بامو کوتاه شده عبارت Bayerische Motoren Werke به معنای صنایع موتوری باواریا است. نزدیک به یک قرن از زمان تأسیس این کمپانی میگذرد، در این مدت این خودروساز را شناختیم و با خودروهای آن خاطره ساختیم. این کمپانی و روندی که در پیشگرفته در یک جمله خلاصه میشود ” یک پروژهی خوب “.
بامو از سال ۱۹۱۶ تابهحال خودروهای افسانهای زیادی ساخته است. از ایزتای اولیه تا i8 که چندی پیش به تولید رسید؛ اما بهترینِ بهترینهای این کمپانی کدام خودروها هستند؟ لیست کردن خودروهای برتر M3 و M5 این کمپانی کار آسانی نیست. حالا در نظر بگیرید که بخواهید صدها خودروی فوقالعاده از تمام سریهای بامو را از لیست خارج کنید و تنها به ۱۰ خودروی برتر این کمپانی برسید. در ادامه ۱۰ خودروی برتر در طول تاریخ این کمپانی را معرفی میکنیم. لیستی که شما در نظر دارید چقدر شبیه به لیستی است که ما مهیا کردیم؟
۱۰. بامو ۳۲۸
بامو ۳۲۸ سال ۱۹۳۶ یک خودروی اسپرت تمامعیار بود و در زمان معرفی، هیچ خودرویی تاب رقابت با این خودرو را نداشت. این خودرو که برندهی هر مسابقه ماشینهای اسپرت بود لایق جایگاه دهم بهترین خودروهای بامو است.
موتور ۲.۰ لیتری و شش سیلندر خطی این خودرو قادر به تولید ۷۹ اسب بخار نیرو بود. قدرت تولیدی این خودروی ۸۳۰ کیلوگرمی در زمان خود واقعاً عدد شگفتانگیزی بود. این رودستر دوسرنشینه از لحاظ ظاهری هم خودروی شایسته و زیبایی بود. اصالت خودروهای امروزی بامو در این خودرو هم موج میزند بهطوریکه جلوپنجره دوقلوی معروف بامو در این خودروی تولیدی سال ۱۹۳۶ هم دیده میشود.۹. بامو ۳.۰ CSL
بامو برای رقابت بهتر در قهرمانی تور اروپا CSL 3.0 را در سال ۱۹۷۲ ساخت. بامو که پیش از این از خودروی موفق ۳.۰ CS پرده برداشته بود، با حذف عایق صدا، اضافه کردن پنل های بدنهی نازکتر و حذف کردن ویژگیهای اضافی این خودرو را سبکتر کرده بود. موتور این خودرو هم حجمی ۳.۰ لیتری داشت.
در سال ۱۹۷۳ خودروی ۳.۰ CSL با موتور حجیمتر ۳.۲ لیتری، تنفس بهتر و کیت آئرودینامیکی چند پره بیشازپیش آماده نبرد در مسابقات شد.۳.۰ CSL درست مثل جد خود یعنی ۳۲۸ دوران رالی بسیار موفقی را پشت سر گذاشت.۸. بامو M1 کوپه
بامو سری M1 کوپه سال ۲۰۱۱ تولد کامپکت راننده محور بامو بود. خودرویی که جانشین معنوی ۲۰۰۲ توربو و M3 E30 اصلی محسوب میشد.
M1 کوپه نسبت به مدل استاندارد سری ۱ بدنه عریضتر و موتور قویتری داشت. بااینوجود خودرو سبکتر از حالت استاندارد بود و زیر ۱.۵ تن وزن داشت. زیر کاپوت این خودرو موتور توربوشارژ شش سیلندر و ۳.۰ لیتری قرار داشت که ۳۳۵ اسب بخار نیرو و ۴۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. این موتور که با گیربکس دستی ۶ سرعته بامو جفت میشد ویژگیهای برادر بزرگتر سریعش یعنی M3 را هم به عاریه گرفته بود.۷. بامو ۲۰۰۲ توربو
۳.۰ CSL تنها مدل ویژه بامو در سال ۱۹۷۳ نبود. بامو ۲۰۰۲ توربویی که در دههی ۶۰ معرفیشده بود هم در خط تولید این کمپانی قرار داشت. کلاس جدیدی که این خودروی کامپکت معرفی کرد مسیر جدیدی برای بامو مشخص کرد که درنهایت و در اواخر دههی ۷۰ به مدل بسیار موفق سری ۳ منجر شد.
قبل از اینکه تغییرات و این انتقال مدل صورت بگیرد چندین مدل اسپرت در این کلاس به تولید رسید که بامو ۲۰۰۲ توربو بهترین مدل این خودروها بود. موتور ۲.۰ لیتری توربوشارژ و چهار سیلندر این خودرو میتوانست ۱۷۰ اسب بخار نیرو و ۲۴۴ نیوتن متر گشتاور تولید کند. بامو ۲۰۰۲ توربو با بهروزرسانی آئرودینامیک بدنه توانست در مسابقات رالی هم به موفقیت برسد. میراث این خودروی افسانهای در خودروهای سطح بالای بامو دیده میشود.۶. بامو Z8
تولید چهارسالهی بامو Z8 در آغاز هزارهی سوم باورنکردنی بود. این خودرو جانشین معنوی رودستر ۵۰۷ افسانهای بود. طراحی این خودرو باعث میشود خطوط زیبای خودروهای قدیمی در ذهن بیننده نقش ببندد.
این خودرو نیروی ۴۰۰ اسب بخاری و گشتاور ۵۰۱ نیوتن متری را از موتوری ۴.۹ لیتری هشت سیلندر میگرفت. این خودرو بسیار گرانقیمت بود و با حضور در یکی از فیلمهای جیمز باند در خاطرها ماندگار شد. در طول ۴ سال تنها ۵۷۰۳ دستگاه از این خودرو تولید شد.۵. بامو i8
i8 یک معجزهی تکنولوژیکی از بامو است. این خودرو که ظاهر و عملکردی به سبک و سیاق سوپراسپرت ها دارد یک خودروی پلاگین هیبرید با بازدهی بالاست. این خودرو با کمک یک موتور الکتریکی در کنار موتور ۱.۵ لیتری سه سیلندر توربوشارژ تنها ۳.۱ لیتر بنزین در ۱۰۰ کیلومتر مصرف میکند. I8 بدون مصرف بنزین و تنها با استفاده از موتور الکتریکی قادر به طی کردن مسافتی ۲۴ کیلومتری است.
طراحی و چهرهی این خودرو از زمان آن جلوتر است به طوری که انگار خودرویی از آینده به گذشته آمده است.i8 چهار سرنشینه بهغایت یک خودروی اسپرت تمامعیار است. این خودرو ۳۵۷ اسب بخار نیرو را به چرخهای عقب منتقل میکند و با این نیرو تنها در ۴ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد. سرعت نهایی این خودرو بهصورت الکترونیکی در ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است.۴. بامو M5 E34
نسل دوم بامو M5 که با کد E34 شناخته میشود در بیشتر دیدگاهها و لیستها برترین M5 تولیدشده تابهحال است. این خودرو که بین سالهای ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۵ تولید شد آخرین نسل M5 است که با وزن محدود ۱.۸ تنی به تولید رسید. تمام قسمتهای عملکردی E34 از بهترین نوع بودند; گیربکس دستی، سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل عقب و موتور قدرتمند شش سیلندر. ریشههای این قطعات هم به سوپر اسپرت افسانهای M1 راه پیدا کرد.
مدل اولیه این خودرو موتوری شش سیلندر و حجمی ۳.۶ لیتری داشت که ۳۱۰ اسب بخار نیرو تولید میکرد. مدلهای بعدی این خودرو در بعضی بازارها با موتور ۳.۸ لیتری و قدرت ۳۵۵ اسب بخاری هم به فروش میرسید؛ اما اگر کسی به دنبال مدلی واقعاً خاص از این سری میگشت میتوانست به دنبال M5 تورینگ واگن بگردد که در تعداد محدودی به تولید رسیده بود.۳. بامو ۵۰۷
یقیناً خوشقیافهترین بامو ای که تاکنون به تولید رسیده مدل ۵۰۷ است. این خودرو که در سالهای انتهایی دههی ۵۰ به تولید رسید موتورجلو و دیفرانسیل عقب بود و زیر کاپوت موتوری هشت سیلندر و ۳.۲ لیتری داشت.
باوجود طراحی فوقالعاده و عملکرد مناسب، ۵۰۷ به طرز وحشتناکی گران بود و تنها ۲۵۲ دستگاه از آن تولید شد. اگرچه این خودرو در تعداد محدود تولید شد اما میراث ۵۰۷ به حیات خود ادامه داد و چند دهه بعد الهامبخش رودستر Z8 شد.۲. بامو M3 E30
وقتی صحبت از خودروهای مدرن سطح بالای بامو میشود M3 E30 بهعنوان آغازگر و سردمدار این سری شناخته میشود. در واقع هدف اصلی تولید M3 شرکت در سری رالیهای DTM بود. موتور چهار سیلندر ۲.۳ لیتری این خودرو در مدل خیابانی بهصورت استاندارد قادر به تولید ۲۱۰ اسب بخار نیرو بود.
اما بهروزرسانی M3 تنها در بهبود عملکرد موتور خلاصه نمیشد و سری ۳ کوپه با تغییرات دیگری مثل آئرودینامیک بهتر، قطعات جدید در سیستم تعلیق، قطعات جدید پیشرانه و ترمزهای بهتر همراه شد که M3 را کاملاً برتر نشان میداد. میراث بهجامانده از این خودرو هنوز هم در خودروهای مدرن بامو دیده میشود، خودروهایی مثل نسل بعدی M2 کوپه۱. بامو M1
در سالهای پایانی دهه ۷۰ و سالهای اولیه دههی ۸۰، بامو اولین سوپراسپرت واقعی خود را ساخت. این خودرو دوسرنشینه که M1 نامیده میشد موتور وسط بود و برای شرکت در رالی خودروهای اسپرت به تولید رسیده بود. موتور ۳.۵ لیتری شش سیلندری که در اختیار راننده قرار گرفته بود قادر به تولید ۲۷۳ اسب بخار نیرو بود. این میزان نیرو و قدرت در دوران بحران نفتی بسیار عجیب بود.
M1 باوجود عملکرد موفق و کسب موفقیت در رالیها بهاندازه کافی بهیادماندنی نشد چراکه چهرهی نهچندان دلچسب آن مثل جوجه اردک زشت خودنمایی میکرد. البته این جوجه اردک زشت با طراحی بدنه جیوجیارو تا جای ممکن سریع به نظر میرسید و با کیت کامل مسابقه وبالهای بزرگ بیمر در مسابقات جادهای با هیبت خاصی عرضاندام میکرد.
حاشیه
۹ مرداد ۱۳۹۴فقط بامو i8
سامورایی
۹ مرداد ۱۳۹۴فقط M3
M Power
۹ مرداد ۱۳۹۴فقط بی ام و . حالا هرکدومش بود حرف نداره
هم با i8 موافقم هم با M3 هم با 328i
E 36
۱۰ مرداد ۱۳۹۴فقط E 36
آرمااااان
۱۰ مرداد ۱۳۹۴بی ام و همیشه تو کیفیت ساخت حرف واسه گفتن داشته و همیشه خودروهای عالی رو میسازه بعضی مواقع هم دست به کارای عجیبی میزنه که ثابت کنه بی ام و هنوزم همون بی ام و قدیمه و کارایی مثل m1 تو دهه هشتاد و i8رو ساخت که بگه هر وقت اراده کنه میتونه بهترینارو بسازه
masoud v12
۹ مرداد ۱۳۹۴جذاب و پویا و پرتحرک و در عین حال اسپرت و با لذت رانندگی زیاد همه این موارد در خور این شرکت آلمانی هستش و با احترام به تمامی طرفداران بی ام و بی صبرانه منتظر سری پنج جدید هستم به قول نویسنده مجله ماشین خوبی که خوبتر میشود.
ALL CARS
۹ مرداد ۱۳۹۴Z8 خیلی دوسداشتنیه…
http://www.bmwblog.com/2012/02/06/bmw-z8-by-senner-tuning/01-senner-tuning-bmw-z8/
و
http://s1.cdn.autoevolution.com/images/news/gallery/james-bond-s-z8-would-ve-looked-like-this-if-g-power-had-anything-to-say-photo-gallery_4.jpg
و
http://s1.cdn.autoevolution.com/images/news/gallery/james-bond-s-z8-would-ve-looked-like-this-if-g-power-had-anything-to-say-photo-gallery_12.jpg
و
http://s1.cdn.autoevolution.com/images/news/gallery/james-bond-s-z8-would-ve-looked-like-this-if-g-power-had-anything-to-say-photo-gallery_13.jpg
میلاد
۹ مرداد ۱۳۹۴Z8 با وزن خالص 1660 کیلوگرم و ضریب آیرودینامیک 0.39 مصرف سوختی برابر حدودا 15 لیتر در 100 داره.
ب ام و M3 E30 که این جا گفته شده 1200 کیلوگرم وزن داره.
انتخاب من بین اینا همین دوتا هستند.
وحید
۹ مرداد ۱۳۹۴بی ام و توi8 داره از طراحی خطوط شکسته تو چراغاش فاصله می گیره
جلو پنجره همون سبک و سیاق قدیمه اما چراغاش و کشیدگی جلو دخلی به محصولات بی ام و نداره
کمی چراغاش شبیه هوندا شده
Hami
۹ مرداد ۱۳۹۴چه لیست دوست داشتنی. چه اسطوره های…
moghaddam
۹ مرداد ۱۳۹۴بی ام و یعنی اوج لذت در رانندگی…به نظر من ماشین در عالی ترین سطحش یعنی آلمان ولی خوبان!بسیار دیگری هم وجود دارن…
mohsen
۹ مرداد ۱۳۹۴M1 آخری بیشتر شبیه یه مدل فراریه تا BMW
ارش
۹ مرداد ۱۳۹۴من همه مدل بی ام و رو دوست دارم.تو شهرمون دوتا مدل 2010 بی ام وو هست ادم وقتی از نزدیک نگاش میکنه حال میکنه حالا چه برسه این مدل2015 رو از نزدیک ببینی
mohammad 7
۹ مرداد ۱۳۹۴این ده تا ماشین علاوه بر این که به عنوان ده ماشین برتر عمر بی ام و انتخاب شدن، یه جورایی تاریخچه ی بی ام و رو هم یادآوری میکنه که نشون میده یه شرکت چقدر میتونه از گذشته تا به حال محکم قدم برداره و همیشه مورد تحسین باشه، چیزی که مردم رو به سمت بی ام و میکشونه اینه که از زمانی که جاده بوده ،بی ام و هم بوده و با داشتن بی ام و احساس میکنی سوار تاریخ شدی، تاریخی که به سرعت و با کار زیاد به حال رسیده و با آدم میخواد به آینده بره. این یعنی بی ام و
AHMADREZA
۹ مرداد ۱۳۹۴اشک توی چشمام حلقه زد هیچوقت از دیدنشون خسته نمیشم
آقا محمدممنون از نظر زیباتون
mohammad 7
۱۰ مرداد ۱۳۹۴قابلی نداشت عزیزم
محمدحسین شاوردی
۹ مرداد ۱۳۹۴جای شاهکار ماندگار و بی نظیر کریس بنگل یعنی سری 5 افسانه ای کاملا خالیه
http://www.autodetective.com/_upload/photos/bmw/5%20series/2006/3866.jpg
http://imganuncios.mitula.net/2006_bmw_5_series_m5_4dr_sdn_2290055421803872254.jpg
Mamas
۱۰ مرداد ۱۳۹۴دقیقا ، یک ماشین کامل سناتوری
hassan
۹ مرداد ۱۳۹۴بسیار خوب و مفید …
فقط یه نکته بسیار مهم که جای نسل سوم از سری 3 ب ام و یعنی شاهکاره زمان خود که هنوزه که هنوزه چشم نوازی میکنه و تا سال 2005 تولید شد تو این لیست واقعا خالیه !!!
BMW E46 – 318 or 325 0r 330 Ci
Reza :: Deutschland :: Mercedes
۱۲ مرداد ۱۳۹۴واااای نگوووو
عشقه E46
….
Archi KHAN
۹ مرداد ۱۳۹۴خداییش که “یک پروژهی خوب ” هم هست…
رهگذر
۹ مرداد ۱۳۹۴بی ام و ام 1 واقعا زشت ترین بی ام و تاریخه عینهو فراری می مونه(داشبورد)
AHMADREZA
۹ مرداد ۱۳۹۴ممنون از آقامهدی
ali
۱۰ مرداد ۱۳۹۴لیستی که توش m3 e46 نباشه به هییییچ درد نمیخوره
میثم
۱۰ مرداد ۱۳۹۴بچه بودم یکی از همسایه ها یه 2002 نارنجی داشت که یه دستی هم به سر و روش کشیده بود.
کار ما هم این شده بود شب و روز نگاه کردن این ماشین :))
فریا
۱۰ مرداد ۱۳۹۴E46 رفته گل بچینه ؟
شاهکار طراحی ..!
Reza :: Deutschland :: Mercedes
۱۲ مرداد ۱۳۹۴وقتی دیدم E46 نیست ..اه از نهادم بلند شد :-(
مگه میشه؟! مگه داریم ؟!
:-(
fluid
۱۰ مرداد ۱۳۹۴وای بی ام و سری سه e30 یادمه تو یه مجله معتبر اگه اشتباه نکنم(تاب گیر بود) جز
ده تا ماشین تو کل تاریخ خودرو بود که طبق نظر کارشناس ها هر ماشین بازی یه
بارم شده باید تو زندگیش پشت فرمونش بشینه
ما هم این مطلب جدی گرفتیم هر جوری شده واسه یه دورم شده یکی دست پا کردیم
اخ سواری باهاش لذتی داشت که بعد اون سوار خیلی ماشینا از خود بی ام بگیر
تا برنده ای دیگه سوار شدم ولی مزه e30 لامصب از زیر زبونم نمیره بیرون!!!!!!!!!!!!!!
حالا چه به رسه سری امش
رضا
۱۰ مرداد ۱۳۹۴عاشق z8 ام
Danial
۱۰ مرداد ۱۳۹۴چشمم به i8 افتاد بگم که امروز دیدم گالری عزیز تو بهشتی یدونه دیگه هم آورده به جز اون مشکیه و اون توسی رنگه یدونه آبی کاربونی هم آورده خیلی زنگش خاص بود ملت دیگه از خرید خود ماشین بیخیال شدن میرن دنبال اینکه رنگ خاص براش جور کنن والا…. :)
american and japan
۱۰ مرداد ۱۳۹۴متاسفانه بی ام و کیفیت خوبی نداره مثل رقبای خودش.پدرم پارسال یه bmw 320I خرید رنگ قهوه ای.فول.اینقدر سواری دلپذیری داشت که نمیتونم توصیفش کنم ولی متاسفانه چهار ماه بعد دقیقا اتاقش یک ذره به سر و صدا افتاد که چیزی نبود که از بی ام و انتظار میرفت .یک ماه بعدش دقیقا بخش ستونوجلو سمت راننده جلد پلاستیکی روی ستون که به گمونم از جنس فایبر هست کنده شد.با چسب چسبوندیمش ولی باز هم صدا میداد.کمی بعد صدا از چرخ عقب سمت شاگرد میومد هنگام ترمز گرفتن و چون کرمان هستیم و خدمات اینجا اصلا جالب نیست و میاست ببرش تهران و حسش هم نبود با یه اریون معاوضش کرد.معلوم نیست اینایی که وارد ایران میکنن از کدوم کارخونه ی چرت بی ام و هست که اینقدر بی کیفیته.هر جا هست از آلمان نیست.ولی هیچ چیزی جذابیت و لذت سواری این ماشین نمیشه.فعلا که اریون رو هنوز داره توی این چند ماه با این که مدل 2013 هست و 50 هزار کیلومتر کار کرده هنوز کوچکترین صدایی نمیده.ولی ابوهت بی ام و یه چیز دیگست که من عاشقشم.ولی توی ایران نه.در ضمن بی ام و شرکتی پرشیا خودرو بود که بد قولی کوچیکی هم ازشون دیدیم.ای کاشک از کشور های معتبر وارد میشد تا کیفیتش بهتر بود.آلمانی کارش ماشین سازیه و نباید اینجوری از طریق نماینده ها و کارخونه هاش توی کشور های دیگه ماشین هاش رو راهی کشور ها بکنه.نظارت دقیق تری باید روی کارخانه های سازنده یا مونتاژ کننده ی محصولاتش توی کشور های دیگه باشه
مح
۱۰ مرداد ۱۳۹۴E92
Camaro 1978
۱۰ مرداد ۱۳۹۴من برگشتم…
انصافا سری 3 و 5 فوق العاده هستن. تنها ایرادی که میشه به بی ام و گرفت خرج زیادشه.
به علاوه سری 6 نسل قبل و 2002 هم دوست داشتنی اند.
Xman
۱۷ مرداد ۱۳۹۴زیبا ترین و با حال ترین ماشین این لیست قطعا i8 هست
Xman
۲۰ مرداد ۱۳۹۴i8 سرور هرچی bmw هست! i8 اعتبار bmw هست.
اﻭﺭﻧﮓ
۲۰ مرداد ۱۳۹۴داداش پس سری 8 چی شد ؟ نکنه شایعه بود اصلا ؟
حسین
۲۲ مرداد ۱۳۹۴این آخری (M1) شبیه ماشین کارآگاه گجته! D: یادش بخیر
Only German & usa
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶جای سری 3 e46 واقعا خالیه ??. تو این لیست ولی i8و 2002 خیلییی عالین??