کوپههای اسپرت و قدرتمندی مثل پورشه ۹۱۱، جاگوار F تایپ و یا شورلت کوروت با قدرت و سرعت بالای خود لذت فراوانی را برای راننده به ارمغان میآورند؛ اما مشکل اینگونه خودروها این است که عمدتاً دونفره بوده و یا اگر هم چهارنفره باشند صندلیهای عقب آنها بسیار تنگ و ناراحت است. حال اگر بخواهید به همراه خانواده و درحالیکه فرزندانتان در صندلی عقب نشستهاند با سرعتی حدود ۳۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت کنید چهکار باید کرد؟ راهحل سدانهای اسپرت یا به تعبیری سوپر سدانها هستند. خودروهای چهاردری که بیش از ۵۰۰ اسب بخار قدرت داشته و درعینحال میتوانند ۴ نفر را درنهایت راحتی حمل کنند. ما دربارهٔ خودروهایی چون آئودی RS6، مرسدس بنز E63 AMG، بامو M5، پورشه پانامرا توربو S و کادیلاک CTS-V صحبت میکنیم؛ بنابراین در اینجا قصد داریم دو نمونه از برترین سدانهای اسپرت و قدرتمند حال حاضر دنیا را رو درروی یکدیگر قرارداده و آنها را به نبردی جذاب و دیدنی دعوت کنیم. بامو M5 در مقابل کادیلاک CTS-V.
بااینکه زمان زیادی از عرضهٔ نسل فعلی بامو M5 گذشته است و جدیدترین خودروی کلاس خود محسوب نمیشود اما در حال حاضر هنوز هم M5 سریعترین خودروی این کلاس است؛ ولی گویا این عنوان باید تغییر کند. حداقل آمریکاییها که اینطور فکر میکنند زیرا کادیلاک عزم خود را جزم کرده تا حضور قدرتمندی در بین برترین خودروهای پریمیوم دنیا داشته باشد و برای همین CTS-V را به میدان فرستاده است. با ابن که نسل قبلی کادیلاک CTS-V از بامو M5 شکست خورد اما کاملاً توانایی رقابت با مرسدس بنز E63 AMG و جاگوار XFR-S را داشت. ولی اوضاع در نسل جدید CTS-V فرق کرده است.
نسل جدید کادیلاک CTS-V که موتور خود را از شورلت کوروت Z06 قرض گرفته است ازنظر عملکرد کاملاً با M5 قابلمقایسه است و نهتنها قیمت مناسبی دارد بلکه پویایی و عملکرد عالی آن نیز بیسابقه است. بله درست خواندید در سینهٔ CTS-V قلب یکی از سریعترین خودروهای اسپرت جادهای در حال تپیدن است. قلبی با قدرت ویرانگر ۶۴۰ اسب بخار؛ اما آیا این قدرت عظیم و قیمتی حدود ۱۰۰ هزار یورو برای پیروزی بر بامو M5 افسانهای کافی است؟ در ادامه خواهیم فهمید.
با فشردن دکمهٔ استارت، پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ CTS-V بیدار میشود و همان موسیقی آشنای V8 را مینوازد. نیروگاه LT4 جنرال موتورز به تکنولوژیهایی چون تزریق مستقیم سوخت، سیستم غیرفعال سازی سیلندرها و آخرین نسل از سوپرشارژرهای TVS مجهز شده است که بدینوسیله ۶۴۰ اسب بخار قدرت و ۸۵۵ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. بر روی کاغذ M5 بهطور قابلتوجهی پایینتر از CTS-V قرارگرفته و به نظر میرسد کاملاً نبرد را به حریف واگذار خواهد کرد. چراکه M5 قلب V8 در سینه دارد که با فقط ۴.۴ لیتر حجم و دو توربوشارژر ۵۷۰ اسب بخار قدرت و ۶۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند.
