کارهای زیادی در پشتصحنه صنعت خودرو صورت میگیرد و تنها بخش اندکی از آن را میتوانیم مشاهده کنیم. طراحان سالها قبلتر از اینکه خودرویی وارد خط تولید شود آن را تجسم و اصلاح میکنند تا در نهایت به طرح نهایی برسند. اخیراً کانال یوتیوب بخش کلاسیک گروه بامو اقدام به نمایش پشتصحنهها کرده است. این بار نوبت به یک طرح مطالعاتی مرموز با نام بامو ZBF 7er رسیده که اواسط دهه ۹۰ میلادی توسعه یافته است. این خودرو آشنا به نظر میرسد اینطور نیست؟!
یکی از جالبترین جنبههای قابلذکر این خودرو چگونگی ساخت آن است. بامو از روش قدیمی کوچ بیلدینگ برای ساخت این کانسپت بهصورت دستساز استفاده کرده است. این روش شامل کار کردن با فولاد برای بدنه بوده است. جوجی ناگاشیما طراح این خودرو بوده است. او حتی با دستان خود آج لاستیکها را تراش داده است. محصول نهایی یک سدان آشنا اما عجیب بوده هرچند این کانسپت به عنوان محصولی مستقل توسعه نیافته است. بامو ZBF 7er نشان دهنده جهتگیری طراحی این کمپانی در آینده بوده است.
این طرح مطالعاتی سالها پیش از آنکه باواریایی ها دست به استفاده از جلوپنجرههای بزرگ در خودروهای خود بزنند دارای چنین قطعه حجیمی بوده است. طراحان در این کانسپت آزادی عمل زیادی داشتهاند. ناگاشیما به چندین ویژگی طراحی کانسپت موردبحث از جمله تریم کروم ادامه یافته از گلگیر به دربها اشاره کرده است. داخل کابین نیز نسخه اولیه از کنترلر چرخشی iDrive بامو را میبینیم که سال ۲۰۰۱ در سری ۷ کد E65 معرفی شد.
این کانسپت پیشنمایشی از برخی ویژگیهای طراحیای بوده که بعداً در E65 و حتی برخی محصولات دیگر این خودروساز معرفی شد اما بسیاری از این ایدهها اولین بار ۵ سال پیش از معرفی عمومی این خودرو به واقعیت بدل شدند. در این ویدئو به زمانبر بودن طراحی خودروها و نیاز به بلوغ ایدهها تأکید میشود اما حتی پس از گذشت ۲۵ سال هم بسیاری از افراد آماده پذیرفتن جلوپنجره بزرگ بامو روی سری ۴ جدید نبودهاند.
Kf
۲۶ تیر ۱۴۰۰به اینم گیر بدین دوستان
قاسم
۲۶ تیر ۱۴۰۰👎👎👎
NAVID۰۰۹۸
۲۶ تیر ۱۴۰۰پروردگارا ، به تو پناه میبرم !
به این نمیخواد گیر بدیم ، این خودش گیره !
Kf
۲۶ تیر ۱۴۰۰آره والا 😂
akrh78
۲۶ تیر ۱۴۰۰پس بگو این جلوپنجره دندون خرگوشی از کجا اومده
اینا دنبال اصالتن، بخوره تو سرشون :))
AMANTE
۲۶ تیر ۱۴۰۰خوب اینم پیش نمایشی از سری 7 جدید که در آینده معرفی میشه.
سری 7 جدید قراره نمونه ی تکامل یافته و مد امروزی همین کانسپت باشه.
زیزیگولو
۲۶ تیر ۱۴۰۰جلو پنجره های جدید داره باعث افول طراحی در مدلای مختلف بی ام و میشه 👎👎
Nima+RST
۲۷ تیر ۱۴۰۰پس چرا فروششون از همیشه بهتره؟
Mad.z.Max
۲۶ تیر ۱۴۰۰جوجی جون این چه جلوپنجره ای بود آخه طراحی کردی..
Ninja
۲۶ تیر ۱۴۰۰کاش هیچ وقت طراحی نمیشدی لعنتی
Roham
۲۶ تیر ۱۴۰۰طراحش بعد از ساختن:
اه چه زشتی تو بچه!
بندازید سطل آشغال
Reza Waffen SS
۲۶ تیر ۱۴۰۰خیلی خزه
porsche
۲۶ تیر ۱۴۰۰زیباترین بی ام و بعد i8
Philipp
۲۶ تیر ۱۴۰۰یعنی فقط شانس آوردن که کسی مثل کریس بنگل رو پیدا کردند
آخه این چیه مرد مومن خیر سرت تو قراره بامو باشی
حتی این لیفانا که تو ایران جلوپنجرش رو در میارن دوتاییش میکنن مثلا شبیه بامو بشه قشنگ تره
Aryan🥋🥋🥋judo
۲۷ تیر ۱۴۰۰بی ام و این چیه آخه چرا اینطوری میکنی؟
محمدهادی
۲۷ تیر ۱۴۰۰بابا این برا ۲۵ سال قبله
بحث ماشینهای کانسپت خیلی حساسه
اکثر اوناییکه اینجور طرح های مطالعاتی رو نقد میکنن اصلن درک صحیحی از کارکرد مفهومی ها ندارن
الان فقط نمای نمایش داده شده در این خودرو فقط اون جلو پنجرست؟گیر دادین بهش؟
به نمایش لبه ی صندوق عقب توجه کنید
آشنانیست؟
به حالت طراحی داشبرد و کنسول توجه کنید
آشنانیست؟
به فرم باد مرپه ی گلگیرهای جلو توجه کنید
حتی حالت طراحی چراغ های جلو…
این ماشین ایده محور در ۱۹۹۵ طراحی شده
اما المان های طراحی بکار رفته در اونو ما بعدها در خودروهای بعد از سال ۲۰۰۰ به بعد میبینیم
بحث اینه عزیزان
حالا باز برو گیر بده بچسب به جلوپنجره
mm.y@rlou
۲۷ تیر ۱۴۰۰آهان پس این طراحی شوم از این جا استارت خورده لعنت بهت طراح این ماشین