نسل جدید بامو سری ۵ وارد بازار شده است؛ اما آیا این خودرو بهتر از رقیب خود یعنی مرسدس E کلاس است؟ به منظور فهمیدن این موضوع ما دو سدان لوکس آلمانی را در برابر یکدیگر قرار دادهایم. مقایسههایی در بخشهای طراحی، کابین، تکنولوژی، فضای کابین، کاربردی بودن و سواری آنها صورت گرفته است. مرسدس توانسته بود در سال ۲۰۱۶ از پسِ نسل قبلی سری ۵ بربیاید؛ اما آیا میتواند از عنوان خود در برابر نسل جدید سری ۵ دفاع کند؟ با ما باشید تا پاسخ سؤالهای خود را دریافت کنید…
- قیمت
بهای مدل 520i که از پیشرانه بنزینی ۲ لیتری و گیربکس اتوماتیک بهرهمند است از ۳۵۸۳۵ پوند آغاز میشود. از طرف دیگر بهای مرسدس E200d دیزلی به همراه گیربکس اتوماتیک از ۳۵۲۰۵ پوند آغاز میشود. در زمان نگارش مقاله این مرسدس بوده که بهای فروش دوباره بالاتری نسبت به بامو داشته است.
- استایل و طراحی
بامو سری ۵ تناسبات ابعادی مناسبی داشته و خطوط قوی و جلوپنجره کلیوی شکل بزرگ از شاخصههای آن محسوب میشوند. البته این خودرو به اندازه E کلاس لوکس به چشم نمیآید حتی اگر به کیت M اسپورت مجهز باشد. این کیت باعث استفاده از رینگهای بزرگتر و کیت بدنه گیراتر شده است.
مرسدس E کلاس زیباست و هنگامیکه از رینگهای ۲۰ اینچی و کیت بدنه AMG لاین استفاده شود این زیبایی دوچندان میشوند. این خودرو پرزرقوبرق بوده و ستاره سه پر مرسدس در وسط جلوپنجره آن خودنمایی میکند.
- کابین
کابین بامو در مقایسه با کابین حریف اشتوتگارتی کمی تقلیل یافته به نظر میرسد. با این وجود در ساخت کابین بامو از مواد باکیفیت استفاده شده و شاهد صندلیهای چرمی و داشبورد با طراحی ساده و هوشمندانه هستیم. این خودرو بهصورت استاندارد از سیستم iDrive استفاده میکند که بیشک بهترین سیستم موجود در بازار بوده و روشهای متعددی برای استفاده دارد که شامل کنترل حرکتی میشود. این کنترل به شما اجازه میدهد با تکان دادن دست در هوا عملکردها را کنترل کنید. نشاندهندههای دیجیتال بامو نیز بهصورت استاندارد در نسل جدید سری ۵ وجود دارند.
کابین تکنولوژیک E کلاس بسیار جادار بوده و داشبورد آن فوقالعاده است. البته برخی تریم های پلاستیک با احساس ارزانقیمت بودن در بخشهای پایین کابین به چشم میخورند. این خودرو میتواند به سیستم اطلاعات سرگرمی COMAND با صفحهنمایش ۱۲.۳ اینچی مجهز گردد. همچنین کاکپیت دیجیتال ۱۲.۳ اینچی جایگزین نشاندهندههای آنالوگ میشوند اما باید اضافه پرداخت ۱۹۹۰ پوندی را بپذیرید. اگرچه این سیستم گیرا بوده اما به نرمی و روانی سیستم iDrive سری ۵ نیست.
- کاربردی بودن
در بحث کاربردی بودن، صندلیهای عقب بامو فضای سر و پای زیادی حتی برای افراد قدبلند دارند. متأسفانه صندلی مرکزی در بخش عقب به گونهای است که سرنشین این بخش به اندازه دو فرد دیگر احساس راحتی نخواهد داشت.
