بی ام وچشم انداز

10 ب‌ام‌و برتر در طول تاریخ

ب‌ام‌و کوتاه شده عبارت Bayerische Motoren Werke به معنای صنایع موتوری باواریا است. نزدیک به یک قرن از زمان تأسیس این کمپانی می‌گذرد، در این مدت این خودروساز را شناختیم و با خودروهای آن خاطره ساختیم. این کمپانی و روندی که در پیش‌گرفته در یک جمله خلاصه می‌شود ” یک پروژه‌ی خوب “.

2012-BMW-Z4-sDrive28i
ب‌ام‌و از سال ۱۹۱۶ تابه‌حال خودروهای افسانه‌ای زیادی ساخته است. از ایزتای اولیه تا i8 که چندی پیش به تولید رسید؛ اما بهترینِ بهترین‌های این کمپانی کدام خودروها هستند؟ لیست کردن خودروهای برتر M3 و M5 این کمپانی کار آسانی نیست. حالا در نظر بگیرید که بخواهید صدها خودروی فوق‌العاده از تمام سری‌های ب‌ام‌و را از لیست خارج کنید و تنها به ۱۰ خودروی برتر این کمپانی برسید. در ادامه ۱۰ خودروی برتر در طول تاریخ این کمپانی را معرفی می‌کنیم. لیستی که شما در نظر دارید چقدر شبیه به لیستی است که ما مهیا کردیم؟

۱۰. ب‌ام‌و ۳۲۸

ب‌ام‌و ۳۲۸ سال ۱۹۳۶ یک خودروی اسپرت تمام‌عیار بود و در زمان معرفی، هیچ خودرویی تاب رقابت با این خودرو را نداشت. این خودرو که برنده‌ی هر مسابقه ماشین‌های اسپرت بود لایق جایگاه دهم بهترین خودروهای ب‌ام‌و است.

1936 BMW 328
۱۹۳۶ BMW 328
موتور ۲.۰ لیتری و شش سیلندر خطی این خودرو قادر به تولید ۷۹ اسب بخار نیرو بود. قدرت تولیدی این خودروی ۸۳۰ کیلوگرمی در زمان خود واقعاً عدد شگفت‌انگیزی بود. این رودستر دوسرنشینه از لحاظ ظاهری هم خودروی شایسته و زیبایی بود. اصالت خودروهای امروزی ب‌ام‌و در این خودرو هم موج میزند به‌طوری‌که جلوپنجره دوقلوی معروف ب‌ام‌و در این خودروی تولیدی سال ۱۹۳۶ هم دیده می‌شود.

۹. ب‌ام‌و ۳.۰ CSL

ب‌ام‌و برای رقابت بهتر در قهرمانی تور اروپا CSL 3.0 را در سال ۱۹۷۲ ساخت. ب‌ام‌و که پیش از این از خودروی موفق ۳.۰ CS پرده برداشته بود، با حذف عایق صدا، اضافه کردن پنل های بدنه‌ی نازک‌تر و حذف کردن ویژگی‌های اضافی این خودرو را سبک‌تر کرده بود. موتور این خودرو هم حجمی ۳.۰ لیتری داشت.

BMW 3.0 CSL 1972
BMW 3.0 CSL 1972
در سال ۱۹۷۳ خودروی ۳.۰ CSL با موتور حجیم‌تر ۳.۲ لیتری، تنفس بهتر و کیت آئرودینامیکی چند پره بیش‌ازپیش آماده نبرد در مسابقات شد.۳.۰ CSL درست مثل جد خود یعنی ۳۲۸ دوران رالی بسیار موفقی را پشت سر گذاشت.

۸. ب‌ام‌و M1 کوپه

ب‌ام‌و سری M1 کوپه سال ۲۰۱۱ تولد کامپکت راننده محور ب‌ام‌و بود. خودرویی که جانشین معنوی ۲۰۰۲ توربو و M3 E30 اصلی محسوب می‌شد.

BMW 1 Series M Coupe 2011
BMW 1 Series M Coupe 2011
M1 کوپه نسبت به مدل استاندارد سری ۱ بدنه عریض‌تر و موتور قوی‌تری داشت. بااین‌وجود خودرو سبک‌تر از حالت استاندارد بود و زیر ۱.۵ تن وزن داشت. زیر کاپوت این خودرو موتور توربوشارژ شش سیلندر و ۳.۰ لیتری قرار داشت که ۳۳۵ اسب بخار نیرو و ۴۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. این موتور که با گیربکس دستی ۶ سرعته ب‌ام‌و جفت می‌شد ویژگی‌های برادر بزرگ‌تر سریعش یعنی M3 را هم به عاریه گرفته بود.

۷. ب‌ام‌و ۲۰۰۲ توربو

۳.۰ CSL تنها مدل ویژه ب‌ام‌و در سال ۱۹۷۳ نبود. ب‌ام‌و ۲۰۰۲ توربویی که در دهه‌ی ۶۰ معرفی‌شده بود هم در خط تولید این کمپانی قرار داشت. کلاس جدیدی که این خودروی کامپکت معرفی کرد مسیر جدیدی برای ب‌ام‌و مشخص کرد که درنهایت و در اواخر دهه‌ی ۷۰ به مدل بسیار موفق سری ۳ منجر شد.

1974 BMW 2002 Turbo
۱۹۷۴ BMW 2002 Turbo
قبل از این‌که تغییرات و این انتقال مدل صورت بگیرد چندین مدل اسپرت در این کلاس به تولید رسید که ب‌ام‌و ۲۰۰۲ توربو بهترین مدل این خودروها بود. موتور ۲.۰ لیتری توربوشارژ و چهار سیلندر این خودرو می‌توانست ۱۷۰ اسب بخار نیرو و ۲۴۴ نیوتن متر گشتاور تولید کند. ب‌ام‌و ۲۰۰۲ توربو با به‌روزرسانی آئرودینامیک بدنه توانست در مسابقات رالی هم به موفقیت برسد. میراث این خودروی افسانه‌ای در خودروهای سطح بالای ب‌ام‌و دیده می‌شود.

۶. ب‌ام‌و Z8

تولید چهارساله‌ی ب‌ام‌و Z8 در آغاز هزاره‌ی سوم باورنکردنی بود. این خودرو جانشین معنوی رودستر ۵۰۷ افسانه‌ای بود. طراحی این خودرو باعث می‌شود خطوط زیبای خودروهای قدیمی در ذهن بیننده نقش ببندد.

BMW Z8
BMW Z8
این خودرو نیروی ۴۰۰ اسب بخاری و گشتاور ۵۰۱ نیوتن متری را از موتوری ۴.۹ لیتری هشت سیلندر می‌گرفت. این خودرو بسیار گران‌قیمت بود و با حضور در یکی از فیلم‌های جیمز باند در خاطرها ماندگار شد. در طول ۴ سال تنها ۵۷۰۳ دستگاه از این خودرو تولید شد.

۵. ب‌ام‌و i8

i8 یک معجزه‌ی تکنولوژیکی از ب‌ام‌و است. این خودرو که ظاهر و عملکردی به سبک و سیاق سوپراسپرت ها دارد یک خودروی پلاگین هیبرید با بازدهی بالاست. این خودرو با کمک یک موتور الکتریکی در کنار موتور ۱.۵ لیتری سه سیلندر توربوشارژ تنها ۳.۱ لیتر بنزین در ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کند. I8 بدون مصرف بنزین و تنها با استفاده از موتور الکتریکی قادر به طی کردن مسافتی ۲۴ کیلومتری است.

BMW i8 2015
BMW i8 2015
طراحی و چهره‌ی این خودرو از زمان آن جلوتر است به طوری که انگار خودرویی از آینده به گذشته آمده است.i8 چهار سرنشینه به‌غایت یک خودروی اسپرت تمام‌عیار است. این خودرو ۳۵۷ اسب بخار نیرو را به چرخ‌های عقب منتقل می‌کند و با این نیرو تنها در ۴ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. سرعت نهایی این خودرو به‌صورت الکترونیکی در ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است.

۴. ب‌ام‌و M5 E34

نسل دوم ب‌ام‌و M5 که با کد E34 شناخته می‌شود در بیشتر دیدگاه‌ها و لیست‌ها برترین M5 تولیدشده تابه‌حال است. این خودرو که بین سال‌های ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۵ تولید شد آخرین نسل M5 است که با وزن محدود ۱.۸ تنی به تولید رسید. تمام قسمت‌های عملکردی E34 از بهترین نوع بودند; گیربکس دستی، سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل عقب و موتور قدرتمند شش سیلندر. ریشه‌های این قطعات هم به سوپر اسپرت افسانه‌ای M1 راه پیدا کرد.

BMW M5 E34
BMW M5 E34
مدل اولیه این خودرو موتوری شش سیلندر و حجمی ۳.۶ لیتری داشت که ۳۱۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کرد. مدل‌های بعدی این خودرو در بعضی بازارها با موتور ۳.۸ لیتری و قدرت ۳۵۵ اسب بخاری هم به فروش می‌رسید؛ اما اگر کسی به دنبال مدلی واقعاً خاص از این سری می‌گشت می‌توانست به دنبال M5 تورینگ واگن بگردد که در تعداد محدودی به تولید رسیده بود.

۳. ب‌ام‌و ۵۰۷

یقیناً خوش‌قیافه‌ترین ب‌ام‌و ای که تاکنون به تولید رسیده مدل ۵۰۷ است. این خودرو که در سال‌های انتهایی دهه‌ی ۵۰ به تولید رسید موتورجلو و دیفرانسیل عقب بود و زیر کاپوت موتوری هشت سیلندر و ۳.۲ لیتری داشت.

BMW 507
BMW 507
باوجود طراحی فوق‌العاده و عملکرد مناسب، ۵۰۷ به طرز وحشتناکی گران بود و تنها ۲۵۲ دستگاه از آن تولید شد. اگرچه این خودرو در تعداد محدود تولید شد اما میراث ۵۰۷ به حیات خود ادامه داد و چند دهه بعد الهام‌بخش رودستر Z8 شد.

۲. ب‌ام‌و M3 E30

وقتی صحبت از خودروهای مدرن سطح بالای ب‌ام‌و می‌شود M3 E30 به‌عنوان آغازگر و سردمدار این سری شناخته می‌شود. در واقع هدف اصلی تولید M3 شرکت در سری رالی‌های DTM بود. موتور چهار سیلندر ۲.۳ لیتری این خودرو در مدل خیابانی به‌صورت استاندارد قادر به تولید ۲۱۰ اسب بخار نیرو بود.

BMW M3 E30
BMW M3 E30
اما به‌روزرسانی M3 تنها در بهبود عملکرد موتور خلاصه نمی‌شد و سری ۳ کوپه با تغییرات دیگری مثل آئرودینامیک بهتر، قطعات جدید در سیستم تعلیق، قطعات جدید پیشرانه و ترمزهای بهتر همراه شد که M3 را کاملاً برتر نشان می‌داد. میراث به‌جامانده از این خودرو هنوز هم در خودروهای مدرن ب‌ام‌و دیده می‌شود، خودروهایی مثل نسل بعدی M2 کوپه

۱. ب‌ام‌و M1

در سال‌های پایانی دهه ۷۰ و سال‌های اولیه دهه‌ی ۸۰، ب‌ام‌و اولین سوپراسپرت واقعی خود را ساخت. این خودرو دوسرنشینه که M1 نامیده می‌شد موتور وسط بود و برای شرکت در رالی خودروهای اسپرت به تولید رسیده بود. موتور ۳.۵ لیتری شش سیلندری که در اختیار راننده قرار گرفته بود قادر به تولید ۲۷۳ اسب بخار نیرو بود. این میزان نیرو و قدرت در دوران بحران نفتی بسیار عجیب بود.

1980 BMW M1
۱۹۸۰ BMW M1
M1 باوجود عملکرد موفق و کسب موفقیت در رالی‌ها به‌اندازه کافی به‌یادماندنی نشد چراکه چهره‌ی نه‌چندان دل‌چسب آن مثل جوجه اردک زشت خودنمایی می‌کرد. البته این جوجه اردک زشت با طراحی بدنه جیوجیارو تا جای ممکن سریع به نظر می‌رسید و با کیت کامل مسابقه وبال‌های بزرگ بیمر در مسابقات جاده‌ای با هیبت خاصی عرض‌اندام می‌کرد. منبع: autoguide

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۱ رای

مهدی نیک سیرت

دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی شیمی، نویسنده و مترجم اخبار و مطالب دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۴۰ دیدگاه‌ها

  1. حاشیه

    ۹ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (13 ديدگاه)

    فقط ب‌ام‌و i8

    1. سامورایی

      ۹ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (182 ديدگاه)

      فقط M3

      1. M Power

        ۹ مرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (25 ديدگاه)

        فقط بی ام و . حالا هرکدومش بود حرف نداره
        هم با i8 موافقم هم با M3 هم با 328i

      2. E 36

        ۱۰ مرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (917 ديدگاه)

        فقط E 36

    2. آرمااااان

      ۱۰ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (358 ديدگاه)

      بی ام و همیشه تو کیفیت ساخت حرف واسه گفتن داشته و همیشه خودروهای عالی رو میسازه بعضی مواقع هم دست به کارای عجیبی میزنه که ثابت کنه بی ام و هنوزم همون بی ام و قدیمه و کارایی مثل m1 تو دهه هشتاد و i8رو ساخت که بگه هر وقت اراده کنه میتونه بهترینارو بسازه

  2. masoud v12

    ۹ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (144 ديدگاه)

    جذاب و پویا و پرتحرک و در عین حال اسپرت و با لذت رانندگی زیاد همه این موارد در خور این شرکت آلمانی هستش و با احترام به تمامی طرفداران بی ام و بی صبرانه منتظر سری پنج جدید هستم به قول نویسنده مجله ماشین خوبی که خوبتر میشود.

  3. میلاد

    ۹ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (221 ديدگاه)

    Z8 با وزن خالص 1660 کیلوگرم و ضریب آیرودینامیک 0.39 مصرف سوختی برابر حدودا 15 لیتر در 100 داره.
    ب ام و M3 E30 که این جا گفته شده 1200 کیلوگرم وزن داره.
    انتخاب من بین اینا همین دوتا هستند.

  4. وحید

    ۹ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (325 ديدگاه)

    بی ام و توi8 داره از طراحی خطوط شکسته تو چراغاش فاصله می گیره
    جلو پنجره همون سبک و سیاق قدیمه اما چراغاش و کشیدگی جلو دخلی به محصولات بی ام و نداره
    کمی چراغاش شبیه هوندا شده

  5. Hami

    ۹ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (179 ديدگاه)

    چه لیست دوست داشتنی. چه اسطوره های…

  6. moghaddam

    ۹ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (29 ديدگاه)

    بی ام و یعنی اوج لذت در رانندگی…به نظر من ماشین در عالی ترین سطحش یعنی آلمان ولی خوبان!بسیار دیگری هم وجود دارن…

  7. mohsen

    ۹ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1063 ديدگاه)

    M1 آخری بیشتر شبیه یه مدل فراریه تا BMW

  8. ارش

    ۹ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (122 ديدگاه)

    من همه مدل بی ام و رو دوست دارم.تو شهرمون دوتا مدل 2010 بی ام وو هست ادم وقتی از نزدیک نگاش میکنه حال میکنه حالا چه برسه این مدل2015 رو از نزدیک ببینی

  9. mohammad 7

    ۹ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (103 ديدگاه)

    این ده تا ماشین علاوه بر این که به عنوان ده ماشین برتر عمر بی ام و انتخاب شدن، یه جورایی تاریخچه ی بی ام و رو هم یادآوری میکنه که نشون میده یه شرکت چقدر میتونه از گذشته تا به حال محکم قدم برداره و همیشه مورد تحسین باشه، چیزی که مردم رو به سمت بی ام و میکشونه اینه که از زمانی که جاده بوده ،بی ام و هم بوده و با داشتن بی ام و احساس میکنی سوار تاریخ شدی، تاریخی که به سرعت و با کار زیاد به حال رسیده و با آدم میخواد به آینده بره. این یعنی بی ام و

  10. AHMADREZA

    ۹ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1022 ديدگاه)

    اشک توی چشمام حلقه زد هیچوقت از دیدنشون خسته نمیشم
    آقا محمدممنون از نظر زیباتون

    1. mohammad 7

      ۱۰ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (103 ديدگاه)

      قابلی نداشت عزیزم

  11. محمدحسین شاوردی

    ۹ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (109 ديدگاه)

    جای شاهکار ماندگار و بی نظیر کریس بنگل یعنی سری 5 افسانه ای کاملا خالیه
    http://www.autodetective.com/_upload/photos/bmw/5%20series/2006/3866.jpg

    http://imganuncios.mitula.net/2006_bmw_5_series_m5_4dr_sdn_2290055421803872254.jpg

    1. Mamas

      ۱۰ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (113 ديدگاه)

      دقیقا ، یک ماشین کامل سناتوری

  12. hassan

    ۹ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بسیار خوب و مفید …
    فقط یه نکته بسیار مهم که جای نسل سوم از سری 3 ب ام و یعنی شاهکاره زمان خود که هنوزه که هنوزه چشم نوازی میکنه و تا سال 2005 تولید شد تو این لیست واقعا خالیه !!!
    BMW E46 – 318 or 325 0r 330 Ci

    1. Reza :: Deutschland :: Mercedes

      ۱۲ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (2283 ديدگاه)

      واااای نگوووو
      عشقه E46
      ….

  13. Archi KHAN

    ۹ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (2198 ديدگاه)

    خداییش که “یک پروژه‌ی خوب ” هم هست…

  14. رهگذر

    ۹ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (353 ديدگاه)

    بی ام و ام 1 واقعا زشت ترین بی ام و تاریخه عینهو فراری می مونه(داشبورد)

  15. AHMADREZA

    ۹ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1022 ديدگاه)

    ممنون از آقامهدی

  16. ali

    ۱۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    لیستی که توش m3 e46 نباشه به هییییچ درد نمیخوره

  17. میثم

    ۱۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (50 ديدگاه)

    بچه بودم یکی از همسایه ها یه 2002 نارنجی داشت که یه دستی هم به سر و روش کشیده بود.
    کار ما هم این شده بود شب و روز نگاه کردن این ماشین :))

  18. فریا

    ۱۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (684 ديدگاه)

    E46 رفته گل بچینه ؟
    شاهکار طراحی ..!

    1. Reza :: Deutschland :: Mercedes

      ۱۲ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (2283 ديدگاه)

      وقتی دیدم E46 نیست ..اه از نهادم بلند شد :-(
      مگه میشه؟! مگه داریم ؟!
      :-(

  19. fluid

    ۱۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (505 ديدگاه)

    وای بی ام و سری سه e30 یادمه تو یه مجله معتبر اگه اشتباه نکنم(تاب گیر بود) جز
    ده تا ماشین تو کل تاریخ خودرو بود که طبق نظر کارشناس ها هر ماشین بازی یه
    بارم شده باید تو زندگیش پشت فرمونش بشینه
    ما هم این مطلب جدی گرفتیم هر جوری شده واسه یه دورم شده یکی دست پا کردیم
    اخ سواری باهاش لذتی داشت که بعد اون سوار خیلی ماشینا از خود بی ام بگیر
    تا برنده ای دیگه سوار شدم ولی مزه e30 لامصب از زیر زبونم نمیره بیرون!!!!!!!!!!!!!!
    حالا چه به رسه سری امش

  20. رضا

    ۱۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1698 ديدگاه)

    عاشق z8 ام

  21. Danial

    ۱۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (466 ديدگاه)

    چشمم به i8 افتاد بگم که امروز دیدم گالری عزیز تو بهشتی یدونه دیگه هم آورده به جز اون مشکیه و اون توسی رنگه یدونه آبی کاربونی هم آورده خیلی زنگش خاص بود ملت دیگه از خرید خود ماشین بیخیال شدن میرن دنبال اینکه رنگ خاص براش جور کنن والا…. :)

  22. american and japan

    ۱۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (96 ديدگاه)

    متاسفانه بی ام و کیفیت خوبی نداره مثل رقبای خودش.پدرم پارسال یه bmw 320I خرید رنگ قهوه ای.فول.اینقدر سواری دلپذیری داشت که نمیتونم توصیفش کنم ولی متاسفانه چهار ماه بعد دقیقا اتاقش یک ذره به سر و صدا افتاد که چیزی نبود که از بی ام و انتظار میرفت .یک ماه بعدش دقیقا بخش ستونوجلو سمت راننده جلد پلاستیکی روی ستون که به گمونم از جنس فایبر هست کنده شد.با چسب چسبوندیمش ولی باز هم صدا میداد.کمی بعد صدا از چرخ عقب سمت شاگرد میومد هنگام ترمز گرفتن و چون کرمان هستیم و خدمات اینجا اصلا جالب نیست و میاست ببرش تهران و حسش هم نبود با یه اریون معاوضش کرد.معلوم نیست اینایی که وارد ایران میکنن از کدوم کارخونه ی چرت بی ام و هست که اینقدر بی کیفیته.هر جا هست از آلمان نیست.ولی هیچ چیزی جذابیت و لذت سواری این ماشین نمیشه.فعلا که اریون رو هنوز داره توی این چند ماه با این که مدل 2013 هست و 50 هزار کیلومتر کار کرده هنوز کوچکترین صدایی نمیده.ولی ابوهت بی ام و یه چیز دیگست که من عاشقشم.ولی توی ایران نه.در ضمن بی ام و شرکتی پرشیا خودرو بود که بد قولی کوچیکی هم ازشون دیدیم.ای کاشک از کشور های معتبر وارد میشد تا کیفیتش بهتر بود.آلمانی کارش ماشین سازیه و نباید اینجوری از طریق نماینده ها و کارخونه هاش توی کشور های دیگه ماشین هاش رو راهی کشور ها بکنه.نظارت دقیق تری باید روی کارخانه های سازنده یا مونتاژ کننده ی محصولاتش توی کشور های دیگه باشه

  23. مح

    ۱۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (85 ديدگاه)

    E92

  24. Camaro 1978

    ۱۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (38 ديدگاه)

    من برگشتم…
    انصافا سری 3 و 5 فوق العاده هستن. تنها ایرادی که میشه به بی ام و گرفت خرج زیادشه.
    به علاوه سری 6 نسل قبل و 2002 هم دوست داشتنی اند.

  25. Xman

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (546 ديدگاه)

    زیبا ترین و با حال ترین ماشین این لیست قطعا i8 هست

  26. Xman

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (546 ديدگاه)

    i8 سرور هرچی bmw هست! i8 اعتبار bmw هست.

  27. اﻭﺭﻧﮓ

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (36 ديدگاه)

    داداش پس سری 8 چی شد ؟ نکنه شایعه بود اصلا ؟

  28. حسین

    ۲۲ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (259 ديدگاه)

    این آخری (M1) شبیه ماشین کارآگاه گجته! D: یادش بخیر

  29. Only German & usa

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (6 ديدگاه)

    جای سری 3 e46 واقعا خالیه ??. تو این لیست ولی i8و 2002 خیلییی عالین??

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا