بامو XM با ۶۵۳ اسب بخار قدرت و قیمت ۱۶۰ هزار دلاری، در ظاهر چیزی کم و کسر ندارد اما در عمل آن چیزی که از نقطۀ اوج بخش M انتظار میرود نیست.
بامو XM محصول عصر اینستاگرام است. خودرویی برای تظاهر، خودنمایی و فخرفروشی. این ماشین بهعنوان اولین محصول اختصاصی بخش M بامو پس از سوپرکار M1، ترکیبی از ظاهر چشمگیر، تجمل و سرعت است که با الکتریکیسازی تزئین شده ولی هضم آن کمی زمان میبرد؛ بنابراین، سؤال بزرگ است که آیا شاسیبلند هیبریدی ۱۶۰ هزار دلاری بامو با ۶۵۳ اسب بخار قدرت ارزش دو بار ضربه زدن روی صفحهٔ گوشی برای لایک کردن را دارد؟ پاسخ دادن به این سؤال سخت است.
XM که برای قرار گرفتن در بالای مدلهای X5 M، X6 M و آلپینا XB7 طراحی شده، پاسخ بامو به سوپر شاسیبلندهایی مثل پورشه کائن توربو S هیبریدی، لامبورگینی اوروس، بنتلی بنتایگا و حتی مرسدس G63 است. این باواریایی جدید یک شاسیبلند دو ردیفهٔ سنگین با وزنی در حدود ۲۷۷۰ کیلوگرم است که حتی از X7 سه ردیفه هم وزن بیشتری دارد. هرچند XM از لحاظ فنی با X5 و X6 اشتراکاتی دارد اما فاصلهٔ محوری ۳,۱۰۵ میلیمتری آن با X7 یکسان است هرچند که ۶۱ میلیمتر طول کمتر و ۷۹ میلیمتر ارتفاع کمتری نسبت به آن دارد.
XM که در کارولینای جنوبی تولید میشود، فعلاً فقط در یک مدل ارائه میشود که ۶۵۳ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد و آن را به قویترین محصول حال حاضر بامو تبدیل میکند. اواخر امسال اما نسخهٔ رد لیبل با ۷۴۵ اسب بخار قدرت و قیمت پایهٔ بیش از ۱۸۵ هزار دلار هم اضافه خواهد شد. قوای محرکهٔ نسخهٔ کنونی شامل یک پیشرانهٔ ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو با ۴۹۰ اسب بخار قدرت به همراه ۱۹۷ اسب بخار قدرت اضافی از یک موتور الکتریکی میشود که بین پیشرانهٔ بنزینی و گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک قرار گرفته است. تمام این نیرو به سامانهٔ چهارچرخ محرک متغیر متمرکز بر عقب با دیفرانسیل لغزش محدود الکترونیکی تحویل داده میشود.
XM با کمک لانچ کنترل، برای رسیدن به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت به ۳.۸ ثانیه زمان نیاز دارد که با X7 M60i با تنها ۵۳۰ اسب بخار قدرت برابر است. بااینحال، هرچند بسیاری از شاسیبلندهای پرفورمنس سریعتر از XM هستند اما تعداد کمی از آنها قابلیت پیمایش تمام الکتریکی پرچمدار باواریاییها را دارند. این ماشین به یک پکیج باطری ۲۹.۵ کیلووات ساعتی مجهز است که امکان پیمودن حدود ۵۰ کیلومتر را بهصورت تمام الکتریکی فراهم میکند. با استفاده از شارژ استاندارد ۷.۴ کیلوواتی هم میتوان با برق ۲۴۰ ولت، باطری را از صفر تا صد درصد ظرف حدود سه ساعت شارژ کرد.