فضای ذخیرهای داخل کابین بامو بیشتر از مرسدس است اما صندوق مرسدس بزرگتر از صندوق ۵۳۰ لیتری سری ۵ میباشد.
E کلاس در بخش عقب به اندازه سری ۵ راحت است اما فضای سر بامو بیشتر است. از طرف دیگر اگر شما بخواهید سه نفر را در بخش عقب سوار کنید نفر وسطی به خاطر صندلی مرکزی کم ارتفاعتر و راحتتر خوشحالتر خواهد بود. صندوق مرسدس ۱۰ لیتر بزرگتر از سری ۵ است و فضای زیر کف دارد اما فرم کلی آن بهگونهای است که بارگیری چندان راحتی نخواهید داشت.
- رانندگی و سواری
در روی جاده بامو هیجانانگیزتر از مرسدس بوده و در پشت فرمان بامو احساس کوچکتر بودن خودرو به شما دست میدهد. سری ۵ بهطور شگفتآوری فرز و چابک بوده و در پیچها نسبتاً خنثی باقی میماند و البته فرمان آن نیز تیزتر از E کلاس است. بیشک این خودرو از نظر راحتی شانهبهشانه با مرسدس میتازد مخصوصا وقتی که به دامپرهای تطبیقی هزار پوندی مجهز باشد.
دینامیک رانندگی E کلاس بیشتر از اسپورت بودن روی راحتی تمرکز دارد. داشبورد خودرو به گونهای است که احساس میکنید بجای حرکت در سدانی لوکس سوار بر قایقی بزرگ هستید و پشت فرمان آن احساس لوکستری دارید.
سواری خودرو در زمان استفاده از سیستم تعلیق بادی سفارشی با بهای ۱۵۰۰ پوند رؤیایی است و خودرو هرگونه دستاندازی را به نرمی رد میکند. نقطه مقابل این راحتی وجود کمی تکان بدنه در هنگام عبور از پیچها است اما به یاد داشته باشید این خودرو برای رانندگی اسپورت طراحی نشده است.
- پیشرانه
بامو با طیف وسیعی از پیشرانهها از جمله نسخههای الکتریکی کممصرف، الکتریکی و گزینههای بنزینی اسپورت ارائه شده است. پیشرانه ۳ لیتری دیزل مدل 530d مناسب اکثر افراد بوده و ترکیبی از پرفورمنس بالا و مصرف کم است. این مدل شتاب ۵.۷ ثانیهای را ثبت کرده و مصرف سوخت ادعایی ۴.۷ لیتری دارد.
پیشرانه پایه بنزینی با حجم ۲ لیتری در مدل 520i انجاموظیفه کرده و مصرف ادعایی ۵.۶ لیتری دارد اما در مقایسه با مدل 530i که خروجی ۲۵۲ اسبی دارد کمی کند احساس میشود. همچنین نسخه پلاگین هیبرید 530e وجود دارد که در هر صد کیلومتر تنها ۴۶ گرم دیاکسید کربن آزاد میکند. گیربکس ۸ سرعته بامو پاسخگوتر از گیربکس E کلاس احساس شده و تعویض دندههای تندوتیزی دارد.
تمامی مدلهای سری ۵ از این گیربکس استفاده میکنند. سیستم چهارچرخ محرک Xdrive بامو برای تمامی مدلهای دیزلی و نسخههای بنزینی قویتر در دسترس هستند.
مدلهای پایه E کلاس از پیشرانه دیزلی ۲ لیتری سود میبرند که سریعتر از نسخه همرده بامو بوده و پر سر و صدا نیستند. مدل E220d نیازهای اکثر افراد را برطرف کرده و هزینههای کمتری را به مالک تحمیل میکند. این مدل شتاب ۷.۳ ثانیهای دارد.
