بی ام و

معرفی آلپینا B5 بای‌توربو، فرزند اتوبان

بسیاری از طرفداران بیمر با معرفی نسل جدید ابرسدان M5 به هیجان آمده اند. اما گزینه جذاب دیگری در کنار این خودرو همانند یک دوقلوی همسان وجود دارد که می‌تواند انتخاب را بسیار سخت کند.


امروزه تقریباً هر شرکت مطرحی، یک زیرمجموعه و برند پرفورمنس برای خود دارد. ب‌ام‌و از M و مرسدس از AMG بهره می‌گیرند. آئودی اسپرت، ولوو پولستار کادیلاک V و لکسس F مثال‌های دیگری هستند. برخی از خودروهای با این نشان‌ها شامل سیستم‌های تعلیق ارتقا یافته، اگزوزهای خوش صدا، چرخ‌های خارق‌العاده و دکورهای فیبر کربنی کابین می‌شوند. در عین حال شتاب چشمگیر و رسیدن به سرعت بدون محدودیت حتی تا ۳۰۰ کیلومتر و بیشتر با آن‌ها در عین ثبات و آرامش بالا نیز قابل تحقق است.


در این میان آلپینا کمی متفاوت عمل می‌کند. این برند که اکنون بیش از نیم قرن سابقه دارد، کمی ذوق و سلیقه متفاوتی بر روی خودروها به خرج می‌دهد. B5 بای توربو مثال خوبی است. این خودرو مجهز به موتور ۴.۴ لیتری V8 با قدرت ۶۰۰ اسب بخار است که شتاب صفر تا صد ۳.۵ ثانیه‌ای و بیشینه سرعت ۳۳۰ کیلومتر بر ساعتی را برای آن به ارمغان می‌آورد که به طرز قابل توجهی از M5 و سایر خانواده سری ۵ سریع‌تر است. این نتیجه عدم استفاده از هرگونه محدودکننده سرعتی است. هرچه باشد آلپینا فرزند اتوبان‌های بدون محدودیت آلمان است.


به طور سنتی، مدل‌های آلپینا از گشتاور بالایی حتی نسبت به مدل‌های M بهره می‌برند. گشتاور ۸۰۰ نیوتن متری B5 نشان می‌دهد که این هیولا نیز همین راه را ادامه می‌دهد. یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک ساخت ZF تقویت شده برای کنترل گشتاور اضافی به کار رفته است. برای نخستین بار آلپینا از یک سیستم تولید صدای مصنوعی هم بهره می‌برد. B5 همانند M5 جدید از انتقال نیرو به هر چهار چرخ سود می‌برد. هرچند در حالت عادی تنها نیرو به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. در سرعت‌های بالای ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت نیز تنها دیفرانسیل عقب درگیر می‌شود. هرچه باشد آلپینا بیشتر برای اتوبان تنظیم شده نه رقابت‌های داخل پیست. تنظیمات تعلیق نیز برای رانندگی در همه سطوح انجام شده و بنابراین راحتی بیشتری به همراه دارد. حتی به‌عنوان یک خودروی اسپرت خیابانی به طور عمد از استفاده از ترمزهای کربن سرامیکی نیز پرهیز شده است.


تغییرات بدنه بسیار ظریف بوده و تنها به پکیجی آئرودینامیکی، چرخ‌های ۲۰ اینچی سبک‌وزن با طرحی کلاسیک و سنتی و نشان و نام آلپینا خلاصه می‌شوند.

در داخل کابین، آلپینا از چرم و چوب خاص خود استفاده کرده و نشان خود را نیز در همه جا جایگزین نشان BMW نموده است. آلپینا می‌خواهد به شکل متفاوتی، لوکس و موقر هم به نظر برسد و یک سدان وحشی چون M5 نباشد. آلپینا B5 بای توربو در اروپا در نسخه‌های سدان و استیشن در دسترس است و البته راهی به بازار امریکا نمی‌یابد.

سرانجام باید پرسید انتخاب شما بین این دو برادر کدام است؟ آلپینا B5 یا ب‌ام‌و M5؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. حامد

    ۹ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (188 ديدگاه)

    حقیقتا میراث دار آلپینا بی10 بی توربوی افسانه ایه. واقعا انتخاب بین این و ام فایو غیر ممکنه.

  2. Bilbo

    ۹ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (516 ديدگاه)

    رینگهای آلپینا مثال پدرخواندن، در عین کلاسیک بودنشون اما شدیدا جذابن، شدیدا حس تازگی میبخشن و همچنان در اوجن…

    ببینین وقتی خشت اول رو شما صاف بذارید این دیوار تا ثریا چقد خوشگل و تمیز میاد بالا….خشت اول رو لامصبا صاف گذاشتن…دمشون گرم هم معمار و هم بنا

  3. رضا

    ۹ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (144 ديدگاه)

    الپینا هم مال bmw ست یا رفاقتی با هم کار میکنن؟
    دو تا شون عالین امابنده از کلمه m بیشتر خوشم میاد
    دلیل ک نباشه باید ی چیزی گفت دیگه
    قیمتش هم ک نمیبینم من انگار

  4. DEADPOOL

    ۹ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (164 ديدگاه)

    خیلی دوست دارم توی یکی از اتوبان های آلمان رانندگی کنم این بدون محدودیتو باچشمای خودم ببینم که چجوریه?

  5. رضا

    ۹ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (144 ديدگاه)

    دوستان اگه بگن فرق بی توربو با تویین توربو چیه خیلی ممنون میشم

    1. ستاره های پرفروغ(Daniel)

      ۱۰ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (955 ديدگاه)

      توئین توربو از دو توربو یکسان تشکیل میشه و از همان ابتدا وارد سرویس میشن.
      بای توربو از یک توربوی کوچک و یک توربوی بزرگ تشکیل میشه که توربوی کوچک برای دور موتور پایین و توربوی بزرگ برای دور موتور بالاست.

      1. رضا

        ۱۰ شهریور ۱۳۹۶
        سوابق: (144 ديدگاه)

        دمت گرم سالار
        متوجه شدم ممنون

  6. parsa

    ۹ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (167 ديدگاه)

    اختلاف طبقاتی یعنی یکی پونزده هزار دلار پول گیربکس دوکلاچه میده و رینگ نیم اینچ بزرگتر، اما اگه مفتی بدنش من بلد نیستم دنده عوض کنم

  7. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌ف‌‌‌رش‌اد

    ۹ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    وقتی پای تیونینگ محصولات ب‌ام‌و وسط باشه، همه شرکت‌ها یک طرف، آلپنا هم یک طرف، لامصب خیلی ماشین رو س.ک.س.ی میکنه!

  8. PaRHaM

    ۹ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (741 ديدگاه)

    این که آلپینا لیبل خودشو جایگزین میکنه
    اصلا برام جذاب نیست
    خداروشکر انگار این بار لیبل های بیرونی رو جایگزین نکرده??
    از این لحاظ سری M جذاب تر ب نظر میاد

  9. sami

    ۹ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (4 ديدگاه)

    بای توربو از دو توربو اما با قابلیت مختلف و توئین توربو دو توربو اما با قابلیت یکسان در خودروها استفاده میشه.

  10. Sina Naseri

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (69 ديدگاه)

    هم m5 و هم b5 اسب بخار های یکسانی دارند شتاب m5 رو زیر ۳.۵ اعلام کردن(بین ۳.۲تا۳.۵) قطعا b5 باید شتاب بهتری داشته باشه چون گشتاور بیشتری داره ولی توی مقاله شما زده ۳.۵ لطفا راجب اعتبار مقالاتتون بیشتر تحقیق کنید

  11. نوید جهرمی

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (3793 ديدگاه)

    من ک دودل نمیشم. انتخابم آلپیناس. با رنگ آلبی مخصوص خودش و تودوزی سفید.
    اولین باری ک توی مجله ماشین ب ام و سری 3 آلپینا رو دیدم فک میکردم یه شرکته که از رو ب ام و کپی میکنه.نمیدونستم چی بود. ولی دلمو برده بود. هنوز این دلبستگی ادامه داره.

  12. AF

    ۲۰ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (5 ديدگاه)

    ولی من نمای جلو و کلا‌ ظاهر m5 رو بیشتر از آلپینا دوس دارم. به نظرم آلپینا با تغیرات جزئی که به بدنه داده آونو یکم لوکس ترش کرده و از حالت اسپرتش یکم دور تر کرده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا