بی ام وفورد

پیشرانه دیزلی ب‌ام‌و در قلب فورد و لینکلن!

آمریکایی‌ها حقیقتاً دیدی مثبت به پیشرانه‌های دیزلی ندارند و بسیاری از آن‌ها پیشرانه‌های دیزلی را مترادف با دوده‌ی سیاه پراکنده در هوا می‌دانند. بخش اعظمی از این دید منفی به پیشرانه‌های دیزلی آمریکایی دهه‌ی ۷۰ میلادی و مخصوصاً پیشرانه‌ی ۸ سیلندر ۵.۷ لیتری دیزلی ساخت جنرال موتورز مربوط است؛ و به همین دلیل است که فورد پیشرانه‌ای دیزلی را از ب‌ام‌و قرض گرفته است.

lincoln-mark-vii
پیشرانه‌ی ۸ سیلندر جنرال موتورز در حقیقت برگرفته از یکی از عمومی‌ترین پیشرانه‌های ۸ سیلندر بلوک کوچک این شرکت بوده است. این پیشرانه به منظور پاسخگویی به بحران سوخت دهه‌ی ۷۰ میلادی و برای تبدیل شدن به نمونه‌ای دیزلی تغییر یافته بود. این پیشرانه به‌طور باورنکردنی‌ای غیرقابل‌اعتماد و ناهنجار بوده و باعث ایجاد دیدی منفی به پیشرانه‌های دیزلی در آمریکا شده بود.

bmw-engine
البته فورد ایده‌ای خوب داشت. در قاره‌ی سبز، برندهای اروپایی در واقع در حال توسعه‌ی پیشرانه‌های دیزلی باکیفیتی بودند که در آمریکا نیز فروش خوبی داشتند. مرسدس بنز به ساخت پیشرانه‌های دیزلی مستحکم شهرت یافته بود اما علاقه‌ای به اشتراک آن با آمریکایی‌ها نداشت؛ اما کارمندان مشغول به کار در مونیخ باید پیشرانه‌ای دیزلی برای رقابت با اشتوتگارتی‌ها توسعه می‌دادند؛ بنابراین ب‌ام‌و پیشرانه‌ای دیزلی را از روی نسخه‌ی ۶ سیلندر خطی M21 خود ساخت. این پیشرانه جایگزینی بسیار بهتر نسبت به آن چیزی بود که آمریکایی‌ها می‌ساختند بنابراین فورد درخواست استفاده از آن را ارائه کرد.

bmw-m21-engine
خوشبختانه ب‌ام‌و با این کار موافقت نمود و فورد فروش خودروهای خود با پیشرانه‌ی دیزلی یاد شده را در آمریکا آغاز نمود. در حقیقت فورد با مرسدس بنز رقابت می‌کرد و لینکلن کانتیننتال را برای رقابت با ستاره‌ی سه پر آلمانی به بازار فرستاد و ادعا نمود که این خودرو دارای پیشرانه‌ی توربودیزلی ۲.۴ لیتری با طراحی اروپایی است. چند نکته‌ی جالب درباره‌ی این شگردهای بازاریابی وجود دارد. اول اینکه فورد در آن از لفظ پیشرانه‌ی ب‌ام‌و استفاده نکرد و تنها به گفتن پیشرانه‌ای اروپایی بسنده نمود. دوم اینکه اگر امروز یک کمپانی خودروسازی آمریکایی خودروهای خود را با پیشرانه‌های ساخت اروپایی بازاریابی کند احتمالاً بسیاری از آمریکایی‌ها روی خوشی به آن محصولات نشان نخواهند داد!

منبع: thedrive

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. (ali (CHEVY NOVA

    ۶ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (7375 ديدگاه)

    درسته
    امریکاییها در گذشته به موتورهای دیزلی اهمیت خیلی کمی میدادند و محدود موتورهای دیزلی ساختن
    البته یکی از عوامل عدم محبوبیت موتورهای دیزلی در امریکا ارزون بودن بنزین بود که نسبت به اروپا ارزون تر بود برا همین موتورهای دیزل در اروپا محبوبیت داشت
    اما الان فورد موتور سری f رو در یک مدل خاص با موتور توربو دیزلی میسازه که 1200 نیوتن گشتاور داره

    1. ونوم اف ۵

      ۷ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (1274 ديدگاه)

      البته ثابت شد که حق با امریکایی ها بوده و اروپایی ها فقط دود سیاه رو با تقلب مخفی میکردن دلیل این حرف هم کنار رفتن دیزل در اروپا بعد دیزل گیت هست

  2. (ali (CHEVY NOVA

    ۶ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (7375 ديدگاه)

