نام | بامو X5 لمانز |
معرفی | نمایشگاه ژنو ۲۰۰۰ |
پیشرانه | ۶ لیتری V12 |
قدرت | ۷۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۷۲۰ نیوتن متر |
محور محرک | عقب |
شتاب صفرتاصد | ۴.۷ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۸۰ کیلومتر/ساعت |
چرا باید آنرا به یاد داشته باشیم؟
X5 لمانز با پیشرانهای که از مکلارن F1 قرض گرفته بود، تا به امروز بهعنوان قویترین SUV تاریخ بامو باقیمانده است.
مدتها قبل از اینکه بامو مدل X5 M را تولید کند، چیزی حتی قدرتمندتر از آنرا با نام X5 لمانز یا LM ساخت. انتخاب نام لمانز برای این X5 مستقیماً به چیزی که زیر کاپوتش قرار دارد مربوط است. این خودرو به پیشرانهٔ ۶ لیتری V12 تنفس طبیعی مجهز شده بود که از نسخهٔ مسابقهای مکلارن F1 گرفته شده بود یعنی خودرویی که موفق به پیروزی در مسابقات لمانز شده بود. این پیشرانه همچنین در خودروی مسابقهای بامو V12 LMR هم بکار میرفت. بدین ترتیب تنها بامو X5 جهان با پیشرانهٔ دوازده سیلندر ساخته شد.
این SUV دوازده سیلندر، ۷۰۰ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور داشت که حتی هنوز هم از قدرت X5 M کنونی که از یک موتور ۴.۴ لیتری V8 بایتوربو با ۵۷۵ اسب بخار قدرت استفاده میکند بیشتر است. البته در بحث گشتاور، X5 LM کمی پایینتر قرار میگیرد چراکه X5 M به لطف دو توربوشارژ خود ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد.
اما غیرازاین، مطمئناً بین X5 LM و X5 M تفاوتهای زیادی وجود دارد که در اینجا فقط به چند مورد آنها اشاره میکنیم. X5 LM خودرویی دیفرانسیل عقب بود که نیروی موتور را از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی به آن میرساند اما امروزه X5 M مجهز به سامانهٔ چهارچرخ محرک XDrive و گیربکس هشت سرعتهٔ استپترونیک است. همچنین X5 LM نسبت به X5 استاندارد آن دوران، تعلیق سفتتری داشت و ارتفاع آن به میزان ۳۰ میلیمتر کاهش یافته بود.
در بیرون X5 LM، تقریباً همان ظاهر نسل اول X5 دیده میشد بهاستثنای رینگهای آن که در هر دو محور از نوع ۲۰ اینچی با لاستیکهای ۳۱۵ بودند. بامو هیچگاه وزن این کانسپت را اعلام نکرد اما گفته بود که بهصورت ۵۱ به ۴۹ درصد بین محورهای جلو و عقب توزیع شده است. در داخل هم مهندسین بامو با استفاده از چهار صندلی گود با قاب آلومینیومی، نمایی متفاوت را ایجاد کرده بودند. از آلومینیوم همچنین در تونل مرکزی و دیگر قسمتهای سراسر کابین نیز استفاده شده بود و بجای رادیو هم سه نشانگر دایرهای قرار گرفته بود که اطلاعات مختلفی را به نمایش درمیآوردند.
از لحاظ عملکرد نیز X5 LM ظرف ۴.۷ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت میرسید که نیم ثانیه کُندتر از X5 M کنونی است. حداکثر سرعت این SUV هم بهطور رسمی ۲۸۰ کیلومتر در ساعت اعلام شده بود اما بعداً توانست در نوربرگرینگ به سرعت ۳۱۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. X5 لمانز همچنین توانست یک دور پیست نوربرگرینگ را در هفت دقیقه و ۵۰ ثانیه طی کند که از سریعترین SUV تولیدی در این پیست یعنی پورشه کاین توربو S با رکورد هفت دقیقه و ۵۹ ثانیه، ۹ ثانیه سریعتر است.
بنابراین وقتی در نظر بگیریم که این خودرو ۱۷ سال پیش ساخته شده است، عملکرد آن حتی چشمگیرتر خواهد بود. بااینحال بامو از همان ابتدا اعلام کرد که X5 LM تنها یک پروژهٔ آزمایشی محض است و هیچ برنامهای برای تولید آن وجود ندارد؛ بنابراین هرگز احتمال تولید این کانسپت مطرح نشد؛ اما بااینوجود بهزودی در آینده بامو در SUV پرچمدار خود یعنی X7 از پیشرانهٔ دوازده سیلندر استفاده خواهد کرد.
منبع: Motor1
AMIR SCHUMACHER
۲۳ مرداد ۱۳۹۶خیلی قشنگه
تا الان نمیشناختمش ولی حالا بیشار از تمام SUV ها میخوامش ???
AMIR SCHUMACHER
۲۳ مرداد ۱۳۹۶*بیشار = بیشتر
دلیل علاقه ی شدیدی که به این ماشبن دارم اینه که بهترین جزو نسل طراحی BMW و شاید کل تاریخ خودروسازی بود.
همون نسلی که با e39 و e46 تعریف میشه.
پارسا ss
۲۳ مرداد ۱۳۹۶فوق العاده است سریعترین suv تاریخ خودروسازی کاشکی یه روز بسازنش 700 اسب بخار قدرت!!!!!
MAHDI . TUNING
۲۳ مرداد ۱۳۹۶سریعترین suv تاریخ بی ام و
سینا
۲۳ مرداد ۱۳۹۶30 میلیمتر!!
فک کنم اشتباه شده
حسین
۲۳ مرداد ۱۳۹۶دوازده سیلندر!
الان رو همه چی توربو میزارن پس این ماشین رو هم به توربو یا سوپرچارجر مجهز کنیم رقابت منصفانه تر خواهد بود!