سرانجام پس از مدتها انتظار نسل جدید بیامو سری ۷ رسماً معرفی شده است و حتی با وجود مدلهای برجسته در نسلهای قبلی، این را میتوان مهمترین نسل در تاریخ سری ۷ دانست زیرا برای اولین بار از زمان تولید این سدان پرچمدار در سال ۱۹۷۷ شاهد ارائهٔ یک نسخهٔ تمام الکتریکی با نام i7 هستیم. این بخشی از تلاش بیامو برای حرکت در مسیر الکتریکیسازی سبد محصولات خود است.
پیشرانهها
نسل جدید سری ۷ علاوه بر مدل الکتریکی i7، در ابتدا در دو نسخهٔ بنزینی هم ارائه خواهد شد. مدل پایه، 740i نام دارد که از نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربوشارژ بیامو استفاده میکند. این موتور که حالا از سیستم هیبریدی خفیف ۴۸ ولت بهره میبرد، ۳۸۰ اسب بخار قدرت و ۵۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند که نشاندهندهٔ افزایشی ۴۰ اسب بخاری نسبت به نسل قبلی است. سیستم ۴۸ ولت نیز میتواند بهطور موقت گشتاور را به ۵۴۰ نیوتن متر افزایش دهد. به لطف این پیشرانه، 740i ظرف ۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد.
مدل بالا ردهٔ 760i xDrive هم به پیشرانهٔ ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو مجهز است که از همان سیستم هیبریدی خفیف بهره میبرد و ۵۴۳ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این مدل با استفاده از قدرت بیشتر خود ظرف تنها ۴.۲ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد. انتقال نیروی هردو موتور نیز توسط همان گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک آشنا صورت میگیرد.
همانطور که قبلاً میدانستیم، در نسل جدید سری ۷ خبری از نسخهٔ دوازده سیلندر M760i نیست و عنوان پرچمدار خانواده حالا به نسخههای الکتریکی میرسد که مدل اول آن i7 xDrive60 نام گرفته است. این مدل به دو موتور الکتریکی با مجموع خروجی ۵۴۳ اسب بخار قدرت و ۷۴۴ نیوتن متر گشتاور مجهز است که توسط یک پکیج باطری ۱۰۱.۷ کیلووات ساعتی تغذیه میشوند. i7 برای اینکه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد به ۴.۵ ثانیه زمان نیاز دارد و حداکثر سرعت آنهم روی ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است درحالیکه این عدد برای نسخههای بنزینی ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت است.
طبق تخمین بیامو، برد کلی i7 xDrive60 طبق معیارهای آژانس EPA ایالاتمتحده حدود ۴۸۰ کیلومتر خواهد بود اما این رقم هنوز رسمی نیست. حداکثر ظرفیت شارژ این سدان برقی هم ۱۹۵ کیلووات خواهد بود که میتواند با ۱۰ دقیقه شارژ ۱۳۰ کیلومتر به برد خودرو اضافه کند. همچنین خریداران i7 در ایالاتمتحده در سه سال اولین مالکیت از شارژ رایگان نامحدود بهرهمند خواهند شد. اما علاوه بر این سه نسخه، تا سال ۲۰۲۳ دو نسخۀ قویتر هم به خانوادۀ سری ۷ جدید اضافه خواهد شد که شامل M760e xDrive پلاگینهیبریدی و i7 M70 xDrive تمام الکتریکی خواهد بود.
تمام نسخههای سری ۷ جدید بهصورت استاندارد با سیستم تعلیق بادی ارائه میشوند که به سیستم تنظیم ارتفاع خودکار و کنترل الکترونیکی کمکفنرها هم مجهز است. این تعلیق تطبیقی ارتفاع خودرو را در حالت اسپرت ۱۰ میلیمتر کاهش میدهد درحالیکه برای تردد در مسیرهای ناهموار یا عبور از روی موانع کوچک نیز میتواند ارتفاع را ۲۰ میلیمتر افزایش دهد. علاوه بر این، در i7 برای بهبود آئرودینامیک در سرعتهای بیش از ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت ارتفاع خودرو بهطور خودکار کم میشود. نسل جدید سری ۷ از سیستم فرمان گیری چرخهای عقب هم بهره میبرد که میتواند تا ۳.۵ درجه به چرخها زاویه دهد.
طراحی بیرونی
سری ۷ جدید در طراحی بیرونی از نسلهای قبلی خود بسیار فاصله گرفته است. در جلوی خودرو شاهد همان طرحی هستیم که برای اولین بار چندی پیش در فیسلیفت X7 دیدیم یعنی جلوپنجرهٔ کلیوی شکل بسیار بزرگ و چراغهای دوقسمتی که شامل دیلایتهای باریک در بالا و چراغهای اصلی در وسط سپر میشود. در i7 در ورودی هوای پایین سپر تریم آبیرنگی کار شده درحالیکه نسخههای بنزینی بهصورت استاندارد به پکیج M Sport مجهز هستند. این پکیج که شامل سپرهای تهاجمیتر، رینگهای ۲۰ یا ۲۱ اینچی M و تریم مشکیرنگ شادولاین میشود، برای i7 هم بدون هزینه قابل سفارش خواهد بود.
داخل
در داخل نسل جدید سدان پرچمدار بیامو شاهد جدیدترین نسخه از لایو کاکپیت و نرمافزار iDrive 8 این شرکت هستیم. مهمترین ویژگی در اینجا یک صفحهنمایش منحنی بزرگ است که دو نمایشگر یعنی صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی و صفحهنمایش لمسی مرکزی ۱۴.۹ اینچی را در خود جای داده است. در زیر این نمایشگر هم یک نوار کریستالی با کنترلهای لمسی خازنی برای مواردی مثل کنترل سیستم تهویه تعبیه شده است.
اما احتمالاً برای خیلیها بخش عقب کابین سری ۷ جذابتر خواهد بود زیرا در اینجا یک صفحهنمایش عظیم ۳۱.۳ اینچی 8K بهصورت سفارشی ارائه میشود که به سرنشینان عقب امکان دسترسی به تلویزیون آمازون و سایر خدمات آنلاین را میدهد. هرکدام از سرنشینان عقب نیز میتوانند این صفحهنمایش را از طریق لمس آن و یا به وسیلهٔ دو تبلت ۵.۵ اینچی که در رو دریها تعبیه شده کنترل کنند.
علاوه بر این، امکان سفارش سیستم صوتی فراگیر B&W هم وجود دارد که ۱۸ بلندگوی استاندارد را با ۳۶ بلندگوی باکیفیت جایگزین میکند. چهار عدد از این بلندگوها در آستر سقف ادغام شدهاند و تمام ۳۶ بلندگو صدای چهاربعدی پخش میکنند. در همین حال، تمام نسخههای سری ۷ بهصورت استاندارد با پکیج کمکرانندهٔ فعال بیامو ارائه میشوند اما برای اولین بار، در این سدان پرچمدار جدید سیستم نیمه خودران سطح دو پلاس هم ارائه خواهد شد. این سیستم با برخورداری از تکنولوژی عالی حفظ حرکت خودرو بین خطوط و تغییر خط خودکار، بهاندازهٔ سوپر کروز جنرال موتورز و بلو کروز فورد کاربری خواهد بود. بیامو همچنین سری ۷ را به نسخهٔ جدیدی از سیستم دستیار پارک هم مجهز کرده است که حالا قابلیت پارک از راه دور از طریق گوشی هوشمند را دارد.
قیمت نسل جدید بیامو سری ۷ در نسخهٔ پایهٔ 740i از ۹۴,۲۹۵ دلار آغاز میشود که این رقم در مدل هشت سیلندر 760i xDrive به ۱۱۴,۹۹۵ دلار میرسد. i7 xDrive60 اما کمی گرانتر بوده و قیمت آن از ۱۲۰,۲۹۵ دلار شروع میشود. اولین نمونههای این پرچمدار جدید از نوامبر امسال راهی بازار خواهند شد.
امیرشایان فرازی
۱ اردیبهشت ۱۴۰۱طراحیش کاملا سلیقه ای است اما توش واقعا یه اثر هنریه
نظر شخصی من اینه که عقبش عین پوکر فیس شده جلوش هم پوکر فیس تر
reza-srt
۳ اردیبهشت ۱۴۰۱بله کاملا سلیقهای هست.به نظر من طراحی داخلش میتونست خیلی بهتر باشه به شخصه در این کلاس طراحی مایباخ رو خیلی بیشتر دوست دارم.داخلش ظریف کاری مثل نسل قبل انجام نشده.در کل انتخواب من بنزه تو این کلاس از خودرو
شهر نشین
۱ اردیبهشت ۱۴۰۱اون نمایشگر عقب که گذاشته وسط،باعث گردن درد…نمیشه؟
SS
۱ اردیبهشت ۱۴۰۱طراحی جلوش خوب از آب دراومده… لزوما زیبا نیست ولی خاص و متفاوته
ولی به نظرم طراحی قسمت عقب ناهماهنگ هست و حداقل در عکس ها عرض ماشین رو کمتر نشون میده که برای یک ماشین فول سایز لاکچری جالب نیست
مهدی
۱ اردیبهشت ۱۴۰۱داداش… یکی میتونه آدم موفقی باشه و خاص بشه یکی میتونه شلوارش رو بکشه پایین و خاص بشه! الان این سری هفت شلوارش رو کامل درآورده و هلیکوپتری میزنه! یعنی اینقدر نمای جلو بده که حتی نمای بد جانبی و عقب ماشین هم به چشم نمیاد ! من درک میکنم که این مدل طراحی ممکنه بعدها پخته بشه و مقبول باشه اما چیزی که الان هست از هیچ زاویه ای قابل پذیرش نیست نه فقط جلو بلکه نمای جانبی و عقب هم چند سالی از بازار عقبه
Asghar
۱ اردیبهشت ۱۴۰۱آرم ب ام و رو بِکَن، اصلا معلوم نمیکنه. واقعا زشته بیرونش و ربطی نداره به محصولات ب ام و
imanenzo
۱ اردیبهشت ۱۴۰۱آخه این چیه ب ام و طراحی کرده.واقعا جلوی ماشین زشت و عجیبه و از ب ام و بعیده این طراحی.کلا تو این کلاس ب ام و یک سر و گردن از بنز عقبتره.البته فقط تو این سگمنت
javad
۱ اردیبهشت ۱۴۰۱این چیه؟؟
افتضاحه
جلوش ک اصلا نباید دربارش حرف زد
پشتشم خیلی خیلی سادست
عطا
۱ اردیبهشت ۱۴۰۱👎👎👎
علیرضا
۲ اردیبهشت ۱۴۰۱من که پسندمه
کوروش
۶ اردیبهشت ۱۴۰۱کی فکرش و می کرد یه روز چراغ سری ۷ بی ام و هم شبیه هیوندای کنا بشه!
Nima
۱۹ مرداد ۱۴۰۱قیمتش به نسبت رقبا خوبه ولی خب طراحی افتضاحی داره که هر چند شاید بعضی ها دوست داشته باشند ولی خب طراحیش همه چی رو خراب کرده بنظرم
سمانه
۶ خرداد ۱۴۰۲من صاحب این مدل میشم به زودی زود❤️