    نکته دیگه ای که هست اینکه در همون ایام که امریکایی ها طبق گفته ی متن موتورهای دیزل خوبی تولید نمیکردند در عوض با موتورهای بنزینی که ساختن مثل 350 اسمال بلاک شورولت با امار فروش 90/000/000 میلیون عدد اون رو جبران کردن
    البته موتور 350 تنها نبود بلکه موتور 396 . 421 . 455 . 305 . 427 و…. از جی ام و
    موتورهای 440 . 426 . 360 . 383 . 340 و 318 از کرایسلر و همینطور موتورهای 289 . 302 . 427 . 428 . 429 و 460 از فورد موتورهای بنزین سوزی بودن که بسیار افتخارات داشتن و در مسابقات درگ و ناسکار بسیار مقام اوردن و هنوزم بسیاری از شرکت ها این موتورها رو ساپورت قطعات میکنه
    برای مثال موتور 350 شورولت که بلوک موتورش از 1955 تا الان که 2017 هستیم تغییرلت اندکی داشته و هنوزم بیس موتور از سال 1955 پابرجاست
    این موتور بلوکش تحمل قدرت تا 1200 اسب هم داره و در امریکا موتور 350 رو تا 1200 اسب تقویت میکنن و بلوکش دوام لازم رو داره

  3. (ali (CHEVY NOVA

    ۶ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (7375 ديدگاه)

    موتور 350 شورولت به طور تنفس طبیعی توانایی بدست اوردن بیش از 600 اسب قدرت هم داره و این فقط منحصر به 350 شورولت نمیشه
    مثلا موتور 6 سیلندر بنزین سوز 225 دوج که یه موتور دهه 60 میلادی هست طوری طراحی شده که با تغییرات کمی میتونه قدرت بالایی رو عرضه کنه و در امریکا شرکت موپار تامین قطعات تیونینگ این موتور رو بر عهده داره
    مثال بعدی هم موتور 572 شورولت هست که استروکر موتور 454 شوی حساب میشه و در حالت استاندار 750 اسب قدرت و 1100 نیوتن گشتاور داره و این موتور رو در امریکا حتی تا 3000 اسب هم تقویت میکنن و در ماشینهای کلاس pro street استفاده میکنن

  4. (ali (CHEVY NOVA

    ۶ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (7375 ديدگاه)

    از موتورهای دیگه میشه به موتور 392 کرایسلر اشاره کرد که سال 1958 معرفی شد و هنوزم داره تولید میشه و در مدل هلکت هم استفاده شده
    این موتور در سالهای 1958 تا بیش 350 اسب قدرت داشته و الان هم همینطور که میدونید با توربو چارجر 707 اسب قدرت تولید میکنه
    از موتورهای معرکه ی دیگه که سال 1955 معرفی شد و تا الان هم داره تولید میشه موتور 354 کرایسلر هستش که اولین نسل موتورهای HEMI بود و این موتور در مدل خاص چلنجر دراگستر 2015 استفاده شد

  5. محمد

    ۶ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (28 ديدگاه)

    به نظر من بی ام و و ایودی اصلا در حد و اندازه بنز و پورشه نیستن

    1. Parvaz

      ۶ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (405 ديدگاه)

      به قول ما اورموی ها هیه اوجورده ?? بر طبق آمار بیمر بهترین پیشرانه ساز اروپا و دنیاست ? من که طرفدار بی ام و هستم اما خدایی کسی دلش میاد به r8 آئودی با موتور لامبو فکر نکنه؟؟؟ لطفا متعصبانه نظر ندید…

    2. حسین

      ۶ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (65 ديدگاه)

      چه ربطی داشت اصن؟ :D :D :D :D

    3. ب ام و سلطان

      ۶ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (198 ديدگاه)

      آئودی و نمیدونم ولی ب ام و بالاتره درست میگی شما در حدشون نیست بالاتره سلطان اینجا سلطان اونجا سلطان همه جا

  6. ب ام و سلطان

    ۶ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (198 ديدگاه)

    بازم سلطان بازم قدرت بازم…

  7. Madjid911 GT2

    ۶ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (11565 ديدگاه)

    .
    از قیافه ی اون لینکلن و بنز کنارش که تو عکس دوم کنار هم هستن خیلی خوشم اومد.
    خودروسازان امریکایی هیچ وقت ” دیزل سازان” خوبی نبودند.

  8. حمید

    ۶ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    علی شوی نوا یکم توضیح میدی برام یا یه کلیپ معرفی میکنی در مورد موتور 572 خیلی ممنون می‌شم. سال نو مبارک

  9. ونوم اف ۵

    ۷ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1274 ديدگاه)

    به ابهت لینکلن در کنار بنز بیشتر میشه پی برد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا