با کسب ۳۲ جایزه از سال ۱۹۹۵، بامو رکورد جدیدی را در قرار گرفتن در بین ۱۰ موتور برتر دنیا در سال ۲۰۱۶ ثبت کرد. پیشرانه بامو از ماژول دینامیکی متفاوت که پربازده است و بر روی خانواده ۳، ۴ و ۶ سیلندر تعبیه شده، استفاده میکند. در واقع این موتور را میتوان یک نسخه ارتقاء یافته مدلهای N54 و N55 دانست که هر دو آنها در سال گذشته برنده جایزه شدند.
موتور N55 شرکت BMW در نوع خود پیشرانهای افسانهای تلقی میشد، همچنین این موتور یکی از بهترین موتورهای احتراقی موجود در بازار بود. N55 یک پیشرانه قدرتمند و خوشصدا بود. در واقع تمام چیزهایی که هرکسی از یک موتور شش سیلندر انتظار دارد را میتوانست برآورده کند. ولی مانند هر محصولی، زمان بازنشستگی موتور N55 کمکم فرا رسیده و ممکن است بهطور کامل به فراموشی سپرده شود. مانند N55، موتور B58 نیز یک موتور ۳ لیتری است (که بهطور دقیق ۲.۹۹۸ لیتر میباشد) و از یک توربوشارژر دوقلو استفاده میکند. البته موتور B58 از افزایش ۶ درصدی در سایز پرههای توربوشارژر و ۱۰ درصدی در قطر پرههای کمپرسور بهره میبرد که نتیجه آن افزایش ۲۰ درصدی فشار تقویتی ورودی موتور احتراقی است. این موتور از تکنولوژیهای مشابه N55 استفاده کرده است به طور مثال تزریق مستقیم سوخت، سیستم الکترونیکی سوپاپ و تایمینگ مجزای میلسوپاپها. موتور جدید ۲۰ اسب بخار قدرت و ۴۱ نیوتن متر گشتاور بیشتری نسبت به موتور N55 تولید میکند. این پیشرانه در مدل 340i باعث شتاب صفر تا ۹۶ در ۴.۶ ثانیه میشود. در موتور B58 بلوک سیلندر و سرسیلندر به طور کامل بازطراحی شده بهطوریکه به طول محفظه احتراق ۵ میلیمتر و به قطر پیستون ۲ میلیمتر افزوده شده است که تمامی این موارد به افزایش نسبت تراکم میانجامد.شرکت بامو بر روی سیستم مدیریت حرارت در B58 تلاش فراوان کرده است. این موتور از مخلوط آب با هوا بهعنوان خنککننده در هوای ورودی استفاده میکند که موجب تغییر در حجم هوای ورودی میشود و تأثیر دوچندانی بر بهبود عملکرد موتور احتراقی، در عین مدیریت دمای ورودی، دارد. در این موتور از فناوری پیشرفته دیگری استفاده شده است که سیستم کپسوله کردن هوای درون موتور نام دارد. این سیستم اجازه میدهد تا موتور قسمت اعظمی از گرمای خود را در ۳۶ ساعت آینده حفظ کند تا به کاهش آلایندگی، خوردگی و سایش در موتور در حین استارت کمک کند. این فناوری به طور ویژه در مناطقی که هوای سردی در آنجا قالب است بسیار کارآمد ارزیابی میشود. موتور B58 با ابزارهای متفاوتی برای بهبود مصرف سوخت سر و کار دارد که شامل ترمزهای بازیاب انرژی، سیستم خاموش/ روشن شدن موتور و Coasting، پمپ روغن الکترونیکی برای پمپ مواد خنککننده و سیستم فرمان الکترومکانیکی است. سیستم فرمان الکترومکانیکی در زمانی که خودرو در حال حرکت بر روی خط مستقیم است از انرژی الکتریکی استفاده نمیکند و این عمل موجب کمتر شدن دخالت انرژی الکتریکی برای کمک به سیستم فرمان میشود. مصرف سوخت این موتور ۹.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر گزارش شده است. این موتور قرار است بر روی خودروهای سری پنج سال ۲۰۱۷ تعبیه شود.
احمد
۱۳ بهمن ۱۳۹۴قطعا و بدون هیچ شکی بی ام و برترین موتور ساز در بین تمامی سازندگان موتور و سازندگان اتومبیل هست
اونقدر پیشرفت و تکنولوژِ ی در موتور های بی ام و هست که هر عشق ماشینی رو به وجد میاره
Lord Cezar
۱۳ بهمن ۱۳۹۴عالیه
فکر کنم با این حرکت مرسدس بنز هم برای سال ۲۰۱۷ بخواد تغییراتی تو مدل های ۶ سیلندرش بده ، مطمئناً نمیخواد از رقیب دیرینه اش عقب بمونه.
سرعت پیشرفت علم و صنعت تو آلمان اونقدر زیاده آدم تعجب میکنه .
ماشین به روز ۲۰۱۶ میخری تو آلمان میبینی سال بعد بهتر از اونو میزنن . اجرشون با خدا.
ALIUnited
۱۳ بهمن ۱۳۹۴می گن بی ام و می خواد یه موتور قوی واسه سمند بسازه درسته؟؟؟
reza
۱۳ بهمن ۱۳۹۴دادا اگه موتور بی ام و را بذارن رو سمند با اولین گاز بدنه از هم میپاشه ???
رامتین
۱۳ بهمن ۱۳۹۴موتور ef7 را دانشجویان ارشد دانشگاه آخن ساختند (حتی دانشجویان phd هم نبودند). اگه bmw بخواد برای ایران یه موتور مثلا 2لیتری بسازه، یعنی چشم بسته باید اون خودرو را خرید. چراکه وقتی موتور بزنه، گیربکس هم باید سفارش بدن. میمونه بدنه که فکر کنم ایران خودرو حداقل بتونه از پس بدنه بر بیاد. اما در کل بنظرم احتمال این واقعه، بسیار کمه.
moein
۱۳ بهمن ۱۳۹۴این که موضوع جدیدی نیست همیشهه و ثانیه به ثانیه در حال پیشرفته
fara2001
۱۳ بهمن ۱۳۹۴فوق العاده اس این کمپانی bmw . ای کاش این کمپانیها سرلوحه خودرو سازی کشور قرار بگیرن
mohsen
۱۳ بهمن ۱۳۹۴فکر کنم هیوندا یا کیا هم همچین چیزی زده بی ام وه ازش کپی کرده…خخخخ
عشقم BMW
امیرعلی
۱۴ بهمن ۱۳۹۴نمیدونم مدیران ارشد ایرانخودرو و سایپا این سایتو نگاه میکنن؟
sunmartin
۱۴ بهمن ۱۳۹۴بی ام دبلیو در مهندسی مکانیک و اختراع تکنولوژی حرف اول و آخر میزنه
Mercede.Kaviani
۸ شهریور ۱۳۹۵با سلام به دوستان
بی ام و تنها کمپانی در دنیا است که موتور ۶ سیلندربصورت خطی تولید می کند
یک سوال داشتم کمپانی های مثل مرسدس وبی ام و که بخش کلاسیک دارند
قبول ساخت مجدد مدل های کلاسیک خود را می کنند
با تشکر از جواب شما
دوستدار شما
مرسده کاویانی
حسین
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶این موتور بی ۵۸ بخوایم بخریم از کجا باید پیگیری کنیم ؟