به عنوان یکی از موفقترین خودروسازان لوکس دنیا، بامو مدلهای نمادین زیادی را در تاریخ خود خلق کرده است.
این برند باواریایی با افتخار میتواند اعلام کند که بسیاری از خودروهایش در میان بهترین های دنیا قرار دارند اما نمادینترین مدلهای تاریخ این کمپانی کدامها هستند؟ این کمپانی در تاریخ یکصد سالهی خود برخی از اسپورتترین و چشمگیرترین خودروها را ساخته پس به مناسبت یکصد سالگی این برند تصمیم گرفتهایم تا نمادینترین خودروهای این کمپانی را به شما عزیزان معرفی نماییم. با ما همراه باشید.
- بامو E39 M5
در هنگام معرفی نسل اول M5 در سال ۱۹۸۶، این خودرو سریعترین سدان تولیدی دنیا بود؛ اما در واقع E39 M5 بود که طرحی نو درانداخت و بسیاری از افراد این خودرو را بهترین M5 تاریخ میدانند. قدرت خودرو از طریق پیشرانه ۸ سیلندر ۴.۹ لیتری تأمین میشود. این پیشرانه ۴۰۰ اسب بخار قدرت داشت. اگرچه که وزن خودرو ۱۸۱۵ کیلوگرم بود اما از نظر پرفورمنس در حد رقبای صاحب نامی چون فراری و پورشه آن زمان قرار داشت. E39 M5 که از گیربکس دستی سود میبرد ترکیبی فوقالعاده از کاربردی بودن، پرفورمنس و هندلینگ چابک را ارائه میداد.
- بامو E23 سری ۷
امروزه سری ۷ پرچمدار کمپانی است و شایعات اخیر میگویند که شاید مدل کوپهی آن نیز ساخته شود؛ و اگر فکر میکنید که سری ۷ اخیراً تکنولوژی بالا و پیشرفتهای به دست آورده باید بگوییم که دوباره فکر کنید. در حقیقت اولین نسخه سری ۷ در زمان خود مجلل و پیچیده بود و اولین خودروی بامو بود که از شاخصهای سرویس دورهای و سیستمهای کنترل تهویه پیچیده سود میبرد. اولین نسل سری ۷ از سال ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۷ تولید شد.
- بامو Z8
تولید مدل Z4 اخیراً متوقف شده بنابراین چه راهی بهتر از ادای احترام به این خودرو که Z8 را به عنوان خودرویی نمادین بنامیم؟ این مدل از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۳ در خط تولید بوده و در واقع توسط هنریک فیسکر طراحی شده بود و از شاسی و بدنهی تمام آلومینیومی سود میبرد. زیر کاپوت خودرو درست همانند نسخه E39 M5 پیشرانه ۸ سیلندر ۴.۹ند نسخه ۴.۹ لیتری ۴۰۰ اسبی قرار داشت درست در خط تولید بوده و در واقع توسط هنریک فیسکر طراحی شده بود و از ش لیتری ۴۰۰ اسب بخاری قرار داشت. تولید محدود این خودرو باعث شده که در طی سالها Z8 ارزش کلکسیونی داشته باشد.
- بامو سری ۸
بامو سری ۸ در خلال سالهای ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۹ به عنوان پرچمدار این برند شناخته میشد و پیشرانههای ۸ و ۱۲ سیلندری داشت. برخی شایعات میگویند که در واقع سری ۷ کوپه همان بازگشت سری ۸ است. در مجموع تعداد ۳۰۶۲۱ دستگاه سری ۸ فروخته شد.
- بامو M1
اولین مدل پیشرانه وسط تولید انبوه بامو خودروی M1 بود که بهصورت دستساز در خلال سالهای ۱۹۷۸ تا ۱۹۸۱ ساخته شد. اگر طراحی این خودرو بیش از آنکه آلمانی باشد، ایتالیایی به نظر میرسد دلیل خوبی وجود دارد. بامو در واقع در حال همکاری با لامبورگینی برای تولید یک خودرو بود اما مشکلات لامبو باعث شد که قرارداد دو شرکت در سال ۱۹۷۸ لغو شود. طراحی خودرو به جیوجیارو و ایتال دیزایل سپرده شد. پیشرانه خودرو از نوع ۶ سیلندر ۳.۵ لیتری بود که قدرت ۲۶۶ اسب بخاری داشت.
- بامو Isetta
یک دقیقه صبر کنید، این خودرو چگونه از این لیست سر درآورده است؟ به این خاطر که بامو تصمیم گرفت تا خودرویی میکرو بسازد و در آن از پیشرانهی تک سیلندر ۲۴۷ سیسی با قدرت ۱۳ اسب بخار استفاده کرده بود. این کمپانی از سالهای ۱۹۵۶ تا ۱۹۶۲ به تولید این خودرو و همچنین مدلهای ایستا ۲۵۰ و ۳۰۰ پرداخت. شاید این خودرو جذاب یا سریع نباشد اما یکی از نمادینترین خودروهای تاریخ بامو است.
- بامو ۵۰۷
این خودرو اخیراً در کانون توجهات قرار داشته زیرا بامو بازسازی یکی از نمونههای معروف آن را به پایان رسانیده است. این خودرو به خاطر نادر بودن خود بسیار معروف است زیرا تنها ۲۵۲ دستگاه از آن ساخته شده است. اگرچه که بامو با عرضهی ۵۰۷ تمایل داشته تا تصویری اسپورت از خود بر جای بگذارد اما این خودرو تقریباً باعث شد که بامو به ورشکستگی نزدیک شود. نکتهی مهم اینکه ۵۰۷ مدلهای رودستر آیندهی این شرکت مثل Z3،Z4 و Z8 را تحت تأثیر قرار داد.
- بامو i8
این خودرو مدرنترین خودروی حاضر در لیست است. از حضور در فیلم معروف مأموریت غیرممکن گرفته تا بدنهای آیندهنگرانه،i8 دیدی کلی از آیندهی بامو است. قوای محرکهی پلاگین هیبرید ثابت میکند که خودروهای الکتریکی لزوماً خستهکننده نیستند. حتی برخی افراد سواری i8 را به M4 ترجیح میدهند!
- بامو ۲۰۰۲ توربو
یافتن مدلی از بامو که پیشرانهای توربو را در میان نسخههای متفاوت خود نداشته باشد کاری سخت است و اثرات این کار میتواند در ۲۰۰۲ توربو یافت شود. به عنوان اولین خودروی تولیدی توربوی بامو، ۲۰۰۲ توربو قدرت تولیدی ۱۷۰ دارد. این خودرو به قدری برای بامو ارزشمند بوده که برند باواریایی به تازگی کانسپتی به یاد آن ساخته است. امیدواریم که بامو روزی مدلی با استایل الهام گرفته از ۲۰۰۲ را تولید کند.
- بامو E30 M3
اما نمادینترین خودروی کل تاریخ بامو E30 M3 است. به عنوان اولین مدل M3، این خودرو بیشک موفقیتی داشته که تعداد معدودی از شرکتها میتوانند آن را تکرار کنند. به عنوان تنها خودرویی که عناوین بیشتری از پورشه ۹۱۱ را در مسابقات گوناگون موتوراسپورت به دست آورده،M3 چیزی فراتر از پرفورمنس رانندگی ناب است.
منبع: autoguide
MPH
۱۶ آبان ۱۳۹۵507-m3-m5
Elemento
۱۶ آبان ۱۳۹۵.
از اول که میخوندم میخواستم خودروهایی که بیشتر ازشون خوشم اومد رو لیست کنم…
دیدم عاشق همشون شدم.
Elemento
۱۶ آبان ۱۳۹۵.
i8 در ماموریت غیر ممکن جوری دلبری میکرد که تا یک هفته بعد از دیدن فیلم از حال و هواش بیرون نیامدم.
TRX
۱۷ آبان ۱۳۹۵المنتو جان اینکه تو هر پست آواتارتو بسته به اون پست عوض میکنی در نوع خودش جالب توجه
اما جالبتر اینکه همه ی آواتارات و دوست داشتم از سست المنتو گرفته تا فراری و ام پاور که دیگه آخرشه
به این لیست دوستدارم نمونه ی موفق csl و سری 7 گلدن فیش رو اضافه کنم
TRX
۱۷ آبان ۱۳۹۵مدل nazca c2 هم یه مدل خاص بود تو دوران خودش
m4
۱۶ آبان ۱۳۹۵E39 M5
KING 918 ( سلطان اشتوتگارت)
۱۶ آبان ۱۳۹۵من عشق بی ام و نیستم اما m3 رو بی نهایت دوست دارم
و…….
یه بی ام و هست در هاش مثل شیشه بالابرماشین باز بسته می شد اسمش رو نمیدونم ولی ظارشم اصلا شبیه باقی بی ام و ها نبود استایل دوست د اشتنی هم داشت هرکی اسمشو میدونه دریغ نکنه بگه >>>> مرسی
Elemento
۱۶ آبان ۱۳۹۵BMW Mille Miglia Coupe Concept (2006)
BMW Z9 Gran Turismo Concept (1999)
کم اطلاعات دادی.
منظورت از باز شدن در مثل شیشه ی ماشین نمیدونم چیه !!
BMW هایی که ظاهر متفاوت و نحوه ی باز شدن درهای خاصی داشته باشن تو ذهنم گفتم
شاهین
۱۶ آبان ۱۳۹۵سلام
فکر کنم منظور شما ب ام و Z1 هستش.
KING 918 ( سلطان اشتوتگارت)
۱۶ آبان ۱۳۹۵اقا دمتون دمادم اق شاهین و مجید واس جواب مرسی
ایولا شاهین جان الان سرچ کردم همون z1 بود تنکس ……
Elemento
۱۶ آبان ۱۳۹۵آهان
حالا منظورت رو فهمیدم.
درسته Z1…
راستی فرم باز شدن در های Z9 هم خیلی زیباست. یک سرچ بکن. مثل تسلا مدل X درهاش باز میشن…
من راستش من دوستان BMW شناس نیستم
میله میگلیا و Z9 به عنوان مدل های خاص bmw در ذهنم مونده بودن.
Sajjad Ahmadi
۱۶ آبان ۱۳۹۵2002 خیلی باحاله
با نمکه
Bavaria
۱۶ آبان ۱۳۹۵M3 CSL کو؟!!!!!!
عاشقتم ب ام و
ب ام و M2 هم بعدها نماد خواهد شد
Mdesign
۱۶ آبان ۱۳۹۵عشق واقعی تو یه تصویر … همشون رو دوست دارم … مخصوصا E30 …
خیلی عالی …
آدم فقط می تونه از دیدن این لیست کیف کنه …
X5
۱۶ آبان ۱۳۹۵Z8 فوق العاده بود من موقه بچه گیم یه اسباب بازی شو داشتم❤
hrezzati
۱۶ آبان ۱۳۹۵z8 تنها ماشینیه که آرزوی داشتنشو دارم
امین
۱۷ آبان ۱۳۹۵i8
GOD BLESS AMERICA
۱۷ آبان ۱۳۹۵اگه روزی صنعت خودروسازی جهان رو به من بسپارند ، وظیفه سنگینی روی دوش بی ام و میگذارم:
بسم الله الرحمن الرحیم
تولید سدان های پرفورمنس
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.
احسان
۱۷ آبان ۱۳۹۵جای e46 خالیه
USA & JAPAN
۱۷ آبان ۱۳۹۵بامو E39 M5
عاشق این مدلم
حميد
۲۶ آذر ۱۳۹۵کاش z9 رو هم میدیدیم
محمدامین
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷جای e46 خالییییه
Farzad
۸ مهر ۱۳۹۸پس bmw z3 نمادین نبوده آیا