بی ام ودنده عقبهفته نامه

10 خودروی نمادین کل تاریخ ب‌ام‌و

به عنوان یکی از موفق‌ترین خودروسازان لوکس دنیا، ب‌ام‌و مدل‌های نمادین زیادی را در تاریخ خود خلق کرده است.

این برند باواریایی با افتخار می‌تواند اعلام کند که بسیاری از خودروهایش در میان بهترین های دنیا قرار دارند اما نمادین‌ترین مدل‌های تاریخ این کمپانی کدام‌ها هستند؟ این کمپانی در تاریخ یک‌صد ساله‌ی خود برخی از اسپورت‌ترین و چشمگیرترین خودروها را ساخته پس به مناسبت یک‌صد سالگی این برند تصمیم گرفته‌ایم تا نمادین‌ترین خودروهای این کمپانی را به شما عزیزان معرفی نماییم. با ما همراه باشید.

  1. ب‌ام‌و E39 M5

bmw-e39-m5
در هنگام معرفی نسل اول M5 در سال ۱۹۸۶، این خودرو سریع‌ترین سدان تولیدی دنیا بود؛ اما در واقع E39 M5 بود که طرحی نو درانداخت و بسیاری از افراد این خودرو را بهترین M5 تاریخ می‌دانند. قدرت خودرو از طریق پیشرانه ۸ سیلندر ۴.۹ لیتری تأمین می‌شود. این پیشرانه ۴۰۰ اسب بخار قدرت داشت. اگرچه که وزن خودرو ۱۸۱۵ کیلوگرم بود اما از نظر پرفورمنس در حد رقبای صاحب نامی چون فراری و پورشه آن زمان قرار داشت. E39 M5 که از گیربکس دستی سود می‌برد ترکیبی فوق‌العاده از کاربردی بودن، پرفورمنس و هندلینگ چابک را ارائه می‌داد.

  1. ب‌ام‌و E23 سری ۷

bmw-e23-7-series
امروزه سری ۷ پرچم‌دار کمپانی است و شایعات اخیر می‌گویند که شاید مدل کوپه‌ی آن نیز ساخته شود؛ و اگر فکر می‌کنید که سری ۷ اخیراً تکنولوژی بالا و پیشرفته‌ای به دست آورده باید بگوییم که دوباره فکر کنید. در حقیقت اولین نسخه سری ۷ در زمان خود مجلل و پیچیده بود و اولین خودروی ب‌ام‌و بود که از شاخص‌های سرویس دوره‌ای و سیستم‌های کنترل تهویه پیچیده سود می‌برد. اولین نسل سری ۷ از سال ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۷ تولید شد.

  1. ب‌ام‌و Z8

bmw-z8
تولید مدل Z4 اخیراً متوقف شده بنابراین چه راهی بهتر از ادای احترام به این خودرو که Z8 را به عنوان خودرویی نمادین بنامیم؟ این مدل از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۳ در خط تولید بوده و در واقع توسط هنریک فیسکر طراحی شده بود و از شاسی و بدنه‌ی تمام آلومینیومی سود می‌برد. زیر کاپوت خودرو درست همانند نسخه E39 M5 پیشرانه ۸ سیلندر ۴.۹ند نسخه ۴.۹ لیتری ۴۰۰ اسبی قرار داشت درست در خط تولید بوده و در واقع توسط هنریک فیسکر طراحی شده بود و از ش لیتری ۴۰۰ اسب بخاری قرار داشت. تولید محدود این خودرو باعث شده که در طی سال‌ها Z8 ارزش کلکسیونی داشته باشد.

  1. ب‌ام‌و سری ۸

bmw-8-series
ب‌ام‌و سری ۸ در خلال سال‌های ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۹ به عنوان پرچم‌دار این برند شناخته می‌شد و پیشرانه‌های ۸ و ۱۲ سیلندری داشت. برخی شایعات می‌گویند که در واقع سری ۷ کوپه همان بازگشت سری ۸ است. در مجموع تعداد ۳۰۶۲۱ دستگاه سری ۸ فروخته شد.

  1. ب‌ام‌و M1

bmw-m1
اولین مدل پیشرانه وسط تولید انبوه ب‌ام‌و خودروی M1 بود که به‌صورت دست‌ساز در خلال سال‌های ۱۹۷۸ تا ۱۹۸۱ ساخته شد. اگر طراحی این خودرو بیش از آنکه آلمانی باشد، ایتالیایی به نظر می‌رسد دلیل خوبی وجود دارد. ب‌ام‌و در واقع در حال همکاری با لامبورگینی برای تولید یک خودرو بود اما مشکلات لامبو باعث شد که قرارداد دو شرکت در سال ۱۹۷۸ لغو شود. طراحی خودرو به جیوجیارو و ایتال دیزایل سپرده شد. پیشرانه خودرو از نوع ۶ سیلندر ۳.۵ لیتری بود که قدرت ۲۶۶ اسب بخاری داشت.

  1. ب‌ام‌و Isetta

bmw-isetta
یک دقیقه صبر کنید، این خودرو چگونه از این لیست سر درآورده است؟ به این خاطر که ب‌ام‌و تصمیم گرفت تا خودرویی میکرو بسازد و در آن از پیشرانه‌ی تک سیلندر ۲۴۷ سی‌سی با قدرت ۱۳ اسب بخار استفاده کرده بود. این کمپانی از سال‌های ۱۹۵۶ تا ۱۹۶۲ به تولید این خودرو و همچنین مدل‌های ایستا ۲۵۰ و ۳۰۰ پرداخت. شاید این خودرو جذاب یا سریع نباشد اما یکی از نمادین‌ترین خودروهای تاریخ ب‌ام‌و است.

  1. ب‌ام‌و ۵۰۷

bmw-507
این خودرو اخیراً در کانون توجهات قرار داشته زیرا ب‌ام‌و بازسازی یکی از نمونه‌های معروف آن را به پایان رسانیده است. این خودرو به خاطر نادر بودن خود بسیار معروف است زیرا تنها ۲۵۲ دستگاه از آن ساخته شده است. اگرچه که ب‌ام‌و با عرضه‌ی ۵۰۷ تمایل داشته تا تصویری اسپورت از خود بر جای بگذارد اما این خودرو تقریباً باعث شد که ب‌ام‌و به ورشکستگی نزدیک شود. نکته‌ی مهم اینکه ۵۰۷ مدل‌های رودستر آینده‌ی این شرکت مثل Z3،Z4 و Z8 را تحت تأثیر قرار داد.

  1. ب‌ام‌و i8

bmw-i8
این خودرو مدرن‌ترین خودروی حاضر در لیست است. از حضور در فیلم معروف مأموریت غیرممکن گرفته تا بدنه‌ای آینده‌نگرانه،i8 دیدی کلی از آینده‌ی ب‌ام‌و است. قوای محرکه‌ی پلاگین هیبرید ثابت می‌کند که خودروهای الکتریکی لزوماً خسته‌کننده نیستند. حتی برخی افراد سواری i8 را به M4 ترجیح می‌دهند!

  1. ب‌ام‌و ۲۰۰۲ توربو

bmw-2002-turbo
یافتن مدلی از ب‌ام‌و که پیشرانه‌ای توربو را در میان نسخه‌های متفاوت خود نداشته باشد کاری سخت است و اثرات این کار می‌تواند در ۲۰۰۲ توربو یافت شود. به عنوان اولین خودروی تولیدی توربوی ب‌ام‌و، ۲۰۰۲ توربو قدرت تولیدی ۱۷۰ دارد. این خودرو به قدری برای ب‌ام‌و ارزشمند بوده که برند باواریایی به تازگی کانسپتی به یاد آن ساخته است. امیدواریم که ب‌ام‌و روزی مدلی با استایل الهام گرفته از ۲۰۰۲ را تولید کند.

  1. ب‌ام‌و E30 M3

bmw-e30-m3
اما نمادین‌ترین خودروی کل تاریخ ب‌ام‌و E30 M3 است. به عنوان اولین مدل M3، این خودرو بی‌شک موفقیتی داشته که تعداد معدودی از شرکت‌ها می‌توانند آن را تکرار کنند. به عنوان تنها خودرویی که عناوین بیشتری از پورشه ۹۱۱ را در مسابقات گوناگون موتوراسپورت به دست آورده،M3 چیزی فراتر از پرفورمنس رانندگی ناب است.

منبع: autoguide

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه‌ها

  1. MPH

    ۱۶ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (251 ديدگاه)

    507-m3-m5

  2. Elemento

    ۱۶ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (11565 ديدگاه)

    .
    از اول که میخوندم میخواستم خودروهایی که بیشتر ازشون خوشم اومد رو لیست کنم…
    دیدم عاشق همشون شدم.

    1. Elemento

      ۱۶ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (11565 ديدگاه)

      .
      i8 در ماموریت غیر ممکن جوری دلبری میکرد که تا یک هفته بعد از دیدن فیلم از حال و هواش بیرون نیامدم.

      1. TRX

        ۱۷ آبان ۱۳۹۵
        سوابق: (320 ديدگاه)

        المنتو جان اینکه تو هر پست آواتارتو بسته به اون پست عوض میکنی در نوع خودش جالب توجه
        اما جالبتر اینکه همه ی آواتارات و دوست داشتم از سست المنتو گرفته تا فراری و ام پاور که دیگه آخرشه
        به این لیست دوستدارم نمونه ی موفق csl و سری 7 گلدن فیش رو اضافه کنم

        1. TRX

          ۱۷ آبان ۱۳۹۵
          سوابق: (320 ديدگاه)

          مدل nazca c2 هم یه مدل خاص بود تو دوران خودش

  3. m4

    ۱۶ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (293 ديدگاه)

    E39 M5

  4. KING 918 ( سلطان اشتوتگارت)

    ۱۶ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (2493 ديدگاه)

    من عشق بی ام و نیستم اما m3 رو بی نهایت دوست دارم
    و…….
    یه بی ام و هست در هاش مثل شیشه بالابرماشین باز بسته می شد اسمش رو نمیدونم ولی ظارشم اصلا شبیه باقی بی ام و ها نبود استایل دوست د اشتنی هم داشت هرکی اسمشو میدونه دریغ نکنه بگه >>>> مرسی

    1. Elemento

      ۱۶ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (11565 ديدگاه)

      BMW Mille Miglia Coupe Concept (2006)
      BMW Z9 Gran Turismo Concept (1999)
      کم اطلاعات دادی.
      منظورت از باز شدن در مثل شیشه ی ماشین نمیدونم چیه !!
      BMW هایی که ظاهر متفاوت و نحوه ی باز شدن درهای خاصی داشته باشن تو ذهنم گفتم

      1. شاهین

        ۱۶ آبان ۱۳۹۵
        سوابق: (4696 ديدگاه)

        سلام
        فکر کنم منظور شما ب ام و Z1 هستش.

        1. KING 918 ( سلطان اشتوتگارت)

          ۱۶ آبان ۱۳۹۵
          سوابق: (2493 ديدگاه)

          اقا دمتون دمادم اق شاهین و مجید واس جواب مرسی
          ایولا شاهین جان الان سرچ کردم همون z1 بود تنکس ……

        2. Elemento

          ۱۶ آبان ۱۳۹۵
          سوابق: (11565 ديدگاه)

          آهان
          حالا منظورت رو فهمیدم.
          درسته Z1…
          راستی فرم باز شدن در های Z9 هم خیلی زیباست. یک سرچ بکن. مثل تسلا مدل X درهاش باز میشن…
          من راستش من دوستان BMW شناس نیستم
          میله میگلیا و Z9 به عنوان مدل های خاص bmw در ذهنم مونده بودن.

  5. Sajjad Ahmadi

    ۱۶ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    2002 خیلی باحاله
    با نمکه

  6. Bavaria

    ۱۶ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (581 ديدگاه)

    M3 CSL کو؟!!!!!!
    عاشقتم ب ام و
    ب ام و M2 هم بعدها نماد خواهد شد

  7. Mdesign

    ۱۶ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (29 ديدگاه)

    عشق واقعی تو یه تصویر … همشون رو دوست دارم … مخصوصا E30 …
    خیلی عالی …
    آدم فقط می تونه از دیدن این لیست کیف کنه …

  8. X5

    ۱۶ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (122 ديدگاه)

    Z8 فوق العاده بود من موقه بچه گیم یه اسباب بازی شو داشتم❤

  9. hrezzati

    ۱۶ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (42 ديدگاه)

    z8 تنها ماشینیه که آرزوی داشتنشو دارم

  10. امین

    ۱۷ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (41 ديدگاه)
  11. GOD BLESS AMERICA

    ۱۷ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (758 ديدگاه)

    اگه روزی صنعت خودروسازی جهان رو به من بسپارند ، وظیفه سنگینی روی دوش بی ام و می‌گذارم:

    بسم الله الرحمن الرحیم
    تولید سدان های پرفورمنس
    والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.

  12. احسان

    ۱۷ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (314 ديدگاه)

    جای e46 خالیه

  13. USA & JAPAN

    ۱۷ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (216 ديدگاه)

    ب‌ام‌و E39 M5
    عاشق این مدلم

  14. حميد

    ۲۶ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    کاش z9 رو هم میدیدیم

  15. محمدامین

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    جای e46 خالییییه

  16. Farzad

    ۸ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (163 ديدگاه)

    پس bmw z3 نمادین نبوده آیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا