از سردبیر محترم پدال درخواست بررسی این مشکلو دارم
احمد باقری
۲۳ بهمن ۱۳۹۴من دیگه از این همه دیسلایکهایی که دلیلش هم معلوم نبود و به دیدگاههای قبلی دادن، واقعا خنده ام گرفته بود. آفرین. این همه آدم کجا بودن تا حالا.
احمد باقری
۲۳ بهمن ۱۳۹۴من دیگه از این همه دیسلایکهایی که دلیلش هم معلوم نبود و به دیدگاههای قبلی دادن، واقعا خنده ام گرفته بود. آفرین. این همه آدم کجا بودن تا حالا. نکنه بعضیها ده تا، 20 تا ایمیل ساختن و اسم رد کردن و ده تا 20 بار نظر میدن، عجب حوصله ای دارین، اگه همین حوصله رو برای کارهای مفید میذاشتین، بهتر نبود!!!!!!!!!!!!!11111
sina
۲۳ بهمن ۱۳۹۴چراکه برخلاف طراحی بیرونی خستهکننده، تکراری و محافظ کارانه آئودی که خیلی از کارشناسان خودرویی هم به آن انتقاد وارد میکنند از روند طراحی شکل گرفته جدید بامو در محصولاتش بهره میبرد.
alan ino ba ki bod ?ba audi bod ?
احمد باقری
۲۳ بهمن ۱۳۹۴ای ول، ماشاالله، حال کردم. جماعت مشتاقی داریم.
احمد باقری
۲۳ بهمن ۱۳۹۴ببینم میتونید رکورد دیسلایک رو بشکنید. برید حالشو ببرید.
ما منتظریم
arash66
۲۳ بهمن ۱۳۹۴“” ما در بیرون طراحی بیمر برنده است، چراکه برخلاف طراحی بیرونی خستهکننده، تکراری و محافظ کارانه آئودی که خیلی از کارشناسان خودرویی هم به آن انتقاد وارد میکنند “”
همین پاراگراف ثابت میکنه چه کارشناس های غیر حرفه ای …
تکراری، اونم طراحی های آئودی بیخیال
mohsen
۲۳ بهمن ۱۳۹۴امپراطور بی ام وه
moein
۲۳ بهمن ۱۳۹۴انتخاب من جگوار با طعم پراید
حسين
۲۳ بهمن ۱۳۹۴درود. پاراگراف یکی مونده به آخر متن رو بخونید. نوشته: فضای داخلی و فضای بار و توان بی ام و بیشتره، راحتی و کابین زیبا و هندلینگ هم در آئودی وجود داره. سوال اینجاست که جگوار چرا برتری های خانوادگی بیشتری نسبت به اون دوتا داره؟؟
بنده کاری با نتیجه ندارم. از همون اول که دیدم آزمایش رو آتواکسپرس انجام داده تصمیم گرفتم متنو بدون توجه به نتیجه و صرفاً برای افزایش اطلاعاتم در مورد این سه تا ماشین بخونم.
توی همین پدال اگر مقاله هایی که از این مجله ترجمه شدن رو بخونید متوجه میشید که داوریِ داورهای این مجله خیلی عجیب و غریبه و اصلا معلوم نیست چجوری برنده رو تشخیص میدن. قبلا هم در مورد اعتبار آزمایشهایی که اتواکسپرس انجام میده کلی توی پدال بحث و دعوا شده.
خواهشم از نویسندگان عزیز اینه که از منابع معتبرتر استفاده کنن و خواهشم از شما دوستان عزیز اینه که با خوندن یک مقاله در مورد ماشین ها قضاوت نکنید. شاید جگوار واقعا از ب ام و و آئودی بهتر باشه اما توی این تست دلیل واضحی براش اورده نشده.