مدلهای استاندارد بامو M5 و مرسدس بنز E63 هر دو بالانشین سگمنت سوپرسدانها هستند و برای تمامی اتومبیلهای دیگر در این کلاس بهعنوان معیار شناخته میشوند و ما قویترین نسخه از هرکدام را به رقابت فراخواندهایم. بامو M5 Jahre Edition قویترین نسخه M5 است و به مناسبت ۳۰ امین سالگرد تولید اولین نسخه M5 عرضه شده است و قدرت موتور آن ۵۹۲ اسب بخار میباشد که در حال حاضر قویترین سوپرسالن آلمانی بازار است. همچنین مرسدس بنز E63 AMG با پسوند S نسبت به مدل استاندارد E63 قدرتمندتر بوده و قوای آن به ۵۷۷ اسب بخار رسیده است. اما در رقابت مستقیم میان این دو کدام یک بهتر است؟
موتور و گیربکس:هر دو اتومبیل از موتورهای توربوچارجر دوقلوی V8 بهره میبرند که قدرت را به چرخهای عقب انتقال میدهد (در بازار انگلستان نمونه 4Matic مرسدس بنز عرضه نمیشود). بیشینه قدرت موتور بامو ۱۵ واحد از قدرت ۵۷۷ اسب بخاری مرسدس بنز بالاتر بوده و مقدار آن ۵۹۲ اسب بخار میباشد در حالی که موتور مرسدس بنز به لطف ۱۱۰۰ سانتیمتر مکعب حجم بیشتر، بیشینه گشتاور ۸۰۰ نیوتن متری را تولید میکند که نسبت به گشتاور ۷۰۰ نیوتن متری بامو بسیار بالاتر است. جعبهدنده بامو یک نسخه ۷ سرعته دو کلاچه با قابلیت تعویض دستی است. در حالی که مرسدس بنز از یک جعبه دنده ۷ سرعته با مبدل گشتاور اتوماتیک بهره میبرد. در دنیای واقعی تفاوت آنچنانی میان دو جعبهدنده وجود ندارد و عملکرد فنی آنها بسیار به هم شبیه بوده و هر دو به صورت ظالمانه ای سریع هستند. واکنش پدال گاز بامو در مقابل تغییرات یکباره و ناگهانی، از مرسدس بنز بهتر است. این در حالی است که مرسدس بنز سرزندهتر از بامو بوده و نسبت به بامو زودتر دور میگیرد.
عملکرد فنی و شتاب گیری:بامو M5 Jahre Edition در ۳.۹ ثانیه از حالت سکون به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد که برای یک اتومبیل دیفرانسیل عقب با وزنی نزدیک به دو تن، عددی مثالزدنی است و عملکرد خوب لانچ کنترل و تعویض سریعتر دندهها توسط جعبهدنده دو کلاچه در این بین غیرقابلانکار است. در مقابل مرسدس بنز E63 AMG S با وزن ۱۸۷۰ کیلوگرم که ۷۵ کیلوگرم از بامو سبکتر است، توانست شتاب صفر تا صد را در ۴.۱ ثانیه عملی کند که هنوز هم عددی بسیار چشمگیر است. یکی از کارهای پسندیده که کمپانی بامو در مدل Jahre Edition انجام داده، برداشتن محدودکننده سرعت است که امکان دستیابی به حداکثر سرعتی برابر با ۳۲۰ کیلومتر را فراهم میآورد. در مقابل بیشینه سرعت مرسدس بنز به ۲۵۰ کیلومتر محدود شده و البته لازم به ذکر است که میتوان با پرداخت مبلغی محدودکننده سرعت را برداشت. در این صورت است که بیشینه سرعت مرسدس بنز E63 AMG S به ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد و البته چنین سرعتی تنها زمانی کاربرد دارد که واقعاً عجله داشته باشید.
رانندگی و هندلینگ:هر دو مدل E63 و M5 سواری اسپرت و برجسته ای داشته و درصورت استفاده از حالت فنربندی نرم تطابقپذیری خوبی با شرایط رانندگی روزمره و استفادههای کاملاً معمول پیدا میکنند. در حقیقت تنظیم سیستم تعلیق در هر دو اتومبیل بهگونهای انجام پذیرفته که حرکات بدنه در پیچ و خمهای جاده با طمأنینه تمام انجام بگیرد و رضایت خاطر تمام رانندگان جلب شود. محل قرارگیری راننده در M5 نسبت به E63 بهتر بوده و ارتفاع نشیمنگاه آن بلندتر از حد معمول است. همچنین فرمان پذیری بامو ظریفتر بوده و از این نظر نمره بالاتری نسبت به E63 میگیرد. البته نحوه هدایت مرسدس بنز برای چنین اتومبیل بزرگ جثه ای بسیار خوب انجام میپذیرد. هر دو مدل E63 و M5 اکسلهای جلو بسیار پویا داشته و به این بدان معنی است هر دو مدل قادر هستند با فراغ بال وارد پیچ شده و بهراحتی دچار کم فرمانی نمیشوند. طی کردن پیچها هم در هر دو اتومبیل با آرامش انجام گرفته و حسی که از آن منتقل میشود بهمانند اتومبیلهای بسیار سبکوزن تر از سدان های دو تنی است. در حالت معمول در طی مقایسهها، حس رانندگی منتقل شده از اتومبیل قویتر بهتر میباشد. اما E63 و M5 از این نظر بسیار شبیه هم هستند و با داشتن ذخیره ای غنی از قدرت و همچنین دیفرانسیل قفل شونده میتوان بر پدال گاز آنها بیرحمانه فشار آورد. در حالی که برخی از ساختههای جدید M Power مثل M4 و M3 برای داشتن کشش و کنترل بدنه بهتر در تلاش بودهاند ولی عملکرد M5 از این نظر بسیار قابلقبول است. اما نکته ای که M5 از آن جهت نسبت به مرسدس بنز E63 در مضیقه قرار دارد همانا کمبود میزان گشتاور تولیدی در دندههای سنگین است.
قیمت:بامو M5 نسخه Jahre Edition با قیمت ۹۱,۸۹۰ یورو عرضه میشود که در حدود ۷,۷۸۰ یورو از مرسدس بنز گرانتر است که البته منصفانه به نظر میرسد و کابین بامو گرانتر از کابین مرسدس بنز احساس میشود و همچنین تجربه رانندگی آن کمی نسبت به مرسدس بنز بهتر است تا در نهایت ارزش پرداخت مبلغ بیشتری را داشته باشد.
بامو M5 Jahre Edition که در واقع برای گرامیداشت ۳۰ امین سال تولید بامو M5 معرفی شده، به صورت تولید محدود و تنها به تعداد ۳۰۰ دستگاه عرضه شده است و به همین دلیل قیمت آن نسبت به نسخه استاندارد ۱۸,۰۰۰ یورو گرانتر استهر دو مدل E63 و M5 امروزه اتومبیلهای آشنایی هستند و در رقابت میان اتومبیلهای سوپرسالن بالاترین جایگاه را دارند. بامو M5 قوای محرکه سطح بالاتری نسبت به E63 داشته و پویایی دینامیکی و کابین آن در مقابل رقیب از جایگاه بالاتری برخوردار است و به همین دلیل مرسدس بنز E63 AMG را شکست میدهد.
نام | مرسدس بنز E63 AMG S | ب ام و M5 Jahre Edition |
نوع و آرایش موتور | V8 به همراه توربو دوقلو | V8 به همراه توربو دوقلو |
حجم موتور | ۵.۵ لیتر | ۴.۴ لیتر |
گیربکس | ۷ سرعته اتوماتیک | ۷ سرعته دو کلاچه |
قدرت | ۵۷۷ اسب بخار | ۵۹۲ اسب بخار |
گشتاور | ۸۰۰ نیوتن متر | ۷۰۰ نیوتن متر |
شتاب صفر تا صد کیلومتر | ۴.۱ ثانیه (۳.۶ برای نمونه 4Matic) | ۳.۹ ثانیه |
میزان مصرف سوخت | ۹.۹ لیتر | ۹.۹ لیتر |
F . t . A
۱۰ مهر ۱۳۹۵سلام اقا میلاد داداشم من این مقایسه رو عادلانه میدونم که دو تا ماشین از یک تیپ ماشین باشن یعنی اگه قراره یکی ماشینا دو دیفرانسیل باشه پس اون یکی ماشینم دو دیفرانسیل باشه مسه اینه که شما یه لندکروز رو با یه بنز بزاری تو بیابون و بخای مشخص کنی که کدوم قوی تره
درزمن من هم بنز رو روندم و هم بی ام و
بنز ماشین لوکسیه مثل یه ادمی هست که لباس مجلسی پوشیده تو خیابون راه میره
من به شخصه ایقد که این ماشین لوکسه دلم نمیاد بهش گاز بدم چون از وجهش کم میکنه مثله اینه که همون فرد که لباس مجلسی پوشیده داخل خیابون شروع به دویدن کنه شرکت بنز هم همینطور نمیاد لوکسی ماشینش رو به سرعت بفروشه
ولی بی ام و مثه یک وزشکار خیلی خوشتپه تیپ اسپرت و بدنی ورزیده و سرعت زیاد وقتی داخل بی ام و میشینی دلت میخاد که به این ماشین گاز بدی همینطور سرعت بگیری من موندم شما چه دفاع بخودی داری از بنز میکنی نمیگم ماشین بدی هست ن بنز ماشین کلاس گذاشتنه ن سرعت من به شخصه اگه بخام جایی کلاس بزارم با بنز میرم ولی اگه قرار باشه جایی از سرعت یه ماشین لذت ببرم بی ام و رو میبرم