به سال ۲۰۰۴ بازمیگردیم؛ یعنی سالی که نسل پنجم سری ۵ بامو در دوران رهبری کریس بنگل بر دپارتمان طراحی این شرکت، با طراحی متفاوت و ساختارشکنانه به بازار آمد. در آن زمان سری ۵ دو دیدگاه متفاوت را نسبت به خود میدید. عدهای آن را تحسین میکردند و برخی از ایجاد این تغییر متنفر بودند؛ اما صرفنظر از این انتقادات، نسل پنجم سری ۵ کاملاً موفق عمل کرده و فروش بالایی را تجربه نمود. سپس در سال ۲۰۱۱ نسل ششم این سدان محبوب معرفی شد. در این نسل و در شرایطی که دوران بنگل به پایان رسیده بود، بامو سعی کرد با یک طراحی ساده و معمولی، سری ۵ را تا حد زیادی از طراحی بحثبرانگیز نسل قبلی دور کند؛ اما طراحی نسل ششم سری ۵ بیشازاندازه محافظهکارانه و ساده صورت گرفته است. تا جایی که بسیاری آن را کسلکننده و خستهکننده میدانند.
حال به سال ۲۰۱۶ رسیدهایم و سازندهٔ آلمانی در آستانهٔ معرفی نسل هفتم سری ۵ با کد G30 قرار دارد؛ اما طراحی این نسل همانند نسل پنجم ساختارشکنانه و دگرگون خواهد بود یا راه محافظهکارانهٔ نسل ششم را ادامه خواهد داد؟ ویژگیهای طراحی و استایلبرداشتهای اولیه از تصاویر جاسوسی، طراحیِ محافظهکارانه و سادهای را نشان میدهد که هیچیک از ویژگیهای طراحی بنگل در آن دیده نمیشود. چراغهای نسل هفتم سری ۵ طبق سنت طراحی اخیر بامو به جلوپنجره چسبیده است اما بااینحال هنوز هم سری ۵ جدید چندان خوشقیافه و خوشفرم نیست. در قسمت جلویی با جلوپنجرهٔ کلیوی شکل معروف بامو این بار با ابعادی بزرگتر مواجه میشویم بهگونهای که این بزرگترین جلوپنجرهای است که تاکنون سری ۵ به خود دیده است. در قسمت جانبی یک خط شانه دیده میشود که از گلگیر جلو شروعشده و با گذر از میان دستگیرهٔ درها به چراغهای عقب میرسد. در قسمت عقب نیز با یک طراحی تکاملی نسبت به قبل روبرو میشویم که عناصر طراحی سری ۷ نیز بهوضوح در آن نمایان است. قوای محرکه و انتقال قدرت
انتظار میرود طیف موتورهای نسل هفتم سری ۵ شامل نمونههای ۴ و ۶ سیلندر توربوشارژ بنزینی و دیزل باشد. بااینحال بامو به فکر صرفهجویی در مصرف سوخت هم بوده است و نسخهای پلاگ این هیبرید با نام 530e را نیز تدارک دیده است. سامانههای انتقال قدرت دیفرانسیل عقب و چهارچرخ متحرک XDrive هم در تمامی مدلها قابل سفارش خواهد بود و گیربکس جدید ۹ سرعتهٔ اتوماتیک هم که بهتازگی توسعهیافته است برای آن ارائه میشود. علاقهمندان به قدرت بیشتر نیز مشتاقانه منتظرند ببینند بامو چه موتورهای V8 قدرتمندی را برای نسل جدید سری ۵ آماده کرده است. انتظار میرود قدرتمندترین مدل استاندارد سری ۵ یعنی 550i مجهز به پیشرانهٔ ۴.۴ لیتری V8 باشد درحالیکه قویترین عضو خانوادهٔ سری ۵ یعنی M5، قدرتی در حدود ۶۰۰ اسب بخار خواهد داشت که ۴۰ واحد بیشتر از قدرت ۵۶۰ اسب بخاری M5 فعلی است.
