مرسدس E کلاس و بامو سری ۵ رقابتی طولانی برای به دست آوردن دل خریداران دارند. هر یک شخصیت متفاوتی دارد اما هر دو مستقیماً در صدر گروه قرار میگیرند. ما این دو خودرو را رودرروی همدیگر قرار دادهایم تا به شما در انتخابتان کمک کنیم.
استایل و طراحیE کلاس جدید بهمنزلهی پلی است بین S کلاس لوکس و C کلاس جمعوجور و استایل این خودرو نیز منعکسکنندهی همین موضوع است. چراغهای چهارگانهی جلو که در مدلهای پیشین E کلاس به نمادی مشهور تبدیل شده بودند، حالا توسط چراغهای یکپارچهی زیبا جایگزین شدهاند. همچنین جلوپنجرهی بزرگتر نیز در این مدل به چشم میخورد. درمجموع، نمای ظاهری این خودرو صاف و صیقلی بوده اما نمیتوان آن را آشنا و مشهور نامید.
سری ۵ فعلی یکی از قدیمیترین مدلهای در حال تولید بامو است، بنابراین تعجبی ندارد که نمای ظاهری آن را اندکی سالخورده بنامیم. رینگهای بزرگتر و پکیج انتخابی M کمک شایانی به نمای ظاهری میکنند اما برای بسیاری از افراد سری ۵ میتواند بهطور ساده یک سری ۳ باشد.
نمای داخلی
اگرچه که مرسدس ضرورتاً گامهای بزرگی را در راستای استایل طراحی داخلی برنداشته، اما این غول خودروسازی داخل کابین E کلاس را بسیار بهبود بخشیده است و حالا این ظاهر داخلی در میان بهترینهای طراحی و تکنولوژی قرار میگیرد. سیستم اطلاعات سرگرمی COMAND که بهروز شده اینک صفحهنمایش بزرگی را دارد و میتواند اطلاعات زیادی را نمایش دهد.
بامو از زمان عرضهی سری ۵ بهروزرسانی زیادی را انجام نداده است و بنابراین نمای داخلی نیز همانند ظاهر خودرو سالخورده به نظر میرسد. نمای داخلی سری ۵ بهاندازهی E کلاس خاص محسوب نمیشود و حتی سیستم عالی iDrive برای متوقف کردن خریداران از خرید رقیب این خودرو کافی نیست.
در بحث فضای داخلی و جادار بودن، هر دو خودرو تقریباً برابرند-مرسدس با فضای صندوق ۵۴۰ لیتری،۲۰ لیتر بیش از سری ۵ گنجایش دارد- و هر دو خودرو برای تعطیلات آخر هفته با خانواده کاملاً پاسخگو هستند. فاصلهی بین محورهای E کلاس بیشتر از سری ۵ است و به همین دلیل فضای سرنشینان نسبتاً بیشتری را ارائه میدهد. زمانی که گونهی استیشن روانهی بازار شود، محتمل است که در بخش گنجایش و ظرفیت از سری ۵ تورینگ پیشی بگیرد.
پیشرانهها
مدل پایهی E 220 d از پیشرانهی کاملاً جدید ۲ لیتری دیزل برخوردار است که ۱۹۴ اسب بخار نیرو تولید میکند و میتواند شتاب صفرتا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۷.۳ ثانیهای را ثبت کند. مدل E 350 d هم پیشرانهای ۳ لیتری و دیزل با ۲۴۵ اسب بخار قدرت دارد که سریعتر بوده و شتاب صفرتا ۱۰۰ کیلومتر را تنها در ۵.۹ ثانیه ثبت میکند. هر دو پیشرانه با گیربکسی ۹ سرعته و اتوماتیک جفت میشوند و تجربهی رانندگی بیزحمت و سریع را پیشنهاد میکنند.
مدلهای 520i،528i،535i و 550i از پیشرانههای بنزینی برخوردارند که طیف قدرت آنها از ۱۸۴ اسب بخار شروعشده و به ۴۴۹ اسب بخار ختم میشود. اما پیشرانههای دیزل نیز از فروش خوبی برخوردارند و همگی کممصرف و پاک هستند. مدلهای ۲ لیتری 518d،520d و 525d به ترتیب دارای خروجی ۱۵۰،۱۹۰ و ۲۱۸ اسب بخاری هستند. پیشرانههای ۳ لیتری دیزل سری ۵ نیز دربردارندهی مدل 530d 258 اسب بخاری و 535d 313 اسب بخاری است. این مدل آخری در ۵.۳ ثانیه بهسرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد. همهی پیشرانههای ۲ لیتری دیزل میتوانند با گیربکس دستی همراه شوند اما گیربکس ۸ سرعته ی اتوماتیک آپشنال انتخاب بهتری است.
تجربهی رانندگی
E کلاس تمرکز خود را بر راحتی و نرمی گذاشته است. پیشرانههای دیزل جدید بسیار ساکت هستند و برای رانندگی در اتوبانها انتخابی مناسب به شمار میآیند. سیستم تعلیق بادی انتخابی یک سواری نرم را ایجاد میکند اما حتی با سیستم تعلیق استاندارد نیز سواری بدون مشکلی خواهید داشت. این سخن بدین معنی است که E کلاس به سفتی سری ۵ نیست و خیلی موردعلاقهی رانندگان حرفهای نخواهد بود.
بامو با تمرکز بیشتر بر بحث پرفورمنس و هندلینگ، راننده را بیشتر درگیر میکند. فرمان تیز سری ۵ باعث توانایی این خودرو در عبور از پیچها میشود اما ما سفارش دامپرهای تطبیق شونده را توصیه میکنیم که ترکیب بهتری از سواری و هندلینگ را ارائه میدهد. درمجموع سواری سری ۵ نیز راحت است اما بهپای تجربهی نرم E کلاس نمیرسد.
ارزش در برابر پول پرداختی
مرسدس بنز برای مدل پایهی E 220 d SE بهایی برابر با ۵۰۵۷۳ دلار طلب میکند اما حتی تریم سطح پایین این خودرو نیز از سیستم ناوبری ماهوارهای، دوربین عقب و سیستم پارک خودکار برخوردار است. تریم اسپورت AMG تجهیزات بیشتری را ارائه میکند. برای تصاحب مدل E 350 d باید ۱۲۷۸۷ دلار بیشتر نسبت به مدل پایه بپردازید اما در عوض تجهیزات بیشتری ازجمله صفحهنمایش بزرگتر دریافت میکنید.
قیمت پایهی سری ۵ کمتر بوده و برابر است با ۴۴۲۰۰ دلار. البته مدل پایهی 518d نسبت به E 220 d قدرت کمتری دارد و فاقد گیربکس اتوماتیک استاندارد است. برای سفارش گیربکس اتوماتیک باید ۱۶۰۰ دلار بپردازید و اگر خواهان پیشرانهی قدرتمندتری هستید باید ۲۱۰۰ دلار دیگر از حساب بانکیتان کسر نمایید.
در کل مصرف سوخت خودروها نیز خوب بوده و اقتصادیترین مدل E کلاس مصرف سوخت فوقالعادهی ۳.۲ لیتری دارد. پیشرانههای دیزل سری ۵ اندکی تشنهتر هستند و اگر شما مدلهای بنزینی را انتخاب کنید، باید زمانهای بیشتری را به پمپبنزین مراجعه نمایید.
قضاوت نهایی
هر دو خودرو ترکیبی از استعداد ذاتی را به نمایش میگذارند و انتخاب مناسبی به شمار میروند. ممکن است که انتخاب شما بسته به برندی باشد که ترجیح میدهید.
درحالیکه سری ۵ سواری اسپورت تر و مردانهتری را ارائه کرده و مصرف سوخت بیشتری دارد، بسیاری از خریداران ترجیح میدهند که لوکس بودن و راحتی بیشتری را در E کلاس جدید بیابند.
امیر مرادی
۹ اردیبهشت ۱۳۹۵هردوتاشون خوبن
king 918
۹ اردیبهشت ۱۳۹۵خیلی جالبه داخل بی ام و ها شبیه همه……. ظاهر بنز ها هم شبیه هم ……..
اما کلا بنز یه قدم جلو تره با نهایت احترام به bmw عزیز ……….
کیان
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵یه دلیل بیار که چرا بنز یه قدم جلوتره ؟!
تو کشور ما تعصب الکی و بدون اگاهی بیداد میکنه ، اصلا دنبال طرفداری از بی ام و یا هیچ برندی نیستم ولی واقعا میخوام بدون چرا یه قدم جلو هستش ؟!
من فقط میدونم که امار فروش بی ام و تو آمریکای شمالی که همه برندها رو با هم مقایسه میکنن چندین ساله که بیشتر از بنز بوده !!!
شما یه دلیل بیار که بنز “یک قدم جلوتره” ؟!!!
باید بفهمیم این مسئله رو که هرخودروسازی فلسفه خودش و داره
متن هم به وضوح نوشته :
بی ام و اسپرت تر
بنز نرم تر
من هنوزم میخوام دلیل یه قدم جلو بودن و بدونم
خسته شده
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵چرا بیخود شانتاژ میکنی خب شما یه دلیل بیار که ب ام و بالاتره به جای اینکه بقیه و متهم کنی خودت ایده بده بیرون ضمنا اینکه در آمریکا فروش داشته دلیله مضحکیه چون آمریکا تنها بازار دنیا نبود و نیست دلیله بالاتر بودنه فروش در یه منطقه هیچ ربطی به برتری در عوامله مختلف نداره پرایدم در ایران پر فروشه ولی طرف اگه پول داشته باشه میره ماشینه بالاتر میخره خوشنامی اصلی ترین عامله یه برنده من نمیدوم کی این بازاره آمریکا پاشو کشوند وسط پدال انگار هرچی اونجا فروش میره پس خوبه! اتفاقا به نظرم عکسش درسته چون تفکر آمریکایی با اروپایی و حتی آسیایی خیلی فرق میکنه
کیان
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵من مگه گفتم بی ام و از بنز جلوتره یه قدم یا ده قدم ؟!
من فقط گفتم متعصبین بنز برای چی دارن میگن یه قدم جلوتره ؟!!
مفهومه ؟!
لیست jd power که کلا برتری مطلق لکسوس و تویوتا رو نشون میده و تو آلمانی هم پورشه صدر نشینه !!!
تو همه محصولات دنیا بازار آمریکا بعنوان آزادترین بازار عامل قیاس قرار میگیره و بعد از اونم بازار چین هستش بخاطر تعداد زیاد مشتریهاش و خریداران دوست عزیز ، لازم دیدی تحقیق کن .
من فقط دارم دعوت میکنم به دور از تعصب الکی و بی پایه اطلاعات غلط ندیم بهم . بر اساس منطق و شواهد ، البته همیشه تعصب رو برند وجود داشته و هست و …
بعد سوال از خود شما تفاوت تفکر آمریکا و اروپا و آسیا در چی هست ؟!
الان مصرف کم هزینه پایینتر پشتیبانی ملاک همه مردم دنیا شده !!!
پارسا فرهيخته
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵دوست عزیز اتفاقا فروش بنز از ب ام و بیشتره
king 918
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵دوست عزیز من متعصب بنز نیستم میتونی از نام کاربری که گذاشتم متوجه بشی این دو خودرو مورد مقایسه بیشتر جنبه لوکس بودن مهمه براشون که با خوندن مطلب و مقایسه کابین هردو خودرو متوجه جلو بودن بنز میشی اصولا کابین بنز از بی ام و جلوتره میتونی مدل های دیگشون هم با هم مقایسه کنی ……….
از ظاهر هم که سلیقه مهمه
اتیش الکی شما برا بی ام و جای سوال داره دوست غیر متعصب …..
احسان
۱۸ خرداد ۱۳۹۵شاید سابقه صنعت خودرو سازی بنز که ۳۰ سال بیشتر از بی ام و هست باعث بشه یه قدم جلو تر باشه ولی انصافا هردوتاشون عالی هستن و برای انتخاب ادمو توی دو راهی میندازن
علي
۹ اردیبهشت ۱۳۹۵سری ۵ هم چند وقت دیگه اتاق جدیدشو معرفی میکنه اون موقعست که باید با بنز E مقایسه بشه نه الان.
Nima
۹ اردیبهشت ۱۳۹۵اتاق جدید و نسل جدیدشم دیدیم توى سرى ۷
بازم تفاوت چندانى با نسل قبلش نداشت
همون طورى که این نسل سرى ۵ هم با قبلیش تفاوت چندانى نداره.
باز بنز بیشتر تغییرات میده.
جی تی ار
۹ اردیبهشت ۱۳۹۵فرقی نکرده بود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
مسعود مقدم
۹ اردیبهشت ۱۳۹۵اخه مگه میشه این دوتارو یکیشو انتخاب کنی جفتشون عالی هستن .
امیر
۹ اردیبهشت ۱۳۹۵بنز فوق العادس ولی سوال اینه که الان طراحی خارجی کلاس S و C و E چه تفاوت خاصی با هم دارن؟؟؟ اینا همشون یکی شدن!!
امير علي
۹ اردیبهشت ۱۳۹۵باید با سری 5 جدید مقایسه بشه
h112
۹ اردیبهشت ۱۳۹۵بنز….. مدرن بودن و کلاسیک بودن رو با هم داره….که انتخاب رو راحت میکنه….
انتخاب دیگه ای هم میتونست باشه…مثلا آیودی a6 یه رقیب بی ادعا …
پارسا فرهيخته
۹ اردیبهشت ۱۳۹۵معلومه که بنز فوق العادست۰طراحی خارجی و داخلی عالیه علی الخصوص داخلی
امین
۹ اردیبهشت ۱۳۹۵مقایستون بیش از حد غیر منطقی هستش
چراکه نسل فعلی سری ۵ خیلی قدیمیه در حالی که کلاس E هنوز ۱ سال نیست معرفی شده
در کل باید کمی منتظر میموندین تا نسل جدید سری ۵ که خیلی هم تا معرفیش زمان باقی نمونده رو با این مقایسه کنید
اما خوشم اومد BMW با تمام سال خورده بودنش قد خم نکرده جلوش. مخصوصا در حوزه ی فنی و موتور
بهنام طیبی
۹ اردیبهشت ۱۳۹۵هردو شاهکار خودروسازی المان هستن
walid
۹ اردیبهشت ۱۳۹۵فقططططط بنزززززز
Mohammadreza4060
۹ اردیبهشت ۱۳۹۵بنز استایلش از کنار مخصوصا از ستون وسط بنچره ها به عقب خیلی بدلم نمی چسبه.
از قوس شیشه عقبش (از نیم رخ ) خشم نمیاد
بابک
۹ اردیبهشت ۱۳۹۵این مقایسه که درست نیست
ولی خودتون تو خیابونا که E class و سری 5 رو میبینید مقایسه کنید
من که با دیدن بنز E حس خاصی بهم دست نمیده ولی هر بار سری 5 رو میبینم بیشتر عاشقش میشم
احمد باقری
۹ اردیبهشت ۱۳۹۵هر دو عالین، ولی من مرسدس رو ترجیح میدم، البته نمیتونم هیچکدوم رو داشته باشم، وگرنه هر کدوم باشه، فرقی نداره، فقط باشه.
احسان
۹ اردیبهشت ۱۳۹۵چرا با روح و روان من بازی میکنی پدال، این دو تا جزو بهترینها هستند،من هر دوتاشو میخوام ،سوال خیلی سختیه
Zonda R
۹ اردیبهشت ۱۳۹۵با سپاس از شاهین عزیز
دو لبه ی برنده ی شمشیر
هر کدوم به قلبتون گیر کنه عاشق میشید
اول یه موضوعی رو عرض کنم کابین bmw اگر چه سادست اما تازه امسال تو کیا و هیوندا داریم پارامترهای این طراحی رو میبینیم
اما e یا سری 5؟
نمیشه برای این سوال جواب پیدا کرد
جواب تو ذات و علاقه و سلیقه ی خودتون برمیگرده
اما باید نسل جدید باید بیاد تا با e class قیاس بشه
اما تو کابین واقعا بنز عالی داره کار میکنه
حسين
۹ اردیبهشت ۱۳۹۵درود. دوستان Eکلاس مدل 2017 هستش. این مقایسه احتمالا در آینده انجام شده. :D
احسان
۹ اردیبهشت ۱۳۹۵مصر ف سوختش ۳.۲ لیتره یعنی از تویوتا پریوس کم مصرف تره اونوخت هیبریدها که از این بیشتر میسوزونن
یاس ی
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵سلام خدمت عزیزان پدال، راستش با اینکه خودم عشق بی ام هستم ، همیشه بین انتخاب این دو عزیز به سختی آخرش بی ام انتخاب کردم ولی چند وقته که وقتی دوباره سر این دوراهی قرار میگیرم اصولا توی رده سواری بنز ترجیح میدم، یکی از دلایل هم متاسفانه قدیمی شدن طراحی داخلی و بیرونی بی ام هستش، هیچکس نمیتونه بگه زشته اما در مقابل طراحی جدید مرسدس یکم قدیمی شده.
شاید مرسدس طراحی سه کلاسش شبیه هم شده باشه ولی انصافا زیبا شدن.
مرتضی مهرپویا
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵با سلام خدمت همه عزیزان و تشکر از مطالب خوب و مفید سایت ، من فکر می کنم برخی از تصاویر چاپ شده به ویژه تصاویر مربوط به نمای بیرونی مربوط به کلاس C مرسدس بنز می باشد نه کلاس E .
مرتضی مهرپویا
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵با سلام مجدد ، از همه دوستان و کارشناسان محترم عذرخواهی می کنم ، متوجه شدم که اشتباه از بنده بوده . من فیس جدید E کلاس رو ندیده بودم ، به قول دوستان و حداقل در تصویر خیلی شبیه کلاس C شده . ولی واقعا فوق العادست .
a.h.z
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵نمی شه گفت کدوم یک سرتره . این بستگی به علایق هر فرد داره .
کسی که سواری نرم و آرامش و امنیت و مصرف پایین و می خواد باید بره دنبال بنز.همچنین باید بگم بنز مورد اعتماد ترین شرکت دنیا هست . حتی قطعات یدکی رو به تعداد خیلی کمی میزنه چون خودش ادعا میکنه که اگه شما به جایی نخوری واست آخ نمیگه !
اما این موضوع در مورد بی ام دبلیو هم صدق می کنه . کسی که دنبال ویژگی هایی چون سواری خشک و اسپورت و جنجالی هست باید بره سراغ بی ام دبلیو . اما به نظرم بی ام دبلیو M2 انتخاب بهتری می تونه باشه . یا شایدم مرسدس بنز SLC یا اگه با بنز مشکل دارید آئودی TT .
برگردیم سر اصل مطلب …
همون طور که می دونید الآن بحث سر دو ماشین هست که دارای چهار در هستند و ویژگی هاشون باعث شده اونها در دسته ماشین های خانوادگی قرار بگیرند . پس اگه بحث سر ماشین خانوادگی هست دیگه ما نباید فکر اسپورت بودن و خشکی رانندگی باشیم . در اینگونه ماشین ها معمولا مصرف سوخت و سواری نرم و راحت و آرامش و امنیت و سرگرمی معیار های انتخاب هستند . پس به نظر من برتری مرسدس بنز E کلاس کاملا صحیح هست .