آیا بامو واقعاً یک مینی-MPV دیفرانسیل جلو ساخته است؟ جواب مثبت است.
بامو پیش از آنکه خوب باشد خوششانس بوده است. به دههی ۸۰ میلادی برگردیم، برنامه ریزان تولید در مونیخ نگاهی طولانی و عمیق به ساخت یک جایگزین دیفرانسیل جلو برای سری ۳ داشتند. به نظر میرسید که ایدهای خوب در آن زمان بوده باشد. درحالیکه دینامیک رانندگی فرز و چابک باموهای کوچک توسط نویسندگان خودرویی و طرفداران تحسین میشد اما این فضای داخلی جادار و توانایی حمل بار زیاد نسل جدید هاچبک های دیفرانسیل جلو بود که طوفانی در بازار خودروهای جمعوجور به راه انداخته بود.
و خودروهای کامپکت دیفرانسیل جلو فروش خوبی داشتند…
سری ۳ دیفرانسیل جلو هرگز تولید نشد. بامو استطاعت تولید آن را نداشت. سری ۳ دیفرانسیل عقب که ۶۰ درصد فروش کلی بامو در آن زمان را تشکیل میداد، پیشرانهها، گیربکسها و دیگر قطعات مشترک با سری ۵،۶ و حتی سری ۷ را به اشتراک میگذاشت. بنابراین ایجاد تغییر و تبدیل ساختار به دیفرانسیل جلو کل خط تولید بامو را تحت تأثیر قرار میداد. سری ۳ دیفرانسیل عقب باقی ماند چون بامو انتخاب دیگری نداشت. این مسئله یک خوششانسی غیرمحتمل بود که باعث معرفی کانسپتی با رانندگی دلپذیر شد که موفقیت امروزی برند بامو را پیریزی نمود. طرفداران دوآتشه ممکن است که از ترس خود ایدهی یک مینی-MPV دیفرانسیل جلو با نشان بامو را پس بزنند اما میتوان گفت که سری ۲ اکتیو تورر خودروی کامپکت مهمی است که کمپانی زمان زیادی خواهان ساخت آن بوده است. این خودرو بر پایهی نسخهی طویل شدهی نسل سوم پلت فرم مینی بناشده و از پیشرانههای گوناگون ۱.۵ تا ۲ لیتری سه و چهار سیلندری بنزینی و دیزلی سود میبرد. نیروی پیشرانهها هم از طریق گیربکس ۶ سرعته ی دستی یا ۸ سرعته ی اتوماتیک به چرخهای جلو منتقل میشود. سیستم تمام چرخ متحرک هم بهصورت آپشن در دسترس است. به زبان ساده این نسخهی بامو از فورد فوکوس سی مکس است و اگرچه سقف بلند است، اما موقعیت بالای صندلیها عجیبوغریب بوده و این یکی از دلایلی است که بامو از معرفی سری ۲ اکتیو تورر در ایالاتمتحده عقبنشینی کرده است. اما این خودرو در اروپا بسیار محبوب است، جایی که مشتریان اهمیت ویژهای برای فضای زیاد، نمای داخلی انعطافپذیر و ابعاد بیرونی جمعوجور قائل هستند. سری ۲ اکتیو تورر ۳۰ سانتیمتر کوتاهتر از سری ۳ واگن است اما همان فضای بار و فضای پای بهتری را در عقب ارائه میدهد. صندلیهای عقب نیز میتوانند بهصورت کامل جمع شوند و فضای زیادی را در اختیار بگذارند. خودروی 218d ایکس درایو حاضر در تست درواقع یک خودروی اجارهای است که از فرودگاه ژنو گرفتهشده و تغییری جالب محسوب میشود زیرا تا قبل از این از تویوتا کرولا برای جابجایی استفاده میکردیم. پیشرانهی ۲ لیتری دیزل با ۱۴۸ اسب بخار قدرت، به محبوبترین پیشرانهی اکتیو تورر تبدیل شده و به گیربکس ۸ سرعته ی اتوماتیک متصل است. زمستانهای برفی و جادههای کوهستانی سیستم چهارچرخ را در میان سازمانهای اجاره دهندهی خودروهای سوئیس محبوب کرده است.
رینگهای فولادی با قالپاقهای پلاستیکی به همراه صندلیهایی با تنظیم دستی شوکی اساسی را به ما وارد کرد زیرا عادت داشتهایم که در ایالاتمتحده از بامو های فول آپشن لذت ببریم اما باید گفت که آخرین نسل سیستم iDrive، سیستم تهویه و کروز کنترل آشنا هستند. سیستم انتخاب حالت رانندگی هم وجود دارد که اجازهی انتخاب حالتهای اسپورت، راحت و اقتصادی را برای پیشرانه، گیربکس، سیستم تعلیق و فرمان فراهم میکند.
با گشتاور ۲۴۳ پاوند فیتی که در دور موتور ۱۷۵۰ تا ۲۷۵۰ در دسترس است، پیشرانهی دیزل کوچک واکنشی سریع دارد و در سرعتهای معمول در بزرگراه نمایشی مناسب بر جا میگذارد. به نظر میرسد که وقتی پیشرانه تحتفشار باشد، سروصدای بیشازحد معمولی تولید کند. هرچند که گیربکس هشت سرعته همانند یک گوهر بوده و تعویضهای نرم و روانی را فراهم میکند و درحالیکه شما با تکانی آهسته میتوانید کنترل کاملاً دستی گیربکس را انجام دهید، اما نکتهای کوچک وجود دارد، مخصوصاً زمانی که شما حالت اسپورت را انتخاب کنید و اجازه دهید که گیربکس بهصورت ماهرانه کار خودش را انجام دهد.
علیرغم وزن ۱۵۳۹ کیلوگرمی و سیستم چهارچرخ، اکتیو تورر حاضر در تست مصرف سوخت قابلتوجه ۴.۷ لیتر در هر صد کیلومتری را نشان داد. البته کامپیوتر سفری نیز همواره پیشبینی خود از نیاز به سوخت را اعلام میکند.
خب، حالا فیلی که در اتاق قرار دارد! آیا سری ۲ اکتیو تورر رانندگیای همانند یک بامو دارد؟ بله و خیر! شباهت زیادی در بخش فرمان پذیری و ریتم رانندگی و نکات دقیقی در بخش پاسخ سیستم انتقال قدرت وجود دارد اما اشتباهی در تقسیم وزن و مرکز گرانش بالا وجود ندارد. اکتیو تورر احساس زیادی دربارهی لذت، قابلیت پیشبینی و خوش ساختی دارد. علاوه بر اینها، این خودرو هنوز هم یک هاچبک طویل و دیفرانسیل جلو است. سری ۲ اکتیو تورر خودروی مسابقهای پیست نیست.
قیمت پایه: مشخص نشده
مشخصات خودرو: پیشرانه در جلو، چهارچرخ متحرک، ۵ سرنشینه، ۴ درب هاچبک
پیشرانه: ۲ لیتری، ۱۴۸ اسب بخار قدرت، ۳۲۹ نیوتنمتر گشتاور، ۱۲ سوپاپ، ۴ سیلندر توربودیزل
گیربکس: ۸ سرعته ی اتوماتیک
طول/عرض/ارتفاع: ۴.۳۴/۱.۸۰/۱.۵۵ متر
شتاب صفرتا ۹۶ کیلومتر بر ساعت: ۸.۹ ثانیه (تخمین زده شده)
مصرف سوخت: مشخص نشده
منبع: motortrend
بهنام طیبی
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ای بابا مشخصات فنی کامل منتشر نشده که بشه بررسی کرد
قیمت خیلی مهم.
شاهین جان باتشکر از شما
Archi KHAN
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵حالا شما ببخش … !
Archi KHAN
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ارادت بهنام جان
سوابق :
1359 دیدگاه = ….
tv
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵یه ماشین خوب برای ترافیک تهرانه مخصوصا با این مصرف سوخت ( هر 100 کیلومتر رو با 1500 تومن بری واقعا عالیه)… ولی حیف که اگه بیاد ایران قیمتش میشه خدا تومن …
حمید
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵و باز هم باید یه تشکر ویژه از ایران خودرو و سایپا کرد و گفت : خخخخخخخ
Parvaz
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵از دوستان عزیزم یه سوالی داشتم، چرا خودروهای دیزلی وارد ایران نمیشه؟؟؟ دلیلش کیفیت پایین گازوئیل ایران هستش یا به دلیل قیمت خودروهای دیزلی؟؟ ممنون میشم اگه کسی اطلاعاتی داره بگه
علیرضا سی بی
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵قالپاق؟؟!!!
اون همه سیستم بستی روش بعد قالپاق!
دنگ فنگ و تیبا هم رینگ دارن!!!
amin
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵اصلا فکر نمیکردم همچین چیزی وجود داشته باشه
بی ام و با قالپاق!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
حسين
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵درود. همونطور که توی متن هم گفته شد، ایم ماشین یه ماشین خدماتیه و از فرودگاه گرفته شده. بنز هم ماشیناشو به عنوان تاکسی استفاده میکنه. بالاخره یه سری صرفه جویی هایی میشه برای ماشینای خدماتی
mohsen
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵کاش یه قالپاقیشو بدن به ما
tv
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵اولین دلیل کیفیت پایین دیزل تو ایرانه ، که اگه به ماشین رسیدگی دقیق نشه خرجش به فلک میرسه ،که این ما رو به دلیل دوم میرسونه چون تعداد وارداتی ها کم هست پس گیر آوردن قطعه اشون خیلی سخته ( باید از دبی بیاری) … دلیل سوم اینه که تعمیر کارای ایرانی تخصصشون فقط ماشینای مکانیکی( که بعضیا اونم ندارن و فقط بخاطر اینکه شغل نیست اومدن مکانیکی زدن ، حرف مفت زیاد میزنن ،خرج بیخودم میذارن رو دستت) و فاقد سیستم های هوشمنده … دلیل بعدی قیمت بالای این ماشیناست – تولید به ظاهر وطنی هرور ، کدوم انسان با فکری حاضره 89 میلیون پای این اشغال بده، خود این ماشین مشکلات طراحی و ساخت داره حالا روش موتور چینیم بذار چه شود- در اخر شناخت مردم از این ماشین ها دودزا بودنشونه که اونم ربطی به موتور و کارکردش نداره کیفیت دیزل پایینه
احمد باقری
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵بی ام و هم بالاخره کار خودشو کرد، ماشین خوبی از آب در آورده.
maha
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵کدوم کارشو دقیقا؟؟!
سهیل
۵ خرداد ۱۳۹۵قالپاق؟؟؟؟؟؟؟؟
صندلی دستی؟؟؟؟؟؟؟
نمیدونم چی بگم طراحی بیرونش رو دوست ندارم
اماداخلش هرچی میگذره کم کم داره ازم دلبری میکنه مخصوصا سقف پانوراماش درکل هرچی باشه ب ام و رو نمیشه بهش خرده گرفت صلاح مملکت خویش خسروان دانند حداقل من که نمیدونم آیا میتونم همین روهم که دوسش ندارم رو بخرم عایا؟؟؟؟؟؟؟؟