در حالت تمام الکتریکی و همینطور حالت هیبریدی که حالت پیشفرض خودرو است، میتوان از توقف بهراحتی سرعت گرفت و بدون نیاز به استفاده از موتور بنزینی وارد بزرگراه شد زیرا XM میتواند صرفاً با استفاده از موتور الکتریکی تا سرعت ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت حرکت کند. در این شرایط، تنها صدایی که به گوش میرسد سروصدای خستهکنندهٔ تایرهای ۲۳ اینچی و صدای باد در اطراف ستونهای A است. با فشردن بیشتر پدال گاز و عبور از مرز ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت، موتور V8 وارد عمل میشود و با قدرت بالای خود، ترافیک را در آینهٔ عقب محو میکند.
در جادههای کوهستانی و پرپیچوخم، XM مثل یک خودروی M رفتار میکند و به سنتهای خانوادگی خود پایبند است. هرچند وزن بسیار زیاد XM خوی تهاجمی که از یک محصول ساخت M انتظار میرود را کمرنگ کرده اما کمکفنرهای تطبیقی، آنتیرول بارهای فعال ۴۸ ولتی و سیستم فرمان گیری چرخهای عقب باعث میشود خودرو در پیچها کوچکتر از چیزی که هست احساس شود. همچنین کیفیت سواری و کنترل حرکات بدنه نیز بهخوبی مدیریت شده است. در حالت رانندگی اسپرت، تحویل قدرت بهخوبی صورت میگیرد و موتور الکتریکی به پر کردن وقفههای گشتاور در هنگام تعویض دنده کمک میکند.
بااینحال، کسانی که امیدوار به شنیدن صدای جذاب V8 هستند ممکن است ناامید شوند زیرا سیستم اگزوز فعال خودرو صدایی را پخش میکند که بیشتر مناسب یک موتور V6 است. همچنین، استفاده از فنرهای پیچشی فولادی معمولی بجای فنرهای بادی که باعث میشود دقت شاسی نسبت به راحتی سواری در اولویت قرار گیرد، برای خودرویی که صندلیهای عقب جادار و لیموزین مانندی دارد مشکلساز خواهد بود. البته سواری خودرو سفت نیست ولی حتی در حالت رانندگی راحت هم روی دستاندازهای کوچک آشفته میشود. علاوه بر این، صندلیهای نیمکتی عقب (صندلیهای کاپیتانی قابل سفارش نیستند) حمایت خوبی از بدن ندارند و اگر راننده تصمیم بگیرد پشت فرمان کمی تفریح کند، سرنشینان عقب باید دستگیرهٔ بالای پنجرهها را بگیرند.
البته این به معنای فقدان حس تجمل در کابین XM نیست زیرا چرم نرم و طرح دورنگ سفارشی که به شکل هنرمندانهای روی صندلیها، پانل درها و حتی آستر سقف کار شده به همراه نورپردازی داخلی محیط چشمگیری را ایجاد کرده است. همچنین تجهیزات لوکس فراوانی صندلیهای جلو را احاطه کرده و با نمایشگرهای ۱۲.۳ اینچی و ۱۴.۹ اینچی متصلبههم زیر یک صفحهٔ شیشهای، جدیدترین نسخهٔ سیستم اطلاعاتی-سرگرمی iDrive 8 و تمام سیستمهای کمکرانندهٔ بامو همراه هستند. با باز کردن درب صندوق بار نیز شاهد فضای بار مناسب ۵۴۰ لیتری هستیم.
بااینحال، عدم توجه کافی به جزئیات در صندلیهای عقب یکی از مشکلات XM است. هرچند در اینجا گرمکن صندلیها و زیر آرنجیها استاندارد هستند اما هیچ خبری از قابلیت تنظیم صندلی، ماساژور و یا سیستم سرگرمی اختصاصی نیست. حتی به نظر میرسد کنترلهای سیستم تهویه در کنسول میانی عقب از X5 قرض گرفته شده باشند و برخلاف دیگر شاسیبلندهای مجلل، غیر از چهار ترکیب رنگ استاندارد، امکان شخصیسازی کابین XM وجود ندارد. این در حالی است که قیمت نمونههای فول آپشن این ماشین به حدود ۱۶۸ هزار دلار میرسد.
بهطورکلی، XM بهعنوان نقطهٔ اوج برند M بامو بجای اینکه مثل یک غذای لذیذ احساس شود، بیشتر مجموعهای از ویژگیها است که طعمی گیجکننده دارند. همچنین ویژگیهای خاص این مدل مثل قابلیت پیمایش تمام الکتریکی را میتوان در خودروهای دیگری مثل بنتلی بنتایگا و پورشه کاین توربو S هیبریدی پیدا کرد. البته برای کسانی که زندگیشان در گوشیهای هوشمند داخل جیبشان خلاصه میشود ممکن است این موضوعات اصلاً اهمیت نداشته باشد ولی ما فعلاً ترجیح میدهیم منتظر نسخهٔ جذابتر رد لیبل بمانیم.
مشخصات فنی
BMW XM 2023 | |
پیشرانه | ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو هیبریدی |
قدرت | ۶۵۳ اسب بخار |
گشتاور | ۸۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۳.۸ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۲.۲ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۷۰ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | ۱۱.۷ لیتر ترکیبی |
طول | ۵,۱۱۰ میلیمتر |
عرض | ۲,۰۰۴ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۷۵۵ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۳,۱۰۵ میلیمتر |
وزن | ۲۷۷۰ کیلوگرم |
حجم صندوق بار | ۵۴۰ لیتر |
ظرفیت سرنشین | ۵ نفر |
قیمت پایه | ۱۵۹,۹۹۵ دلار |
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
۲۸ اسفند ۱۴۰۱شخصا اسکالید وی رو با این قیمت انتخاب میکنم ولی نویسنده زده تو سر مال.میگه صندلی نیمکتی عقب در حالی که این یه کاناپه بی نظیره یه جا میگه فلان چیز از ایکس 5 گرفته شده انگاز از فولسک گرفتن.در ضمن من خودم نتظر قیمت بالای 200 چوب داشتم قیمتش خوبه الان.فقط وزنش خیلی زیاد و عملکردش مناسب یه ام واقعی نیست.شاید خواستن فرق بین این و نسخه 750 اسبی زیاد باشه.ولی در کل این کار روی ایکس 6 بیشتر جواب میداد.
MohammaD
۲۸ اسفند ۱۴۰۱البته جناب یانکی منظور از نیمکتی ساختاری هست که ردیف عقب سه صندلی بهم چسبیده هست و زیر آرنجی هم با جا لیوانی عقب ادغام شده . درست برعکس صندلی های کاپیتانی که دو صندلی در ردیف عقب هست و زیر آرنجی های اختصاصی صندلی ها مثل ردیف دوم اسکالید .
NAVID۰۰۹۸
۲۸ اسفند ۱۴۰۱فقط عاشق اون چرم کشیده شده روی داشبوردش هستم که روانیم میکنه😍😍😍.
البته نمای عقب بسیار ناهمگون و زشتی داره !
نمای بقل معمولی !
و نمای جلوی قلدُر !
matin
۲۸ اسفند ۱۴۰۱بی ام و هم بی ام و های قدیم
OM.01
۲۸ اسفند ۱۴۰۱(استفاده از فنرهای پیچشی فولادی معمولی بجای فنرهای بادی که باعث میشود دقت شاسی نسبت بهراحتی سواری در اولویت قرار گیرد،برای خودرویی که صندلیهای عقب جادار و لیموزین مانند دارد مشکلساز خواهد بود)
به اینجا که رسیدم دیگه علاقه ای به خوندن پیدا نکردم…
(همچنین ویژگیهای خاص این مدل مثل قابلیت پیمایش تمام الکتریکی را میتوان در خودروهای دیگری مثل بنتلی بنتایگا و پورشه کائن توربو S هیبریدی پیدا کرد. البته برای کسانی که زندگیشان در گوشیهای هوشمند داخل جیبشان خلاصه میشود ممکن است این موضوعات اصلاً اهمیت نداشته باشد ولی ما فعلاً ترجیح میدهیم منتظر نسخهٔ جذابتر رد لیبل بمانیم)
سنگین بود…
به شخصه تو رنج 150k الی 200k اگه بخوام suv performance آن هم هایبرید بخرم به شخصه کاین توربو اس هایبرید انتخاب میکنم حالا کوپه یا معمولی باید بگم احتمالا ورژن کوپه.
