بی ام و

بیست‌سالگی بی ام و M6 نسل E63، کوپه جذاب با پیشرانه V10

ب‌ام‌و در طول تاریخ خود فقط دو خودروی ۱۰ سیلندر تولید کرد که یکی از آن‌ها M6 است ولی این خودرو به‌اندازهٔ M5 شهرت پیدا نکرد.

تولید اولین نسل ب‌ام‌و سری ۶ با کد E24 در سال ۱۹۷۶ آغاز شد. این خودرو هرچند جایگزین کوپهٔ افسانه‌ای E9 شد ولی سری ۶ کوپه‌ای بزرگ‌تر و ۲+۲ به سبک گرند تورر بود که پرفورمنس را با راحتی در یک پکیج زیبا ترکیب کرده بود. در نوامبر ۱۹۸۴، ب‌ام‌و مدل جدید M635Csi را به بازار عرضه کرد که با ۲۸۶ اسب بخار قدرت از یک پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری شش سیلندر خطی، به قوی‌ترین نسخه از سری E24 تبدیل شد. دو سال بعد نیز اولین M6 معرفی شد که اساساً همان M635CSi برای بازارهای ژاپن و آمریکای شمالی بود.

این نسخه از همان پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری استفاده می‌کرد که با قوانین آلایندگی سازگار شده بود و ۳۰ اسب بخار قدرت کمتری نسبت به M635CSi بازار اروپا داشت. در سال ۱۹۸۶ اما تولید سری ۶ نسل E24 خاتمه پیدا کرد و این خودرو با سری ۸ جایگزین شد. سپس ۱۷ سال بعد، سری ۶ دوباره بازگشت. این خودرو با کد E63، بر اساس سری ۵ نسل E60 ساخته شده بود ولی بدنه‌ای منحصربه‌فرد با طراحی کریس بنگل داشت و خلائی که با خاتمهٔ تولیدی سری ۸ در بهار ۱۹۹۹ در سبد محصولات ب‌ام‌و ایجاد شده بود را پر کرد.

تولید اولین M6 جهانی

دو سال بعد از آغاز تولید سری ۶ جدید E63، ب‌ام‌و نسخهٔ M6 را معرفی کرد. این خودرو برخلاف M6 قبلی، مدلی جهانی بود که در تمام بازارهای بزرگ دنیا عرضه شد. M6 توسط مهندسان ب‌ام‌و M به ترمزهای بزرگ‌تر و فرمان هیدرولیک اختصاصی مجهز شد و در ظاهر نیز هرچند تفاوت بزرگی را نسبت به سری ۶ استاندارد نشان نمی‌داد ولی سپرهای اختصاصی، رکاب‌های اسپرت و رینگ‌های ۱۹ اینچی آلومینیومی، ظاهری تهاجمی‌تر به آن بخشیدند. M6 جدید ابتدا به‌صورت کوپه راهی بازار شد ولی در سال ۲۰۰۶ باواریایی‌ها نسخهٔ کانورتیبل را هم ارائه کردند.

نیروگاه V10 افسانه‌ای

M6 زمانی عرضه شد که صنعت خودروسازی هنوز درگیر قوانین آلایندگی سفت‌وسخت نشده بود و به همین دلیل، تنها موتور V10 تاریخ ب‌ام‌و زیر کاپوت این کوپهٔ جذاب قرار گرفت. این موتور که با کد S85 شناخته می‌شد، همان پیشرانه‌ای بود که اولین بار در سینهٔ M5 نسل E60 معرفی شد. این موتور ۵ لیتری تنفس طبیعی که تا ۸,۲۵۰ rpm دور می‌گرفت، ۵۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. مثل M5، انتقال نیرو در این خودرو هم توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک SMG صورت می‌گرفت که خیلی عملکرد جالبی نداشت اما در سال ۲۰۰۷ یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی هم ارائه شد که البته فقط برای بازار آمریکای شمالی در نظر گرفته شده بود. M6 ظرف ۴.۶ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسید و هرچند حداکثر سرعت آن روی ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده بود ولی با سفارش پکیج رانندهٔ M، این رقم به ۳۰۵ کیلومتر بر ساعت افزایش میافت.

