نسل اول سری ۸ که یکی از جذابترین باموهای تاریخ محسوب میشود، پس از حدود ۲۵ سال به ملاقات جدیدترین فرزند خود رفته است.
نبرد غیرمنصفانه
نسل اول بامو سری ۸ که با کد E31 و فقط بهصورت کوپهٔ دودر تولید میشد، در سال ۱۹۸۹ با پیشرانههای V8 و V12 به بازار آمد. نسل دوم این خودرو اما در نسخههای کانورتیبل، کوپه و گرن کوپهٔ چهاردر با پیشرانههای شش سیلندر خطی بنزینی و دیزلی و یک پیشرانهٔ V8 توئین توربوی بنزینی با ۵۳۰ اسب بخار قدرت از سال ۲۰۱۸ راهی بازار شد. سپس توجه بخش M بامو به این خودرو جلب شد و M8 متولد شد.
M8 و قدرت بیشتر
M8 کامپتیشن که در اینجا حاضر است، از همان پیشرانهٔ ۴.۴ لیتری V8 توئین توربوی M5 استفاده میکند که ۶۲۵ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور را از طریق یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک به هر چهارچرخ میفرستد. این خودرو ظرف ۳.۲ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد و اگر پکیج راننده سفارش داده شود، حداکثر سرعت آن به ۳۰۵ کیلومتر بر ساعت خواهد رسید. این یکی از قویترین خودروهای تاریخ بامو بهحساب میآید.
سری ۸ قدیمی چقدر قدرت دارد؟
نسل اول سری ۸ در طول دورهٔ ۹ سالهٔ تولید، در دو مدل ۸۴۰ (با پیشرانههای ۴ لیتری و ۴.۴ لیتری V8) و ۸۵۰ (با پیشرانههای ۵ لیتری، ۵.۴ لیتری و ۵.۶ لیتری V12) تولید شد. در این نسل همچنین بامو بهطور مخفیانه اقدام به ساخت پروتوتایپ M8 با پیشرانهٔ ۶ لیتری V12 هم کرد که ۶۴۰ اسب بخار قدرت داشت اما متأسفانه هرگز به تولید نرسید. نمونهٔ حاضر در اینجا یک مدل ۸۴۰Ci با پیشرانهٔ ۴.۴ لیتری V8 است که ۲۸۶ اسب بخار قدرت و ۴۲۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو توسط یک گیربکس پنج سرعته اتوماتیک به چرخهای عقب منتقل میشود.
تفاوت در رانندگی
برای بررسی این دو خودرو ابتدا باید هدف اصلی ساخت آنها یعنی گرند تورر را در نظر بگیریم و از این نظر، E31 با کابین فوقالعاده راحت، تحویل نیروی نرم (شتاب صفرتاصد ۶.۶ ثانیه برای نسخهٔ دستی و ۷.۱ ثانیه برای اتوماتیک) و رفتار آرام، کاملاً مطابق با تعریف یک گرند تورر است. از سوی دیگر، M8 کامپتیشن با شتاب فوقالعاده، چسبندگی بیپایان و سواری نسبتاً خشک، خودروی کاملاً متفاوتی است. قطعاً M8 فوقالعاده سریع است اما شخصیت آن بهعنوان یک گرند تورر لطمه دیده است.
کدام بهتر است؟
E31 با آن دماغهٔ کشیده و چراغهای جلوی مخفی، بهعنوان یکی از زیباترین باموهای تاریخ شناخته میشود. از سوی دیگر، سری ۸ امروزی با جلوپنجرهٔ بزرگتر و بدنهٔ عضلانی سرها را بهاندازهٔ سلف خود نمیچرخاند. آیا در سالهای آینده با همین اشتیاق به سری ۸ امروزی نگاه خواهیم کرد؟ ما فکر نمیکنیم.
𝐀𝐥𝐢
۷ خرداد ۱۴۰۳هردوشون بسیار خوش هیکل و زیبان، اما من قدیمی رو بیشتر دوست دارم
۷ خرداد ۱۴۰۳آقایون سایت پدال من یک چیزی رو فهمیدم
رینگ تارای دنده ای ۱۴۰۲ با رینگ تارا دنده ای ۱۴۰۰ فرق داره بگید چرا؟
رینگ تارا دنده ای مدل ۱۴۰۰ با اینکه یه فرم اسپرت داشت ولی باز فولادی بود ولی دلشون سوخت یه حالت دادن بهش
ولی رینگ فولادی تارا دنده ای ۱۴۰۲ مثل همه ماشین های ایرانی یه حالت سوراخ سوراخ داره که روش قالپاق تارا انداختن
انگار رو رینگ پرشیا قالپاق تارا انداختی
و واقعا باید ایران خودرو خجالت بکشه از این کاراش
هر روز از یه چیزی میزنن
الان سورن پلاس فول آپشن بهت تحویل بدن فکر کنم رینگ فولادی داره
پس فردا از همین قالپاقش هم میزنن و رینگ فولادی خالی میزارن
میتر
۷ خرداد ۱۴۰۳حال خوبم با bmw رو زدی نابوده کردی
۷ خرداد ۱۴۰۳داش شرمندتم
آرین
۷ خرداد ۱۴۰۳دعا کل رینگ خالیو بزارن
۷ خرداد ۱۴۰۳دعا میکنم از این بدتر نشه
بنیامین
۹ خرداد ۱۴۰۳سری های اول رینگ هاشون پنچ پر فولادی بود که روش قالپاق سوار میشد ولی سری های جدید رو با رینگ فولادی سایز ۱۵ (معروف به سمندی) جایگزین قبلی شد و فک کنم دلیلش بالانس نشدن یا از بالانس خارج شدن رینگ و لاستیک بود یا شاید ایرانخودرو پولش نکشید و از روی تارا حذفش کرد
راستگو
۷ خرداد ۱۴۰۳زیباس
۷ خرداد ۱۴۰۳از بی ام و حالم به هم میخوره ولی کوپه هاش یه چیزی هستن یا شاسیاش هم بدک نیستن ولی سدان خوب نمیتونه بزنه سدان های جدیدش یه جورین انگار تقویتی زدی به بازو هات
استیشن هاش هم همینن
𝐀𝐥𝐢
۷ خرداد ۱۴۰۳بهشون میگم حتما از طراحای هایما 7x کمک بگیرن
۷ خرداد ۱۴۰۳باید بگیرن!
ناخدا
۷ خرداد ۱۴۰۳از بی ام و حالت به هم میخوره ! خیلی عتیقه ای 🙈
۷ خرداد ۱۴۰۳فقط بنز 💪💪💪🔥🔥🔥
میتر
۷ خرداد ۱۴۰۳اره bmw آشغاله تو برو رولزرویس سوار شو
۸ خرداد ۱۴۰۳باشه
علی جردن
۷ خرداد ۱۴۰۳چراغ های مخفی شونده بهتر بود توی نسل جدید هم می بود می دونم بخاطر قوانین ایمنی حذف شده اما رولزرویط هنوز هم درب های برعکس میسازه
Taha Malek
۷ خرداد ۱۴۰۳درب خودکشی بر خلاف قوانین نیست.
فرزاد
۷ خرداد ۱۴۰۳خودرو وقتی درحال حرکت درهاش باز شن جریان باد اجازه باز شدن درب را نمیده اما تو رولزرویس اگر درب باز شه جریان باد باعث کنده شدن و مانع بسته شدن درب میشه
۷ خرداد ۱۴۰۳خودکشی ؟
سوشیانت
۷ خرداد ۱۴۰۳چراغ ها رو مجبور شدن حذف کنن تا عابر پیاده اوف نشه!!! واقعا این سازمان ها با خودشون چی فکر میکنن با این قوانین احمقانه شون
۷ خرداد ۱۴۰۳هواکش ۲۰۷ هم رو دزدیدن واسه اینکه عابر پیاده اوف نشه
زیزیگولو
۷ خرداد ۱۴۰۳کمپانی بی ام و سال ۲۰۲۰ یه سنت شکنی کوچیک کرد (اگر قبلاً رو در نظر نگرفته باشیم) و دو درب به دربهای قبلی سری ۸ اضافه کرد و یه سدان مجلل رو طراحی کرد ……….. البته همچین تغییری واسه سری ۶ گرند کوپه هم اتفاق افتاد که اول یه کوپه قدرتمند و در ادامه مدلای بعدی با اضافه کردن دو درب به اون رو به یه سدان لوکسو قدرتمند تبدیلش کردن
آرین
۷ خرداد ۱۴۰۳آقا یه سوال کاربر تسلا کو؟
Parham
۷ خرداد ۱۴۰۳خیلی رفتن انگار کاربر تسلا نت مهدی توربو میلاد(شاید هم من ندیدمشون(
میتر
۷ خرداد ۱۴۰۳طراحی های BMW هر چی قدیمی تر زیباتر
بهنام
۷ خرداد ۱۴۰۳کاری به مبحث فنی ندارم که ب ام و عالیه و هیچ حرفی توش نیست حداقل در پنج سال اول ولی ، من ب ام و رو از منظر طراحی فقط میبینم چون ب ام و اگر طراحی زیبایی نداشته باشه دیگه خریدنش هیچ توجیهی نداره خصوصاً کارکرده هاش . زیبایی دلفریب ب ام و هست که ادمو با دردسرهاش مجاب به خرید میکنه .
اینو گفتم که بگم حتی سری هشت فعلی هم از نظر من فقط در نمای روبرو قابل قبول هست و سایر بخش ها و تناسبات و کشیدگی زیادش ، اوورهنگ های طویلش و چراغ عقب نازیباش در برابر نسل اول ده هیچ عقبه . ب امو از منظر طراحی حداقل چند سالیه تو جاده خاکیه .
BMW
۷ خرداد ۱۴۰۳من پدر رو میخوام
amirboss
۷ خرداد ۱۴۰۳هر کدوم از این خودرو ها رو باید با تولیدات زمان خودش مقایسه کرد تا عملکرد واقعیشون مشخص بشه.
ولی صرف نظر از سال تولیدشون قطعا نسل اول سری ۸ با اختلاف برنده این مقایسه ست.
چه از لحاظ طراحی و چه از لحاظ عملکرد نسبت به زمان تولید
DinosaurDana
۸ خرداد ۱۴۰۳چرا چهره راننده سری ۸ که تو اولین تصویر هست شبیه روحه////