یک دستگاه بی ام و M240i تیون شده با ۱۵۰۰ اسب بخار قدرت، سریعترین محصول باواریا در دنیا به شمار می رود.
پیشرانه ۶ سیلندر خطی B58 بی ام و به یکی از داغترین پیشرانههای موجود در مسابقات درگ تبدیل شده است. این نیروگاه ۳ لیتری تواناییهای خود در تحمل بوست بالا را ثابت کرده و مالکان به راحتی میتوانند به قدرتهای بسیار زیاد دست یابند. این سری ۲ با ۱۵۰۰ اسب بخار قدرت به خوبی نشان میدهد که B58 توانایی رسیدن به جایگاهی مشابه پیشرانه 2JZ تویوتا را دارد.
بی ام و M240i xDrive موردبحث از نظر ظاهری تقریباً تغییری نسبت به نسخه استاندارد ندارد هرچند از لاستیکهای رادیال درگ استفاده میکند. با دیدن ظاهر خودرو هرگز متوجه نخواهید شد که یک پیشرانه ۶ سیلندر کاملاً ارتقا یافته در بطن M240i قرار دارد. پیشرانه B58 این خودرو از میلسوپاپهای جدید، سر سیلندر متفاوت، سیستم سوخترسانی هوی دیوتی و توربوشارژر ۷۴ میلیمتری سود میبرد.
سیستم چهار چرخ محرک بی ام و حفظ شده هرچند گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک بی ام و توسط شرکت پیور درایو تراین ارتقا یافته است. همچنین اکسلها و شفت نیز بهینه شدهاند تا توانایی تحمل چنین قدرتی را داشته باشند. شگفتانگیز اینکه دیفرانسیل عقب خودرو دست نخورده باقی مانده است. بهترین نکته به عدم دستکاری ECU و پذیرش تمامی تغییرات یاد شده توسط مغز اصلی پیشرانه مربوط میشود و بنابراین سری ۲ موردبحث اکثر ویژگیهای اصلی خود از جمله سیستم تهویه مطبوع، سیستم اطلاعات سرگرمی، کروز کنترل و… را دارد. بی ام و 240i موردبحث اخیراً توانسته مسافت ۴۰۰ متر را در ۷.۹ ثانیه و با سرعت ۲۸۲ کیلومتر در ساعت طی کند که آن را به سریعترین بی ام و دنیا تبدیل میکند. قطعاً این خودرو با برخی تغییرات دیگر میتواند رکورد فعلی خود را بهبود بخشد. نظر شما دراینباره چیست؟
NAVID۰۰۹۸
۱۳ فروردین ۱۴۰۳واوووووو واو واووووو… .
هیولاست.
مگر با این قدرتا ظاهر زشتشو پوشش بِدَن بَدِن بُدَن بُدِن…!!!
froG-driVer
۱۴ فروردین ۱۴۰۳احسنتتتت حرف حق زدیسیییییییییییییییئی
A.m.A
۲۰ فروردین ۱۴۰۳میدونی نکته جالبش چیه
اینه که نسل قبلش واقعا جز زیبا ترین بی ام و های تاریخ بود ولی این نسل…
eternal
۱۳ فروردین ۱۴۰۳بی ام و است دیگه…همیشه وحشی بوده و هست
۱۳ فروردین ۱۴۰۳این موتورو باید بزارن رو GTR 2025
زیزیگولو
۱۳ فروردین ۱۴۰۳البته این نکته هم نباید فراموش بشه که تو تاریخ صنعت خودرو ماشینای تندو تیز زیادی طراحی شدن ولی بنا به دلایلی هرگز به مرحله تولید نرسیدن و واسه همیشه فقط یه مدل مفهومی باقی موندن ولی از بینشون اونایی که تونستن قدم به جاده ها و خیابونای شهرا و کشورا و قاره های مختلف بزارن چنان معروف و مطرح شدن که اسمشون تو تاریخ بعنوان سریعترین خودروها تو زمان خودشون ثبت شد
حسین دهمرد
۱۳ فروردین ۱۴۰۳دست بزارید روی سری ۳ یا ۴ یه بیمر واقعی
JaMsHiD
۱۳ فروردین ۱۴۰۳جایگاه ب ام و رو در مبحث تیونینگ نشون میده که دست کمی از ژاپنی ها ندارند
علی جردن
۱۳ فروردین ۱۴۰۳نمی دونم چرا نسخه کروک M2 تولید نمی شه ی زمانی Z4 هم این مشکلو داشت هتوزم داره
Gdm
۱۳ فروردین ۱۴۰۳البته این انجین که رو M240i قرار گرفته نسخه بروزرسانی شده B58 با کد موتور B58B30TU هست (عبارت TU تو کد موتور های بی ام وه یعنی نسخه بروزرسانی شده هست و با نسخه اولیه تفاوت داره) که تفاوت های زیادی با B58 معمولی داره:
تو نسخه TU از میل لنگ سبک تری استفاده شده( حدودا ۲.۳ پوند سبک تر) ، سرسیلندر جدید که اگه اشتباه نکنم به روش چاپ سه بعدی ساخته شده ، زنجیر تایم ۱ تیکه استفاده شده( تو B58 معمولی ۲ تیکه هست) و همچنین منیفولدر اگزوز یکپارچه و پمپ بنزین جدید
در آخر هم باید اشاره کنم که یکی از بهترین انجین های ۶ سیلندر تاریخ هست این B58 ، چهار بار تو لیست ۱۰ انجین برتر سال قرار گرفته! (سال های ۲۰۱۶ ، ۲۰۱۷ ، ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰)
بشدت هم مورد علاقه تیونر هاست ، ی مورد اش مقاله بالا…
M power
۱۴ فروردین ۱۴۰۳وااای دیووونه کنندس
Taha Ayoobi
۱۴ فروردین ۱۴۰۳یا علی، 400 متر رو تو 7 ثانیه
محمد مهدی
۱۷ فروردین ۱۴۰۳یکی میشه توضیح بده چجوری به ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ اسب بخار با تیون میرسن؟غیر از مشکلات ایمنی و استهلاک معایب دیگه ای نداره؟
JaMsHiD
۱۸ فروردین ۱۴۰۳در جواب به سوالتون هم ، هر چه سایز توربین توی توربو بیشتر بشه . خود حلزونی توربو بزرگ تر بشه و یا برای هر محفظه احتراق یه تراتل در نظر گرفته باشن (independent throttle) یا بزرگ تر کردن اینتر کولر یا پاشش آب و متانول توی منیفولد یا بزرگ تر شدن دریچه گاز یا قوی تر شدن کوئل و انژکتور با پاشش بیشتر سوخت موتور تقویت میشه .
در کل برای تقویت باید موتور هوا با حجم بالاتر و خنک تر بشه برسه که توربو و اینتر کولر این کار رو میکنن . و اگه هوا بیشتر بشه سوخت بیشتری نیاز داریم و همچنین جرقه قوی تر تا احتراق کامل شه . برای همین کوئل و شمع افتر مارکت میبندن . موتور هم هر چه بیشتر دور بگیره قطعات بیشتر مستهلک میشن برای همین به قطعات داخلی موتور قوی تر نیاز داریم و همچنین روغن با روان کاری مناسب که قطعات کمتر مستهلک بشن . اگه تناسبی بین این ها رعایت بشه ، شما یه ماشین با تیونینگ مناسب دارید .
یه سایت میشناختم (خارجی بود) این آقا میگفت ، ما میتونیم یه سوبارو ایمپرزا جمع کنیم با چهارصد اسب بخار که هر یک ماه یه بار باهاش برید پیست ، یا اینکه یه سوبارو ششصد اسب بخاری بسازیم که بتونید باهاش به سر کار برید .
مشکلات هم همگی یه راه حل دارند .
شما با تعویض قطعات داخلی موتور به قطعاتی مثل فورج ، میتونید قدرت خیلی زیادی با اطمینان بالا به دست بیارید .
ولی مهم تر از همه ، نوع روغن و بنزینی هست که توی موتور میریزید و نوع پاشش سوخت و قطعاتی که برای تیونینگ به کار رفته و اینکه ماشین برای خطرات احتمالی مثل ناک و داغ شدن و چیز های دیگه ، قطعات افتر مارکت بستن یا نه . مثلا پاشش متانول و آب توی منیفولد هوا خیلی راندمان خودرو رو بهتر میکنه . یا استفاده از بلو آف توربو که از سایش زود هنگام شفت جلوگیری میکنه . یا پاشش آب روی اینتر کولر که باعث میشه ماشین موقعی داغ میشه زود خنک سه و اونقدر داغ نشه که واشر به فنا بره .
و از همه مهم تر گرفتن توانی در حد قطعات خودرو .
آدمی میشناسم که یه مزدا ۳۲۳ تنفس طبیعی جمع کرده که میشه با انداختن توربو سی صد اسب بخار با اطمینان بالا بگیری ، چون کل قطعات موتورش فورج هست ،
یه آدمی هم میشناسم از تیپ دو و موتور فابریک دویست اسب گرفته ، این ماشینو ماه تا ماه بیرون بیاره اونم برای ریس و درگ .
حالا اگه اشتباهی هم بود به بزرگواری خودتون ببخشید . ببخشید زیاد طولانی شد
BMW
۲۰ فروردین ۱۴۰۳وحشی بودن تو خونشه🥲😎