بی ام و

یادی از بی ام و AVT کانسپت با طراحی آیرودینامیک در 43 سال قبل!

بی‌ام‌و AVT کانسپت برای نمایش تونل باد جدید این شرکت در سال ۱۹۸۱ ساخته شد و از بدنه‌ای کاملاً آیرودینامیک استفاده کرد.

آیرودینامیک وسایل نقلیه مهم‌تر از هر زمان دیگری جلوه می‌کند. از آنجایی که خودروهای برقی بیش از پیش در دسترس عموم افراد قرار می‌گیرند، خودروسازان تلاش می‌کنند آن‌ها را تا حد امکان آیرودینامیک تر بسازند تا حداکثر شعاع حرکتی را داشته باشند. برندهای مطرح خودروسازی چندین دهه است که روی کاهش ضریب درگ محصولات خود کار می‌کنند و AVT کانسپت حاصل تلاش بی‌ام‌و برای ارائه محصولی آیرودینامیک در سال ۱۹۸۱ بوده است.

مدیر طراحی بی‌ام‌و اخیراً نیم‌نگاهی به دستاوردهای مختلف شرکت داشته و در جدیدترین پست خود در شبکه‌های اجتماعی تصاویر و جزئیات AVT کانسپت را منتشر ساخته است. Domagoj Dukec این کانسپت را یکی از مرموزترین خودروهای مفهومی تاریخ بی‌ام‌و می‌نامد و اظهار می‌دارد هدف از ساخت AVT ارائه محصولی هیجان‌انگیز برای نمایش در تونل باد تازه تأسیس باواریایی ها بوده است.

AVT مخفف عبارت آلمانی Aerodynamischer Versuchsträger به معنی وسیله نقلیه تست آیرودینامیک است. از آنجایی که با طرحی مطالعاتی طرفیم بنابراین خبری از قوای محرکه یا کابین نیست و در واقع یک ساختار ساده برای تست‌های تونل باد محسوب می‌شود. این خودروی مفهومی از دماغه‌ای کم ارتفاع سود می‌برد تا جریان هوا را به سمت شیشه جلو هدایت کند. نسخه کوچکی از جلوپنجره کلیوی شکل خاص بی‌ام‌و نیز در بخش جلو دیده می‌شود. استفاده از چراغ‌های مخفی شونده یا پاپ آپ هم باعث شده‌اند نمای کلی کاپوت یکدست و نرم باقی بماند.

به منظور حفظ وضعیت آیرودینامیک خودرو در کناره‌ها نیز شاهد استفاده از کاورهایی برای پوشانده شدن چرخ‌های جلو هستیم. از آنجایی که کابینی برای بی‌ام‌و AVT کانسپت طراحی نشده بنابراین نمی‌دانیم درها چگونه باز می‌شوند اما با توجه به محل نصب لولاها می‌توان حدس زد طراحی گالوینگ برای درها در نظر گرفته شده است. بخش عقب خودرو نیز شامل طراحی رو به پایین است که نهایتاً به‌صورت عمودی برش می‌خورد. این نوع طراحی باعث کاهش درگ می‌شود که هدف اصلی بی‌ام‌و نیز به شمار می‌رود.

Dukec همچنین تصاویر و اسکچ های اولیه این کانسپت را منتشر کرده و با مقایسه تصاویر و محصول نهایی می‌توانیم شاهد برخی تغییرات باشیم. برای مثال ورودی‌های کوچک بخش جلو و مجاری هوای گلگیرهای عقب در نسخه تولیدی وجود ندارند. باید گفت طراحی کلی بی‌ام‌و AVT کانسپت شبیه فولکس‌واگن XL1 است و هر دو خودرو از استایل نرم و چرخ‌های عقب پوشیده استفاده کرده‌اند. در واقع اگر بخواهید یک خودرو با اولویت اصلی آیرودینامیک بسازید طرح کلی آن شبیه AVT و XL1 خواهد بود. البته XL1 برخلاف AVT به تعداد محدودی تولید شد و به دست مشتریان رسید. شایان ذکر است رسانه‌ها با بی‌ام‌و درباره سرنوشت این کانسپت تماس گرفته‌اند و سخنگوی شرکت گفته است معمولاً چنین کانسپت های نمایشی از یا راهی موزه و انبار شده یا در نهایت از بین می‌روند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷۸ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. 𝐀𝐥𝐢

