در ابتدا باید بگویم که بسیار تأسف برانگیز است که وقتی مجلات معتبر ایرانی از bmw سری ۶ جدید و سری ۷ مطلب مینویسند, هیچ اشاره ای به طراح ایرانی آن نمیکنند. این در حالی است که مجله ای معتبر مثل motortrend از نادر فقیه زاده بعنوان یک طراح مبتکر ایرانی یاد میکند! به هر حال امیدواریم نام ایران و ایرانی همیشه بدرخشد…
آقای نادر فقیه زاده در سال ۱۳۵۵ در تهران بدنیا آمد . او در سال ۱۹۸۶ به خاطر شغل پدرشان که در کنسولگری ایران در فرانکفورت و هامبورگ بود به اتفاق خانواده به آلمان مهاجرت کردند و دوران مدرسه را در آنجا گذراندند. نادر به طراحی علاقه ی زیادی داشت و از اینرو با انتخاب رشته ” طراحی وسایل نقلیه ” در دانشگاه فورزهایم آلمان اولین قدم را برداشت و با اینکه این دانشگاه ۳-۴ نفر را در هر ترم میپذیرفت ولی او با سربلندی قبول شد و در ۱۹۹۶ با مدرک فوق لیسانس طراحی خودرو فارق التحصیل شد . لازم به ذکر است که موضوع پایان نامه ایشان در باره ی خودروی قابل پرواز توربینی با نام visoonair بود که بعدها در سال ۲۰۰۱ بازهم به آن پرداخت.
او در سال ۱۹۹۶ اولین دوره ی اینترشیپ خود را در مرسدس بنز گذراند . بعد از ۲ سال کمپانی BMW و Porsche از او دعوت به همکاری کردند ولی از آنجا که نادر علاقه ی بیشتری به BMW داشت دعوتش را پذیرفت و پس از گذراندن دوره های اینترشیپ در سال ۲۰۰۱ به دعوت کریس بنگل وارد دپارتمان طراحی پیشرفته BMW شد.
یکی از مهمترین اثرهای خلق شده توسط آقای فقیه زاده , طراحی داخلی BMW سری ۷ بود که بسیار خوب از کار درامد.
بعد از آن بود که نادر به بخش طراحی خارجی خودرو در BMW رفتو شروع به خلق BMW سری ۶ جدید کرد. او در یکی از مصاحبه هایش گفت که این کار را با این هدف اغاز کرد :”سری ۶ جدید باید عضلانی, زیبا و مدرن باشد .” طراحی این مدل ۳ سال به طول انجامید و نتیجه ی کار همان شد که همه نیز از کمپانی ای همچون BMW انتظار داشتند؛ به گونه ای که در نگاه اول به بیننده حس مجلل و لوکس بودن و در عین حال ظریف و زیبا بودن را القا می کند .
ایشان همچنین درباره صنعت خودروی ایران اینچنین گفته اند که دانشجویان ایرانی در این بحث بسیار خلاق و مبتکرند ولی متأسفانه خودروسازان ایرانی به طراحی کم اهمیت میدهند و همچنین میگوید که اگر دعوتی از سوی خودروسازان ایرانی شود با کمال میل موافقت میکند.
در آخر نیز جالب است بدانید که وی در یکی از مصاحبه هایش گفته که bmw ی مورد علاقه اش مدل ۳.۰ csl و مدل بیادماندنی 2000tii است و خودروهای مورد علاقه وی ( بغیر از bmw ) لامبورگینی رونتون و آستون مارتین dbs است و ماشین شخصی وی bmw 330 میباشد .
شهاب
۲۰ فروردین ۱۳۹۱واقعا که از مقاله جالبتون ممنونم
و واقعا تاسف داره که چه مغزهایی به خاطر سیاستهای غلط و عدم شرایط مناسب از این مملکت رفتند و امثال اقای فقیه زاده کم نداریم
و جالب تر اینه که طراحهایی که موندن دارن امثال مینیاتور و… رو طراحی میکنن و همه به به چه چه هم میکنن دارند حمایت میشن وطرحهای افتضاحشون رو و به خورد این ملت با استعداد و مظلوم میدن
فرید ملک
۲۰ فروردین ۱۳۹۱مرسی شهاب جان . به نظر من تا وقتی که بازار خودرو کشور ما رقابتی نشده , نیازی به طرحهای رقابتی هم نداره… به قولی , این خانه از پایبست. . .
ابی
۲۰ فروردین ۱۳۹۱واقعا خیلی خوشحال شدم
ادم احساس غرور میکنه وقتی میبینه یه ایرانی طراح bmw میشه
bmw ای که تو دنیا این همه طرفدار داره
افرین
فرید ملک
۲۰ فروردین ۱۳۹۱واقعاَ همینطوره , فقط کاش از این غرور آفرینان بیشتر یاد بشه
سپهر
۲۱ فروردین ۱۳۹۱اینطورام نیست که مجلات به ایشون نپرداخته باشن…خیلی از مجله های همزمان با معرفی ب ام و گرن کوپه در مورد ایشون نوشتن، فکر کنم حتی خودرو امروز یک مصاحبه اختصاصی هم باهشون انجام داد…
فرید ملک
۲۱ فروردین ۱۳۹۱درسته , منم منظورم همه ی نشریه ها نبود . اگه اشتبا نکنم روزنامه جام جم و 2 مجله دیگه از ایشون نام بردن , ولی بنظرتون این کافیه؟
yazdan
۲۱ فروردین ۱۳۹۱ای کاش تو ایران کار میکرد ولی کیکه قدر بدانه ای داد بی داد
محمد رضا
۲۲ فروردین ۱۳۹۱از مطلب بسیار جالبتون ممنونم آقا فرید , و خواهشمندم در مورد طراحان ایرانی مطلب بیشتری بنویسید
mitti
۲۵ فروردین ۱۳۹۱واقعا چنین ایرانی هایی مایه ی اختخار همه ی ملت هستند.
حمید
۷ اردیبهشت ۱۳۹۱من ازاینکه خودروسازان داخلی ازایشان دعوت به عمل نیاورده ممنونم
چون اگرمی امدابروی این طراح ایرانی پیش کسانی که میشناختنش میرفت چون نه ایران خودرو ونه شرکت دیگه ای به این فرد بها نمی دادوجای پیشرفت.پسرفت هم می کرد
مهرزاد
۱۶ خرداد ۱۳۹۱دم هر چی ایرانی گرم…
علی قضایی
۱۸ خرداد ۱۳۹۱سلام.فرید جان مطلبت فوق العادست خسته نباشی
رضا
۳ تیر ۱۳۹۱با وجود همچین افرادی در عرصه های گوناگون اما باز ما عقب مونده ترین ملتها هستیم. افرادی مثل شهرداد روحانی که پنج سال رهبر و تنظیم کننده یانی بوده و یا نادر فقیه زاده و رییس ناسا و شهردار بورلی هیلز امریکا و یا زنده یاد بیژن پاکزاد عزیز و غیره و غیره و غیره اما باز از آنجایی که […] اصلا به هنر و نوابقی مانند اینها اصلا اهمیتی نمیده ما عقب مانده ترین خواهیم بود.
خودم
۵ تیر ۱۳۹۱چطوری تو بیست سالگی فوق لیسانس گرفته؟!؟ /:<
ضمن این که بیاید بدون تعصب قضاوت کنیم سری 6 قبلی خیلی بهتر از جدیده بود.ولی سری 7 جدید زیباتر از نسل قبله :)
نوید
۱۲ تیر ۱۳۹۱من همیشه شیفته bmw بودم حتی از دوران کودکی انقدر از این مقاله به وجد اومدم با اینکه ساعت کاریم تموم شده ولی دوس داشتم نظرمو بگم
تبریک و تهنیت گفتن به آقای فقیه مال یه ثانیه شه…
یک ایرانی بزرگ و سرافراز یک هنرمند کامل
من عاشقتم آقای فقیه
طراح+bmw+ایران= استاد نادر
محمد
۱۹ تیر ۱۳۹۱آقا فرید سلام
مرسی از این مطلب
آیا میشه با ایشان ارتباط برقرار کرد؟
شما از ایشان ایمیل ندارید؟
بازم ممنون
محمد
۹ شهریور ۱۳۹۱فرید جان گل کاشتی .
بابا ما ازین جور انسانها زیاد داریم .یه کم اگه آقا فرید زحمت بکشه پیداشون کنه میبینیم تعدادشون بسیار بسیار زیاده .چه بسا اگه بخوان تو ایران یه شرکت تولید خودرو بزنن آلمان سهله از ریز و درشتشون جلو ایران سر خم میکنن. اما این روئیایی بیش نیست بلند شو ممد از خواب ناز برو نون بخر صبح شده.
ali
۲۴ آبان ۱۳۹۱نادر جون دوست دارم
على
۲۷ آبان ۱۳۹۱واقعا متشکرم مطلب بسیار فوق العاده اى بود من که خیلى لذت بردم
از خود خدا میخواهم که ایشالا همیشه ایشون سر و حال و سلامت باشن
و خوشحالم که ایرانیم
و خوشحال تر میشم که بتونیم من و هموطنانم باز هم باعث غرور آفرینى و افتخار براى کشور عزیزمون ایران باشیم
با تشکر از آقا فرید
على
پویا
۳ آذر ۱۳۹۱ای بابا باور کنید اگه یه چیزی هم دستی بده و بخواد تو ایران کار کنه بازم نمیذارن شک نکنید
m.amin
۱۱ آذر ۱۳۹۱ما هم خوشحالیم اماما چند نفر از دوستانمان هم خودرو رادر روی کاغذ طراحی می کنیم اما نمی توانیم در مسابقات شرکت کنیم شما میتوانید برای ما کمک کنید ازسایت شما خیلی متشکریم.
محمد
۵ دی ۱۳۹۱واقعا باعث افتخار که یک ایرانی در شرکت bmv که طراحی را بر عهده دارند . ولی اگه میشه کمک کنید که چجوری میتونم با اقای فقیه زاده در مورد طراحی در ارتباط باشم؟؟؟ با تشکر
siavash
۱۱ دی ۱۳۹۱واقعا دستش درد نکنه چون آبروی ایرانی ها رو خرید
ففف
۱۹ بهمن ۱۳۹۱اینکه ایشون تو ایران به دنیا اومدن و در سن 10 سالگی از ایران رفتند باعث نمیشه موفقیتشون که در اثر تلاش خلاقیت استعداد و از همه مهتمر بستر مناسب برای شکوفایی بوده رابه عنوان یک ایرانی در بوق و کرنا کنیم و باش فخر بفروشیم.به جای این مسایل فکر هزاران استعداد ایرانی باشد که در ایران امکان رشد ندارند.
سعید
۱۰ اسفند ۱۳۹۱خوندین که فقط دانشگاه سه تا چهار طراح در سال قبول میکنه و استادها تمرکزشونو فقط روی این چهار نفر میذارن و هر چهار نفر میرن و طراح بزرگ میشن ولی تو ایران دانشگاه ازاد میاد و 100 در سال برمیداره و در آخر همشون چون به قابلیت نرسیدن بیکار میمونن ..واقعا آفرین به آلمان
مجید
۱۶ اسفند ۱۳۹۱یله واقعا آفرین به سیاست دانشگاههای آلمان
البته خیلی به آقای فقیه زاده افتخار می کنم و صد در صد تلاش زیاد کردند اما مطمئنم اگر بستر فراهم باشه واقعا در عرض چند سال ایران به آلمان هم نرسه از ژاپن و کره و آمریکا جلو میزنه
اما بازم نباید دست از تلاش کشید.
محمد علی
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۲سلام.دستتون درد مکنه این مطلبو گذاشتین.ایران استعداد های درخشان زیادی داره اما حمایتنمی شه:(
:::::::::::::::::::حالا فکرشو کنید می خواست تو ایران خودرو طراح بشه!:::::::::::::::::::::::::::::::::::
ستار صوفی
۱۵ خرداد ۱۳۹۲واقعا خجالت داره ما طراحای به این خوبی توی خارج از کشور داشته باشیم ولی توی کشور خودمون ی طراح خوب نداشته باشیم که آهوی ایرانیمون بشه تیبا حیف پول که خرج تیبا میشه
متین
۶ مرداد ۱۳۹۲به نظر من اگه واردات خودرو به ایران انجام بشه وگمرک هم درصد کمی روی خودرو های خارجی بکشه شاید دو کارخانه خودرو سازی ایران یعنی سایپا وایران خودرو از ترس ور شکسته شدن تغییرات شگرفی توی طراحی خودرو هاشون ایجاد کنند.
ali
۳۰ شهریور ۱۳۹۲سلام من مهندس مکانیک هستم لطفا هر کس ایمیل نادر فقیه زاده رو داره برام بزاره ممنون میشم
علی
mohammad
۷ مهر ۱۳۹۲آدرس ایمیل آقای نادر فقیه زاده را می خواستم به ایمیلم ارسال کنید ممنون می شم
مرتضی
۱۳ مهر ۱۳۹۲سری 6 و 7 رو درش دخیل بوده؟؟ عجب کلاسی رو درش همکاری داشته!!
يك راهنما
۱۱ آبان ۱۳۹۲وافعا افای فقیه زاده خیلی شانس اورده که به المان مهاجرت کرده!!!!چون اگر اینجابود!هیچ وقت نمیتونست طراح ماشین بشه!چون کشور المان به ادمهایی که تلاش زیادی انجام میدن بها میده ولی ایران جز شعاردادن کار دیگه ای بلدنیست!!!!!!!!!