بامو کوتاه شده عبارت Bayerische Motoren Werke به معنای صنایع موتوری باواریا است. نزدیک به یک قرن از زمان تأسیس این کمپانی میگذرد، در این مدت این خودروساز را شناختیم و با خودروهای آن خاطره ساختیم. این کمپانی و روندی که در پیشگرفته در یک جمله خلاصه میشود ” یک پروژهی خوب “.
بامو از سال ۱۹۱۶ تابهحال خودروهای افسانهای زیادی ساخته است. از ایزتای اولیه تا i8 که چندی پیش به تولید رسید؛ اما بهترینِ بهترینهای این کمپانی کدام خودروها هستند؟ لیست کردن خودروهای برتر M3 و M5 این کمپانی کار آسانی نیست. حالا در نظر بگیرید که بخواهید صدها خودروی فوقالعاده از تمام سریهای بامو را از لیست خارج کنید و تنها به ۱۰ خودروی برتر این کمپانی برسید. در ادامه ۱۰ خودروی برتر در طول تاریخ این کمپانی را معرفی میکنیم. لیستی که شما در نظر دارید چقدر شبیه به لیستی است که ما مهیا کردیم؟
۱۰. بامو ۳۲۸
بامو ۳۲۸ سال ۱۹۳۶ یک خودروی اسپرت تمامعیار بود و در زمان معرفی، هیچ خودرویی تاب رقابت با این خودرو را نداشت. این خودرو که برندهی هر مسابقه ماشینهای اسپرت بود لایق جایگاه دهم بهترین خودروهای بامو است.
![1936 BMW 328](http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2015/07/1936_BMW_328_Roadster_Rene_Staud-526x376.jpg)
۹. بامو ۳.۰ CSL
بامو برای رقابت بهتر در قهرمانی تور اروپا CSL 3.0 را در سال ۱۹۷۲ ساخت. بامو که پیش از این از خودروی موفق ۳.۰ CS پرده برداشته بود، با حذف عایق صدا، اضافه کردن پنل های بدنهی نازکتر و حذف کردن ویژگیهای اضافی این خودرو را سبکتر کرده بود. موتور این خودرو هم حجمی ۳.۰ لیتری داشت.
![BMW 3.0 CSL 1972](http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2015/07/BMW-3.0-CSL-1972-526x395.jpg)
۸. بامو M1 کوپه
بامو سری M1 کوپه سال ۲۰۱۱ تولد کامپکت راننده محور بامو بود. خودرویی که جانشین معنوی ۲۰۰۲ توربو و M3 E30 اصلی محسوب میشد.
![BMW 1 Series M Coupe 2011](http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2015/07/2011-BMW-1-Series-M-Coupe-526x329.jpg)
۷. بامو ۲۰۰۲ توربو
۳.۰ CSL تنها مدل ویژه بامو در سال ۱۹۷۳ نبود. بامو ۲۰۰۲ توربویی که در دههی ۶۰ معرفیشده بود هم در خط تولید این کمپانی قرار داشت. کلاس جدیدی که این خودروی کامپکت معرفی کرد مسیر جدیدی برای بامو مشخص کرد که درنهایت و در اواخر دههی ۷۰ به مدل بسیار موفق سری ۳ منجر شد.
![1974 BMW 2002 Turbo](http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2015/07/1974-BMW-2002-Turbo-526x350.jpg)
۶. بامو Z8
تولید چهارسالهی بامو Z8 در آغاز هزارهی سوم باورنکردنی بود. این خودرو جانشین معنوی رودستر ۵۰۷ افسانهای بود. طراحی این خودرو باعث میشود خطوط زیبای خودروهای قدیمی در ذهن بیننده نقش ببندد.
![BMW Z8](http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2015/07/BMW-Z8-526x395.jpg)
۵. بامو i8
i8 یک معجزهی تکنولوژیکی از بامو است. این خودرو که ظاهر و عملکردی به سبک و سیاق سوپراسپرت ها دارد یک خودروی پلاگین هیبرید با بازدهی بالاست. این خودرو با کمک یک موتور الکتریکی در کنار موتور ۱.۵ لیتری سه سیلندر توربوشارژ تنها ۳.۱ لیتر بنزین در ۱۰۰ کیلومتر مصرف میکند. I8 بدون مصرف بنزین و تنها با استفاده از موتور الکتریکی قادر به طی کردن مسافتی ۲۴ کیلومتری است.
![BMW i8 2015](http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/BMW-i8-9-500x333.jpg)
۴. بامو M5 E34
نسل دوم بامو M5 که با کد E34 شناخته میشود در بیشتر دیدگاهها و لیستها برترین M5 تولیدشده تابهحال است. این خودرو که بین سالهای ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۵ تولید شد آخرین نسل M5 است که با وزن محدود ۱.۸ تنی به تولید رسید. تمام قسمتهای عملکردی E34 از بهترین نوع بودند; گیربکس دستی، سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل عقب و موتور قدرتمند شش سیلندر. ریشههای این قطعات هم به سوپر اسپرت افسانهای M1 راه پیدا کرد.
![BMW M5 E34](http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2015/07/BMW-M5-E34-526x395.jpg)
۳. بامو ۵۰۷
یقیناً خوشقیافهترین بامو ای که تاکنون به تولید رسیده مدل ۵۰۷ است. این خودرو که در سالهای انتهایی دههی ۵۰ به تولید رسید موتورجلو و دیفرانسیل عقب بود و زیر کاپوت موتوری هشت سیلندر و ۳.۲ لیتری داشت.
![BMW 507](http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2015/07/BMW-507-526x395.jpg)
۲. بامو M3 E30
وقتی صحبت از خودروهای مدرن سطح بالای بامو میشود M3 E30 بهعنوان آغازگر و سردمدار این سری شناخته میشود. در واقع هدف اصلی تولید M3 شرکت در سری رالیهای DTM بود. موتور چهار سیلندر ۲.۳ لیتری این خودرو در مدل خیابانی بهصورت استاندارد قادر به تولید ۲۱۰ اسب بخار نیرو بود.
![BMW M3 E30](http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2015/07/BMW-M3-E30-526x296.jpg)
۱. بامو M1
در سالهای پایانی دهه ۷۰ و سالهای اولیه دههی ۸۰، بامو اولین سوپراسپرت واقعی خود را ساخت. این خودرو دوسرنشینه که M1 نامیده میشد موتور وسط بود و برای شرکت در رالی خودروهای اسپرت به تولید رسیده بود. موتور ۳.۵ لیتری شش سیلندری که در اختیار راننده قرار گرفته بود قادر به تولید ۲۷۳ اسب بخار نیرو بود. این میزان نیرو و قدرت در دوران بحران نفتی بسیار عجیب بود.
![1980 BMW M1](http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2015/07/1980-BMW-M1_01-526x329.jpg)
مهردادکمال
۱۱ اسفند ۱۴۰۰یکی از یکی جذابتر
علی
۵ تیر ۱۴۰۳عشقه عشق همشون