بی ام وطراحیمشاهیر خودرویی

نادر فقیه زاده – طراح جوان BMW

در ابتدا باید بگویم که بسیار تأسف برانگیز است که وقتی مجلات معتبر ایرانی از bmw سری ۶ جدید و سری ۷ مطلب مینویسند, هیچ اشاره ای به طراح ایرانی آن نمیکنند. این در حالی است که مجله ای معتبر مثل motortrend از نادر فقیه زاده بعنوان یک طراح مبتکر ایرانی یاد میکند! به هر حال امیدواریم نام ایران و ایرانی همیشه بدرخشد…

آقای نادر فقیه زاده در سال ۱۳۵۵ در تهران بدنیا آمد . او در سال ۱۹۸۶ به خاطر شغل پدرشان که در کنسولگری ایران در فرانکفورت و هامبورگ بود به اتفاق خانواده به آلمان مهاجرت کردند و دوران مدرسه را در آنجا گذراندند. نادر به طراحی علاقه ی زیادی داشت و از اینرو با انتخاب رشته ” طراحی وسایل نقلیه ” در دانشگاه فورزهایم آلمان اولین قدم را برداشت و با اینکه این دانشگاه ۳-۴ نفر را در هر ترم میپذیرفت ولی او با سربلندی قبول شد و در ۱۹۹۶ با مدرک فوق لیسانس طراحی خودرو فارق التحصیل شد . لازم به ذکر است که موضوع پایان نامه ایشان در باره ی خودروی قابل پرواز توربینی با نام visoonair بود که بعدها در سال ۲۰۰۱ بازهم به آن پرداخت.

او در سال ۱۹۹۶ اولین دوره ی اینترشیپ خود را در مرسدس بنز گذراند . بعد از ۲ سال کمپانی  BMW و Porsche از او دعوت به همکاری کردند ولی از آنجا که نادر علاقه ی بیشتری به BMW داشت دعوتش را پذیرفت و پس از گذراندن دوره های اینترشیپ در سال ۲۰۰۱ به دعوت کریس بنگل وارد دپارتمان طراحی پیشرفته  BMW شد.

یکی از مهمترین اثرهای خلق شده توسط آقای فقیه زاده , طراحی داخلی BMW سری ۷ بود که بسیار خوب از کار درامد.

بعد از آن بود که نادر به بخش طراحی خارجی خودرو در BMW رفتو شروع به خلق BMW  سری ۶ جدید کرد. او در یکی از مصاحبه هایش گفت که این کار را با این هدف اغاز کرد :”سری ۶ جدید باید عضلانی, زیبا و مدرن باشد .” طراحی این مدل ۳ سال به طول انجامید و نتیجه ی کار همان شد که همه نیز از کمپانی ای همچون BMW انتظار داشتند؛ به گونه ای که در نگاه اول به بیننده حس مجلل و لوکس بودن و در عین حال ظریف و زیبا بودن را القا می کند .

ایشان همچنین درباره صنعت خودروی ایران اینچنین گفته اند که دانشجویان ایرانی در این بحث بسیار خلاق و مبتکرند ولی متأسفانه خودروسازان ایرانی به طراحی کم اهمیت میدهند و همچنین میگوید که اگر دعوتی از سوی خودروسازان ایرانی شود با کمال میل موافقت میکند.

در آخر نیز جالب است بدانید که وی در یکی از مصاحبه هایش گفته که bmw ی مورد علاقه اش مدل ۳.۰ csl و مدل بیادماندنی 2000tii است و خودروهای مورد علاقه وی ( بغیر از bmw ) لامبورگینی رونتون و آستون مارتین dbs است و ماشین شخصی وی bmw 330  میباشد .

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

فرید ملک

فرید ملک دانشجوی کارشناسی رشته ی ریاضی کاربردی دانشگاه خواجه نصیر و نویسنده مجله پدال

مطالب مشابه

‫۵۵ دیدگاه‌ها

  1. شهاب

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۱
    سوابق: (22 ديدگاه)

    واقعا که از مقاله جالبتون ممنونم
    و واقعا تاسف داره که چه مغزهایی به خاطر سیاستهای غلط و عدم شرایط مناسب از این مملکت رفتند و امثال اقای فقیه زاده کم نداریم
    و جالب تر اینه که طراحهایی که موندن دارن امثال مینیاتور و… رو طراحی میکنن و همه به به چه چه هم میکنن دارند حمایت میشن وطرحهای افتضاحشون رو و به خورد این ملت با استعداد و مظلوم میدن

    1. فرید ملک

      ۲۰ فروردین ۱۳۹۱
      سوابق: (77 ديدگاه)

      مرسی شهاب جان . به نظر من تا وقتی که بازار خودرو کشور ما رقابتی نشده , نیازی به طرحهای رقابتی هم نداره… به قولی , این خانه از پایبست. . .