پلت فرم سبکوزن
سری پنج G30 همانند سری هفت G11/G12 (یعنی نسل ششم سری هفت که در مدلهای معمولی با کد G11 و در مدلهای با فاصلهٔ محوری بیشتر با کد G12 شناخته میشود) بر روی پلت فرم جدید بامو موسوم به CLAR ساخته میشود که در آن با بهکارگیری ترکیبی از فیبرکربن، پلاستیک تقویتشده (CFRP) و آلومینیوم، کاهش وزن قابلتوجهی بهدستآمده است. این پلت فرم جدید به بهبود عملکرد و هندلینگ و کاهش مصرف سوخت کمک بسزایی خواهد کرد. بامو طراحی داخلی بهتری نسبت به قبل را در نسل جدید سری ۵ ارائه کرده و ویژگیهای بسیاری را از مدل بزرگتر سری ۷ قرض گرفته است که ازجملهٔ آنها میتوان به تجهیزات تکنولوژیکی چون تشخیص حرکت دست، شارژ بیسیم تلفن همراه، پارک خودکار از راه دور و بسیاری از موارد دیگر اشاره کرد.
سری ۵ محافظهکار و رقبا
یکی دیگر از خودروهایی که ویژگیهای تکنولوژیک و المانهای طراحی فراوانی را از برادر بزرگتر خود به عاریه گرفته است، رقیب مستقیم سری ۵ یعنی مرسدس بنز E کلاس است؛ اما غیر از E کلاس رقبای سرسخت زیادی مقابل سری ۵ جدید صفکشیدهاند. آئودی A6 که تا حدودی غبار پیری و کهنگی بر چهرهاش نشسته به همراه مدل کاملاً جدید جاگوار XF و سدان های ولوو S90، اینفینیتی Q70، لکسوس GS، کادیلاک CTS و حتی مدل باشکوه لینکلن کانتیننتال از حریفان قدر بامو سری ۵ بشمار میروند. هرچند که شاید مورد آخر بهطور مستقیم رقیب سری ۵ نباشد. این نسل از سری ۵ هم مانند نسل قبلی در سه مدل سدان، تورینگ (استیشن) و گرن توریزمو ساخته خواهد شد و احتمال رونمایی آن در نمایشگاه پاریس امسال وجود دارند که البته هنوز قطعی نیست.
منبع: carscoops
امير علي
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵خدا کنه چیز خوبی از اب دراد
علي
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵بی صبرانه منتظرشیم. مطمئنا میتونه آمار فروش بازارهارو به نفع خودش تغییر بده
بهنام طیبی
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ماشین بازی ها
بهنام طیبی
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵سری 7 که محشر.
البته این هم در نوبه خودش حرف نداره
امین
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵من که فکر نمیکنم طراحی مدل فعلی خسته کننده و کهنه باشه
چون ترکیبی از وقار و وروحیه اسپرته
بی ام و خودش خوب میدونه داره چیکار میکنه … همین که آخرین نسل سری 5 پرفروش ترین در این سری بوده گویای همه چیز هست
mehran72
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵دقیقا.سری 5 تو تصاویر و عکس ها یکم کسل کنندست.ولی وقتی از جلوت رد میشه مجذوبت می کنه
احمد باقری
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵به هر حال، باید بعد از چند سال، تغییری داده باشه که هم نشون بده بی ام و هست و هم اینکه با قبلا فرق داشته باشه.
حسين
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵درود. وقتی ب ام و کانسپتهای vision future luxury و Pininfarina Gran Lusso رو ارائه کرد همه منتظر ایجاد تغییرات انقلابی توی طراحی های جدیدش (محصوصا سری 7) بودن. اما … نمیدونم ب ام و از دوران کریس بنگل چه درسی گرفته که دیگه هیچ وقت بعد از اون دوران حاضر نشد طراحی های انقلابی انجام بده. توی محصولات جدیدش میشه یه شباهت هایی با مدلهای کانسپتی که عرض کردم دید اما نه اون شباهت و تغییری که خیلی به چشم بیاد. منظر یه طراحی کاملا شبیه به سری 7 باشد. به قول خودشون یه طراحی تکاملی، نه انقلابی.
پی نوشت: مترجم های عزیز و محترم سایت، بنده قصد جسارت ندارم اما چند بار در مطالب دیدم که CFRP به اشتباه ترجمه شده. Carbon Fiber Reinforced Plastic به معنی پلاستیک تقویت شده با فیبر کربن هستش.
امیر دهقان دستگردی
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵بله تذکر شما کاملاً صحیح است
ممنون
مهران
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵امیدوارم دوباره اون روزگار برگرده که خودرو سازها در نسل های جدید طراحی بدنه ماشینو بیشتر از 5 درصد تغییر میدادن. ویروس پورشه همه گیر شده
مهدی بختیاری
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵سری ۵ واقعا دوست داشتنیه.
سهیل
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۵خیلی شبیه اتاق7شده امیدوارم فروشش خوب باشه