بااینکه نسبت قدرت به وزن هر دو خودرو تقریباً یکسان است اما M5 در ۴.۳ ثانیه از صفر بهسرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت میرسد و در اینجا است که CTS-V با صدای بلند شروع به خندیدن میکند زیرا او فقط در ۳.۷ ثانیه به این سرعت دست پیدا میکند. کادیلاک در بزرگراه آن روی خود را نشان میدهد. سوپرشارژر با وزوز عصبانی خود بدون زحمت سرعت خودرو را به ۳۰۰ کیلومتر در ساعت میرساند و همچنان ماشین امن و پایدار احساس میشود و به همین دلیل بازهم میخواهید پدال گاز را بیشتر فشار دهید. سرعت M5 بهصورت الکترونیکی بر روی ۳۰۵ کیلومتر در ساعت محدودشده است اما خیلی دیرتر از CTS-V به این سرعت میرسد درحالیکه موتور بای توربوی آن نیز پاسخ آنی و سریعی همچون موتور سوپرشارژ کادیلاک از خود نشان نمیدهد.
بااینکه قدرت این دو خودرو تا حدودی به هم نزدیک است اما در جاده عملکرد بهشدت متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند. کادیلاک از زمانی که برای اولین بار معرفی شد تاکنون بسیار پیشرفت کرده است و ما را کاملاً تحت تأثیر قرار داد. این خودرو واقعیتر از گذشته شده و برای استفاده از تکتک ۶۴۰ اسب بخار قدرت آن هیچ ترسی وجود ندارد. سیستم تعلیق مغناطیسی آن توانایی تنظیم تعلیق را در نرمترین و سختترین حالات داشته و فرمان نیز بسیار دقیق عمل میکند؛ اما بامو M5 را هم بههیچعنوان نباید دستکم گرفت. او هنوز هم سدان فوقالعادهای بوده و لذت رانندگی با آن عالی است. حتی بیشتر از CTS-V. این خودرو همچنان یک شیطان آلمانی است که از هر لحاظ خودرویی ایده آل بشمار میرود.
بازگردیم به پرسش نخست. آیا CTS-V توان شکست دادن M5 را دارد و میتواند در رأس قلهٔ سدانهای اسپرت بزرگ قرار گیرد؟ باید گفت کادیلاک CTS-V بسیار به M5 نزدیک شده و تهدیدی فوقالعاده جدی برای آن محسوب میشود. به همین دلیل ازاینپس برای رقابت با M5 مجبور به خرید E63 AMG نیستید بلکه میتوانید سراغ کادیلاک CTS-V بروید که در بسیاری از جهات با M5 برابری کرده و حتی در برخی از جنبهها برتر است. CTS-V به لطف تجهیز به پیشرانهٔ کوروت کاملاً توانایی رقابت با آلمانها را دارد. بعلاوه کادیلاک CTS-V با تجهیزات مشابه، قیمت کمتری از بامو M5 دارد؛ بنابراین با قاطعیت میتوان گفت آمریکاییها با قدرت بازگشتهاند و هماکنون رقیبی جدی و خطرناک برای آلمانها بشمار میروند.
مشخصات فنی
بامو M5 | کادیلاک CTS-V | |
پیشرانه | ۴.۴ لیتری V8 بای توربو | ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ |
تعداد سوپاپ | ۴ عدد در هر سیلندر | ۲ عدد در هر سیلندر |
قدرت | ۵۷۰ اسب بخار | ۶۴۰ اسب بخار |
نسبت قدرت به حجم | ۱۳۰ اسب بخار در لیتر | ۱۰۳ اسب بخار در لیتر |
گشتاور | ۶۸۰ نیوتن متر | ۸۵۵ نیوتن متر |
محور محرک | عقب | عقب |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه | ۸ سرعته اتوماتیک |
شتاب صفرتا صد | ۴.۳ ثانیه | ۳.۷ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۳۰۵ کیلومتر در ساعت | ۳۲۰ کیلومتر در ساعت |
تایرهای جلو | ۲۶۵ R20 | ۲۶۵ R19 |
تایرهای عقب | ۲۹۵ R20 | ۲۹۵ R19 |
ترمزهای جلو/عقب | ۴۰۰/۳۹۶ میلیمتر | ۳۹۰/۳۶۵ میلیمتر |
لاستیکها | میشلن پایلوت سوپراسپرت | میشلن پایلوت سوپراسپرت |
طول/عرض/ارتفاع | ۴.۹۱/۱.۸۹/۱.۴۶ متر | ۵.۰۲/۱.۸۶/۱.۴۵ متر |
فاصلهٔ بین دو محور | ۲.۹۶ متر | ۲.۹۱ متر |
وزن خالص | ۱۸۷۰ کیلوگرم | ۱۸۵۰ کیلوگرم |
نسبت قدرت به وزن | ۳.۳ کیلوگرم به اسب بخار | ۲.۹ کیلوگرم به اسب بخار |
مصرف سوخت | ۱۳.۸ لیتر | ۱۳.۸ لیتر |
حجم باک | ۸۰ لیتر | ۷۲ لیتر |
قیمت | ۱۲۲,۶۹۰ یورو | ۱۰۴,۳۵۰ یورو |
بهنام
۱۵ تیر ۱۳۹۵کادیلاک لایک داره
واقعا بازگشتش به دوران اوج عالیه
CTS جدید که حرفی واسه گفتن نمیزاره
رضا
۱۵ تیر ۱۳۹۵واقعا الان مگه چیزی جز اینه ؟ بی ام و با تمام خوبی هاش به CTS باخت ! مثل ATC و سری سه که چند وقت پیش مطلبش رو پدال گذاشت
Elemento
۱۵ تیر ۱۳۹۵شیر خفته بالاخره دوباره بیدار شد.
یو اس اس اینترپرایز
۱۵ تیر ۱۳۹۵مشخصاتی که تواین لیست اومده میگه همه جوره کادیلاک بالاتر
به نظر من بی ام و هم خیلی شاخ
یحیی
۱۵ تیر ۱۳۹۵انتخاب من کادیلاک. .طراحیش برای من زیباتره .فنی که به نظرم از بی ام دبلیو بهتره .
فری
۱۵ تیر ۱۳۹۵این همه تعریف از کادیلاک و در آخر….
اون چیزی ک بی ام و رو ، بی ام و کرده ،روی کاغذ با اعداد قابل گفتن نیست
tv
۱۵ تیر ۱۳۹۵تا به امروز بی ام دبلیو داشتی ؟!هندلیگ تک تکشون حرف نداره ، تو اکثرشون توازنی و تناسبی بی نقص بین موتور و گیربکس وجود داره …
ولی همه ی المانیا یه مشکل اساسی دارن اونم اینه که برای رسیدن به این سطح از حس رانندگی ماشینو بشدت پیچیده کردن ، وای به اون روزیه که خراب بشه ، باید قید تعمیرشو تو ایران بزنی …
سهیل
۱۷ تیر ۱۳۹۵برای همینه که سری جدید هارو میبرن مستقیم آلمان برای تعمیرات
tv
۱۷ تیر ۱۳۹۵دقیقا تو ایران کسی نمیتونه تعمیرشون کنه …
امير علي
۱۵ تیر ۱۳۹۵بی صبرانه منتظر نسل جدید سری ۵ هستیم
Nima
۱۶ تیر ۱۳۹۵دوستانى که میگین بزارین نسل جدید BMW بیاد!!!!!
نسل فعلى مال سال 2013 هست! فکر نمیکنم انقددددر قدیمى باشه که نتونه رقابت کنه.
ПР
۱۶ تیر ۱۳۹۵عزیز این نسل از سری پنج از2011 تو بازاره
مجید
۱۵ تیر ۱۳۹۵مطمعن هستم BMW تو هندلینگ و پیچ ها بهتره ولی برای خط مستقیم هم به زودی جواب دندون شکنی آماده میکنه ولی کادیلاک هم خوب پیشرفت کرده.
Nima
۱۵ تیر ۱۳۹۵مجید جان مقایسه این دو سدان!
http://fastestlaps.com/comparisons/d63z8jd1g05n
توى پیست موتور ترند کادیلاک یه ذره سریعتر بوده و روى کاغذ هم بهتر هست و سرعت مستقیم.
با قیمت کمتر! قبول کنید کادیلاک برگشته به سابق و الان BMW شکست خورد.ایشالا نسل جدید BMW هم بیاد که رقابت بهتر بشه.
و مقایسه دیگه: زمان نسل فعلى BMW توى نوربرگ رینگ 7:55 هست و زمان کادیلاک CTS نسل قدیم(توجه: نسل قبلى) با توان 590 اسب 7:56 هست. یعنى کادیلاک نمیتونه توى نسل جدید با این همه ارتقا ۱ ثانیه سریعتر بره؟ و مورد دیگه این که سریعترین ماشین خودش توى این کلاس توى این پیست هست.
مجید
۱۵ تیر ۱۳۹۵نیما عزیز!
من اصلا منظورم شکست یا برد هیچکدوم نبود چون هر دو تا رو دوست دارم هر دو برندقابل احترام هستن من منظورم تفاوت ساختاری بود
ali
۱۵ تیر ۱۳۹۵ممنون از مجید عزیز که با انصاف صحبت میکنه
Nima
۱۵ تیر ۱۳۹۵ببخشید مجید جان سوء تفاهم برام شد. فکر دیگه کردم.
راستى توجه کنید کادیلاک 6.2 لیتر 13.8 مصرف سوختش هست
ولى بى ام دبلیو 4.4 لیتر هست و با همین مصرف!
اینجا برترى سوپرشارژ بر توربو شارژ تو مصرف مشخص میشه و یه مورد برترى دیگه شوپرشارژ این هست که تاخیر نداره. اما در عوض موتو جر هاى توربو از حجم کمتر معمولا توان بیشتر میگیرن. براى مثال کوروت 6.2 لیترى اتمسفریک 460 اسب هست و با سوپرشارژ 640 اسب ولى با تویین توربو 880 اسب!!
دانیال
۱۵ تیر ۱۳۹۵ترجیح میدادم بی ام و رو با یه کمپانی در حال ورشکستگی مقایسه نمیکردن ولی کادیلاک لایک داره
بنتلی
۱۵ تیر ۱۳۹۵داداش فک کنم شما خیلی پیگیر حرفای یک فرد خاصی هستی،درسته ک کادیلاک جدیدا کاهش فروش داشته ولی این همیشگی نیس!
Elemento
۱۶ تیر ۱۳۹۵بنز و بی ام و و آئودی هم امسال اگه کاهش فروش داشته باشن که خیلی سال ها داشتن شما بهشون میگی در حال ورشکستگی؟ جی ام خودشو جمع و جور کرده دوباره پر و بال گرفته و کادیلاک هم فکر کنم هدف های خیلی بزرگی برای خودش در نظر گرفته که به ورشکستگی فکر هم نمیکنه.
انتخاب من بین آئودی و بنز و کادیلاک و بی ام و مطمئنا کادیلاک هست. قیمت کمتر… نگهداری کم هزینه تر…. چهره ی زیباتر… قدرت بیشتر
بنتلی
۱۶ تیر ۱۳۹۵دوست عزیز من کی همچین حرفی زدم؟!اول ب دانیال گفتم حرفت شبیه حرف یک بزرگواری بود ک اصن درست نیس! بعدش گفتم شاااید این حرفو ب خاطر کاهش فروش کادیلاک زده!برا همین گفتم این کاهش فروش همیشگی نیس .در ضمن اگه کاهش فروش شدید و همیشگی باشه موجب برشکستگی میشه!
rrr
۱۵ تیر ۱۳۹۵کادیلایک!!
ali
۱۵ تیر ۱۳۹۵ماشالاه کادیلاک همیشه قهرمان بازم پیروزی
ای جونم این همه اصالت و وقار
کادیلاک ثابت کرد که داره بر میگرده
رادین
۱۵ تیر ۱۳۹۵ابهت کادیلاک عالیه ولی عملکرد در واقعیت bmw بدون شک بهتر هست.
انتخاب من bmw
Nima
۱۵ تیر ۱۳۹۵آقا رادین عملکرد در واقعیت رو برام توضیح میدین؟
یعنى اینا توى بازى تست شده؟ این ماشینا کامپیوترى هستن؟؟؟؟!!!!’وو
یو اس اس اینترپرایز
۱۶ تیر ۱۳۹۵اقا نیما ماشالله پیگیری
ali
۱۵ تیر ۱۳۹۵به گشتاور کادیلاک دقت کنید اندازه ی اتوبوسهای ولوو گشتاور داره
خسته شده
۱۵ تیر ۱۳۹۵ام پنج در کلاس خودش جز بهترین هاست
حسين
۱۵ تیر ۱۳۹۵کادیلایک!!!
ali
۱۵ تیر ۱۳۹۵کادیلاک با یه قیمت کم بی ام و رو فرستاد باواریای المان
بنتلی
۱۵ تیر ۱۳۹۵درسته ک کادیلاک عملکرد بهتری داره ولی از طرفیبی ام و مدت بیشتری از معرفیش میگذره و کادیلاک با وجود موتور پرحجم تر قدرت تقریبا یکسانی داره و با اینکه احتمالا سنگین تره ولی وزنشون تقریبا یکسانه، کادیلاک ظاهر جذاب تری داره،باید منتظر نسل جدید سری پنج بود،درکل هر دو فوق العاده هستن و تقریبا عملکرد یکسانی دارن ،انتخاب بینشون واقعا سخته و بیشتر ب سلیقه آدم بستگی داره
ali
۱۵ تیر ۱۳۹۵دوست عزیز شما چرا گشتاور کادیلاک رو در نظر نمیگیرید که خخییللیی بالاتره
بنتلی
۱۶ تیر ۱۳۹۵بله شما درست میگید،من همون اول گفتم کادیلاک عملکرد بهتری داره! اتفاقا با موتور پرحجم تر مصرف سوخت برابری داره ک جای تحسین داره! و با وجود این ک موتور پرحجم تری داره ک احتمالا سنگین تر از موتور بی ام و هس ولی وزن کلی هردو تقریبا یکیه،من اصلا نگفتم کادیلاک بده دوست عزیز! :-)
ПР
۱۵ تیر ۱۳۹۵حتما در جریانید که نسل جدید ب ام و سری پنج به زودی معرفی خواهد شد
احسان(احسان سابق)
۱۵ تیر ۱۳۹۵واقعا از این کادیلاک خوشم اومده.فوق العادس این ماشین
saeid
۱۵ تیر ۱۳۹۵تو ظاهر که کادیلاک اصلا حرفی برای گفتن نمیزاره،
ب ام و ماشین جذاب و خوشگلیه ولی نمیدونم چرا کنار این مدل کادیلاک اصلا به چشم نمیاد .
کادیلاک یعنی طراحی خاص و فوق العاده جذاب، موتوری پر قدرت و قیمتی مناسب
كوروش
۱۵ تیر ۱۳۹۵هیچی سلطان باواریا نمی شه شاید یه مدت باشه که کادیلاک امده بالا اما قطعا bmw بخصوص در سری جدید جبران خواهد کرد
Elemento
۱۶ تیر ۱۳۹۵هیچی کادیلاک نمیشه.
Shahriyar_mansory
۱۶ تیر ۱۳۹۵جونم کادیلاک همه رو دیوونه کرده
LFA
۱۶ تیر ۱۳۹۵کادیلاک با اینکه موتور بزرگتر با قدرت و گشتاور بیشتری داره ولی مصرف سوختش به اندازه بی ام و هست قابل توجه اونایی که میگن امریکا مهندسی و تکنولوژی نداره
از نظر قیافه هم که واقعا کادیلاک بهتره ولی کابین بی ام دبلیو رو بیشتر دوس دارم
shahin
۱۶ تیر ۱۳۹۵داشتن جفتش رویاس..طراحی بهتر بی ام و در مقابل قدرت بالاتر کادیلاک..کاملا انتخاب سلیقه ایه
احمد باقری
۱۶ تیر ۱۳۹۵هر دو قابلیتهای خیلی زیادی دارن.
احمد باقری
۱۶ تیر ۱۳۹۵هر دو عالی و ماندگار.
فقط آمریکایی
۱۶ تیر ۱۳۹۵کادیلاک پوزه ی BMW رو به خاک مالید
hamid
۱۶ تیر ۱۳۹۵با سلام خدمت دوستان
با توجه به مقایسه این دو خودرو فوق العاده برتری کادیلاک از نظر فنی قابل قبوله ولی این رو هم باید در نظر داشت که سری 5 جدید امسال رونمایی میشه و به طبع اون ام 5 هم خواهد اومد این مقایسه واقعا اشتباهه که یه خودرویی بیش از 6 سال رو خط تولید هست رو با یه خودری 2 یا 3 سال پیش مقایسه میکنن البته این از فوق العاده بودن ام5 نشون میده که بازم حرف های زیادی برا گفتن داره ولی از یه جهت دوستان میانمیگن کادیلاک بهتره که تو اونم شکی نیس حداقل تو فروش به این روز نمیفتاد جالبه بدونید بیشترین فروش ام 5 تو خود امریکا هستش پس یه ماشین باز واقعی ام 5 رو به هیچ یک از رقیباش نمیده ام5 سالهاست تو این سگمنت داره امپراطوری میکنه میتونید این رو (از اجداد ام 5 اللخصوص E60بفهمید) در کل اینو باید بگم تو این رنج از خودروها ام 5 یک معیاری شده برای بقیه ی خودروسازهای لوکس
دانیال
۱۶ تیر ۱۳۹۵دوستان بد میگیرن.ورشکستگی جریان و فلان:| چه ربطی به کاهش فروش داره.دقیقا باید بگم منظورم چی بوده؟
مانی.الف
۱۷ تیر ۱۳۹۵در این رده و بین این دو خودرو، کادیلاک جذابتر بهنظر میرسه؛ هم بهلحاظ طراحی، هم مشخصات فنی. خیلی باابهت و جذابه.
البته در مورد ظاهر، قطعاً رنگ خودرو هم بسیار تأثیرگذاره. شاید برای من، بخشی از این جذابیت بصری ـ که کاملاً سلیقهای است ـ بهدلیل رنگ سنگینتری است که در کادیلاک بهکار رفته. بهنظرم رنگی که در این مورد برای بی.ام.دبلیو انتخاب شده، بیشتر برای خودروهای اسپورت کوچکتر مناسبه و از ابهت ام.پنج کم کرده. وللّه اعلم.
سعید
۱ مرداد ۱۳۹۵سلام
نکته مهمی که باید بهش توجه کرد مسئله افت قیمته که در مورد کادیلاک بعد از دوسال یا حدود پنجاه هزار مایل حتی ۳۰ درصد پول پرداختی رو هم بهت نمیدن در صورتی که برای بی ام دبلیو اینقدر افت ایجاد نمیشه.
ali
۱۱ مرداد ۱۳۹۵جای خوبش اینکه اکثر المانی ها قدرت سرعت زیاد و مصرف کم ولی امریکایی ها قدرت سرعت مصرف خیلی بالا. در این مدل کادیلاک دیگه واقعا عالی هست قدرت بالا سرعت بالا از m5 و مصرف برابر با m5.