تنها بزرگ و لوکس بودن برای رقابت در کلاس شاسی بلندهای لوکس کافی نیست. گذشت آن روزهایی که طراحی و دینامیک سواری اولویت زیادی برای مشتریان نداشتند! هماکنون بامو X5 و بنتلی بنتایگا مثالهای عالی از آنچه یک شاسیبلند لوکس مدرن و موفق باید باشد هستند.
در واقع این دو خودرو هیچ وجه اشتراکی ندارند. X5 یک کراس اوور سنتی قدبلند از سوی BMW است که هماکنون سن حدود ۲۰ ساله دارد. بنتایگا اولین شاسیبلند تاریخ بنتلی بوده و اولین محصول تاریخ این برند است که پیشرانه دیزلی استفاده میکند. آیا این موضوع خوب است؟ خب بیایید بنتایگای دیزلی را با بامو X5 M50d سه توربوشارژری مقایسه کنیم.
نتایج به دست آمده سورپرایز کننده نیستند. در مقایسه شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت، این دو شاسیبلند بزرگ عملکرد بسیار نزدیکی داشته اما قدبلند بریتانیایی است که در حدود ۲۰ ثانیه به سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت میرسد که ۴ ثانیه سریعتر از BMW است. در مصاف حداکثر سرعت بازهم بنتایگا با سرعت ۲۷۰ کیلومتر در ساعت برنده میشود. سقف سرعت X5 M50D برابر با ۲۵۰ کیلومتر در ساعت است.
ما اینجا نمیخواهیم قضاوت کنیم اما آیا فروش یک شاسیبلند لوکس با پیشرانه دیزلی حدود ۴۰۰ اسب بخاری توجیهپذیر است؟ خب بازار دراینباره تصمیم میگیرد اما بدانید که بنتایگای دیزلی ۲۶۹۰۰ پوند ارزانتر از نسخه ۱۲ سیلندر میباشد. با این مبلغ میتوانید دو دستگاه فولکسواگن جتا بخرید. حالا چطور، توجیهپذیر است؟!
charger
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷بنظرم ماشین لوکس دیزلی اصلا توجیه پذیر نیست
Just bentley continental
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷منم همین نظرو دارم با این بنتلیه ولی خوشم نمی یاد که بنتلی که نماد لوکس و سلطنتیه یه ماشین دیزلی داشته باشه.
محمد رضا
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷خیلی توجیه پذیر تر از اونیه که شما حتی فکرشو بکنی. اولا مصرف سوخت خیلی کمتر از بنزینی دارن (حدود ۴۰٪) دوما ماشینای لوکس وزن زیادی دارن پس اهمیت گشتاور بیشتره و باعث میشه شتاب اولیه سریعی داشته باشن سوما دوام موتور دیزلی خیلی بیشتر از بنزینیه. در کل برای مصرف کننده خیلی به صرفه تره. در اروپا اکثر شاسی بلندهای لوکس و بزرگ دیزلی هستن.
charger
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷خودت جواب خودتو دادی
اولا کسی که ماشین لوکس میخره به فکر پول سوخت نیست
ثانیا موتور بنزینی اونقدرام که شما فکر میکنی زود از بین نمیره
ثالثا تو ماشینای لوکس نرمی و بی سروصدا بودن پیشرانه از شتاب اولیه مهمتره
محمد رضا
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ولی یه اروپایی مثل شما فکر نمیکنه.
شما حتی یه سواری لوکس دیزل از نزدیک ندیدی پس افسانه نگو.
charger
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷در مورد ارتباط گشتاور و شتاب اولیه هم پیشنهاد میکنم پست مربوطه رو یه نگاه بندازی
محمد رضا
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷بله مطالعه کردم و یه بند از پاراگراف آخر:
گشتاور بیشتر و ارائه آن در دورهای پایین معمولاً به معنی شتاب بهتر در دورهای پایین است که برای رانندگی روزمره بهتر است.
موتور دیزل نسبت به بنزینی قدرت و گشتاور رو در دور موتور پایینتر ارائه میده.
محمد رضا
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷در ضمن مطالب تئوری فقط روی کاغذه ولی در عمل شما باید یه ماشین دیزل داشته باشی تا منظور منو بفهمی.
مقاله خوبی بود ولی به نظرم ناقص، چونکه شما باید اطلاعات قبلی داشته باشید که تو قسمت مقایسه موتورها با اسب بخار مساوی ولی در دور موتور متفاوت و گشتاور متفاوت این اختلاف ناشی از چی هست.
charger
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷خوشحال میشم تجربیاتتون رو در اختیار ما ماشین ندیده هام بزارید
Mohammad
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷اصلا شنتب گیری برای suv مفهومی نداره که . باید بزرگ جادار . مقروص به صرفه باشن و راحت باشن و از بس مسیر های ناهموار بر بیان
اینجا بنظرم بنتلی بهتره
me84
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷.
من لینکلن نویگیتور رو به تمام شاسی بلندهای لوکس ترجیح میدم. به چند دلیل:
1 به اندازه کافی لوکسه
2 خیلی جاداره
3 موتور واقعا قلدر و پاسخگویی داره
4 طراحی با شکوه و پر ابهتی داره
5 پول الکی نمیگیره و ارزش بالایی داره
6 اصالت بالایی داره
بنتلی و رولزرویس و زیاد دوست ندارم. نمیگم خوب نیستن و از دیدنشون لذت نمیبرم اما دیگه خیلی پول برند میگیرن و من اصل ماشین برام مهمتره تا برند ماشین.
بنظرم مایباخ هم خیلی ارزش خرید بالایی داره و سر تا پاش هم تکنولوژیه با قیمت خیلی مناسبتر نسبت به این دوتا.
وارن بافت یه جمله خیلی جالبی داره : “”پول چیزیه که پرداخت میکنی، ارزش چیزیه که دریافت میکنی”” اگه این دوتا با هم همخونی نداشته باشن سرت کلاه رفته. ولی این کلاه گشاد رو خیلی حرفه ای سرت میذارن که نه تنها متوجه نمیشی، بلکه کلی هم حال میکنی.
Stern Des Südens
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷بنتایگا خیلی گرونه با این پول اوروس رو ترجیح میدم