    ۱۷ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1540 ديدگاه)

    چه طراحی خاصی داره

    موافقم 39
    مخالفم 3
    1. Cyber truck punk

      ۲۱ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (149 ديدگاه)

      یا ناموس مدل T!!!.
      این ماشین شاهکار مهندسی هست.
      هم سن پیکان ولی ۴۳ سال جلو تر از اون.

  2. مجتبی .

    ۱۷ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1231 ديدگاه)

    بااینکه هدفش آیرودینامیک بوده ازبعضی مدلای تولیدی زیباتره.

    موافقم 33
    مخالفم 8
    1. محمدهادی

      ۱۸ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (2406 ديدگاه)

      قطعا ازین طرح تو اون مدل مفهومی اوایل دهه نود بی ام و استفاده کرد
      مدل لازو بود چی بود اسمش

      موافقم 9
      مخالفم 2
    2. محمدهادی

      ۱۸ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (2406 ديدگاه)

      بی ام و نازکا

      موافقم 16
      مخالفم 1
  3. علی جردن

    ۱۷ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (2123 ديدگاه)

    وقتی تو سال ۱۹۸۱ همچین کانسپت های مخوف و مخفی تو آزمایشگاااش تولید می کرد و به آیرودینامیک توجه می کرد بعید نیست هواپیماهای سرعت فرا صوت قبلا کشف شدن و بعد ۱۰۰ سال خبرشو می دن بیرون
    توضیح بدم؟!

    موافقم 23
    مخالفم 16
  4. 18:45

    ۱۷ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (653 ديدگاه)

    عجب مطلب زیر خاکی پیدا کردی آقا شاهین فوق العاده بود👏👏👏❤️
    همونطور که میدونی با اینکه از فن های قدیمی ب ام و هستم ولی تا به حال این ماشین و ندیده بودم! 🙈😂😂
    واقعا دمت گرم حال کردم.

    موافقم 26
    مخالفم 5
  5. Fy

    ۱۷ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (290 ديدگاه)

    فوق‌العاده 🤩

    موافقم 9
    مخالفم 4
  6. BMW

    ۱۸ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1496 ديدگاه)

    زیباست مخصوصا جلوش👍

    موافقم 10
    مخالفم 2
  7. فرزاد افشار

    ۱۸ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (160 ديدگاه)

    یه ماشین واقعی…طراحیش عالیه

    موافقم 6
    مخالفم 0
    1. Look

      ۲۰ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      بااینکه هدفش آیرودینامیک بوده ازبعضی مدلای تولیدی زیباتره.

  8. M power

    ۱۹ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (356 ديدگاه)

    دلمو بردی دلبر

    موافقم 2
    مخالفم 2
  9. مغز پوکیده

    ۱۹ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    این ماشین هم سن پیکان جوانان هست !
    پشمآم
    اینا آینده پیشینی کرده بودن ماشین ها چطوری میشن
    بازم پشمآم

    موافقم 4
    مخالفم 2
  10. کیومرث

    ۲۰ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (42 ديدگاه)

    عجب چیزیه لعنتی….

  11. Moro

    ۲۹ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (72 ديدگاه)

    آینده نگری همین مقدار دور از واقعیته.
    برخی از طراحی هایی که امروز معرفی میشن.
    ۵۰ سال آینده هم عملیاتی نمیشن.
    پیشرفت علم و صنعت رفته رفته همونطور که به قله میرسه، از یک جایی بع بعد شروع میکنه به سرازیری
    تا کجا میاد پایین؟؟ تا اون جا که فقط نیاز ضروری بشر رو تامین کنه نه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا