اخیراً فرصت تست و بررسی بیامو i4 گرن کوپه ۲۰۲۴ فراهم شده و آنچه میخوانید ماحصل این تجربه است.
بخش اعظم جنجالهای مربوط به خودروهای برقی به خود این محصولات مربوط نمیشود. در حقیقت اکثر بگومگوها درباره خودروهای برقی به ایلان ماسک و سیاستهای او ربط دارد اما حتی با کنار گذاشتن این موضوع هم ما به ندرت خودروهای برقی را همانند وسایل نقلیه نرمال بررسی میکنیم. خودروسازان نیز در این زمینه مقصر هستند و به منظور جدا کردن سبد محصولات برقی خود از مدلهای سنتی، اکثر خودروسازان استانداردهای معمول را کنار گذاشتهاند. برای مثال مرسدس بنز یک خودروی برقی با ظاهر، احساس و سواری مشابه E کلاس را تولید نمیکند و در عوض EQE را پیشنهاد میدهد.
این سدان برقی از خطوط بدنه نه چندان جذابی استفاده کرده و البته کابین آن نیز جای حرف بسیار دارد. EQE سرعت بسیار خوبی دارد اما لذت سواری آن خیلی بهتر از صندلی دندانپزشکی نخواهد بود. البته این پدیده تقریباً در همه صنعت خودرو دیده میشود. خودروسازان فکر میکند به دلیل اینکه خودروهای برقی از اصول متفاوتی استفاده کردهاند بنابراین مشتریان هم انتظار تجربه رانندگی متفاوتی را دارند اما اگر شرکتی یکی از جذابترین محصولات خود را تغییر داده و حتی سواری آن را بهبود بخشد نتیجه چه خواهد بود؟ این کار را بیامو انجام داده است. اگر یک سدان سری ۳ استاندارد با باتری در کف خودرو تولید شود سواری آن چگونه خواهد بود؟ جواب ما به شما عملکردی بسیار خوب است.
بیامو این سدان میان سایز برقی را i4 eDrive35 گرن کوپه مدل ۲۰۲۴ مینامد. اساساً ما با سدان سری ۳ کلاسیک روبرو هستیم که از طرح لیفت بک استفاده کرده ولی اخبار بد همینجا به پایان میرسند. زمانی که از نام طولانی و عجیب خودرو عبور کنید به چیزهای بهتری میرسید. همانند همه مدلهای سری ۳، i4 گرن کوپه ظاهر بسیار خوب، سواری دلپذیر و جذابی دارد. ما یک هفته این خودرو را تست کرده و با آن در ترافیک شهری، جادههای بینشهری و کوهستانی و… رانندگی کردیم و حتی یکبار هم نکته منفی از آن ندیدیم.
این سدان فوقالعادهای است و حتی از نظر ظاهری نیز چنین موضوعی را تصدیق میکنیم. علیرغم استفاده از ساختار اسکیت بورد با باتریهای نصب شده در کف خودرو، i4 گرن کوپه از تناسبات کلاسیک بیامو استفاده میکند. به این ترتیب شاهد خودرویی با کاپوت طویل و زوایای تیز هستیم. با اینکه ما جلوپنجره بیامو را دوست نداریم اما رنگ خاکستری نقرهای ۱۵۰۰ دلاری به همراه زوایای زیبای خودرو باعث شدهاند محصولی جذاب را شاهد باشیم.
کابین هوشمند بیامو نیز فضای سر زیادی داشته و از نظر فضای بار هم کمبودی وجود ندارد. بجای استفاده از ترفندهای بصری گیج کننده، بخش طراحی بیامو یک سدان زیبا با طراحی دلچسب بدنه و کابین را تولید کرده و باقی کار را به بخش مهندسی سپرده است. زیر ساختار i4 گرن کوپه مدل ۲۰۲۴ باتری لیتیوم یون ۸۱.۵ کیلووات ساعت و تک موتور برقی با ۲۸۲ اسب بخار قدرت قرار دارد. این نیرو به چرخهای عقب فرستاده میشود. توان پیمایش سدان برقی بیامو نیز به حدود ۴۰۵ کیلومتر میرسد. در طول یک هفته ما مشکلی از نظر شعاع حرکتی نداشتیم اما شاید افرادی که سفرهای زیادی دارند با مشکل مواجه شوند.
از نظر راندمان انرژی یا شعاع حرکتی نمیتوان این خودرو را بهترین گزینه بازار دانست اما اکثر نیازهای یک خانواده را برطرف میکند. شارژ ساده شبانه میتواند ۹۵ درصد سناریوهای رانندگی را پوشش دهد و حدس میزنیم i4 گرن کوپه به خوبی با نیازهای خانوادهها در شهرها هماهنگ باشد. درصورتیکه امکان شارژ خودرو در خانه وجود نداشته باشد شاید انتخاب یک بیامو بنزینی انتخاب بهتری محسوب شود. بیامو ادعا میکند i4 گرن کوپه مدل ۲۰۲۴ در عرض ۵.۸ ثانیه از سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت میرسد اما به نظر ما این رقم بسیار بدبینانه است چراکه M3 قدیمی صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت حدود ۵.۵ ثانیهای داشته و قطعاً i4 از آن بهتر خواهد بود. نکته دیگر به صدای شبیه سازی شده کابین مربوط میشود که البته میتوان آن را سفارش نداد اما ما به حدی از آن راضی بودیم که ترجیح دادیم حفظش کنیم.
این بیامو بهصورت سنتی با دو پدال در دسترس است هرچند امکان رانندگی با یک پدال هم وجود دارد که در این حالت کالیبراسیون خوبی را شاهد هستیم و زمانی که پدال گاز رها شود فرایند کاهش سرعت خودرو به نرمی و خوبی انجام خواهد شد. سیستم تک پدال بیامو تیز حس میشود اما هرگز گیج کننده نخواهد بود. ما حساسیت پدالها، سنگینی فرمان و پاسخ سیستم تعلیق به حالت اسپرت را دوست داریم. با قیمت پایه حدود ۵۲ هزار دلار، مدل eDrive35 بهترین ارزش در برابر مبلغ پرداختی را بین تمامی مدلهای i4 دارد چراکه هم از سرعت بسیار خوب برای تردد روزمره برخوردار بوده و هم تجهیزات مناسبی را ارائه میکند. پکیج M اسپرت ۳۱۰۰ دلاری جزو ضروریات این خودروست و شامل سیستم تعلیق تطبیقی و رینگهای زیباست اما فکر میکنیم عدم سفارش مواردی همچون سیستم صوتی هارمن کاردون ۸۷۵ دلاری و رنگ سبز سان ریمو ۶۵۰ دلاری تفاوت زیادی ایجاد نخواهد کرد.
باید گفت بیامو i4 eDrive35 رقیبی قابل برای سدان های بنزینی، هیبریدی و برقی است هرچند هیچکدام از آنها نمیتوانند ترکیب طلایی باواریا را ارائه کنند. رقبای بنزینی i4 کندتر هستند و شاید سواری مشابه این سدان را نداشته باشند و هیبریدیها نیز شرایط مشابه و یا حتی بدتری داشته باشند. دیگر خودروهای برقی هم ظاهر زیبا و سواری خوب بیامو را نخواهند داشت. به این ترتیب محصول جدید بیامو به اندازه خودروهای قدیمی این برند جذاب و دوستداشتنی است و ترکیبی از عملکرد خوب، ظاهر زیبا، تجهیزات فراوان و سواری بسیار عالی خواهد بود.
مشخصات بیامو i4 eDrive35 گرن کوپه مدل ۲۰۲۴ | |
قوای محرکه | تک موتور برقی |
باتری | ۶۸.۷ کیلووات ساعت |
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) | ۲۸۲/۴۰۰ |
گیربکس | تک سرعته، چهار چرخ محرک |
صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه) | ۵.۸ |
توان پیمایش (کیلومتر) | ۴۰۵ |
زمان شارژ (ساعت) | ۳۱ دقیقه با شارژر سریع/۷ ساعت با شارژر خانگی |
قیمت پایه (دلار) | ۵۳,۱۹۵ |
قیمت مدل تست شده (دلار) | ۶۴,۹۲۰ |
سهیل
۱۸ شهریور ۱۴۰۳واقعا الان میشه فهمید طراحی جدید جلوپنجره چقدر هوشمندانه انجام شده. نسل های قبل واقعا خسته کننده به نظر میرسن در مقابل این.
و چقدر جالبه که بی ام و در کنار توسعه مدلهای هیدروژنی، یکی از بهترین و پرفروشترین خودروسازهای برقی هم هست.
hosen
۱۸ شهریور ۱۴۰۳یکی از جذاب ترین ماشین های الکتریکی همین بی ام و i4 هستش
زنده-باد-گرند-تور-اعظمــ
۱۸ شهریور ۱۴۰۳طراحی و کابین و اینا هیچ مشکلی ندارن واقعا خوبن.
