بعد از سرمایه گذاری وسیع ب ام و روی تولید انبوه قطعات فیبر کربنی برای مدلهای i3 و i8 حالا باید منتظر نتیجه این ماجراجویی پر هزینه باشیم. یکی از دست آوردهای ب ام و چرخهای سبک وزن فیبر کربنی است که میتواند روی آینده خودروهای اسپرت تأثیر بگذارد.
پلیمرهای تقویت شده با الیاف کربن یا به اختصار CFRP به تدریج جایگزین آلومینیوم، منیزیوم و فولاد میشوند. با وجود قیمت بالا و پیچیدگی تولید، یک دوجین از خودروهای ب ام و نظیر مدلهای اسپرت و یا رولز رویس و مینی در آینده متقاضی این قطعات در بدنه، ی شاسی خواهند بود.
چرخهای فیبر کربنی میتوانند ترکیبی از پرههای آلیاژی و لبههای فیبر کربنی باشند. این یعنی ۲۵ درصد صرفه جویی در وزن چرخها در مقایسه با چرخهای آلیاژی کنونی. اما مشکل اینجاست که چرخهای فیبر کربنی از انعطاف پذیری پایینی برخوردارند و ممکن است به راحتی آسیب ببینند. به همین دلیل قانون گذاران اروپایی هنوز در این مورد کاملاً متقاعد نشدهاند. اما راه حل ب ام و ساخت چرخها به صورت یک تکه از فیبر کربن است. در این صورت حتی نسبت به چرخهای منیزیومی تا ۲۰ درصد دیگر و نسبت به چرخهای آلیاژی متداول، ۳۵ درصد هم کاهش وزن خواهیم داشت. برنامه ب ام و، معرفی این چرخها ظرف ۲۴ ماه آینده است. حتی استفاده از فیبر کربن در قسمتهایی از میل گاردان نیز در برنامه این شرکت قرار دارد. پیش از این شرکت Koenigsegg توانسته بود برای مدل Agera R خود در سال ۲۰۱۲ از چرخهای تمام فیبر کربنی استفاده نماید.
نمیدونم چی باید بگم به این خارجیا اینا واقعا دزدی بلد نیستن باید یه دوره فشرده پیش مدیران سایپا و ایران خودرو بیان طفلکی ها اگه نو اوری نداشته باشن میرن پی کارشون حرف اولو تو صنعت خودرو سازی المان و دیگر خودرو سازهای جهان خلاقیت و نو اوری میزنه اما تو سایپا و ایرانخودرو حرف اول و اخرشون چیه؟ هرکی هر چی دوس داره بگه
سمند خودروی مثلا ملی از سال 1390 به بعد روی سمندLX دیگر رینگ اسپرت نمیگذاره و تبدیل به قالپاقی کرده که سال 1380 روی سمند معمولی میگذاشته و قیمت ماشین هم افزایش داده حالا ایران فرغون رو با بی ام و مقایسه کنید…!
xsajad
۶ اسفند ۱۳۹۲چقدر زیبا هست حیف یکم مشکل انعطاف پذیری داره و قیمتش هم یکم بالاست ولی در هر صورت عالی هست
mory
۶ اسفند ۱۳۹۲بد جور تو دل میره
Zonda R
۶ اسفند ۱۳۹۲F.A
امیدوارم
مشکلاتش برطرف بشه
و
فراگیر بشه
امید
۶ اسفند ۱۳۹۲نمیدونم چی باید بگم به این خارجیا اینا واقعا دزدی بلد نیستن باید یه دوره فشرده پیش مدیران سایپا و ایران خودرو بیان طفلکی ها اگه نو اوری نداشته باشن میرن پی کارشون حرف اولو تو صنعت خودرو سازی المان و دیگر خودرو سازهای جهان خلاقیت و نو اوری میزنه اما تو سایپا و ایرانخودرو حرف اول و اخرشون چیه؟
هرکی هر چی دوس داره بگه
SALAR
۶ اسفند ۱۳۹۲پس مال از ما بهترون………….
Zonda R
۶ اسفند ۱۳۹۲F.A
به هر حال این همه هزینه
و
تحقیقات
نتایج خوبی در اینده
خواهد داشت
MCT
۶ اسفند ۱۳۹۲همیشه عاشق رینگهای BMW بودم.همیشه اسپورت و تو دل برو هستن
محمد
۶ اسفند ۱۳۹۲واقعا آدمو دیوونه خودشون میکنن…..
m.a7200
۶ اسفند ۱۳۹۲سمند خودروی مثلا ملی از سال 1390 به بعد روی سمندLX دیگر رینگ اسپرت نمیگذاره و تبدیل به قالپاقی کرده که سال 1380 روی سمند معمولی میگذاشته و قیمت ماشین هم افزایش داده
حالا ایران فرغون رو با بی ام و مقایسه کنید…!
فقط BMW
۷ اسفند ۱۳۹۲به بی ام و ایمان کامل دارم مطمئن هم هستم همیشه کاراش پرفکته
محمد
۷ اسفند ۱۳۹۲تکنولوژی دیگه تا این حد؟!
مسلم
۷ اسفند ۱۳۹۲خوبه که شرکتهایی مثل BMW وجود دارند باعث امیدواریه. حتی دیدن ماشیناش لذت بخشه
احمد
۸ اسفند ۱۳۹۲فیبر کربن هم داره از دور خارج میشه. هنوز فیبر کربن فراگیر نشده که ماده جدید “گرافن” میتونه انقلابی تو صنعت ایجاد کنه!