نسل جدید ب‌ام‌و M5، رخ‌به‌رخ با مرسدس‌بنز E63 AMG

پنج‌شنبه 2 شهریور 1396 - 15:30
مطالعه 9 دقیقه
2017-mercedes-amg-e63-s-m5
مدت زیادی بود که منتظر ورود نسل جدید ب‌ام‌و M5 بودیم. این انتظار بعد از رونمایی از مرسدس E63 جدی شد اما دیدن مشخصات M550 جدید، صبرمان را طاق کرد....
تبلیغات

مدت زیادی بود که منتظر ورود نسل جدید ب‌ام‌و M5 بودیم. این انتظار بعد از رونمایی از مرسدس E63 جدی شد اما دیدن مشخصات M550 جدید، صبرمان را طاق کرد. منتظر بودیم ببینیم گردباد تشکیل شده از اشتوتگارت سهمگین‌تر است، یا آنچه در باواریا شکل می‌گیرد؟ اکنون با معرفی نسل جدید M5، ما محو زیبایی، ابهت و عملکرد این ابرسدان مونیخی هستیم. 600 اسب‌بخار قدرت و سریع‌ترین ب‌ام‌و تاریخ از نظر شتاب؛ این خودرو شانس بالایی برای به‌سر گذاشتن تاج پادشاهی سوپر سدان‌های عالم را دارد؛ اما تنها یک مشکل جدی سر راهش هست؛ یک رقیب قدر و پرآوازه، مرسدس E63.

تا قبل از راندن این دو خودرو در کنار هم، نمی‌توانیم عملکرد برتر را تشخیص دهیم؛ اما در اینجا می‌خواهیم کمی در مورد جذابیت این دو صحبت کنیم. می‌خواهیم ببینیم کدام‌یک مارا بیشتر محو خود می‌کند؟ کدام‌یک چهره دل‌پذیرتری دارد؟ و درنهایت در کابین کدام‌یک بیشتر لذت خواهیم برد؟

از جلو، طراحی ب‌ام‌و M5 گیراتر به‌نظر می‌رسد؛ اخموتر، خیره‌کننده‌تر و خشن‌تر. البته کسی نیست که مرسدس E63 را ببیند و به آن خیره نشود؛ بله، مرسدس هم بسیار جذاب است، اما باید کمی بیشتر از خطوط تیز و شکسته برای خشن‌تر و جذاب‌تر شدن طراحی استفاده می‌کرد. همچنین ارتفاع انتهای کاپوت جلوی آن نیز بلندتر است. M5 بیشتر از رقیب به یک گرگ خیز کرده و یک سدان عملکرد بالا شبیه است. هنوز هم ظاهر هر دو خودرو حقیقت آن اسب‌بخارهایی که در زیر کاپوتشان است را اظهار نمی‌کنند؛ اما اگر من می‌خواستم انتخاب کنم، شاید M5 را ترجیح می‌دادم.

اما در نمای عقب بیرون ماشین، من قطعاً M5 را انتخاب می‌کنم. شاید فقط من این‌طوری باشم؛ اما پشت مرسدس E63 و محدوده درب صندوق آن اصلاً با باطن خشن و قدرتمند آن هماهنگ نیست. گویا ضعفی پنهان را به مخاطب از خودش القا می‌کند؛ اما ترکیب چراغ‌ها و سپر و اسپویلر ب‌ام‌و پرفورمنس‌تر و جذاب‌تر جلوه می‌کند. البته در بخش دیفیوز و اگزوزها، من عاشق اگزوزهای مستطیلی شکل مرسدس هستم. دیفیوز و اگزوزهای مرسدس بسیار زیبا بوده و جذاب‌تر از ب‌ام‌و با بدنه هماهنگ هستند؛ این در نسل قبلی E63 AMG هم مشاهده می‌شد.

از نمای کناری هر دو خودرو جذاب و هیجان‌انگیز هستند اما باز هم گویای توانایی خود نبوده و افراد آنها را از روی ظاهر دست‌کم می‌گیرند. آن‌ها نه خیلی کوتاه هستند و نه به‌طرز بدقواره‌ای کشیده. شاید ترکیب چرخ‌های مرسدس روی ب‌ام‌و ترکیب جالبی باشد؛ اما خطوط عضلانی M5 با این رده خودرویی متناسب‌تر است. به نظر می‌رسد ظاهر مرسدس گویای قدرت خارق‌العاده‌اش نیست؛ اما شما می‌توانید بگویید که این بر اساس تفکری ساخته شده که بنا داشت E کلاس را یک بچه S کلاس معرفی کند که میراث شکوه و جذابیت برادر بزرگترش باشد.

اما قسمت کابین، جایی که قضاوت را تقریباً غیرممکن می‌کند. هر دو خودرو کابین بی‌نظیری ارائه می‌کنند. ما واقعاً قادر نیستیم کیفیت متریال داخل این دو کابین را توصیف کنیم. شاید برای قضاوت، این‌چنین بتوان گفت که کابین شاهزادهٔ اشتوتگارت بیشتر به سمت یک طراحی لوکس و کلاسیک متمایل شده، درحالی‌که کابین پهلوان باواریا بیشتر به سمت تکنولوژی و اسپرت بودن متمایل است. بدانید که هر دو کابین هر دو کفهٔ ویژگی‌ها را در سطح بسیار بالایی خصوصاً نسبت به دیگر رقبای خود ارائه می‌کنند. من حقیقتاً عاشق فرمان AMG هستم. به نظرم جذاب‌تر است؛ اما معتقدم طراحی و رنگ‌پردازی بیمر، در عین لوکس بودن، تفاوت فاحش‌تری در اسپرت و خشن بودن نسبت به مدل معمولی‌اش ارائه می‌کند؛ اما انتخاب نهایی با شماست که کاراکترهای قرمز رنگ با امضای M Power ب‌ام‌و را بیشتر می‌پسندید، یا قطعات زردرنگ با نشان AMG مرسدس را.

درنهایت به نظر می‌رسد که با توجه به کاربری این رده از سدان‌های چهاردرب، در مجموع ب‌ام‌و کمی نسبت به رقیب قلدر اشتوتگارتی‌اش برتری دارد. مرسدس E63 AMG یک اثر هنری تو دل بروی بسیار حرفه‌ای است که با معرفی‌اش مرزها را جابجا کرده؛ اما کار دست هنرمندان خبرهٔ مونیخی اثری خشمگین‌تر، جذاب‌تر، گیراتر و پویاتر خلق کرده که می‌تواند یک برگ برنده برای کمپانی ب‌ام‌و در رقابت‌ها باشد.

این مقایسه بر اساس ظاهر این دو خودرو تعریف شده که امری تقریباً سلیقه‌ای است. نظر شما دربارهٔ این دو خودرو چیست؟ شما کدام‌یک را ترجیح می‌دهید؟

منبع: bmwblog

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.