نسل اول بامو M2 که با کد F87 شناخته میشد بهتازگی جای خود را به نسل دوم با کد G87 داده است. این خودرو هرچند همچنان ویژگیهای اصلی M2 یعنی گیربکس دستی، انتقال قدرت محرک عقب و پیشرانهٔ شش سیلندر را حفظ کرده اما تغییراتی زیادی در آن صورت گرفته که گفته شده همهٔ آنها برای بهتر شدن هستند. در اینجا اما میخواهیم بفهمیم آیا M2 نسل G87 واقعاً بهتر از قبل شده است یا نه.
طراحی بیرونی
هرچند طراحی موضوعی سلیقهای است اما اکثراً نسل جدید M2 را خودرویی زیباتر از نسل قبلی نمیدانند. نسل F87 ظاهری اسپرت و درعینحال ساده داشت، گلگیرهای آن عریضتر از سری ۲ بودند اما نه بیشازاندازه و در عقب نیز از چراغهای L شکل بامو با طراحی ساده و جمعوجوری استفاده میکرد. نسل جدید اما در همهٔ قسمتها بسیار عضلانیتر به نظر میرسد و سپرهای بیشازحد برجسته و تهاجمی آن چندان با دیگر قسمتهای بدنه همخوانی ندارند. یکی دیگر از موضوعاتی که باعث میشود طراحی M2 جدید را زیر سؤال ببریم، فرم عجیب جلوپنجره است. این در حالی است که نسل قبلی بهعنوان یک تکامل شجاعانه نسبت به سری ۲ معمولی پذیرفته شده بود. در بخش ابعاد، نسل جدید ۱۰۴ میلیمتر در طول و ۳۳ میلیمتر در عرض رشد داشته اما ارتفاع آن ۷ میلیمتر کمتر شده است.
وزن
محصولات بامو M در حال سنگین و سنگینتر شدن هستند و درحالیکه M2 جدید قرار است خودرویی سبکتر و چابکتر از M4 باشد، از لحاظ وزن بهطور ناراحتکنندهای به برادر بزرگتر خود نزدیک شده است. M2 جدید با گیربکس دستی ۱۷۰۰ کیلوگرم وزن دارد که ۱۵۰ کیلوگرم از M2 کامپتیشن قبلی بیشتر و با M4 پایه برابر است. البته برای این کوپهٔ جدید امکان سفارش سقف فیبر کربنی وجود دارد که وزن و مرکز ثقل را کاهش میدهد.
پیشرانه و پرفورمنس
زیر کاپوت M2 جدید پیشرانهٔ S68 آتشین و انعطافپذیر بامو قرار گرفته است. این همان پیشرانهٔ مورداستفاده در M3 و M4 است که در M2 جدید برای تولید ۴۶۰ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتن متر گشتاور تنظیم شده است. این ۵۰ اسب بخار بیشتر از قدرت موتور S55 در M2 کامپتیشن قبلی است و هرچند گشتاور آن بدون تغییر باقیمانده اما حالا این گشتاور را در بازهٔ گستردهتری از دور موتور ارائه میکند. مثل نسل قبلی، M2 بهصورت استاندارد همچنان با انتقال قدرت محرک عقب و گیربکس دستی ارائه میشود اما در گیربکس اتوماتیک، نمونهٔ هفت سرعتهٔ دوکلاچهٔ قبلی جای خود را به یک هشت سرعتهٔ اتوماتیک معمولی داده است. به همین دلیل، گمان میکنیم کمی از هیجان تعویض دندههای تهاجمی و جذاب قبل در گیربکس نرم و روان نسل جدید کاسته شود زیرا در M4 هم چنین اتفاقی رخ داده است.
با وجود افزایش قابلتوجه قدرت، وزن سنگینتر موجب شده M2 جدید در پرفورمنس چندان بهتر از نسل قبلی نباشد زیرا این کوپهٔ جدید با گیربکس دستی ظرف ۴.۳ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد که تنها ۰.۱ ثانیه از M2 کامپتیشن قبلی با گیربکس دستی سریعتر است. با گیربکس اتوماتیک نیز هرچند شتاب M2 جدید به ۴.۱ ثانیه میرسد ولی بازهم اختلاف با نسل قبلی همان یکدهم ثانیه است. بااینحال، فاصلهٔ عرضی چرخهای نسل جدید بیشتر شده و حالا هماندازهٔ M4 است که این در کنار تکنولوژیهای شاسی برگرفته از M3 و M4 به همراه افزایش سفتی پیچشی در جلو و تعلیق تطبیقی استاندارد M باید نسل جدید M2 را به خودروی هیجانانگیزی برای رانندگی تبدیل کنند.
داخل
نسل قبلی M2 در داخل حس آنالوگ خوشایندی داشت اما قطعاً سالخورده شده بود و این را نشان میداد. در آن خودرو، طراحی کمی ضعیف بود، متریال بیشتر خوب بود تا عالی و از تجهیزات خیلی زیادی هم خبری نبود اما همانطور که انتظار میرفت، نسل جدید گام قابلتوجهی به سمت جلو برداشته است. در این ماشین، نمایشگر لمسی ۸.۸ اینچی قدیمی و صفحه آمپر آنالوگ جای خود را به صفحهنمایش منحنی جدید بامو دادهاند که شامل صفحه آمپر دیجیتالی ۱۴.۹ اینچی و نمایشگر لمسی ۱۴.۹ اینچی میشود؛ بنابراین، هرچند وضوح و سادگی آمپرهای گرد آنالوگ F87 را از دست دادهایم اما در عوض حالا تکنولوژی و عملکردهای بسیار بیشتری خواهیم داشت. صندلیهای استاندارد M2 جدید چرمی هستند اما حالا امکان سفارش صندلیهای اسپرت کربنی M هم وجود دارد که هم راننده و سرنشین را بهتر در جای خود نگه میدارند و هم کابین را زیباتر میکنند.
قیمت
قیمت نسل جدید M2 از ۶۳,۱۹۵ دلار آغاز میشود که کمی بیش از ۳ هزار دلار از M2 کامپتیشن قبلی گرانتر است. این افزایشی معقول برای خودرویی با قدرت بیشتر و تکنولوژیهای پیشرفتهتر به نظر میرسد. بهطورکلی، هرچند نسل جدید M2 طراحی بیرونی جالبی ندارد و سنگینتر از قبل شده اما همینکه در دوران الکتریکیسازی، بامو پیشرانهٔ شش سیلندر، انتقال قدرت محرک عقب و گیربکس دستی را حفظ کرده خبر خیلی خوبی است زیرا هرکدام از این سه عنصر حذف میشد پذیرش G87 را برای طرفداران بسیار سختتر میکرد.
مشخصات فنی
بامو M2 G87 | بامو M2 F87 کامپتیشن | |
پیشرانه | ۳ لیتری I6 توئین توربو | ۳ لیتری I6 توئین توربو |
قدرت | ۴۶۰ اسب بخار | ۴۱۰ اسب بخار |
گشتاور | ۵۵۰ نیوتن متر | ۵۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک | ۷ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب | عقب |
وزن | ۱۷۲۵ کیلوگرم | ۱۵۷۵ کیلوگرم |
شتاب صفرتاصد | ۴.۱ ثانیه | ۴.۲ ثانیه |
طول | ۴,۵۸۰ میلیمتر | ۴,۴۶۱ میلیمتر |
عرض | ۱,۸۸۷ میلیمتر | ۱,۸۵۴ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۴۰۳ میلیمتر | ۱,۴۱۰ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۷۴۷ میلیمتر | ۲,۶۹۳ میلیمتر |
قیمت | ۶۳,۱۹۵ دلار | ۵۹,۸۹۵ دلار |
کرگدن باواریا
۲۷ مهر ۱۴۰۱اون پشت آمپر تبلتی شکل به کوپه اسپورت نمیاد :(
ولی وَحشیتر شده ظاهرش
miladzm
۲۷ مهر ۱۴۰۱با پول این m2 راحت میشه یه چلنجر هلکت با یک سال کارکرد یا ماستنگ جی تی پرمیوم با سفارش همه اپشن ها و دوغ و سالاد و خلاصه فول ترین حالت ماسنگ جی تی رو گرفت . یکی یه توجیه قانع کننده بیاره که چرا با وجود اونها باس سمت این اومد ؟
کرگدن باواریا
۲۷ مهر ۱۴۰۱فاز خریدارای بیمر فرق داره گُل !
اینو میخرن با پرفورمنسش حال کنن باهاش وَحشی بازی در بیارن دریفت و دونات بزنن.
ماسل کار های آمریکایی این جنبه رو ندارن فکر کن با کامارو ۲ تنی دونات بری :/
miladzm
۲۷ مهر ۱۴۰۱رکورد طولانی ترین دریفت دنیا دست ماستنگه . در ضمن من اسم کامارو اوردم ؟ من ماستنگ جی تی در فول ترین حالت رو گفتم که باز هم قیمتش به قیمت پایه این نمیرسه و اگه پرفورمنس بخوای بیشتر از این بهت میده چه در پیست چه در خط مستقیم . دونات هم که اصلا خوراکشه . ماستنگ 2022 کمترین شباهت رو به یه ماسل داره و بیشتر ازش میشه به عنوان یه ماشین اسپورت اروپایی طور اسم برد . در ضمن وزن ماستگ حدود 1800 کیلو هست که دقیقا با این برابره . دو تن ؟؟؟
NAVID۰۰۹۸
۲۷ مهر ۱۴۰۱کاری به هیچی ندارم و فقط میگم باید شلوارِ اون سرطراح bmw را در آورد و برعکس پوشوندش و تو میدان شهر باواریا پشت یه پیکان وانت دور گردوندش تا یاد بگیره چنین گند نزنه به خودرویی که باید بهتر از قبلی باشه اما بهتر که هیچ ، بدتر هم که هیچ ، اصلاً از بیخ بوق میزنه یه فاجعست ، فاجعههههههههههههههه🤦♂️🤮🤯!!!!!!
Amir Machine
۲۷ مهر ۱۴۰۱الان این M2 با 1.7 تن وزن خیلی سبکه؟!!
کامارو با موتور 6.2 لیتری هشت سیلندر 455 اسبی 1650 کیلو وزن داره!!
لطفاً قبل از کامنت گذاشتن کمی تحقیق یا لااقل فکر کنید
کرگدن باواریا
۲۷ مهر ۱۴۰۱امیر مشین !
پرفورمنس دقیقا یعنی چی؟ بشه ۱۰ تن اصلا ! بازم کاراییش رو از دست نمیده ! بازم مانورپذیری خودشو حفظ میکنه !
Bmw ایی که با x6m با نزدیک ۳ تن وزن خوب مانور برمیداره ! این کوپه که جای خود دارد
Behnam1012
۲۷ مهر ۱۴۰۱عزیزم برو تایم کامارو زد ال وان رو تو پیست نوربرگ رینگ ببین بعد حرف از مانور پذیری بد کامارو بزن
Arian
۲۸ مهر ۱۴۰۱هم دریفت خوب میزنه هم بهت دوتات تپل میده تازه جذابیت بالاتری هم داره
بی خیال اسم
۲۷ مهر ۱۴۰۱miladzm
مقایسه M2 و موستانگ GT نسل قبل👇
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://fastestlaps.com/comparisons/jiufmez0zeij&ved=2ahUKEwim0Oz59Oz6AhWXhv0HHZ60B-YQFnoECCAQAQ&usg=AOvVaw16K4gm2QGt0BQVdW1nqqj7
می بینی هم تو خط مستقیم و هم تو پیست بی ام و کاملا برتری
داره(خودمم کلاس موستانگ و فورد رو دوست دارم)
در ضمن رکورد دریفت دنیا دست بیمره نه موستانگ
KF
۲۷ مهر ۱۴۰۱رکورد طولانیترین دریفت دنیا دست موستانگه؟!
M5 پ چی؟
در ضمن وقتی بحث دریفت میاد وسط بهتره به خودروهای ژاپنی تقویت شده فکر کنی.حکم Namoos داره واسشون
Reza Waffen SS
۲۷ مهر ۱۴۰۱نسل قدیم انتخابمه
Amir
۲۷ مهر ۱۴۰۱اقا یه سوال دارم میخواستم ببینم شما هم همینجوری فکر میکنید
ماشینو از نیم رخ نگاه کنید
خیلی شبیه e92عه
محمدهادی
۲۸ مهر ۱۴۰۱اینجا M2 معمولی رو با کامپتیشن نسل قبل مقایسه کرد
حالا بذار کامپتیشن نسل جدید بیاد…
اونوقت میگم M2 جدید واقعا چه ویژگی های منحصر بفرد تری داره
Alan.r
۲۷ مهر ۱۴۰۱M2 جدید به جز کابین هیچ برتری به نسل قبلیش نداره
نسل قبل بسیار زیباتر بود اگه همین طراحی رو با موتور S68 و کابین جدید ترکیب میکردن محشر میشد
KF
۲۷ مهر ۱۴۰۱براای M2
بهنام
۲۷ مهر ۱۴۰۱یک عقبگرد کامل از منظر طراحی.
حمید
۲۷ مهر ۱۴۰۱نمیدونم چرا علاقه داره بی ام و به خراب کردن اون طراحی های ساده و جذابی که تاریخا داشته داره !
وزنش از کامارو هم سنگین تر شده !
مردیم از خوشی
۲۷ مهر ۱۴۰۱با عرض معذرت
ری.ده تو طراحی بیرونی
Sobhan
۲۷ مهر ۱۴۰۱😂حق گفتم که معذرت خواهی نداره
PURIYA
۲۷ مهر ۱۴۰۱بی ام و چه کار کردی با خودت
Sobhan
۲۷ مهر ۱۴۰۱کلی پسرفت تو طراحی 😭🙌
tirdad
۲۷ مهر ۱۴۰۱شما فقط ببین نسل قبلو😋
چرا طراحیها داغون و بی اصالت و آبکی شده
تکنولوژی های اند شده،ولی ماشین ذات نداره،و بی روحه🤕😑
Pouyan
۲۷ مهر ۱۴۰۱به نظرم این بزرگترین عقبگرد طراحی BMW هستش.
شما هرجا که به مردم توجه نکنی خراب کاری میکنی چه تو سیاست،چه تو ورزش،چه توی دنیای خودرو
Hadi
۲۷ مهر ۱۴۰۱جلو پنجره با خط های افقی؟؟
حداقل اگه عمودی میکرد باز قابل تحمل تر بود…
ولی نسل قبل شاهکار خالص بود 👌🏼
مثل اینکه رفتن دماغشو پیش دکتر قلابی عمل کردن و یه همچین بلایی رو صورت M2 اومده…
حسین
۲۷ مهر ۱۴۰۱عه
مگه اون سفیده نسل جدید نیست 😍
چقدر نسبت به قبل زیباتر و با ابهت تر شده
رفقا 👌🤩
هشتگ
#قبلی همان بعدیست😂😂😂😂🖤🖤
باور کنین اگه پنج سال دیگه
قبلی هارو بزارن جای اینا
نه تنها مردم باور می کنن فروششون هم
چند برابر میشه
دارن تشنه می کنن مردمو
یه ایرانخودرو ساییپایی تو بی ام وستتت..
بگیرینششش😬
🤣🤣
Khosrow
۲۷ مهر ۱۴۰۱این چرا همچی شده 😐 ..
❤BMW❤
۲۷ مهر ۱۴۰۱از نظر من که هر دوتاش خیلی زیبا هستن
و سبک جدید طراحی بیامو هم خوبه
بی خیال اسم
۲۷ مهر ۱۴۰۱ای خدا
M2 هم M2 های قدیم…
d1123
۲۷ مهر ۱۴۰۱مشکل اینه تصورمون از ام2 یه کوپه سبک اسپرت بدون امکانات خاص هست؛ ولی نسل جدیدش داره خصوصیات گرندتورر به خودش میگیره(متاسفانه) و این به مذاق ما خودرو دوستان خوش نمیاد.
Porsche 911
۲۷ مهر ۱۴۰۱همه ی خودرو ها دارن جنبه گرندتور و مجهز بودن پیدا میکنن الان توی پیست محور ترین ماشین هم شما امکانات بسیار زیادی داری و همین شده پاشنه آشیل این معضل وزن
تکنولوژی های ایمنی هم یکی از دلایل این وزن بسیار بالا هستن
حدود ۶۰ درصد این وزن به دلیل فناوری های ایمنی هست
به هر حال من هر رو رو دوست دارم
نسل جدید خصوصا توی نسخه M خیلی جذابه
اما حقیقتا سری دو عادی هارمونی طراحی اش صفر بود
رسما صفر…
meysam
۲۷ مهر ۱۴۰۱نسل قبل مثل یه موجود زنده باهات ارتباط میگیره
واقعا متاسفم واسه نسل جدید
متاسفم واسه کل طراحی های اخیر بی ام و
هرچی آئودی و فولکس و زیر مجموعه هاشون هر دوره دارن بهتر میشن، متاسفانه بی ام و و بنز برعکس دارن خراب میکنن
احمدرضا
۲۷ مهر ۱۴۰۱بدون شک انتخابم نسل قدیمه
نسل جدید از نظر طراحی ظاهری که اصلا حرفی در برابر قبلی نداره
کیفی که ترمز دستی معمولی میده کجا ترمز دستی دکمه ای کجا
صفحه آمپر عقربه ای وقتی دور موتور میره بالا عشق میکنی اونوقت جدیده دو تا خط قرمز گذاشته که میرن بالا
وزن سبکتر و …
ARMAN سابق
۲۷ مهر ۱۴۰۱نسل جدید خیلی پیشرفته تره ولی نسل قدیم به چیز دیگس
به نظر من ترمز دستی مکانیکی و پشت آمپر آنالوگی از عناصری هستش که باعث میشه آدم با اون ماشین ارتباط برقرار کنه که تو نسل جدید نیستش
طراحیم صد درصد قدیم بهتره
Mr.porshe
۲۷ مهر ۱۴۰۱چرا اینا به جای پیشرفت تو طراحی بیرونی سال به سال افت میکنن و طراحی مزخرف تری میدن بیرون؟
Behnam1012
۲۷ مهر ۱۴۰۱واقعا عجب طراحی ای داشت نسل قبلی وقتی معرفی شد اینقدر به چشمم نیومده بود تا زمانی که این فاجعه رونمایی شد !
BMW
۲۷ مهر ۱۴۰۱نسل قبل انتخاب منه
weinstein
۲۷ مهر ۱۴۰۱نسل قدیم >>>
R@min
۲۷ مهر ۱۴۰۱طراحی که سلیقه ای هست و منم اصلا خوشم نمیاد مخصوصا سپر جلو که واقعا بد شکله.
موضوع وزن که صدای بیمر فنارو دراورده میشه گفت هم درسته هم بی جا. خب همیشه چابکی سری ۲ مخصوصا نسل قبل دلیل خریدش بوده و بین خریداران هم بشدت محبوب بوده و هست. همین ۲۲۰ توی ایران هم کسانی که تجربه داشتن می دونن چقدر رانندگی باهاش جذاب بود و به شخصه برام بهترین تجربه از سواری یه ماشین تو ایران بود و موتورش ۲ لیتری چهار سیلندرش به قدری شاداب و سر حاله که باورش برات سخت میشه این هیجان فقط از چهارسیلندر میاد حالا شش سیلندرش که به کنار. اینجا جایی هست که طرفدارا نگران هستن که اون تجربه ناب تو نسل جدید از بین بره که میشه بهشون حق داد اما با یه نگاه به سری ۳ و ۴ جدید می بینیم که این انتقاد واقعا مورد قبول نیست اونم وقتی که ماشین همون چابکی رو حفظ کرده و بشدت سریع تر شد. قبلا هم گفتم افزایش وزن تنها راه برای بالا بردن پرفورمنس هست چون هر چی ماشین سبک تر باشه فشار اوردن بهش باعث ناپایداری زیادی میشه و نیازمند قطعات آیرودینامیکی بیشتری هست تا چسبندگی مورد نیاز فراهم شه که قیمت رو بالاتر می بره اما با افزایش وزن و پایین اوردن مرکز ثقل براحتی میشه فشار بالاتری اورد و پرفورمنس بهتری گرفت مخصوصا در پیچ ها.
داوود
۲۷ مهر ۱۴۰۱چراغ های عقبش منو یاد ساینا s میندازه
مهردادکمال
۲۷ مهر ۱۴۰۱بی ام و تا کی میخواد سنگین و سنگین تر شه!! کاری با چهره بی ریشه اش ندارم منتها بنظر شما با این جثه نبایست۱۳۰۰-۱۴۰۰کیلو باشه؟؟؟
جثه سنگین آخر کار دست بی ام و میده
رامتین
۲۷ مهر ۱۴۰۱مدل قبلی با داشبورد جدید…
احسان
۲۷ مهر ۱۴۰۱تنها چیزی که توی نسل جدید قشنگتره ،صندلی ها و غربیلک فرمون هست،والا هیچیش به bmw نمیبره
در ضمن این صفحه ال سی دی چهارگوش دراز بی قواره با گوشه های تیز که باید مواظب باشی آسیب بهت نرسونه، واقعا مزخرفه چه در این m2 ،چه در ix و چه در serie 7 و هر مدل دیگه ای و اون فرم و گرافیک دور موتور که مثل نمودار های اقتصادی هست بی نهایت مزخرفه و اون مدل دیگه دور موتور که توی زیباترین مدل بی ام و ( و یکی از زیباترین ماشین های دنیا ) یعنی M5 G38 هست که به صورت برعکس از راست به چپ بالا میره و مثل ام وی ام و آت وآشغال های چینی هست هم به واقع مزخرف و بی هویت و ناجور و نا مانوس هست ،دور موتور نسل قبل همین m2را مقایسه کنید با دور موتور m5 جدید ،حداقل مرسدس اگه به اجبار زمانه صفحه آمپر تمام دیجیتال میذاره ،اون گرافیک و فرم و شکل گرد و جهت حرکت استاندارد و پذیرفته شده را در شکل دیجیتال پیاده میکنه
۹۱۱
۲۷ مهر ۱۴۰۱نسل قبل
Muty
۲۸ مهر ۱۴۰۱نسل قبل
و حتی نسل قبل تر
انتخاب من هست