  2. ابی

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۱
    سوابق: (53 ديدگاه)

    واقعا خیلی خوشحال شدم
    ادم احساس غرور میکنه وقتی میبینه یه ایرانی طراح bmw میشه
    bmw ای که تو دنیا این همه طرفدار داره
    افرین

    1. فرید ملک

      ۲۰ فروردین ۱۳۹۱
      سوابق: (77 ديدگاه)

      واقعاَ همینطوره , فقط کاش از این غرور آفرینان بیشتر یاد بشه

  3. سپهر

    ۲۱ فروردین ۱۳۹۱
    سوابق: (11 ديدگاه)

    اینطورام نیست که مجلات به ایشون نپرداخته باشن…خیلی از مجله های همزمان با معرفی ب ام و گرن کوپه در مورد ایشون نوشتن، فکر کنم حتی خودرو امروز یک مصاحبه اختصاصی هم باهشون انجام داد…

    1. فرید ملک

      ۲۱ فروردین ۱۳۹۱
      سوابق: (77 ديدگاه)

      درسته , منم منظورم همه ی نشریه ها نبود . اگه اشتبا نکنم روزنامه جام جم و 2 مجله دیگه از ایشون نام بردن , ولی بنظرتون این کافیه؟

  4. yazdan

    ۲۱ فروردین ۱۳۹۱
    سوابق: (17 ديدگاه)

    ای کاش تو ایران کار میکرد ولی کیکه قدر بدانه ای داد بی داد

  5. محمد رضا

    ۲۲ فروردین ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    از مطلب بسیار جالبتون ممنونم آقا فرید , و خواهشمندم در مورد طراحان ایرانی مطلب بیشتری بنویسید

  6. mitti

    ۲۵ فروردین ۱۳۹۱
    سوابق: (68 ديدگاه)

    واقعا چنین ایرانی هایی مایه ی اختخار همه ی ملت هستند.

  7. حمید

    ۷ اردیبهشت ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من ازاینکه خودروسازان داخلی ازایشان دعوت به عمل نیاورده ممنونم
    چون اگرمی امدابروی این طراح ایرانی پیش کسانی که میشناختنش میرفت چون نه ایران خودرو ونه شرکت دیگه ای به این فرد بها نمی دادوجای پیشرفت.پسرفت هم می کرد

  8. مهرزاد

    ۱۶ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    دم هر چی ایرانی گرم…

  9. علی قضایی

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (138 ديدگاه)

    سلام.فرید جان مطلبت فوق العادست خسته نباشی

  10. رضا

    ۳ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (308 ديدگاه)

    با وجود همچین افرادی در عرصه های گوناگون اما باز ما عقب مونده ترین ملتها هستیم. افرادی مثل شهرداد روحانی که پنج سال رهبر و تنظیم کننده یانی بوده و یا نادر فقیه زاده و رییس ناسا و شهردار بورلی هیلز امریکا و یا زنده یاد بیژن پاکزاد عزیز و غیره و غیره و غیره اما باز از آنجایی که […] اصلا به هنر و نوابقی مانند اینها اصلا اهمیتی نمیده ما عقب مانده ترین خواهیم بود.

  11. خودم

    ۵ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (220 ديدگاه)

    چطوری تو بیست سالگی فوق لیسانس گرفته؟!؟ /:<
    ضمن این که بیاید بدون تعصب قضاوت کنیم سری 6 قبلی خیلی بهتر از جدیده بود.ولی سری 7 جدید زیباتر از نسل قبله :)

  12. نوید

    ۱۲ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (7 ديدگاه)

    من همیشه شیفته bmw بودم حتی از دوران کودکی انقدر از این مقاله به وجد اومدم با اینکه ساعت کاریم تموم شده ولی دوس داشتم نظرمو بگم
    تبریک و تهنیت گفتن به آقای فقیه مال یه ثانیه شه…
    یک ایرانی بزرگ و سرافراز یک هنرمند کامل
    من عاشقتم آقای فقیه
    طراح+bmw+ایران= استاد نادر

  13. محمد

    ۱۹ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آقا فرید سلام
    مرسی از این مطلب
    آیا میشه با ایشان ارتباط برقرار کرد؟
    شما از ایشان ایمیل ندارید؟
    بازم ممنون

  14. محمد

    ۹ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (9 ديدگاه)

    فرید جان گل کاشتی .
    بابا ما ازین جور انسانها زیاد داریم .یه کم اگه آقا فرید زحمت بکشه پیداشون کنه میبینیم تعدادشون بسیار بسیار زیاده .چه بسا اگه بخوان تو ایران یه شرکت تولید خودرو بزنن آلمان سهله از ریز و درشتشون جلو ایران سر خم میکنن. اما این روئیایی بیش نیست بلند شو ممد از خواب ناز برو نون بخر صبح شده.

  15. ali

    ۲۴ آبان ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    نادر جون دوست دارم

  16. على

    ۲۷ آبان ۱۳۹۱
    سوابق: (52 ديدگاه)

    واقعا متشکرم مطلب بسیار فوق العاده اى بود من که خیلى لذت بردم
    از خود خدا میخواهم که ایشالا همیشه ایشون سر و حال و سلامت باشن
    و خوشحالم که ایرانیم
    و خوشحال تر میشم که بتونیم من و هموطنانم باز هم باعث غرور آفرینى و افتخار براى کشور عزیزمون ایران باشیم
    با تشکر از آقا فرید
    على

  17. پویا

    ۳ آذر ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ای بابا باور کنید اگه یه چیزی هم دستی بده و بخواد تو ایران کار کنه بازم نمیذارن شک نکنید

  18. m.amin

    ۱۱ آذر ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ما هم خوشحالیم اماما چند نفر از دوستانمان هم خودرو رادر روی کاغذ طراحی می کنیم اما نمی توانیم در مسابقات شرکت کنیم شما میتوانید برای ما کمک کنید ازسایت شما خیلی متشکریم.

  19. محمد

    ۵ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    واقعا باعث افتخار که یک ایرانی در شرکت bmv که طراحی را بر عهده دارند . ولی اگه میشه کمک کنید که چجوری میتونم با اقای فقیه زاده در مورد طراحی در ارتباط باشم؟؟؟ با تشکر

  20. siavash

    ۱۱ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    واقعا دستش درد نکنه چون آبروی ایرانی ها رو خرید

  21. ففف

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    اینکه ایشون تو ایران به دنیا اومدن و در سن 10 سالگی از ایران رفتند باعث نمیشه موفقیتشون که در اثر تلاش خلاقیت استعداد و از همه مهتمر بستر مناسب برای شکوفایی بوده رابه عنوان یک ایرانی در بوق و کرنا کنیم و باش فخر بفروشیم.به جای این مسایل فکر هزاران استعداد ایرانی باشد که در ایران امکان رشد ندارند.

  22. سعید

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (13 ديدگاه)

    خوندین که فقط دانشگاه سه تا چهار طراح در سال قبول میکنه و استادها تمرکزشونو فقط روی این چهار نفر میذارن و هر چهار نفر میرن و طراح بزرگ میشن ولی تو ایران دانشگاه ازاد میاد و 100 در سال برمیداره و در آخر همشون چون به قابلیت نرسیدن بیکار میمونن ..واقعا آفرین به آلمان

  23. مجید

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    یله واقعا آفرین به سیاست دانشگاههای آلمان
    البته خیلی به آقای فقیه زاده افتخار می کنم و صد در صد تلاش زیاد کردند اما مطمئنم اگر بستر فراهم باشه واقعا در عرض چند سال ایران به آلمان هم نرسه از ژاپن و کره و آمریکا جلو میزنه
    اما بازم نباید دست از تلاش کشید.

  24. محمد علی

    ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    سلام.دستتون درد مکنه این مطلبو گذاشتین.ایران استعداد های درخشان زیادی داره اما حمایتنمی شه:(
    :::::::::::::::::::حالا فکرشو کنید می خواست تو ایران خودرو طراح بشه!:::::::::::::::::::::::::::::::::::

  25. ستار صوفی

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    واقعا خجالت داره ما طراحای به این خوبی توی خارج از کشور داشته باشیم ولی توی کشور خودمون ی طراح خوب نداشته باشیم که آهوی ایرانیمون بشه تیبا حیف پول که خرج تیبا میشه

  26. متین

    ۶ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به نظر من اگه واردات خودرو به ایران انجام بشه وگمرک هم درصد کمی روی خودرو های خارجی بکشه شاید دو کارخانه خودرو سازی ایران یعنی سایپا وایران خودرو از ترس ور شکسته شدن تغییرات شگرفی توی طراحی خودرو هاشون ایجاد کنند.

  27. ali

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من مهندس مکانیک هستم لطفا هر کس ایمیل نادر فقیه زاده رو داره برام بزاره ممنون میشم

    علی

  28. mohammad

    ۷ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آدرس ایمیل آقای نادر فقیه زاده را می خواستم به ایمیلم ارسال کنید ممنون می شم

  29. مرتضی

    ۱۳ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (846 ديدگاه)

    سری 6 و 7 رو درش دخیل بوده؟؟ عجب کلاسی رو درش همکاری داشته!!

  30. يك راهنما

    ۱۱ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (5 ديدگاه)

    وافعا افای فقیه زاده خیلی شانس اورده که به المان مهاجرت کرده!!!!چون اگر اینجابود!هیچ وقت نمیتونست طراح ماشین بشه!چون کشور المان به ادمهایی که تلاش زیادی انجام میدن بها میده ولی ایران جز شعاردادن کار دیگه ای بلدنیست!!!!!!!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا