نسل جدید بامو M2 به لطف قطعات فراوانی که از مدل بزرگتر M4 قرض گرفته، به خودرویی لذتبخشتر و راحتتر از قبل تبدیل شده است.
در دوران هجوم سنگین خودروهای الکتریکی و پاندمی جهانی شاسیبلندها، شاید خودرویی مثل نسل جدید بامو M2 بتواند کمی حال علاقهمندان به خودرو را بهتر کند. فرمول ساخت این ماشین ساده است: یکی از بهترین محصولات اسپرت بامو یعنی کوپهٔ M4 را گرفته و آن را کوچکتر و بازیگوشتر میکنیم. هرچند فاصلهٔ محوری و طول کلی M2 جدید به ترتیب ۵۳ میلیمتر و ۱۰۴ میلیمتر افزایش پیدا کرده ولی این هنوز هم یک کوپهٔ محرک عقب جمعوجور با دو صندلی کوچک در عقب است. البته فاصله عرضی چرخهای M2 هم بیشتر شده و حالا هماندازهٔ M4 است.
کسانی که خواهان سامانهٔ چهارچرخ محرک هستند باید سراغ مدل M240i بروند زیرا M2 فقط بهصورت محرک عقب تولید میشود. شاید برخی به طراحی این کوپهٔ جدید آلمانی انتقاداتی داشته باشند اما گلگیرهای برجسته و ورودیهای هوای بزرگ، نمایی تهاجمی به M2 بخشیدهاند و خوشبختانه خبری از جلوپنجرههای عظیم برادران بزرگتر هم نیست. بامو تقریباً تمام قطعات اصلی M4 مثل پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربو را در M2 ادغام کرده است. هرچند وزن تخمینی این ماشین با افزایشی قابلتوجه به حدود ۱۷۵۰ کیلوگرم رسیده است اما موتور S68 بامو در این نسخه ۴۶۰ اسب بخار قدرت تولید میکند که ۵۰ اسب بخار از M2 کامپتیشن قبلی بیشتر و تنها ۲۰ اسب بخار از M4 استاندارد کمتر است.
گیربکس استاندارد M2 همچنان یک شش سرعتهٔ دستی است اما حالا بجای گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچهٔ قبلی یک نمونهٔ هشت سرعتهٔ اتوماتیک ZF بدون هزینه قابل سفارش خواهد بود. در این آزمایش ما شانس رانندگی با هردو نسخهٔ دستی و اتوماتیک را داشتیم. هرچند تعویض دندههای دستی با شیفتر دقیق M2 باعث میشود در شتاب چند دهم ثانیه را نسبت به نمونهٔ اتوماتیک از دست بدهیم ولی مهم نیست. این گیربکس یکی از بهترین روشهای بامو برای رفع خستگی رانندگی است و پدالهای M2 برای رقص پاشنه و پنجهٔ پا فاصلهٔ ایدهآلی از هم دارند. همچنین گیربکس دستی جذابتر است و درگیری رانندگی بیشتری دارد.
بنابراین، بدیهی است که انتخاب علاقهمندان به رانندگی گیربکس دستی خواهد بود ولی گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک سنتی M2 نیز بسیار خوب است تا جایی که حتی متعصبترین افراد را هم دچار تردید میکند. پیشرانهٔ خوشصدای بامو نیز با غرشی مخملی به سمت ردلاین ۷,۲۰۰ rpm دور میگیرد. هرچند گشتاور ۵۵۰ نیوتن متری این موتور در M2 دقیقاً با M4 یکسان است اما در اینجا با افزایش دور موتور کشش هم بیشتر میشود زیرا بوست توربوی پیشرانهٔ S68 در M2 کمتر از M4 است (۱۷.۴ psi در برابر ۱۸.۹ psi) و موتور راحتتر کار میکند.
