بی ام وتجربه و آزمایش

رانندگی با آلپینا B5 GT، وقتی M5 به‌اندازه کافی سریع نیست!

B5 GT آخرین محصول اختصاصی آلپینا است که در تعداد محدود ۲۵۰ دستگاه ساخته می‌شود و پس‌ازآن در سال ۲۰۲۵ این شرکت به‌طور کامل در ب‌ام‌و ادغام خواهد شد.

آلپینا در سال ۲۰۲۵ به‌طور کامل در ب‌ام‌و ادغام خواهد شد و بنابراین، زمان خداحافظی با این تیونر باسابقهٔ آلمانی فرارسیده است. مدل تولید محدود آلپینا B5 GT نیز آخرین نسخهٔ آلپینا از ب‌ام‌و سری ۵ خواهد بود که حالا فرصت رانندگی با آن را پیدا کرده‌ایم. اصطلاح تیونر اما مناسب ارتباط طولانی آلپینا و ب‌ام‌و نیست زیرا آلپینا همیشه یک شرکت مجزا بوده و به‌عنوان یک خودروساز مستقل در آلمان ثبت شده است. درعین‌حال، این شرکت پروژه‌های مشترکی مثل XB7 با ب‌ام‌و داشته و در برنامه‌های مسابقه‌ای و کارهای مهندسی با باواریایی‌ها همکاری کرده است.

ب‌ام‌و آن‌قدر به آلپینا اعتماد داشت که معمولاً محصولات خود را پیش از عرضه به بازار در اختیار آن قرار می‌داد و آلپینا می‌توانست روی نسخهٔ خودش کار کند. بسیاری از معروف‌ترین آلپیناها بر اساس سری ۵ ساخته شدند. اولین نسخهٔ آلپینا از این سدان میان سایز مدل B7 توربو بر اساس نسل E12 بود که در سال ۱۹۷۸ با نسخهٔ توربوشارژ از پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی ب‌ام‌و و حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت معرفی شد. آلپینا بازار آلمان با اتوبان‌های بدون محدودیت سرعت را هدف قرار داده بود و به همین دلیل حداکثر سرعت بالایی را در محصولات خود ارائه می‌کرد و از این طریق توانست جایگاه خوبی در بازار کسب کند.

این سقف سرعت در مدل B5 GT جدید به ۳۳۰ کیلومتر بر ساعت رسیده است. این خودرو نسخهٔ ارتقاءیافته‌ای از B5 است که در سال ۲۰۱۸ به بازار آمد و از همان پیشرانهٔ ۴.۴ لیتری V8 توئین توربوی N63 استفاده می‌کند. این پیشرانه اساس موتور S63 ب‌ام‌و M5 است. B5 GT قدرت بیشتری از B5 معمولی و M5 استاندارد دارد. به لطف بازنگری در سیستم ورود هوا و ECU جدید، قدرت موتور در این مدل به ۶۳۴ اسب بخار رسیده که ۱۳ اسب بخار از B5 معمولی بیشتر و تنها یک اسب بخار از M5 CS کمتر است. در همین حال، B5 GT با ۸۵۰ نیوتن متر گشتاور، با اختلاف چشمگیر ۱۰۰ نیوتن متری، M5 را مغلوب می‌کند. این خودرو همچنین از سیستم اگزوز خاصی بهره می‌برد که صدای عضلانی‌تری دارد.

GT علاوه بر قدرت بیشتر، به لاستیک‌های متفاوت و لنت‌های ترمز جدیدی هم مجهز شده اما تنظیمات آنتی‌رول بارهای فعال و سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب بدون تغییر باقی مانده است. این خودرو از لاستیک‌های سفارشی پیرلی P Zero استفاده می‌کند که به‌طور خاص برای آلپینا توسعه پیدا کرده و روی رینگ‌های ۲۰ اینچی آلیاژی سنتی این شرکت قرار می‌گیرند. همچنین برای بهبود پایداری در سرعت‌های بالا به طرفین سپر جلو باله‌هایی اضافه شده است. از این خودرو تنها ۲۵۰ دستگاه ساخته می‌شود که ۱۸۰ دستگاه استیشن و تنها ۷۰ دستگاه آن سدان خواهد بود و با وجود قیمت ۱۳۷,۵۰۰ دلاری، همه آن‌ها فروخته شده است.

آزمایش ما با B5 GT در پیست زاندفورت هلند صورت گرفت که با طول ۴.۲ کیلومتری، فضای خیلی زیادی برای رانندگی با سرعت‌های بالا نداشت. بااین‌حال، آلپینا خیلی زود با این محیط چالش‌برانگیز کنار آمد. B5 GT شخصیت بسیار متفاوتی با M5 دارد و درحالی‌که ب‌ام‌و عصبانی و پرجنب‌وجوش است، آلپینا بیشتر روی راحتی و آرامش تمرکز دارد. حداکثر گشتاور موتور در دور ۳,۵۰۰ rpm ارائه می‌شود و تأخیر توربو خیلی کم احساس می‌شود. گیربکس مبدل گشتاوری هرچند به سریعی دوکلاچه نیست ولی در حالت‌های اسپرت و اسپرت پلاس به‌سرعت دنده‌ها را تعویض می‌کند.

تنظیمات شاسی B5 GT از M5 نرم‌تر است اما بادی‌رول حتی در سرعت‌های بالا هم به‌خوبی کنترل می‌شود و فرمان نیز احساس خوبی دارد. آلپینا هم مثل سدان اسپرت ب‌ام‌و از سامانهٔ چهارچرخ محرک بهره می‌برد اما بجای سیستم کنترل گشتاور بُرداری از دیفرانسیل لغزش محدود سنتی استفاده می‌کند. تمرکز انتقال قدرت روی محور عقب به‌وضوح احساس می‌شود اما برای تسلیم کردن چسبندگی چرخ‌های عقب به تلاش زیادی نیاز است.

متأسفانه، B5 GT آخرین محصول اختصاصی آلپینا خواهد بود. به گفتهٔ مدیرعامل این شرکت آلمانی، دلیل تصمیم برای فروش آلپینا ساده بوده است: شرکت‌های تیونینگ نمی‌توانند پرفورمنس قابل‌توجهی را به خودروهای الکتریکی اضافه کنند. بااین‌حال، بخش کلاسیک آلپینا به فعالیت خود ادامه خواهد داد و B5 GT هم به‌عنوان یکی از مدل‌های این بخش قرار است در ذهن‌ها بماند.

مشخصات فنی

Alpina B5 GT 2024

پیشرانه ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو
قدرت ۶۳۴ اسب بخار
گشتاور ۸۵۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفر تا ۹۶ ۲.۹ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۰.۹ ثانیه
حداکثر سرعت ۳۳۰ کیلومتر بر ساعت
طول ۴,۹۷۸ میلی‌متر
عرض ۱,۸۶۷ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۴۶۵ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۹۷۴ میلی‌متر
وزن ۱۹۵۰ کیلوگرم
حجم صندوق بار ۵۴۰ لیتر
ظرفیت سرنشین ۵ نفر
قیمت پایه ۱۳۷,۵۰۰ دلار

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۷ رای
منبع
Car&Driver

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. امیر

    ۲۹ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (692 ديدگاه)

    وقتی عده ای تماشاگران برنامه grand tour از جرمی کلارکسون پرسیدن که : چرا ب ام و مثل مرسدس یا پورشه حداقل یه سوپرکار نمیسازه !! جرمی در جواب گفت : نیازی به این کار نداره !! چون سدان هایی داره که میتونن هر سوپرکاری رو شکست بدن و در عین حال باهاشون میتونی آخر هفته ها همراه با خانواده به پیک‌ نیک هم بری 😍😍🔥🔥

    موافقم 104
    مخالفم 2
    1. BMW

      ۳۰ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (1498 ديدگاه)

      فصل چندم و قسمت چندم گفت

      1. ۲ مرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (4948 ديدگاه)

        نمیدونم

  2. ARIAN

    ۲۹ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (346 ديدگاه)

    آخ که تو چقدر خوشگلی! حیف همچین زیبایی ای دیگه تولید نشه و جاش سری پنج زشت جدید بیاد. لامصب هرچی ماشین خوبه توسط این پولدارای بی همه چیز از قبل خریده میشه. لعنتیا بزار یکم رویا پردازی کنیم که یکیشو شاید بخریم. ماشین شونصد تریلیارد دلار هم باشه میبینی همشو از قبل خریدن من نمیدونم این فروشش کجا اعلام میشه لعنتی! خخخخخ

    موافقم 45
    مخالفم 3
    1. مجتبی .

      ۳۰ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (1231 ديدگاه)

      معمولا این فروشهای محدود به مشتریهای وفادار وشاید معروف پیشنهاد میشه. بعضیام برا سود خریدن وامید به خدا پولدار شدی میری ازشون میخری. اتفاقا اینجور افراد ازماشینا خوب نگهداری میکنن وچندسال هم بگذره باز ماشین در بهترین شرایطه. برات آرزوی رسیدن به خواسته هایی که برا ماها شکل رویا داره رو دارم.

      موافقم 11
  3. مهراد

    ۲۹ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (862 ديدگاه)

    کیفیت از گرم به گرم این ماشین موج میزنه

    موافقم 39
    1. R/T

      ۳۱ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (962 ديدگاه)

      واقعا یه ماشین تمام عیار از هر لحاظ کامله مخصوصا تو زیبایی که حرف نداره

  4. وحید اسماعیل نسب

    ۲۹ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (9 ديدگاه)

    اخه چرررررررررررررررا داران الپینا یکی از بهترین تیونر های جهان رو میفروشن

    موافقم 31
    1. Arshia m3csl

      ۲۹ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (1193 ديدگاه)

      امیدوارم الپینا ازبین نره واقعا خوبه به احتمال زیاد هم عمرا بفروشنش چون یکی از خاص ترین و گرون ترین برندای بی ام و هست و ماشین بازای دنیا بی ام و الپینا میخرن خیلیاشون

      موافقم 17
  5. xeno

    ۲۹ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    گاهی آدم شک می کنه این واقعا یه سدانه !
    از همه لحاظ عالی و فوق العادست

    موافقم 21
  6. 18:45

    ۲۹ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (671 ديدگاه)

    قلبم درد اومد…😭😭😭
    یعنی واقعا از آلپینا هیچ چیزی باقی نمیمونه؟!
    یعنی دیگه هیچ آلپینایی سال‌های دیگه تو بازار نمی‌بینیم؟!! منظورش و نفهمیدم دوستان یکم توضیح میدین؟

    موافقم 12
    1. مجتبی .

      ۳۰ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (1231 ديدگاه)

      آلپینا در مالکیت بی ام و قرار میگیره وبخشی از کمپانی مادر میشه اما ازبین نمیره.

  7. Hamidreza

    ۲۹ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (329 ديدگاه)

    فقط میتونم نگاش کنم…
    جمله ای در وصفش نیست…!

    موافقم 12
  8. Shirko

    ۲۹ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (271 ديدگاه)

    فکر نکنم توان خروجی موتور درست اعلام شده باشه ، چون با وزن بیشتر و اسب بخار کمتر ، اندازه اونتادور سریعه !!

    موافقم 8
    مخالفم 5
  9. Arshia m3csl

    ۲۹ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1193 ديدگاه)

    چقدر این الپینا b5gt جذاب و عالیه واقعا عشقه این ماشین امیدوارم الپینا بمونه حیفه ازبین بره الپینا رینگش و اون خطای کنار ماشین و اون فلپ جلو الپینا و لوگوش خیلی دوست داشتنی هستن الپینا نباید ازبین بره امیدوارم بی ام و نگهداره الپینا رو حتی میتونه الپینا رو رولزرویس هم کار بکنه و تیونینگ های عالی روی رولزرویس ها انجام بده

    موافقم 11
  10. Aref

    ۲۹ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (299 ديدگاه)

    همیشه با خودم میگم من قرار نیست اونقدر پولدار بشم که بی ام و بخرم و از پس هزینه هایش بر بیام.

    یجورایی برای اقتصاد ما ایرانیا یه ماشین دست نیافتنی هستش. تو ایران واقعا خیلی کمه

    موافقم 3
    مخالفم 3
    1. 18:45

      ۲۹ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (671 ديدگاه)

      بازم از اون حرفای افسانه ای بی خودِ استهلاک بالای ب ام و و آلمانی های پراستهلاک و یاتاقان زدن و بدرد نمیخوره و یدونه همسایه امون داشت یکسره error میداد و با تیبا عوضش کرد و روغن ریزی داشت و ماساژورش بعد از دوبار استفاده سوخت و چراغهای جلوش زود میسوزن و سواریش خشکه و کی میگه نرم و اسپرته و
      اصلا در حد نام مرسدس نیست و بدرد پسرایی میخوره که پدرشون بنز سواره و عمه رفیقم داشت یهو نمیدونم چرا باهاش چپه شد و عمه ام اون و فروخت و گفت واقعا ب ام و آشغاله و گفت من تا قبل از این با پراید هرگز چپ نکرده بودم و کلی افسانه من در آوردی دیگه بسه بخدا… 😑😑😑😑😑😑

      موافقم 9
      مخالفم 10
      1. Aref

        ۳۰ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (299 ديدگاه)

        با پول این بی ام و میشه ۹ عدد سوزوکی جیمنی خرید.
        این بی ام و یه چیزیه که واقعاً برای درآمد مردم معمولی گرونه.

        موافقم 3
        مخالفم 0
        1. مجتبی .

          ۳۰ تیر ۱۴۰۲
          سوابق: (1231 ديدگاه)

          خب کی گفته این ماشین افراد معمولیه؟؟ باید سطح درآمدت با ماشین لوکس بخونه فقط پول خریدش نیست. یک تعویض روغن وسرویس ماشین لوکس چندبرابر یک ماشین اقتصادیه.

  11. shetab-car

    ۳۰ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (236 ديدگاه)

    اصلا رخ رو ببین واقعا چطور به این نتیجه رسیدن سری 5 بعد از این رو این شکلی کنن

  12. همایون

    ۳۰ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (790 ديدگاه)

    لعنت به برقی سازی که کلا تاریخ خودرو رو داره نابود میکنه از دوباره مینویسه دیگه شرکتهای تیونینگ کار خاصی جز ارائه بادی کیت نمیتونن انجام بدن امثال برابوس و یا حتی منصوری معلوم نیست آیندشون چی میخواد بشه آخه با خودرو برقی چیکار میشه کرد اگه تیونر بخواد پرفورمنس رو افزایش بده تنها راهش‌اینکه موتور و باطریهارو عوض کنه که اصلا شدنی نیست پس مجبورن فقط بادی کیت بدن مثل کارایی که با محصولات تسلا الان داره میشه

    موافقم 6
    مخالفم 1
    1. R/T

      ۳۱ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (962 ديدگاه)

      👍👍👍

  13. BMW

    ۳۰ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1498 ديدگاه)

    آقا این ماه و عسل و خورشید براش کمه حیف الپینا نیست واقعا ولی بعید میدونم همچین اتفاقی بیافته بی ام و همچین کاری نمی کنه

  14. Royal Driver

    ۳۰ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1291 ديدگاه)

    بی ام و یعنی این!

    موافقم 2
    مخالفم 1
  15. JaMsHiD

    ۱ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (2810 ديدگاه)

    همه غم باد بغل گرفتن
    که ماشینا برقی میشه
    درسته پورشه داره سوخت مصنوعی رو به صورت گسترده روش کار می‌کنه ، ولی لیتری ۱.۵ یورو خیلی زیاده
    و این سوخت مصنوعی برای آخر هفته هاست که میری دور دور ، نه اینکه باهاش بری سر کار .
    در کل منم اولش از برقی ها بدم میومد
    ولی موقعی ب ام و های برقی که میگید خیلی زشت هستن یا پورشه یا بنز یا تویوتا یا لکسوس رو با دظلا مقایسه کردم ،
    دیدم واقعا دنیای بی روح و سردرگمی هم نیست
    فقط به خاطر اینکه تسلا با اون قیافه ی ماشیناش که شبیه وزغ هست گند زد به تفکرات ما نسبت به برقی ها
    وگرنه برقی ها هم میتونن هیجان انگیز و با چهره ای با اصالت قبلی خود باشند
    وگرنه برقی ها هم واقعا بد نیستن
    ولی اینکه هیچ چیزی جای خودروی درون سوز و اون غرش صدای موتور رو نمیگیره ، درست .
    و واقعا خودمم دعا میکنم پورشه بتونه سوخت مصنوعی رو به طور گسترده در جهان توسعه بده برای زنده موندن درون سوز ها !
    ولی اگه هم نشد خدایی نکرده ، آینده دست برقیاس
    چه میشه کرد …

  16. Dariush saadat

    ۲ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (164 ديدگاه)

    چرا این ماشین آنقدر قشنگیه
    حیف واردات آزاد نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا