روی کاغذ، E کلاس و سری ۵ هیچگاه تا این حد به هم نزدیک نبودهاند اما یکی از آنها توانسته برتری خود را نسبت به دیگری نشان دهد.
تنها چند هفته پس از معرفی نسل جدید مرسدس بنز E کلاس، بامو هم نسل هشتم سری ۵ را رونمایی کرد تا رقابت این دو ماشین از همیشه حساستر شود. هرچند مرسدس و بامو در بسیاری از کلاسها باهم رقابت میکنند اما نبرد E کلاس و سری ۵ اگر نگوییم مهمترین، یکی از مهمترین بخش جدال آنها محسوب میشود؛ اما در نبرد جدیدترین نسل این دو سدان لوکس آلمانی، کدامیک بهتر خواهد بود؟ پاسخ قطعی این سؤال را باید به زمان رانندگی با دو خودرو موکول کنیم ولی تا آن زمان، از روی تصاویر و اعداد روی کاغذ قضاوت خواهیم کرد.
طراحی بیرونی
مرسدس و بامو طی سالهای اخیر هردو طراحیهای بحثبرانگیزی داشتهاند. باواریاییها به خاطر جلوپنجرههای بزرگ و اشتوتگارتیها به دلیل شباهت بیش از حد مدلها به یکدیگر اما هردو برند در نسل جدید سدانهای میان سایز خود سعی در پیش گرفتن مسیر متفاوتی داشتهاند. در سری ۵، به لطف جلوپنجرهٔ باریک و عریض که بسته به مدل با الگوی داخلی افقی یا عمودی ارائه میشود به همراه خطوط شارپ و تیز، شاهد نمای اسپرتی هستیم. چراغهای کشیده و باریک عقب ممکن است کمی به عادت کردن نیاز داشته باشند اما طراحی قابلقبولی دارند. در قسمت جانبی هم بامو خم مشهور هافمیستر را به شکل جدیدی در قالب یک تریم مشکیرنگ ارائه کرده که عدد ۵ روی آن نقش بسته است.
مرسدس در پانل جلوپنجرهٔ E کلاس از مدلهای EQ الهام گرفته است. در طراحی چراغها هم طراحان سعی داشتهاند طرح چهار چراغ نسلهای قبلی E کلاس را تداعی کنند و به همین دلیل، در پایین چراغها دو برآمدگی ایجاد کرده و داخل هرکدام دیلایت مجزایی را تعبیه کردهاند. در قسمت جانبی، E کلاس جدید شبیه یک بازطراحی ظریف از نسل قبلی به نظر میرسد اما در عقب شاهد طراحی متفاوتی با چراغهای سراسری هستیم که بازهم از زبان طراحی EQ الهام گرفته است. در گرافیک داخلی این چراغها نیز ستارهٔ سه پر مرسدس کار شده که با دیگر عناصر طراحی خودرو در تضاد بوده و به همان اندازهٔ عدد ۵ در خم هافمیستر بامو ناخوشایند به نظر میرسد.
بهطورکلی، هرچند تغییرات طراحی E کلاس برای اینکه آن را خودروی جدیدی بدانیم کافی هستند اما احتمالاً نخواهد توانست بهاندازهٔ سری ۵ در طول زمان تاب بیاورد. یک دهه بعد، سری ۵ فوراً قابلتشخیص خواهد بود اما E کلاس فقط مثل یکی از محصولات مرسدس به نظر خواهد رسید.
پیشرانهها
در حال حاضر برای هیچکدام از این دو ماشین هیچ پیشرانهٔ هشت سیلندری ارائه نشده است. البته بهاحتمالزیاد M5 جدید با قوای محرکهٔ V8 پلاگینهیبریدی شاسیبلند XM لیبل رد ارائه خواهد شد اما احتمالاً مرسدس در E63 آینده از پیشرانهٔ شش سیلندر پلاگینهیبریدی استفاده خواهد کرد. درهرحال، هماکنون دو خودرو با پیشرانههای ۲ لیتری و ۳ لیتری چهار سیلندر و شش سیلندر ارائه میشوند و هردو از سیستم هیبریدی خفیف بهره میبرند. پیشرانهٔ ۲ لیتری که در مدلهای 530i و E350 ارائه میشود، در دو خودرو خروجی دقیقاً یکسانی داشته و ۲۵۵ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. البته 530i بهصورت محرک عقب یا چهارچرخ محرک قابل انتخاب خواهد بود درحالیکه E350 صرفاً بهصورت چهارچرخ محرک ارائه میشود.
خروجی موتورهای شش سیلندر خودروها اما کمی باهم متفاوت است. البته در اینجا هم قدرت موتور ۳ لیتری هردو یکسان و برابر با ۳۷۵ اسب بخار است اما گشتاور ۵۲۰ نیوتن متری بامو 540i از ۵۰۰ نیوتن متر مرسدس E450 بیشتر است. در اینجا باید به i5 هم اشاره کنیم که نسخهٔ الکتریکی سری ۵ محسوب میشود درحالیکه مرسدس برای این کار مدلی کاملاً مجزا بنام EQE را در نظر گرفته است. قویترین نسخهٔ i5 مدل M60 با ۵۹۰ اسب بخار قدرت است که EQE53 با ۶۲۵ اسب بخار قدرت رقیب آن محسوب میشود.
داخل
در داخل سری ۵ بامو صفحهنمایش خمیدهٔ بزرگی را ارائه کرده که از صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی و نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی ۱۴.۹ اینچی تشکیل شده است. در داخل E کلاس اما با سه نمایشگر که در داشبورد ادغام شدهاند شاهد طراحی مشابه مدلهای EQ هستیم. در این بخش، طراحی مرسدس را میتوان تا حدودی منسجمتر و چشمگیرتر دانست. از لحاظ فضای داخلی، هردو خودرو رشد داشتهاند و فضای بیشتری را در عقب ارائه میکنند. ظرفیت صندوق بار دو خودرو نیز بیشتر شده ولی مرسدس با ۵۴۰ لیتر نسبت به بامو با ۵۲۰ لیتر برتری دارد. برای هردو ماشین پکیجهای اسپرت AMG و M Sport هم قابل سفارش است که در این صورت، کابین بامو با نشانگر قرمزرنگ ساعت ۱۲ روی غربیلک فرمان، تریم قرمزرنگ داشبورد و پدالهای M، بسیار اسپرتتر به نظر خواهد رسید.
جمعبندی
روی کاغذ نمیتوان از لحاظ پرفورمنس، کارایی، جاداری و مشخصات کلی یکی از این دو خودرو را برتر دانست و بنابراین نتیجهٔ مقایسه را صرفاً از روی برداشتهایی که از طراحی و پیشرفتهای تکنولوژیک داشتیم مشخص خواهیم کرد. با توجه به این موضوعات، به نظر میرسد سری ۵ در نگاه اول خودروی برتر باشد زیرا نمای بیرونی آن راحتتر قابلشناسایی خواهد بود و به نظر میرسد دیرتر کهنه شود. در داخل نیز سدان باواریاییها سرنشینان را با نمایشگرهای متعدد احاطه نکرده است. از دید ما، سری ۵ جدید موفق شده بهترین ویژگیهای سری ۷ را در پکیج کوچکتر و شیکتر ارائه کند درحالیکه E کلاس در ظاهر بهاندازهٔ کافی از دیگر محصولات مرسدس متمایز نشده است.
در پایان نیز در دنیای تصاویر مروری بر تمام نسلهای مرسدس بنز E کلاس و بامو سری ۵ داشته و آنها را باهم مقایسه کردهایم.
car lover
۶ مرداد ۱۴۰۳دوتا بی ریخت