M6 E63 بیست سال بعد

M6 نسل E63 که تا سال ۲۰۱۱ تولید شد، به دلیل پیشرانهٔ قدرتمند و هندلینگ عالی، مورد تحسین قرار گرفت. بااین‌وجود، هرچند این یکی از چشمگیرترین کوپه‌های اسپرت زمان خود بود ولی آن‌طور که ب‌ام‌و انتظار داشت نفروخت. مجموعاً ۱۴,۱۵۲ دستگاه از این M6 در هردو نسخهٔ کوپه و کانورتیبل به فروش رسید. یکی از دلایل فروش پایین‌تر از حد انتظار M6، قیمت گرانی بود که حدود ۲۵ درصد از M5 بیشتر بود. بااین‌حال، امروز قیمت نمونه‌های کارکردهٔ M6 E63 بسیار کاهش پیدا کرده و نمونه‌های تمیز و کم‌کار آن را می‌توان با قیمتی در حدود ۳۰ هزار دلار خرید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۴ رای
منبع
Autoevolution

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. هیتلر»

    ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (5 ديدگاه)

    نسل های تکرار نشدنی🔥

    موافقم 28
    مخالفم 2
  2. HR3

    ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (245 ديدگاه)

    کریس بنگل خدایی می کرد تو طراحی نمیدونم الان کیا اومدن تو دپارتمان طراحی ب ام و به گمانم یه مدت تو ایران نماینده مجلس بودن

    موافقم 32
    مخالفم 4
    1. علی Shelby

      ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (656 ديدگاه)

      از خوبای تاریخ خودرو

      موافقم 8
      مخالفم 2
  3. POUYAN

    ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (217 ديدگاه)

    این M6 به طرز بی رحمانه‌ای زیبا بود.

    موافقم 25
    مخالفم 3
  4. ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (5666 ديدگاه)

    سلام حاجی این که سال ۲۰۰۴ اومد بازار الان ۲۰۲۵ هست چطور ۲۰ سالگی من دیدم یارو مدل ۲۰۰۴ اینو تو دیوار روسیه آگهی کرده برای فروش بعد این چطور تازه ۲۰ سالشه باید حداقل ۲۱ باشه فکرکنما تازه من فکر کنم این تولد ۲۱ سالگیشه اشتباهی نویسنده عزیز زده ۲۰ سالگی شایدم تو اون سایت خارجی ها گفتن تولد ۲۰ سالگی بی ام و سری ۶ این نسل ولی فکر نکنما
    گرچه این ماشین جاش تو نید فوراسپید موست وانتد ۲۰۰۵ خالی هست تو دوره خودش جذاب بود

    موافقم 7
    مخالفم 2
    1. امیر دهقان

      ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (778 ديدگاه)

      این نسل از M6 سال 2005 به بازار اومد
      the M6 version of the E63/E64 6 Series was introduced in 2005. The M6 uses the same BMW S85 V10 engine and SMG-III automated manual gearbox as the E60 M5.

      1. ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (5666 ديدگاه)

        اره ولی پس چرا یارو مدل ۲۰۰۴ آگهی کرده بود عجیبه

  5. Siyavash

    ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1034 ديدگاه)

    عجب موتور نازی داشت حیف که به تاریخ پیوست..

    موافقم 10
    مخالفم 2
  6. 𝐀𝐥𝐢

    ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1676 ديدگاه)

    طراحیش بی نظیره. بی ام وه واقعا حیف شد

  7. مهردادکمال

    ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (2049 ديدگاه)

    چقدر این نسل زیبا بود.
    بی ام و الان داره با خودش چکار میکنه!

    موافقم 8
    مخالفم 1
  8. دیا

    ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (225 ديدگاه)

    از زیباییش هرچی بگم کم گفتم.

    موافقم 11
  9. پدرام

    ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (45 ديدگاه)

    یعنی همین الان این اتاق رو یکم دست به سر و روش بکشن شرف داره به ۸۰ درصد طراحی ها

    موافقم 8
    مخالفم 1
  10. amirboss

    ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (920 ديدگاه)

    واقعا طراحیش کارت پستالی بود.

    موافقم 4
    مخالفم 2
  11. Cehx

    ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (327 ديدگاه)

    با این همه تعریف تمجیدی که زیر این پست شده واقعا خودم خجالت می کشم ولی
    از این طراحی مخصوصا جلوش خوشم نمیاد E60 رو خیلی بیشتر دوست دارم
    ولی خب از طراحی های حال حاضر بی ام و M3 و M2 و M5 زیباتره ولی بازم ازش خوشم نمیاد
    و با توجه به اینکه سدان رو بیشتر دوست دارم میرم e60

    موافقم 5
    مخالفم 10
  12. nima.jdm

    ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (580 ديدگاه)

    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2025/03/BMW-M6-6.jpg
    اوج زیبایی در طراحی بی ام و

  13. سهیل

    ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (40 ديدگاه)

    فوق العاده جذاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا