سرانجام بامو نسل جدید سدان اسپرت M5 را معرفی کرد و نشان داد که ارزش انتظار کشیدن را داشته است. جدیدترین نسل سدان عملکردی قابلاحترام بامو به پیشرانهای قدرتمندتر و راهی جدید برای انتقال این نیرو به سطح مسیر مجهز شده است؛ اما برای فهمیدن دقیق تغییرات و پیشرفتهای نسل جدید M5، در ادامه قصد داریم نسل جدید این سوپرسدان آلمانی را شانهبهشانه با نسل قبلی مقایسه کنیم یعنی نسلی که معرفی اولیهٔ آن به سال ۲۰۱۲ بازمیگردد.
طراحی جلویی
طراحان بامو برای طراحی نسل جدید M5 عملکرد آنرا را در نظر داشتهاند زیرا ظاهر خودرو باید با عملکرد آن پیوند داشته باشد اما با توجه به اینکه در میان خریداران این خودرو مدیران ثروتمند و تجار هم وجود دارند، طراحی آن نباید بیشازاندازه تهاجمی باشد. درهرحال در نسل جدید M5 در نمای جلویی طراحان برای رساندن هوای بیشتر به ترمزها و سیستم خنککنندهٔ موتور، ورودیهای هوای بزرگتری را در سپر جلو تعبیه کردهاند. این همان روشی است که در نسل قبلی M5 هم استفاده شده بود. همچنین همانند قبل کاپوت از آلومینیوم ساخته شده درحالیکه برای کاهش وزن سقف نیز از فیبر کربن تقویتشده با پلاستیک ساخته شده است.
طراحی جانبی
یکی از مشخصههای اصلی طراحی نسل جدید سری ۵ کاپوت کشیدهٔ آن است که با شیب تندی هم به سمت پایین میآید. نسل جدید M5 بهصورت استاندارد در جلو به تایرهای ۲۷۵ و در عقب ۲۸۵ مجهز است که در جلو اندکی پهنتر از لاستیکهای ۲۶۵ نسل قبلی است اما به دلیل تجهیز به سامانهٔ چهارچرخ محرک، لاستیکهای عقب آن کمی باریکتر از نمونههای ۲۹۵ قبل شده است.
طراحی عقب
نمای عقبی نسل جدید M5 تا حد زیادی به نسل قبلی خود شبیه است بهگونهای که فرم چراغها، دیفیوزر و چهار سر اگزوز همگی مشابه نسل قبلی هستند؛ اما بااینحال تغییراتی در سپر و جابجایی محل چراغهای شبرنگ، بخش عقبی M5 جدید را از نمونهٔ قدیمی متمایز کرده است درحالیکه در نسل جدید یک اسپویلر بسیار ظریف و کوچک هم به لبهٔ درِ صندوق بار اضافه شده که عملاً میتوان آنرا نامرئی دانست.
کابین
M5 جدید در داخل تا حد زیادی از ارتقاءِ طراحی داخلی نسل جدید سری ۵ استفاده میکند. بهعنوانمثال طرح ششضلعی برای کنسول مرکزی بسیار چشمگیرتر از نسل قبلی به نظر میرسد. همچنان چرم مرینو بهعنوان یک آپشن در نسل جدید M5 ارائه میگردد و کماکان نمایشگر سربالا هم در آن وجود دارد. علاوه بر این، به گفتهٔ بامو، نسل جدید M5 به صندلیهای جدیدی مجهز شده که پشتیبانی و حمایت بیشتری از بدن به عمل میآورند.
زیر کاپوت
M5 به خودرویی مشهور است که میتواند با سرعتهای بالا حرکت کند درعینحالی که برای سرنشینان خود راحتی بالایی فراهم میآورد. نسل جدید این سدان عملکردی همچنان از همان پیشرانهٔ ۴.۴ لیتری V8 بایتوربو استفاده میکند اما قدرت آن از ۵۶۰ اسب بخار به ۶۰۰ اسب بخار افزایش پیدا کرده درحالیکه گشتاورش نیز از ۶۸۰ نیوتن متر به ۷۵۰ نیوتن متر رسیده است. برای رسیدن به این افزایش خروجی، مهندسان بامو توربوشارژرهای جدیدی را در موتور بکار بردهاند درحالیکه سیستم خنککننده هم ارتقاء پیدا کرده و فشار تزریق سوخت نیز افزایش یافته است. علاوه بر این، برای حصول اطمینان از اینکه روان کاری موتور حتی در هنگام رانندگیهای سخت و خشن هم بهخوبی صورت گیرد، یک پمپ روغن متغیر نیز برای پیشرانه در نظر گرفته شده است. یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک جدید هم جایگزین نمونهٔ هفت سرعتهٔ قبلی شده است. یکی از مهمترین تغییرات فنی نسل جدید M5 نیز تجهیز آن به سامانهٔ چهارچرخ محرک XDrive است.
قدرت بیشتر موتور و دندههای بیشتر گیربکس در کنار سامانهٔ چهارچرخ محرک موجب شده شتاب M5 جدید تا حد چشمگیری سریعتر شود بهنحویکه بجای ۴.۲ ثانیهٔ نسل قبلی، هماکنون ظرف تنها ۳.۴ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت میرسد؛ اما علیرغم وجود سامانهٔ XDrive در این خودرو، به لطف حالات مختلف این سیستم هنوز هم میتوان M5 را به سدانی دیفرانسیل عقب تبدیل نمود. این سیستم علاوه بر ارائهٔ حالت تمام محور عقب، به دو حالت استاندارد و اسپرت هم مجهز است درحالیکه با احتساب دیگر حالات قابلتغییر خودرو، راننده میتواند از میان پنج ترکیب مختلف یکی را برگزیند. احتمالاً سریعترین لپ تایمها از ترکیب حالت M داینامیک و 4WD اسپرت به دست میآید اما بااینحال راننده میتواند با استفاده از حالت دیفرانسیل عقب، لذت رانندگی را افزایش دهد.
سخن پایانی
نسل جدید بامو M5 بهطور رسمی و برای اولین بار طی هفتههای آینده در نمایشگاه فرانکفورت به نمایش درخواهد آمد اما تحویل آن تا پیش از بهار سال آینده انجام نخواهد گرفت. قیمت M5 جدید در اروپا ۱۱۷,۹۰۰ یورو اعلام شده اما قیمت آن در ایالاتمتحده هنوز مشخص نیست. در تصاویر زیر نیز میتوانید سیر تکامل این سوپرسدان آلمانی را مشاهده کنید.
منبع: Motor1
sina
۱ شهریور ۱۳۹۶نسل جدید یعنی این نه اون X3 که ناامیدمون کرد☹
فرشاد
۱ شهریور ۱۳۹۶کلا X3 جدید خراب کرده، طراحیش یه جوری شده، نچسبه، نسل قبل X3 ظاهر پختهتر و گیراتری داشت.
تیاگو
۱ شهریور ۱۳۹۶احساس می کنم دیگه محصولات BMW اون روح قبلی رو ندارند
Amir
۲ شهریور ۱۳۹۶من از طرفدارای پروپاقرص بیمرم اما حرف شمارو قبول دارم طراحی های جدید بی ام و محافظه کارانه شده و دیگه مثل قبل ادمو به وجد نمیاره به عنوان مثال نسل جدید ایکس ۳ که واقعا به نظر من اون جذابیتی که نسل قبل داشت رو نداره و طراحیش یکم تو ذوق میزنه
بنزما
۱ شهریور ۱۳۹۶نسل قبلش زیباتر به نظر میرسه
ستاره ی پرفروغ(Daniel)
۱ شهریور ۱۳۹۶تیزر جدید Need For Speed جدیده منتشر شد.
BMW M5 با پکیج First Edition با رنگ قرمز جدیدش هم داخلشه.
تو آپارات سرچش کنید.
خیلی قشنگه.
ستاره ی پرفروغ(Daniel)
۱ شهریور ۱۳۹۶X3 خیلی هم ماشین فوق العاده ایه.
هم از لحاظ طراحی و هم از لحاظ فنی.
خواهشا نظرت رو هم جمع نبند.
FXXK
۲ شهریور ۱۳۹۶تنها ایراد وارد به این ماشین فکر کنم میتونه قیمتش باشه!
وگرنه از همه لحاظ عالیه!
فرشاد
۱ شهریور ۱۳۹۶به جز نمای عقب، تو بقیه قسمتها پیشرفت داشته، اما نه در حدی که دهن آدم رو از تعجب باز بذاره.
فرشاد
۱ شهریور ۱۳۹۶به نظرم M5 e60 بهترین طراحی خارجی رو داشت.
کوروش
۱ شهریور ۱۳۹۶سری های m هیچ وقت دهان ادم را با دیدنشان باز نمی کنند ،دریچه قلب راننده و سرنشینان را بعد از گذشتن پیچ با ۱۵۰ تا باز می کنند
این یعنی نفس کشیدن با پرفورمنس یعنی M power
رضا
۲ شهریور ۱۳۹۶تو نسل جدید دیگه شبیه سری 7 شده.این م دیگه داره میشه شبیه بنز.همون شکله فقط بزرگ کوچیک میکنن.این هم خلاقیتیه.
جی تی ار
۱ شهریور ۱۳۹۶عدد 3.4 ثانیه، مربوط به شتاب 0تا 100 این خودرو هست، یعنی 0تا 62 مایل. 0 تا 60 مایلش عددی بین 3.2 تا 3.3 ثانیه و اعلامی کارخانه اش، 3.2 ثانیه است!!!!!!!!!!!!!!!!!….
Omid622
۱ شهریور ۱۳۹۶خداروشکر از شر داشبورد نسل قدیمش راحت شدیم
Mohammadreza
۱ شهریور ۱۳۹۶قیمتش خیلی زیاده
130-140 هزار دلار خیلی زیاده
کوروش
۱ شهریور ۱۳۹۶دوست دارم واقعا عاشق اون موتور مهار نشدنی ات هستم سلطان هندلینگ …
mohammad_FM 480
۱ شهریور ۱۳۹۶بنظر من نسل قبل طراحی پخته تر و جذاب تری داشت و بین مدلای بی ام و متمایز بود .
ولی الان دیگه یه جورایی مثل بقیه شده
Omid622
۱ شهریور ۱۳۹۶من که فک میکردم قیمتش ۱۰۰ هزار دلار باشه و فول اپشنش ۱۲۰ هزار دلار باشه
واقعا گرونه البته رقبا هم قیمت های گرونی داره
امید
۲ شهریور ۱۳۹۶برای یک بی ام دبلیو، قیمتش بالا به نظر میرسه.در ضمن حداقل در طراحی دماغه جلو و سپر پسرفت داشته.فقط داخلش بهتر شده
علیرضا زعیم
۲ شهریور ۱۳۹۶تو عکس اول قشنگ مشخصه پسرفت داشتن. از BMW بعید بود
Mohsen
۲ شهریور ۱۳۹۶حیف نمیتونیم تو خیابونامون ببینیمش
محسن.ز
۲ شهریور ۱۳۹۶با اینکه دوست داشتنیه ولی بین این و MERCRDES E63S انتخابم مرسدسه-حتی rs7 هم از این جذابتره
علیرضا زعیم
۲ شهریور ۱۳۹۶نسل قبلی سری 5 کلا خیلی بهتر بود و اجزاش با هم هماهنگ تر بودن. نسل جدیدش اون جذابیت رو نداره