ممد ژانگولر
۲۸ اسفند ۱۴۰۱الحق که بی ام و تو کیفیت ساخت در حد کشتی و قایقهای لوسکه . بی تظیر تولید میکنه فقط قیمت بالاست با این پول تو آمریکا یک عدد سوئیت با لابی مجزا و دکور آب معدنی میدن
MC20
۲۸ اسفند ۱۴۰۱🤦♂️
احمدرضا
۲۸ اسفند ۱۴۰۱از کنار انگاری دماغش بریدن
با این پول شاسی های خیلی بهتری میشه خرید
و این مدل حتی انتخاب آخرمم نیست
amir-mr
۲۸ اسفند ۱۴۰۱دلم برای طراحی های قدیمی بی ام و تنگ شده
Piña colada
۲۸ اسفند ۱۴۰۱همه چیزش خوبه فقط پشتش یکم بد در اومده ولی بی ام و می تونست بهتر از اینو بیاره تو خط تولید
Alan.r
۲۸ اسفند ۱۴۰۱این ماشین فقط به درد خودنمایی میخوره
نه مثل کاین و اوروس سریعه نه مثل بنتایگا لوکسه . جی کلاس هم که کلا یه دنیای جدا داره و هیچ خودرویی نمیتونه باهاش رقابت کنه
در کل تو این رنج قیمتی انتخابم G63 هستش
OM.01
۲۸ اسفند ۱۴۰۱هیچ خودرویی نمیتونه با جی کلاس رقابت کنه!؟🤔
علاقه شدید نسبت به یه وسیله ،انسان، ماشین و…آدم رو نسبت به معایبش کور میکنه.
اعتماد به نفس و طرفداری کردن دوستداران بنز نسبت به این برند و مدل هاش رو اگه خود مدیران مرسدس بنز انجام میدادن الان کمه کم همه مون خودروی پرنده و شناور سوار بودیم.
Alan.r
۲۸ اسفند ۱۴۰۱جناب OM.01 خب شما یه ماشین نام ببرید که لوکس بودن و آفرود رو با هم ( و البته در حد جی واگن) ارائه بده
تنها ماشینی که می تونه تا حدودی با جی رقابت کنه رنجروره که البته ماشین بسیار قابلیه ولی قابلیت های آفرودش نصف جی کلاس هم نیست و بیشتر تمرکزش روی لوکس بودنه
OM.01
۲۸ اسفند ۱۴۰۱(تنها ماشینی که می تونه تا حدودی با جی رقابت کنه رنجروره که البته ماشین بسیار قابلیه ولی قابلیت های آفرودش نصف جی کلاس هم نیست و بیشتر تمرکزش روی لوکس بودنه)
همونطور که گفتم اگه اعتماد به نفس و طرفداری کردن دوستداران بنز نسبت به این برند و مدل هاش رو اگه خود مدیران مرسدس بنز انجام میدادن الان کمه کم همه مون خودروی پرنده و شناور سوار بودیم.
