پیشرانهی ۶ سیلندر توئین توربوی بامو M پرفورمنس شرکت اخیراً در میان ۱۰ پیشرانهی برتر دنیا در سال ۲۰۱۷ قرار گرفته است. روبرتو روزتی معاون بخش مهندسی بامو آمریکای شمالی جایزهی پیشرانهی ۶ سیلندر ۳ لیتری بکار رفته در M240i را دریافت نموده است.
سال پیش نیز پیشرانهی B58 بامو در میان ۱۰ پیشرانهی برتر قرار گرفته بود و به خاطر ساختار مدولار، کارایی و راندمان دیده شده در 340i xDrive تحسین کارشناسان را برانگیخته بود. امسال نیز نسخهی توئین توربو تکنولوژی همان پیشرانه با قدرت ۱۵ اسب بخاری بیشتر نسبت به پیشرانهی استاندارد در این لیست جای گرفته است. از سال ۱۹۹۵ تاکنون بامو ۳۳ عنوان را در بین ۱۰ پیشرانهی برتر سال WardsAuto کسب کرده است.
روزتی در سخنرانی خود گفت:
سال پیش ما یک صدمین سالگرد تأسیس بامو را جشن گرفتیم. در خلال این سالها بامو به خاطر پیشرانههای ۶ سیلندر خطی نمادین خود مشهور شده است. امروز نیز بامو به خاطر قوای محرکه و تکنولوژیهای خود مورد تحسین مهندسان قابلاحترام این صنعت قرار گرفته است. پیشرانهی ۶ سیلندر خطی به عنوان بخشی از میراث بامو به راه موفقیتآمیز خود ادامه خواهد داد.
جدیدترین عضو این خانواده پیشرانهی B58 با تکنولوژی توئین پاور توربوی M پرفورمنس است که دارای سیستم والوترونیک، دابل VANOS و تزریق مستقیم بوده و بامو بار دیگر با حضور در مراسم WardsAuto تاریخساز میشود.
روزتی در نهایت اینگونه نتیجه میگیرد:
داشتن ۳۴ تا ۴۰ درصد قطعات مشترک با پیشرانهی دیزلی ۶ سیلندر و بیش از ۶۰ درصد اشتراک با پیشرانههای بنزینی مدولار ۳ و ۴ درصد نتیجهای باورنکردنی برای تیم توسعهی ما به شمار میرود. یکی از اهداف این بوده که قدرت و گشتاور پیشرانه افزایش یافته و در همان زمان راندمان آن نیز بهبود یابد. در مجموع پیشرانهی B58 نرمتر بوده و کارایی و راندمان بهتری دارد و تضمین میکند بامو دینامیک سواری واقعی و عالیای را برای مشتریان فراهم میکند.
نویسندهی WardsAuto تام مورفی میگوید:
پیشرانهی B58 پایدار بوده و بدون توجه به نزدیک شدن به ردلاین عملکرد نرم و استثنایی دارد. بامو ظرفیتهای زیادی را در ساختار مدولار جدید پیشرانههای ۳، ۴ و ۶ سیلندر خود دیده و همهی این پیشرانهها در هر سیلندر حجم نیم لیتری داشته و ابعاد معین و قطعات مشترکی دارند. امسال برادر بزرگتر B58 به برادر کوچکتر یعنی B46 چهار سیلندر ملحق شده است.
پیشرانهی مورد بحث که در بامو M240i مورد استفاده قرار گرفته قدرت ۳۳۵ اسب بخاری و گشتاور ۵۰۰ نیوتون متری دارد. این پیشرانه باعث میشود M240i ظرف مدت ۴.۴ ثانیه از سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت برسد.
mans
۲۹ دی ۱۳۹۵تو تولید پیشرانه هیچ شرکتی قادر به رقابت با bmw نیست
مخصوصا اگه 6 سیلندر باشه
من خودم به شخصا عاشقه اون موتور 10 سیلندر روی سری پنج هستم
M5 e60 v10
Parker
۲۹ دی ۱۳۹۵آره رفیق.
یادش بخیر…
چه صدایی داشت.
ghost
۲۹ دی ۱۳۹۵دوست عزیز فراری پورشه فورد حتی بنز دست کمی از ب ام و ندارن نمی دونم چرا همچین حرفیو میزنی :|
حسين
۲۹ دی ۱۳۹۵درود.
برای این این حرفو میزنه که طی 18 سالی که برترین موتور سال رو انتخاب کردن، یعنی از سال 1999 تا 2016، ب ام و 60 مقام اول داشته (در بعضی سگمنتها اول و دوم و سوم رو چندین سال پیاپی تسخیر کرده) و بعد از اون فولکس واگن و آئودی با هم 33 مقام اول داشتن، تویوتا 22تا، هوندا 22تا، فراری 17تا، بنز 13تا، فورد 9تا، فیات و آلفا رومئو 8تا و …
گرچه فراری کارش حرف نداره و واقعا در طی 18 سال تعداد زیادی موتور جدید رونمایی نکرده و 17 مقام اول داشته. فراری در گرفتن قدرت بالا از موتورهای تنفس طبیعی خیلی کارش درسته.
البته من نمیگم هیچ شرکتی قادر به رقابت با ب ام و نیست، رقابت نزدیکی وجود داره. ولی خب نتایج نزدیک نیست
شاهین
۲۹ دی ۱۳۹۵احسنت :)
ELEMENTO
۲۹ دی ۱۳۹۵البته اینم باید در نظر بگیریم محصولات فراری خیلی محدود تر از BMW هست و به طبع موتور هاش.
برتری BMW رو البته من کاملا قبول دارم.
همیشه برام سوال بوده با این همه پیشرفت BMW در ساخت موتور چرا BMW-SAUBER در فرمول 1 به جایی نرسید.
مهندسی BMW در همه ی قطعات این شرکت هست و فقط تامین پیشرانه نیست.
اگر ماشین های سائوبر رو نگاه کنید آرم BMW در جای جای بدنه حک شده.
mehran911
۲۹ دی ۱۳۹۵اونایی که نظر این دوست خوبمون رو لایک کردن باید بگم متاسفانه هیچ چیز از bmw نمی دونن
bmw پر افتخارترین پیشرانه ساز جهانه
در موتور های bmw تکنولوژی و بخصوص نوآوری موج میزنه
دوستان لطفا یکم تحقیق کنید
sunmartin
۲۹ دی ۱۳۹۵و همچنین آئودی کلا آلمانی ها در زمینه تکنولوژی ساخت موتور میشه گفت در جهان اول هستند البته از شرکت فورد آمریکا هم نمیشه گذشت اگه به جدول برترین انجین های جهون نگاه کنید میبینید که بی ام دبلیو و فورد و بنز و آئودی و فولوکس در رقابت بودند
نویدی
۲۹ دی ۱۳۹۵BMW رو دست نداره.
نقص نداره این خودروساز.
حسين
۲۹ دی ۱۳۹۵سلام
غیر از موتور B58 ب ام و موتورهای دیگه ی این لیست اینا هستن:
موتور 1.5 لیتری شورلت ولت
3.6 کرایسلر پسیفیا لیتری V6
فورد فوکو س RS 2.3 لیتری 4 سیلندر توربو
هوندا آکورد 2 لیتری 4 سیلندر
هیوندای الانترا 1.4 لیتری توربو 4 سیلندر
اینفینیتی X50 موتور 3 لیتری توئین توربو V6
مزدا CX-9 موتور 2.5 لیتری 4 سیلندر توربو
مرسدس بنز C300 موتور 2 لیتری توربو 4 سیلندر
ولوو V60 موتور 2 لیتری توربو/سو پرشارژ 4 سیلندر
البته این انتخاب ها با اون انتخاب برترین موتور سال جهان که در هر حجم موتورها رو دسته بندی میکنن فرق داره، اون جداست و چند وقت دیگه آمارش اعلام میشه
GOD BLESS AMERICA
۲۹ دی ۱۳۹۵بله این که موتورهای 6 سیلندر خطی بی ام و محبوبه و بی ام و در ساختشون سنگ تموم گذاشته درسته اما در تکنولوژی ساخت موتور در دنیا فراری و بنز پیشتاز بودن و هستند.
در مورد بی ام و زیاد احساساتی نشید ، مثل خودش منطقی عمل کنید.
حسين
۲۹ دی ۱۳۹۵درود.