ولی یجورایی نمیتونم باهاش ارتباط برقرار کنم.درکش نمیکنم.حال نمیده…
amirkhanzadeh
۱۸ شهریور ۱۴۰۳جلوی خودرو یک جوری شده تو طراحی های جدید
Petrol Head
۱۸ شهریور ۱۴۰۳دوستان به کلمات این پست دقت کنید که در مورد طراحی خودرو است … دو بار در دو جای مختلف از طراحی زیبای خودرو صحبت می کند در حالی که وقتی ب ام و سری 4 تاره معرفی شده بود اکثراً به آن ایراد وارد می کردند اما با گذشت زمان نبوغ و خلاقیت طراحان ب ام و خودش رو به خوبی نشون داد .
به قول دوستمون طراحی های قدیمی ب ام و در مقابل این مدل کسل کننده به نظر می رسند .
یاد حرف طراح مشهور ب ام و کریس بنگل افتادم که میگفت از روی عکس در مورد طراحی محصول قضاوت نکنید …
همین سری 4 جدید و سری 7 جدید رو من خارج از کشور دیدم و سوار شدم .
وقتی از نزدیک ماشین رو میبینی تازه میفهمی طراح های شرکت ب ام و چکار کردند …
بازار هم حکم نهایی رو به نفع ب ام و و طراحان آن شرکت صادر کرد و پیروزی در فروش این شرکت بیانگر همه چیز است .
(Ali(chevynova
۱۸ شهریور ۱۴۰۳و همچنان ناتوان در ساخت سوپر اسپرت
Mr AR
۱۸ شهریور ۱۴۰۳چه فشاری رو متحمل میشید
ماشاالله
(Ali(chevynova
۱۸ شهریور ۱۴۰۳واقعیت رو میگم شماها فشاری میشید
پیام۲
۱۸ شهریور ۱۴۰۳ماشالاه ماشینای معمولی کوپش با سوپر اسپرتا میندازه ماشالاه هزار ماشالاه
بیمر
۱۸ شهریور ۱۴۰۳BMW M5 CS 💀
سهیل
۱۹ شهریور ۱۴۰۳دلیل اینکه بی ام و منت سر ما نمیزاره و سوپر اسپرت تولید نمیکنه این هست که حدود ۱۵ سال پیش یه تحقیقاتی انجام میدن و متوجه شدن اگر شخصی نتونه سوپر اسپرت رو بخره از اون برند کمی دلزده میشه و سراغ سوپر اسپرت های ارزونتر از سایر کمپانی ها میره. به همین خاطر سعی کردن خودرویی تولید کنن که طیف وسیعتری توانایی خریدش رو داشته باشه.
لازم به ذکر هست بی ام و با سواری های فعلیش هم به عنوان آقای خودروهای اسپرت دنیا شناخته میشه نه لامبورگینی و کونیکزگ.
NGU
۱۹ شهریور ۱۴۰۳زخم خورده از بی ام و 😁
نویدی
۲۰ شهریور ۱۴۰۳و همچنان توانا در ساخت وانت😂
mmd@
۱۸ شهریور ۱۴۰۳چیز خوبیه 👍
KAIZEN
۱۸ شهریور ۱۴۰۳تنها خودروی برقی که به دلم نشست
اما من همچنان معتقدم ابعاد این جلوپنجره در یک خودروی برقی بی تناسبه و جا داری کمی ظریف تر بشه
18:45
۱۸ شهریور ۱۴۰۳آفرین بر مردان باواریا🏆🏆
علی شوی هم دید هیچ عیبی نداره گفت بزنم تو باقالیا شاید حواس بچه ها دور شه از خوبی های ماشین!
اصلا گیریم ب ام و تا 1دهه بعد هم سوپر کار نده بازار، چه چیزی واقعا از ارزش هاش کم میشه؟! قطعا هیچی کم نمیشه…
حسین دهمرد
۱۸ شهریور ۱۴۰۳زیر صدهزاردلار سدانی زیباتر از این دیده اید؟
ابهت وقار و پرستیژ بدون اینکه از ابعاد بزرگ استفاده کنه.
امیدوارم صندوق جلو هم داشته باشه.
واسه ایران خوبه چون نسخه های بنزینی حتما نیاز به بنزین سوپر دارن و اینجا هم که اوضاع بنزین معلومه/
M power
۱۸ شهریور ۱۴۰۳عشقه بمولا
من دوبی بودم سوارش شدم خیلی ماشینه فرمیه
اطلاعات سرگرمیشم حرف نداره
M power
۱۸ شهریور ۱۴۰۳عالیه معرکس
M power
۱۸ شهریور ۱۴۰۳پدال چرا کامنته من حذف میشه