نسخه پلاگین هیبریدی E350e آلایندگی ۴۲ گرمی دارد. این خودرو کاملاً سریع بوده و خروجی ۲۸۲ اسبی آن باعث میشود شتاب ۶.۲ ثانیهای ثبت شود.
گیربکس ۹ سرعته مرسدس بهصورت استاندارد در مدلها بکار رفته و تعویض دندههای بیزحمتی دارد اما به سریعی گیربکس بامو نیست. سیستم 4MATIC مرسدس نیز به جز مدلهای پایه در تمامی نسخهها قابل سفارش است.
- قضاوت نهایی
مهدی 911
۲ مرداد ۱۳۹۶سنگین ترین و نزدیکترین رقابت خودرویی که ادم نمیدونه کدومش بهترن بخسوس ام 5 و ای 63
- A M I R -
۲ مرداد ۱۳۹۶انتظار داشتم وقتی سری ۵ جدید رو از نزدیک میبینم مث سری ۷ شیفتش بشم ! اما راستشو بخواید اصلا جذبم نکرد ، به شخصه طراحی بادکرده نسل قبلو بیشتر میپسندم ، هنوز وقتی میبینمش واسه چند ثانیه بهش خیره میشم ?
فرشاد
۲ مرداد ۱۳۹۶من به عنوان یه طرفدار مرسدس بنز، اگر زمانی توانایی و قصد خرید ب ام و داشتم، جز سری ۷ آلپینا و M4 GTS به چیزی فکر نمیکنم، بی نظیر هستن، بهترینهای ب ام و از نظر من.
كوروش
۲ مرداد ۱۳۹۶داداش m2
Amir Schumacher
۳ مرداد ۱۳۹۶.
من دیوانه ی ام۶ گرن کوپ هستم
pooya
۲ مرداد ۱۳۹۶چقد جذابن این دو تا
مجید
۲ مرداد ۱۳۹۶قبلا گفتم و باز هم میگم 120درصد به شخص ربط داره!!!!هر دو عالی هستن و انتخاب بین اونا مثل انتخاب بین بچه هات میمونه دخترت و پسرت؟؟؟؟من به شخصه BMW رو دوست دارم و مطمئن هستم که کسایی هستن که مثل من فکر میکنن ولی به مرسدس علاقه دارن.در کل هر دو عالی و به عنوان سنگ محک تو کلاس خودشون شناخته میشن.
فرشاد
۲ مرداد ۱۳۹۶طراحی E کلاس به خصوص کابینش، به مراتب شیکتره، یعنی اونقدر شیک که به راحتی میتونه با یه کلاس بالاتر خودش رقابت کنه (سوار شدم که میگم) کیفیتشم خیلی عالیه.
Kamran
۲ مرداد ۱۳۹۶من ترجیح میـدم ماشینم لوکس و بـی سرو
صـدا باشه باشه تا این که لـوکس و اسپرت
لوکـس و اسپـرت بخـوام نسخـه E43 AMG
ـ
در کـل انتخاب مـن در این دوئل جـذاب نـه
Mercedes E Class و نـه Bmw Serie 5
بلکه (Volvo S90) هست!
فرشاد
۳ مرداد ۱۳۹۶یه انتخاب خاص و دوستداشتنی ? به سلیقت احترام میذارم ❤
mohammad_fm480
۳ مرداد ۱۳۹۶بسیار انتخاب دوست داشتنی هست…
ACR VIPER
۲ مرداد ۱۳۹۶هر دو این ماشینا اینقد ایده عال هستن که وختی سوارشون بشی جای هیچ گله ای نمونه
ولی همیشه بنز لوکس تر و بی ام و اسپرت تر بوده
واقعا انتخاب سخته بین این دو باس هر دوشونو خرید
شاهین یزدین
۲ مرداد ۱۳۹۶از خود سری ۵ و ای کلاس هم بپرسی کدومتون بهترید،خودشونم نمیتونن جواب قطعی بدن چه برسه به ما که طرفداریم
Achtung
۲ مرداد ۱۳۹۶بنز رو همش باید نگران باشی توش خط نیوفته و اگر این اتفاق بیوفته همیشه غصت میگیره ولی بی ام و چیزی که برات مهمه سواریشه برای همین من سری ۵ رو انتخاب میکنم
شایان
۲ مرداد ۱۳۹۶برای استفاده بلند مدت بنز اما ظاهر و لذت رانندگی بی ام و
amir
۲ مرداد ۱۳۹۶انتخاب سختیه ولی بنز لوکس تره به نظر من
پدرام
۲ مرداد ۱۳۹۶.
میشه منبع رو بگید ؟؟
چون زیادی از بی ام و تعریف کرده
Saied
۳ مرداد ۱۳۹۶سریه ۵ واقعا بی نظیره.
به نظر من اگه سنت ۴۰ به بالا باشه مرسدس عالیه ولی اگه سنت کمتر باشه بی ام دبلیو عالیه.
سعید(تهران)
۳ مرداد ۱۳۹۶من توی انتخاب فوق العاده سخت بین این دو برند به یه فرمول کلی رسیدم، همیشه اونی رو انتخاب میکنم که جدیدتره، مثلا الان c کلاس ارزش خرید بالاتری نسبت به سری ۳ داره، اینجا هم سری ۵ انتخابمه، اینطوری حداقل میدونی ماشینت تا ۶_۷ سال به روزه، در ضمن اگر یه سال یا کمتر مونده تا رقیب مدلشو به روز کنه بهتره صبر کرد!
mohammad_fm480
۳ مرداد ۱۳۹۶انتخاب من قطعا بنزه .اخه سدان لوکس چرا باید اسپرت باشه؟؟ اگه ماشین اسپرت میخواید اسپرت بخرید!!.ولی سری پنج قبلی خیلی خوش استیل تر و جزاب تر بود و من هنوزم عاشقشم
Sardar
۵ مرداد ۱۳۹۶تو این دوئل بنز برندست . حتی حکایته خود سری پنج عاشقه E کلاسه
Behrang
۱۱ مرداد ۱۳۹۶بنز خیلی تجملاتیه خوشم نمیاد ازش بی ام دبلیو زو بیشتر دوست دارم
Behrang
۱۱ مرداد ۱۳۹۶بی ام وه از نظر فنی بهتره ولی بنز شیکتره
حمیدماشین باز
۶ خرداد ۱۳۹۷باباچی میگیدشمااون موقعی ک بنزداشت ماشین میساخت بی ام وکجابودانتخاب من تواین مسابقه Eکلاس وسلام
ناشناس
۷ فروردین ۱۴۰۰یعنی چی. مگه هر چی که قدمتش زیاد تر باشه بهتره؟ حرف شما کاملا متعصبانه هست. من بی ام و رو انتخاب می کنم. ولی هر دو ماشین های بی نظیری هستن و انتخاب بین این دو واقعا سخت هست و انتخاب واقعا سلیقه ای هست. ولی شما ها همیشه از بنز تعریف می کنید. انگار خداست. من نمی گم که ماشین بدی هست نه ولی می گم بی ام و هم مثل این خیلی خوبه. شما همیشه بنز رو انتخاب می کنید و میگید که از بی ام و خیلی بهتره . ولی من میگم که هر دو ماشین های بی نظیری هستن و اگه می خواهید ماشین لوکس و با وقار انتخاب بکنید مرسدس بهتره ولی اگه می خواهید ماشین اسپرت و لوکس انتخاب کنید بی ام و بهتره . کلا نباید با تعصب حرف زد و این یا اون رو برتری داد انتخاب سلیقه ای هست و انتخاب من بی ام و هست. شاید شما مرسدس دوست داشته باشید و من به نظرتون احترام می دارم. ممنون از نظر و کامنت هایتان❤️❤️????