حرفتون برام جالب بود. گفتین ب ام و خوبه اما فراری و بنز پیشتاز بودن و هستن. این حرفیه که قطعا یه سندی پشتش هست. لطفا بگید رو چه حسابی میگید تکنولوژی ساخت موتور بنز و فراری بالاتره؟ اگه مقاله یا منبعی دارید بگید. منبع حرف ما اون 60 جایزه ایه که ب ام و توی 18 سال برده. اونم با داوری تعداد زیادی از کارشناسا و خودرونویسای بزرگ جهان
پاسخگوی شماره 4
۲۹ دی ۱۳۹۵با سلام
وقت بخیر
مثلا توی ساخت موتورای فراری و بنز چه تکنولوژی هست که توی بی ام دبلیو نیست؟
با تشکر
خدانگهدار
Bavaria
۲۹ دی ۱۳۹۵سلام دوست عزیز
جواب سوالتون رو میتونید با مطالعه معیار های این آزمون ها و نحوه داوری بدست بیارید
اکثر موتور های ب ام و بازدهی(منظور قدرت و گشتاور نیست) بالاتری نسبت به بنز دارن.(دیگه احتیاج به اثبات با توجه به نتایج بالا نیست)
کلا دو کمپانی که «بنظر من» غول موتور سازی هستند ،ب ام و و فراری اند
GOD BLESS AMERICA
۳۰ دی ۱۳۹۵متاسفانه با اینکه هیچ منبعی تا کنون درایت و ذکاوت این امر رو نداشته تا در مورد استهلاک محصولات بی ام و مخصوصا موتورهای تولید انبوه آن تحقیقی ارائه بده اما مشت نمونه خرواره و بازار کوچک خودروی کشور ما که حتی در سالهای جنگ نیز واردات دو برند معظم بنز و بی ام و را متوقف نکرده اثباتی بر این مدعاست.
تا جایی که بی ام و در ایران لقب (ماشین همیشه مریض) یا با کمی ارفاق در کلمات (خودروی همیشه بیمار) رو بدست آورده و محصولات آن به یکی از پولساز ترین منابع برای تعمیرکاران مجاز و غیر مجاز این برند در ایران بدل شده.
در پایان اشاره کنم بارها در مقالات معتبری که توسط (مجله ماشین) ترجمه و یا تهیه میشه به این نقیصه بزرگ خودروساز باواریایی اشاره شده.
حسين
۳۰ دی ۱۳۹۵من دیگه حوصله ی بحث در مورد استهلاک رو ندارم. ترجیح میدم بگم باشه شما درست میگی. ب ام و تکنولوژی ساخت موتورش پایینه. موفق باشید.
حسين
۳۰ دی ۱۳۹۵راستی یادم رفت بگم. داداش وقتی هیچ منبعی این حرفو نزده، پس حرف شما اعتبار نداره. اما خب در درایت و ذکاوت شما شکی نیست و حرفتون برای ما درسته
mans
۲۹ دی ۱۳۹۵عزیزانی که موافق با نظر من نیستن لطفا برید اطلاعات bmw m4 GTSرو بخونید متوجه میشید تکنولوژی یعنی چی
احتراق با آب مفهمید یعنی چی
GOD BLESS AMERICA
۳۰ دی ۱۳۹۵50 بار باید بگم این تکنولوژی برای دهه 40 میلادی اونم متعلق با مسابقات درگ امریکاست.
حسام صمدی
۲۹ دی ۱۳۹۵BMW و پورشه بهترین موتور های شش سیلندر در دنیا رو دارن
us army
۲۹ دی ۱۳۹۵اىن احتراق با تزریق آب یه عمره تو درگ استراىه آمریکا ھست
حسين
۲۹ دی ۱۳۹۵حرف شما درسته، اما تا حالا توی ماشینای خیابونی جواب نگرفته بودن ازش. قبلا استفاده شده اما به خاطر اینکه درست جواب نداده کنار گذاشته شده. در صورتی که ب ام و در حال گسترشش به سایر محصولاتشه. در واقع کارش نوآورانه محسوب میشه
us army
۲۹ دی ۱۳۹۵بیمر سلطانه دادا خوب گفتی البت تو افزایش قدرت بى تاثیر ولی چون دمایه محفزه احتراقو کاهش میده میشه تراکم رو بالا برد
حسين
۲۹ دی ۱۳۹۵قربان شما. یه نکته دیگه رو هم نادیده گرفتی. افزایش تراکم یعنی افزایش قدرت. به همین خاطر M4 GTS در صورتی که محفظه آبش خالی نباشه 500 اسب قدرت داره و در صورتی که خالی باشه 431 اسب.
sadegh
۲۹ دی ۱۳۹۵وااااای….چقدر این سری دو عالیه!!!!!!
Saied
۳۰ دی ۱۳۹۵دسته خودش نیست که. محشره