تسلا مدل S در برابر بامو 750i، اینفینیتی Q50S و مرسدس بنز S63 AMG، چهار خودرویی که در تلاشاند تا ثابت کنند که رانندگی آنها از شما بهتر است!
یکی از اصلیترین عوامل وقوع تصادفات رانندگی خطاهای انسانی است. غذا خوردن هنگام رانندگی، صحبت با تلفن همراه، خواندن و نوشتن پیامک و… ازجمله اعمالی هستند که خطر تصادفات را بهشدت افزایش میدهند. این خطاها و اشتباهات موجب کشته و زخمی شدن انسانهای زیادی میگردند؛ اما درحالیکه رانندگی انسانها در حال بدتر شدن و تعداد خطاهای آنها رو به افزایش است، سنسورها و الگوریتمها درحال پیشرفت و بهتر شدن هستند و خودروهای خودران روزبهروز درحال نزدیکتر شدن به تولید انبوه هستند. هرچند برای اینکه خودروهای خودران را بر روی خط تولید انبوه ببینیم زمان زیادی مانده است، اما حتی در حال حاضر هم تجهیزات ایمنی زیادی بر روی خودروهای تولیدی بهصورت اجباری یا اختیاری نصب میشوند که از وقوع تصادفات جلوگیری میکنند. در زمان فعلی ترمز ABS و سیستم کنترل پایداری بهصورت اجباری بر روی خودروها نصب میشود و در تعداد زیادی از خودروها هنگام خروج از لاین صندلی یا فرمان به لرزه درمیآید تا راننده را آگاه سازد. کروز کنترل تطبیقی نیز بهطور خودکار فاصله ایمنی را با خودروهای جلویی حفظ میکند؛ و بهتازگی ده سازنده، ترمز اضطراری خودکار را بهصورت استاندارد بر روی محصولات خود نصب میکنند. تمامی این موارد نشان از آن دارد که با کمک تکنولوژی رانندگی روزبهروز در حال ایمنتر شدن است. برای ارزیابی پیشرفت خودروهای خودران، ما چهار خودروی لوکس را که مجهز به بیشترین سیستمهای ایمنی جهت کمک به راننده و برطرف کردن خطاهای وی شدهاند را مورد ارزیابی قرار دادهایم. بهطورمعمول آزمایش ما ترکیبی از آزمون جادهای و ارزیابی تحقیقاتی و آزمایشگاهی است. برای انجام این آزمون، هوش مصنوعی خودروها را به چالش کشیدهایم و برای اطمینان از صحت عملکرد کروز کنترل تطبیقی آنها، یک فولکسواگن گلف را با سرعتهای گوناگون در مقابل آنها به حرکت درآوردیم. در این آزمایش تمرکز اصلی ما بر سیستم حفظ حرکت خودرو میان خطوط بود که هر چهار شرکتکننده نیمه خودران ما از آن سربلند بیرون آمده و با تکیهبر عقل الکترونیکی خود توانستند بجای راننده تصمیمگیری کنند. این چهار خودرو را در مسافتی ۸۰ کیلومتری که ترکیبی بود از جادههای روستایی، بزرگراهها، جادههای دوطرفه و تقاطعها مورد آزمون و مقایسه قرار دادهایم تا بفهمیم کدامیک درزمینهٔ رانندگی خودکار برتر از دیگران است. اولین شرکتکننده آزمایش، اینفینیتی Q50S است. این خودرو بهاندازه کافی هوشمند هست که بتواند اشتباهات راننده را اصلاح کند. بهعنوانمثال هنگامیکه خودروی جلویی سرعت خود را کم یا توقف کند، Q50S بهطور خودکار ترمز میکند. کروز کنترل تطبیقی آن نیز همواره فاصله ایمن با خودروی جلویی را حفظ میکند؛ اما تنها ایراد کروز کنترل تطبیقی این ماشین این است که میزان فاصله آن با خودروی جلویی کمی کوتاهتر از دیگر شرکتکنندگان است. درحالیکه در دفترچه راهنمای آن حفظ فاصله ۶۰ متری در سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت با خودروی جلویی ذکرشده است اما این فاصله در روز آزمون بهطور قابلملاحظهای کمتر احساس میشد. سیستم کمکراننده اینفینیتی نیز توسط دوربین نصبشده در جلوی آن کار میکند که این دوربین حتی در هوای بارانی هم عملکرد مناسبی دارد؛ اما در هنگام دور زدن در تقاطعها کاملاً ضعیف عمل میکند بهطوریکه وقتی خطوط نشانگر کنار جاده در هنگام رسیدن به تقاطع پایان یافت، خودرو منحرفشده و با صدای هشداری از راننده خواست تا کنترل را به دست گیرد؛ بنابراین به این نتیجه رسیدیم که سیستم خودران اینفینیتی Q50S با قفلکردن بر روی خطوط کنار جاده فقط در مسیرهای مستقیم درست عمل میکند که این امر اصلاً خوب نیست. مرسدس بنز نیز سه سال پیش با معرفی نسل ششم S کلاس و نصب سیستم Distronic Plus بر روی آن، به جمع نیمه خودرانها پیوست. سامانه فعال حفظ حرکت میان خطوط نیز بهصورت استاندارد بر روی مدل S65 و در قالب آپشنی ۲۸۰۰ دلاری بر روی مدل S550 نصب میگردد. در S63 هنگامیکه حوصله چندانی برای رانندگی ندارید، با فشار دادن دو دکمه سامانه کروز کنترل تطبیقی و حفظ حرکت میان خطوط را فعال ساخته و دستهای خود را از روی فرمان برمیدارید! در کل سیستم دیسترونیک پلاس مرسدس بنز شگفتآور کار میکند و با استفاده از یک دوربین و پنج رادار خود خیلی کم در شب و یا هوای بارانی عملکرد خود را از دست میدهد. در نسل جدید بامو سری ۷ دستیار فعال رانندگی بهعنوان یک آپشن اختیاری ۳۶۰۰ دلاری قابل سفارش است. البته در بامو نمیتوان دستها را بهطور کامل از روی فرمان برداشت و برای عمل کردن سیستم کمکراننده باید حداقل نوک دو انگشت بر روی فرمان باشد. بعلاوه 750i کاهی اوقات در پیدا کردن خطوط جاده دچار مشکل میشود درحالیکه هیچ ایرادی در خطوط جاده وجود ندارد؛ اما علاوه بر ردیابی مسیرِ حرکت از روی خطوط جاده، میتواند برای حفظ مسیر حرکت از خودروی جلویی نیز پیروی کند. سیستم کمکراننده بامو نیز در شب و یا هوای بارانی عملکرد کاملاً مناسبی دارد. بهطورقطع تسلا مدل S P85D پیروز این رقابت است. چراکه در حالت رانندگی خودکار از دقتی مشابه موشکهای کروز برخوردار است! پکیج رانندگی خودکار تسلا که ۴۲۵۰ دلار قیمت دارد، با استفاده از یک دوربین و یک رادار، در هرزمانی که اراده کنید هدایت خودرو را در اختیار گرفته و میتوانید با خیال راحت دستهای خود را از روی فرمان بردارید. تسلا نیز همانند بامو راه خود را از دو طریق قفل روی خودروی جلویی و یا کنترل خطوط جاده پیدا میکند. اگر خودرو مشکلی در خواندن خطوط جاده داشته باشد هشداری بر روی صفحهنمایش آن مبنی بر در دست گرفتن فرمان به نمایش درمیآید و اگر خطوط جاده قطع شوند هشداری صوتی نیز به صدا درمیآید. اگر راننده به این هشدارها توجهی نکند، خودرو بهصورت خودکار در کنار جاده متوقفشده و چراغهای فلاشر را روشن میکند. سیستم هدایت خودکار مدل S، مسیر حرکت را بهدقت شناسایی کرده و کمترین انحراف از مسیر را دارد که این امر نیز امتیاز مثبت دیگری برای آن در برابر رقبایش به همراه دارد. همچنین ساخته تسلا تنها خودرویی است که بهصورت خودکار میتواند تغییر لاین انجام دهد. درنهایت میتوان گفت سیستمهای رانندگی خودکار رفتهرفته در حال بهتر شدن هستند و در حال حاضر نیز از کارکرد قابلقبولی برخوردارند و بسیاری از اشتباهات راننده را تصحیح میکنند. در رابطه با نتیجه آزمون نیز همانطور که در بالا اشارهشده تسلا مدل S پیروز میدان است و پسازآن به ترتیب بامو 750i، مرسدس بنز S63 AMG و اینفینیتی Q50S رتبههای دوم تا چهارم را کسب میکنند. جدول مشخصات فنیبامو 750i | اینفینیتی Q50S | مرسدس بنز S63 | تسلا مدل S P85D | |
قیمت پایه | ۹۸.۳۹۳ دلار | ۴۴.۵۵۵ دلار | ۲۳۳.۵۲۵ دلار | ۱۰۶.۲۰۰ دلار |
قیمت نمونه مورد آزمایش | ۱۲۹.۲۴۵ دلار | ۵۴.۰۵۵ دلار | ۲۵۲.۶۷۵ دلار | ۱۳۶.۷۲۰ دلار |
تعداد دوربین و رادار | ۱ دوربین و ۵ رادار | ۱ دوربین و ۱ رادار | ۱ دوربین و ۵ رادار | ۱ دوربین و ۱ رادار |
عملکرد سیستم کنترل خطوط در شب و باران | خوب | خوب | خوب | خوب |
توانایی تغییر لاین | ندارد | ندارد | ندارد | دارد |
محدوده سرعت عملکرد کروز کنترل | ۳۰ تا ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت | ۳۰ تا ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت | ۳۲ تا ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت | ۲۹ تا ۱۴۳ کیلومتر بر ساعت |
منبع: caranddriver
محمدرضا
۱۰ اسفند ۱۳۹۴مشخصه که تسلا تو این موارد بهتر عمل می کنه.تسلا جزو سردمداران تکنولوژی تو صنعت خودرو هست البته منظورم در عمل هست وگرنه می دونم که بیشتر شرکت های مطرح کلی کانسپت برای 50 سال آینده شون هم دارن:)
یکی از بزرگ ترین برتری های ماشین های تسلا نسبت به بقیه،آپدیت های نرم افزاریش هست. طرف شب می خوابه صبح پا میشه می بینه ماشینش با وای فای خونه اپدیت شده و به ماشینش چندتا قابلیت اضافه شده.
ax1
۱۰ اسفند ۱۳۹۴درود، عالی، جالب.
احسان آرسنالی
۱۰ اسفند ۱۳۹۴آینده با تسلا رقم میخوره.
نه اینکه آینده فقط واسه تسلا باشه.
ولی قطعا بخش بزرگی از آینده از آن تسلا و مدیر خوش فکرش ایلان ماسک هست.
به قول یکی از آشناها اگه ایلان ماسک دو رکعت …. بیخیال.
حميد
۱۰ اسفند ۱۳۹۴اینفینیتی خیلی قیمتش نسبت به مابقی خوبه
محمد
۳ تیر ۱۳۹۵اینفینیتی ار زششو داره واسه خرید
معرکه
Pooya_SK
۱۰ اسفند ۱۳۹۴سیستم های خودران اگه به باهوشی انیشتن یا بیشتر هم بشن من حاظر نیستم رانندگی و هدایت ماشین رو در اختیارشون بزارم.
تکنولوژی خوب و آینده داری هست البته برای کسانی که عاشق رانندگی و ماشینشون نیستن.
امیر
۱۰ اسفند ۱۳۹۴منم مثل شما عاشق رانندگی ام. ولی نمیگم ازین سیستم اگه بتونم هم استفاده نمیکنم.
خیلی موقع ها شده بعد 4-5 ساعت رانندگی که قسمتی از مسیر شرایط جوی بد و باقی مسیر حوصله سر بر و خسته کننده بود وقتی میرستم تهران و دو سه ساعت تو ترافیک گیر میکنم که خیلی از جاها ارزوی دراختیار داشتن همچین سیستمی رو داشتم. مخصوصا اینکه تو ماشین تنها باشید…
پس به قطع نمیشه گفت به درد نمیخوره یا استفاده نمیکنم.. بهتره گفته بشه هر روز و هرجایی استفاده نمیکنم.
Pooya_SK
۱۰ اسفند ۱۳۹۴من در شرایط هایی که شما گفتید موزیک گوش می دم و می رقصم ( البته نا معلوم می رقصم ).
sina
۱۰ اسفند ۱۳۹۴مثلا جاده هایی که بعضی جاها کنار بلوار 2.3 تا خط جاده روی هم کشیده شده کلا سیستم هنگ میکنه که.! و اینکه اگه خودرو ی جلویی به دلیلی اشتباه کرد چی ؟ سیستم خودران ماشین عقبی ازش پیروی میکنه بازم ؟
حسين
۱۰ اسفند ۱۳۹۴درود. با تشکر از نویسنده که مطلب بلند منبع رو به صورت خلاصه در اختیار ما قرار دادن.
چندتا نکته هم من در متن خلاصه ای از این آزمایش خونده بودم که بد نیست بگم:
ب ام و و بنز هر دو نیاز دارن که راننده حداقل یه دستش روی فرمون باشه. با این تفاوت که در بنز راننده 12 ثانیه فرصت داره که دستشو روی فرومون بذاره و در ب ام و 3 ثانیه (البته در ب ام و 7 ثانیه هم فرصت نهایی داده میشه که جمعا 10 ثانیه میشه). البته همونطور که در عکس هم دیده میشه، لمس کردن فرمون کافیه، نیازی به در دست گرفتنش نیست و بعد از لمس کردن فرمون زمان ریسِت میشه از صفر شروع میشه. در مورد بنز نمیدونم لمس کردن فرمون کافیه یا دست باید روی فرمون باشه.
در پایان، اگه تسلا رو در نظر نگیریم، سیستم ب ام و در شب و در هوای بارونی بهترین عملکرد رو داشته ولی چند بار هم عملکردش یهویی متوقف شده! (که گفته بود چون سیستم جدیده، بالاخره پیش میاد یه سری ایرادات)
این نکته هم گفته شده که بهترین حالت این سیستمها حالت خاموش بودنشونه و کنترل انسان هنوز هم بهترین کنترله.
حسين
۱۰ اسفند ۱۳۹۴این سیستمها هنوز چراغ قرمز رو تشخیص نمیدن، زمانی هم که بتونن تشخیص بدن ممکنه جایی که آفتاب پشت چراغه به مشکل بخورن، فرق یه تیکه کاغذ مچاله شده وسط خیابون رو با یه سنگ نمیدونن، بعضی جاها خیلی محتاط و آهسته عمل میکنن و هزار تا مشکل دیگه. در جاده های ما هم که توی یه اتوبانِ 3 بانده، 6 تا خط هست که 3 تاش مال قدیمه، 3تاشو تازه کشیدن! بعد یه جاهایی هم دو سه تا خط اوریب از وسط راه رد شده که مال جاده قدیمه!! یه جاهایی هم اصلا خط نداره!!
اما بنز در Eکلاس جدید پا رو فراتر گذاشته. Eکلاس میتونه با تعقیب خودروی جلویی و تشخیص اِلِمان های موازی کنار جاده و موقعیت ماشینهای کناری، مسیر رو تشخیص بده. همینطور امکان سبقت گرفتن رو هم فراهم میکنه. راننده کافیه راهنما بزنه و بعد از دو ثانیه ماشین با بررسی شرایط به لاین سبقت وارد میشه، شتاب میگیره و سبقت میگیره و دوباره برمیگرده به لاین خودش (در اتوبان، نه جاده دوطرفه).
asa
۱۰ اسفند ۱۳۹۴حسین جان خوبه تو متن گفته که این تکنولوژی هنوز اول راهه بعد شما این همه ایراد ازش در میاری.
حسين
۱۱ اسفند ۱۳۹۴نه من ایراد در نیاوردم، اشکالاتیه که بهش وارد شده قبلا. دیدم به موضوع مربوطه گفتم شاید گفتنش خالی از لطف نباشه. بله، درسته این سیستم هنوز در اول راهه
بنتلی
۱۰ اسفند ۱۳۹۴حسین عزیز،دوست گرام،واقعا لذت می برم نظرتو میخونم،چن وقت پیش ی آئودی A8با رانندگی خودکار هم عملکرد فوق العاده ای ازخودش نشون داده بود،البته خیلی شرکتا درحال کار روی رانندگی خودکار هستن،در مورد ترمز خودکار هم سوبارو بهترین عملکردو داشت ولی نمیدونم هنوز بهترینه یا نه،توی این مقاله جای ولوو واقعا خالی بود،قبلا ی خبری خوندم ک اولین هکرآیفون(اسمش یادم نیس)ی سیستم راننده خودکاری درست کرده ک از تسلا پیشرفته تره حتی ماسک خواست استخدامش کنه ولی قبول نکرد.درآخر هم ی لینکی میزارم جالبه ولی یکم قدیمی شده
http://googleweblight.com/?lite_url=http://digiato.com/article/2015/06/20/%25d8%25ac%25da%25af%25d9%2588%25d8%25a7%25d8%25b1-%25d8%25a8%25d8%25a7-%25d8%25a7%25d8%25ac%25d8%25b1%25d8%25a7%25db%258c-%25d9%25be%25d8%25b1%25d9%2588%25da%2598%25d9%2587-%25d9%2587%25d8%25a7%25db%258c-%25d8%25ac%25d8%25af%25db%258c%25d8%25af%25d8%258c-%25d9%2585%25d8%25b3%25db%258c%25d8%25b1-%25d8%25b1%25d8%25a7-%25d8%25a8/&lc=fa-IR&s=1&f=1&m=45&q=%D8%AF%DB%8C%D8%AC%DB%8C%D8%A7%D8%AA%D9%88&client=safari&gl=ir&host=www.google.com&ts=1454307698&sig=ALL1Aj68JJEBp4X2OJLL_4oDkUr8Coj7vA
حسين
۱۰ اسفند ۱۳۹۴قربون شما بنتلی عزیز. گفتی خیلی شرکتا در حال کار هستن یادم افتاد یه چیزی در مورد ب ام و بگم. در حال کار روی سیستمیه که بتونه حرکات نمایشی انجام بده و توی پیست با حداکثر سرعت حرکت کنه. حتی برای آموزش راننده ها هم میشه ازش استفاده کرد. چند سال پیش بود که این خبر منتشر شد و تا الان چند نمونه هم ازش ساخته شده و کلیپ هاش منتشر شده. نکته جالب اعتراض ب ام و به تسلاس. تسلا در حالی که سیستم حرکت خودکارش در فاز بتا (در مراحل طراحی) بود، اونو در اختیار مشتریانش قرار داد که ب ام و در جواب این حرکت گفته بود که ماشین مثل نرم افزار نیست که در فاز بتا بدیش دست مشتری تا بازخوردشو بسنجی! پای جون آدما در میونه و تا زمانی که از ایمنی اون مطمئن نشدیم دست مشتری نباید بهش برسه. ما باید کاری کنیم که ماشین در شرایط بحرانی بتونه بین برخورد با یه آدم، برخورد با یه کامیون و خروج از جاده یکیشو انتخاب کنه و انجام بده!
احمد باقری
۱۰ اسفند ۱۳۹۴دقیقا معلوم نشد که چی شد، گفت که تسلا بهترین هست و تسلا تلاش زیادی کرده تا به این جایگاه برسه، اونجوری که از متن بر میاد، مرسدس باید در مکان دوم قرار بگیره، ولی آخر سر میگه که بی ام دبلیو در مکان دوم هست که معلوم نشد. به هرحال، همه خوب هستند و تا چند سال دیگه، در ان مسیر، بسیار پر قدرت ظاهر می شوند.
امید
۱۰ اسفند ۱۳۹۴در مورد بوگاتی چیرون که همین چند ساعت پیش رونمایی شد مطلب بزارین ….
زووود
زوووود
منتظریم
احسان(احسان سابق)
۱۰ اسفند ۱۳۹۴تسلا در قلب دره سیلیکان جای داره.برترین مهندسای دنیا در درون یا اطراف این شرکت کار می کنن و تسلا بیشتر شبیه یک شرکت های تک عمل میکنه و بهتره بگیم یک استارت اپ بوده که تبدیل به یک شرکت بین المللی شد و مسلمه اگه صحبت از تکنولوژی به میان بیاد تسلا یک طرف قضیه در حال پادشاهی هست
moein
۱۰ اسفند ۱۳۹۴ببخشیدا ولی حالم از ماشین خودران به هم می خوره یه حس پوچی بهم میده
یه نمونش گیربکس اتوماته که هم شتاب ماشین میاد پایین هم مصرف سوخت میره بالا
Nima
۱۱ اسفند ۱۳۹۴اصلا اینطورى نیست
شما الان شورولت رو دیدى؟
کامارو با دنده دستى توى مدل SS 2016 شتاب 4.1 میزنه
با مدل 8 دنده اتوماتیک 3.9
گذشت اون زمان که دستى بهتر بود
آمریکا هم که سلطان ساخت گیربکس اتوماتیک هست.
از سال 1916 گیربکس اتومات میساختن تا الان که 2016 هست
یعنى دقیقا 100 سال
asa
۱۰ اسفند ۱۳۹۴تسلا مانند موشک کروز میمونه؟؟؟؟!!!!!!هر وقت یک ممطلبی میخونم که یک اسمی از تسلا توشه یا در باره ی تسلا هست منو به وجد میاره. جناب اقای ماسک فکر کنم همون استیو جابز بزرگ دوم هستش.
ali
۱۱ اسفند ۱۳۹۴شاید به این علت که این ازمایش مختص خودروهای قیمت بالا بوده انتخاب شدن. ولی هنوز هم بهترین سیستم خودران رو ولوو داره و هر سال هم پیشرفته تر میشه.
هنوز هم حتی تسلا به سیستم ولوو نمیتونه برسه
بهنام طیبی
۱۱ اسفند ۱۳۹۴تسلا موتورز خودروساز امریکایی که با عملکرد بالا سیستم هوشمند و ایمنی بالا و تکنولوژی به روز و عالی درحال فعالیت میباشد
محمد
۳ تیر ۱۳۹۵اینفینیتی نسبت به قیمت وامکاناتی که داره به بقیه ارجعه