M2 جدید در عقب به اکسل M4 با دیفرانسیل لغزش محدود الکترونیکی و همان سیستم تعلیق، کمکفنرهای تطبیقی و ترمزها مجهز شده ولی تغییراتی جزئی در تنظیم تعلیق مثل فنرهایی که در جلو کمی سفتتر و در عقب نرمتر هستند به کاهش تمایل M2 برای اسپین شدن کمک میکنند زیرا این قطعات روی فاصلهٔ محوریای سوار شدهاند که ۱۱۲ میلیمتر از M4 کمتر است. با وجود تمام قطعاتی که از برادر بزرگتر قرض گرفته شدهاند، قیمت پایهٔ M2 جدید ۱۲,۵۰۰ دلار از M4 کمتر است.
داخل خودرو تحت سلطهٔ نمایشگر خمیدهٔ جدید بامو است که از نمایشگر لمسی مرکزی ۱۴.۹ اینچی و صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی تشکیل شده است. اکثر کنترلهای سیستم تهویه که قبلاً دکمههای مجزا داشتند حالا از طریق این نمایشگر صورت میگیرند. برای M2 صندلیهای اسپرت فیبر کربنی هم قابل سفارش است ولی ما آن را توصیه نمیکنیم زیرا هرچند این صندلیها حمایت فوقالعادهای از بدن دارند و برای پیست مناسب خواهند بود اما ابر سفت و فقدان تنظیم قسمت کمر باعث ناراحتی سرنشینان خواهد شد. صندلیهای اسپرت استاندارد این ماشین با نرمی بیشتر و حمایت مناسب از بدن، بسیار خوشایندتر هستند.
تنظیمات بیشمار حالات رانندگی M2 در ابتدا میتواند غافلگیرکننده باشد اما حالتهای اسپرت و پیست صفحه آمپر سادهتری را ارائه میکنند که خواندن آن در سرعتهای بالا آسانتر خواهد بود. حالت ایدهآل از دید ما جفت کردن اسپرتترین تنظیمات پیشرانه با نرمترین حالت تعلیق است زیرا حتی در این حالت نیز سواری خودرو هنوز سفت خواهد بود اما روی مسیرهای ناهموار احساس خشن و آزاردهندهای نخواهد داشت. یکی از ویژگیهای مثبت M2 برخورداری از سیستم کنترل پایداری بروز شده با ۱۰ سطح مختلف میزان مداخلهٔ سیستم کنترل کشش است. در این ماشین همچنین راحتی و پایداری کلی بهبود پیدا کرده و باعث میشود رانندگیهای روزمره با این کوپهٔ عضلانی باواریایی لذتبخشتر باشد.
بهطورکلی، نسل جدید M2 به لطف وامگیری گسترده از قطعات دیگر محصولات بامو، مثل یک مُسکن قدرتمند عمل میکند و یک داروی قوی برای روح راننده خواهد بود.
مشخصات فنی
BMW M2 2023 | |
پیشرانه | ۳.۰ لیتری I6 توئین توربو |
قدرت | ۴۶۰ اسب بخار |
گشتاور | ۵۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۳.۶ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۲.۱ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۸۵ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | ۱۲.۴ لیتر ترکیبی |
طول | ۴,۵۸۰ میلیمتر |
عرض | ۱,۸۸۷ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۴۰۲ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۷۴۵ میلیمتر |
وزن | ۱۷۵۰ کیلوگرم |
حجم صندوق بار | ۴۰۰ لیتر |
ظرفیت سرنشین | ۴ نفر |
قیمت پایه | ۶۳,۱۹۵ دلار |
Reza Waffen SS
۱۶ فروردین ۱۴۰۲اصلا با طراحیش نمیتونم ارتباط برقرار کنم ( نظر شخصیم )
Reza Waffen SS
۱۶ فروردین ۱۴۰۲اصلا با طراحی نسل جدید سری 2 نمیتونم ارتباط برقرار کنم ( نظر شخصیم )
مهردادکمال
۱۶ فروردین ۱۴۰۲کیلومترها عقبتر از نسل قبلیه واقعا نسل قبل چشم نواز بود… درضمن اضافه وزن شدیدی هم داره
NAVID۰۰۹۸
۱۶ فروردین ۱۴۰۲رانندگی با bmw هیچگاه بد نبوده که حالا قرار باشه زیر سوال بره !
موضوع اصلی اینجاست که bmw تو طراحی نسل جدید خودروهاش و ببببخصوص این نسل سری ۲ ، تِر زده !
زنشتترین bmwای که تا به امروز تولید شده !
KF
۱۶ فروردین ۱۴۰۲نسل قبلی خیلی گاد بود
وی
۱۷ فروردین ۱۴۰۲یه دونشو دیدم با رنگ طوسی خرج زرد (نمیدونم کار کمپانی بود یا مالک) که بنظرم ظاهرشو بهتر کرده بود و چیز خشنی شده بود
mrb-bap
۱۶ فروردین ۱۴۰۲کاش طراحی جذاب تری داشت
عارف
۱۶ فروردین ۱۴۰۲فارغ از کیفیت ، طراحی ، برند و … دارویی برای روح راننده ، تیتر جالب و قابل فهم برای عاشقان رانندگی
حسین دهمرد
۱۶ فروردین ۱۴۰۲به شخصه نتونم سری ۴ رو بخرم به این هم فکر نمیکنم. مزیت خاصی نسبت به سری ۴ نداره. خیلی چاق شده
ARIAN
۱۶ فروردین ۱۴۰۲این دقیقا چیزیه که من دوست دارم! یه موتور قوی با گیربکس دستی و دیفرانسیل عقب! قیمتش هم معقوله منتها کاش یکم طراحیش بهتر بود….
R@min
۱۶ فروردین ۱۴۰۲این هم پوشانی و شباهت بسیار بالا به M4 قطعا ضربه بدی به فروشش میزنه. با سفارش آپشن ها به M4C نزدیک میشه و خب یه آدم عاقل چرا باید برادر قوی تر و سریع ترو ول کنه ؟!!!
M2CS نسل قبل آخرین بی ام و مکانیکی و راننده محور بود که واقعا شاهکار بود.
JDM سابق
۱۶ فروردین ۱۴۰۲چرا هرچی میریم جلوتر طراحی ها زشت تر میشه
ARMAN سابق
۱۶ فروردین ۱۴۰۲همه چی عالی الا طراحی بسیار زشت و بیخود
من ترجیح میدم یه 911 پایه یا حتی یه دیمن 170 بگیرم تا اینو
❤BMW❤
۱۶ فروردین ۱۴۰۲عشقه این ماشین ،
قدرت ، کیفیت خیلی بالا ، طراحیش رو هم معمولیه ، با رینگوهای خیلی خفن و دنده دستی
برند بیامو هم که خودش بسه واسه من
Ali
۱۶ فروردین ۱۴۰۲خیلی عجیبه
نه به نسل قبلی شباهت داره ، نه نسل جدید
اینو انگار جدا طراحی کردن
جومونگ
۱۶ فروردین ۱۴۰۲از نظر طراحی عقب شبیه ساینا اس هستش
Vortex
۱۶ فروردین ۱۴۰۲ایده طراحی مزخرف مانیتور با صفحه کیلومتر یه تیکه که بنز رونمایی کرد به بی ام و هم رسید
این چیه آخه بنز تولید کرد پشت سرش بی ام و داره استفاده میکنه
طراحی خارجی که بی ام و گند زده بود اینم از طراحی داخلیش با این مانیتورش!
ویروس بی سلیقگی افتاده به جون بنز و بی ام و مخصوصا بی ام و
Taha Malek
۱۶ فروردین ۱۴۰۲دوای درد راننده ، دلیل مرگ بیننده!
محمدهادی
۱۷ فروردین ۱۴۰۲به به
گوچک و جم و جور،ولی پرتوان در کارهای بزرگ
بشدت با این رنگش منو بیاد ۲۰۰۲ معروف میندازه
M2 عشششقه
محمد
۱۷ فروردین ۱۴۰۲قیمتش بالاست با این پول قطعا جنسیس بهتره
GERMANY
۱۷ فروردین ۱۴۰۲من که کلا دیگه طراحی های بیمر رو در حد ماشین های اسیا میدونم ولی حداقل گیربکس دستی گذاشتن براش که یکم امید داشته باشیم
مانی
۱۷ فروردین ۱۴۰۲یه ماشین جمع و جور اسپورت چرا و چجوری شده ۱.۸ تن
دیمن
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲با اینکه آلمانی فن نیستم،، ولی از این خوشم اومد بدنه عضلانی داره،،