نمیدونم به شما چی بگم.تعصب چشمان شما را کور کرده. خواهشا زحمت بکش سرچ بزن زوایا ورود خروج شکست فاصله قوطه وری در آب رنجروور رو ببین و با جی کلاس مقایسه کن بعد بیا بگو نصف هست یا نه
❤BMW❤
۲۹ اسفند ۱۴۰۱حق گفتی
R@min
۲۸ اسفند ۱۴۰۱یکی از احمقانه ترین محصولات حال و حاضر با قیمت فضایی !!! می تونستن این قدرت رو از موتور S63 بگیرن و این تن لش ۳ تنی رو نزدیک ۳۰۰ کیلو کم کنن. یه تکنولوژی هیبرید دم دستی و بدردنخور که مثل e-ray فقط وزن رو بالا برده. طراحی هم که هیچی حرفی نزنیم بهتره.
زیزیگولو
۲۸ اسفند ۱۴۰۱اولین مدل اختصاصی M بعد از مدل افسانهای M1👍👍
GMA
۲۸ اسفند ۱۴۰۱دلیلی واسه دوست داشتن مدل های جدید BMW نیست.. 😕
Si
۲۸ اسفند ۱۴۰۱مت واتسون هم گذاشته برسی اینو بعد میگفت از تو عکس حالم ازش به هم میخورد ولی وقتی از نزدیک دیدم عاشقش شدم
محمد
۲۸ اسفند ۱۴۰۱چون قبل از نزدیک دید حق تبلیغش هم گرفت
MohammaD
۲۸ اسفند ۱۴۰۱X5M خود بیمر رو هزاران بار بهش ترجیح میدم ، کاین توربو اس ، آستون DBX و….. که بماند . از افتخارات این مدل اینه که صد کیلوگرم دیگه میخواد تا برسه به اسکالید V !! فقط کابینش جذبم کرد که تو تریم های بالایی اکثر بی ام و ها هم میشه چنین ترکیبی رو داشت.
ARMAN سابق
۲۸ اسفند ۱۴۰۱طراحیش خدایی عامه پسند نیست.
با این پول ترجیح میدم اسکالید وی یا جی ال سی یا حتی جی بردارم
ARMAN سابق
۲۸ اسفند ۱۴۰۱منظورم جی ال اس بود.
Huracan Performante
۲۸ اسفند ۱۴۰۱برای جواب به شاسی بلند هایی مثل اوروس، همون x6m بهتر بود.
نمیدونم چرا با طراحی ماشینای جدید حال نمیکنم. یکم عجق وجق هستن. بی ام و طراحی های سال ۲۰۱۴-۲۰۱۸ فوق العاده بودن. جدیداش یجورین
مازیار
۲۸ اسفند ۱۴۰۱ظاهرا هجمه علیهش زیاده و انتخاب پنجم خودم هم تو اس یو وی ها نیست اما بنظرم یه چیزایی داشته باشه بیشتر از اونچه الان دیده میشه
بهرحال گذر زمان مشخص میکنه
محمد
۲۸ اسفند ۱۴۰۱کلا این کلاس سردگمه خب آدم ماشین پرفورمنس بخواد چرا باید اس یو وی بخره اونم مدل های فول سایز هرچند از ۹۰ درصد مالکان این ماشینا مثل اوروس ، ایکس ام ، پورسانگوئه ، g63 بپرسی مشخصات فنی ماشینتون چیه یا حتی میدونی آپشن های ماشینت چیه نمیدونن و فقط برای فخرفروشی و دیده شدن این ماشین هارو خریدن
AMD
۲۸ اسفند ۱۴۰۱واقعا مال همین عصر اینستاگرام هست.
اصلا مردم این دهه کاملا بی روح و سرد و رباتی هستند تو همه چیز .از آهنگ بگیر تا طراحی ماشین و لباس و …. همه چیز مسخره و چرت شده . دیگه همه فقط فکر پولن. مثلا یه سری خواننده قدیم بود که همه ما با آهنگ هاشون خاطره داریم و واقعا با عشق و علاقه کارشونو بیرون میدادن . ولی الان چی ، هر کسی از جایی بلند شده چهار تا فحش میده میشه خواننده!!!! یا خودرو ساز ها ، تویوتا و بنز میگن دیگه نمی خوایم ماشینی درست کنیم که ۵۰ سال کار کنه . اینا همش برا پوله. عشق و علاقه اصلا از بین رفتن . مردم هم فقط فکر چشم تو هم چشمی و پز دادن و فخر فروشی . دیگه کسی به بدبخت بیچاره ها کمک نمیکنه تازه یه چیز هم ازش میکنن.
تازه ایران که بیای همه اینا به کنار ، مشکلات بزرگتر و خیلی بد تری هم وجود دارن که خودتون بیشتر باهاشون آشنایی دارید .
ایکاش ماشین زمان بود منو برمیگردوند به ۱۵-۲۰ سال قبل….
رامین
۲۸ اسفند ۱۴۰۱دقیقا گل گفتی ولی حداقل سی چهل سال پیش زمانی که بنز و بی ام دبلیو و خودروهای آمریکایی زیبایی خاصی داشتن
sepehrg
۲۸ اسفند ۱۴۰۱کاش به جا اینا، رو همون m1 یا برروی یه موتور وسطی چیزی کار میکردن…
sepehrg
۲۸ اسفند ۱۴۰۱گیر دادن ب بیامو داره خیلی زیاد میشه الان این چه نوع کلماتیه ب کار بردن واسه این ماشین
TESLA
۲۸ اسفند ۱۴۰۱طراحی خیلی عجیبی داره ، نه میشه گفت زشته و نه میشه گفت زیبا ، طراحی خیلی خاصی داره که معلومه تو خیابون همه سر ها رو به سمت خودش برمیگردونه
Arshia m3csl
۲۸ اسفند ۱۴۰۱چقدر طراحیش سمه فکر نمیکردم تولید بشه خیلی این ماشین زشته و فقط به درد کلیپای مسخره تیک تاک و اینستاگرام میخوره واقعا عمرا اینو بشه بهش فکر کرد با ۱۶۰ هزار دلار میشه انتخاب های بهتری داشت میشه با این پول به بنز g500 نو یا x7 با موتور ۸ سیلندر با ۱۰ هزار دلار پول کمتر یا پورشه ۹۱۱ جی تی اس یا audi sq8 با قیمت حداقل ۱۵ هزار دلار کمتر خرید یا میشه کوروت z06 خرید چرا این سم رو بخره یک نفر با این پول؟
رامین
۲۸ اسفند ۱۴۰۱آخه بی ام دبلیو چرا داری زور میزنی با این طرح افتضاح نمای جلو خودتو نابود کنی 😔😔😔
Hadi
۲۸ اسفند ۱۴۰۱دقیقا وقتی می بینمش یاد اون جمله جرمی کلارکسون میوفتم که (تو بررسی مقایسه لکسس LFA و RCF) میگفت:
این مثل اون غذای بدردخوری میمونه که روش با یه مشت لوبیای مضخرف تو رستوران های خیلی گرون به احمقا میفروشن…
رامتین
۲۸ اسفند ۱۴۰۱طراحی جلو خوب و خشن، اما طراحی عقب ناهمگون. خیلی بهتر میشد عمل کرد.
Camaro ZL1 427
۲۸ اسفند ۱۴۰۱شک ندارم
بی ام و میخواد با این طراحی ها خودشو ورشکسته کنه
❤BMW❤
۲۹ اسفند ۱۴۰۱من که دوسش دارم ،
تو ذهنم تشبیهش میکنم به یه لاکپشت گنده و خیلی سفت که سرعتش از یوز هم بیشتره ،
بی وطن
۲۹ اسفند ۱۴۰۱چقدر نمای جلوش شبیه خوک شده…
E32 ام آرزوست….
M48
۴ فروردین ۱۴۰۲زیبایی توی محصولات bmw ,,, فقط و فقط e46