بی ام و

معرفی نسل جدید بی ام و M5، ابرسدان هیبرید با 727 اسب بخار قدرت

نسل جدید M5 با قیمت پایهٔ ۱۲۰ هزار دلار، از همان قوای محرکهٔ V8 پلاگین‌هیبریدی شاسی‌بلند XM استفاده می‌کند و نزدیک ۲.۵ تن وزن دارد.

پس از مدت‌ها انتظار سرانجام نسل جدید ب‌ام‌و M5 معرفی و رئیس دنیای سوپرسدان‌های نیز بالاخره تسلیم الکتریکی‌سازی شد. همان‌طور که انتظار می‌رفت، M5 جدید از همان قوای محرکهٔ پلاگین‌هیبریدی شاسی‌بلند XM استفاده می‌کند که از یک پیشرانهٔ ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو به همراه یک موتور الکتریکی در گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک تشکیل شده است.

پیشرانهٔ بنزینی به‌تنهایی ۵۷۰ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و موتور الکتریکی هم ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور به آن می‌افزاید تا مجموع خروجی به ۷۲۷ اسب بخار قدرت و ۱۰۰۰ نیوتن متر گشتاور برسد. تکمیل‌کنندهٔ این سیستم هم یک پکیج باطری کوچک ۱۴.۸ کیلووات ساعتی است که امکان پیمودن تا ۴۰ کیلومتر را به‌صورت تمام الکتریکی فراهم می‌کند.

مثل اکثر خودروهای هیبریدی جدید، در M5 هم سیستم هیبریدی اضافه‌وزن چشمگیری را به همراه داشته و وزن سوپرسدان ب‌ام‌و را به ۲۴۴۵ کیلوگرم رسانده است. این در حالی است که نسل قبلی ۱۹۷۰ کیلوگرم وزن داشت. به خاطر همین وزن سنگین، شتاب M5 جدید کندتر از نسل قبلی خواهد بود. این سدان هیبریدی ظرف ۳.۴ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد درحالی‌که M5 کامپتیشن قبلی با ۶۲۵ اسب بخار قدرت این کار را در تنها ۳.۱ ثانیه انجام می‌داد.

حداکثر سرعت خودرو مثل گذشته روی ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت محدود خواهد بود اما با سفارش پکیج رانندهٔ M این رقم به ۳۰۵ کیلومتر بر ساعت افزایش پیدا می‌کند. برای M5 جدید سه حالت رانندگی مختلف در نظر گرفته شده است. در حالت راحت، پیشرانهٔ بنزینی اغلب خاموش می‌شود تا کم‌مصرف‌ترین رانندگی ممکن فراهم شود. حالت اسپرت خودرو را سرحال‌تر می‌کند و پیشرانهٔ بنزینی را همیشه روشن نگه می‌دارد درحالی‌که حالت پویا قوای محرکه را روی حداکثر قدرت تنظیم می‌کند و عملکرد سیستم خنک‌کننده را برای استفاده در پیست تقویت می‌کند.

حالت پویا همچنین سامانهٔ چهارچرخ محرک را روی حالت دیفرانسیل عقب قرار می‌دهد و حتی امکان خاموش کردن کنترل پایداری را هم فراهم می‌کند. علاوه بر این سه حالت مذکور، M5 جدید تنظیمات جداگانه‌ای هم برای سیستم تعلیق، ترمز، فرمان، گیربکس و سامانهٔ چهارچرخ محرک xDrive دارد. برای متوقف کردن این سدان قدرتمند دیسک‌های ترمز ۱۶.۱ اینچی با کالیپرهای شش پیستونه در جلو و دیسک‌های ۱۵.۷ اینچی با کالیپرهای تک پیستونه در عقب در نظر گرفته شده است که پشت رینگ‌های ۲۰ اینچی در جلو و ۲۱ اینچی در عقب پنهان می‌شوند. همچنین امکان سفارش ترمزهای کربن سرامیکی هم وجود دارد که ۲۵ کیلوگرم سبک‌تر هستند.

در داخل خودرو نیز سیستم‌عامل ۸.۵ ب‌ام‌و با گرافیک خاص M ارائه شده است. در اینجا همچنین هدآپ دیسپلی هم به‌صورت استاندارد ارائه می‌شود که در هنگام توقف خودرو می‌تواند ویدئو پخش و یا امکان بازی کردن را فراهم کند. نسل جدید M5 در بیرون خیلی با سری ۵ متفاوت نیست ولی بااین‌حال گلگیرهای عریض‌تر، چهار سر اگزوز در عقب و اسپویلر کوچکی روی لبه در صندوق نشان می‌دهند که این سدان معمولی نیست. نسل جدید ب‌ام‌و M5 ماه آینده در فستیوال سرعت گودوود برای اولین بار به نمایش عمومی درخواهد آمد و تولید آن در ماه جولای آغاز خواهد شد. قیمت این سدان اسپرت آلمانی از ۱۲۰,۶۷۵ دلار آغاز می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۴ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۶۰ دیدگاه‌ها

  1. Taha Ayoobi

    ۶ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (2248 ديدگاه)

    از افزایش اسب بخار به صورت برقی و هیبریدی خوشم نمیاد.
    احساس میکنم قدرتی که با هیبریدی شدن اضافه شده فیکه.
    نمیدونم چرا.

    موافقم 7
    مخالفم 6
    1. Mohammad hasan

      ۷ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (99 ديدگاه)

      یاد دوج چارجر هلکت ردای بخیر که با یه موتور درون سوز ۷۹۷ اسب بخار قدرت داشت و در کنار اون زیبایی کاملی هم نسبت به خودش داشت…

      حالا بعد از چند سال ( حدود ۴ سال ) بقیه شرکت ها دارن قدرت محصولاتشون رو به قدرت های اون دوران محصولات عضلانی دوج میرسونن البته با افزایش افراطی وزن و کمک گرفتن از نیرو برق و موتور های الکتریکی…

      اون دوران گذشت
      دورانی که نسل اول دیمن رکورد دار شتاب بود…

      موافقم 9
      مخالفم 3
  2. 90s culture

    ۶ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (179 ديدگاه)

    بعد از معرفی سری پنج M5 جدید…
    ایمان ام به کادیلاک CT5 blackwing بیشتر شد….
    آلمانی ها باید پرچم دار خودرو سازی در جهان باشند! نه این که پیرو تِرند های چینی پسند روز….

    موافقم 4
    مخالفم 7
  3. گاس فرینگ

    ۶ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (136 ديدگاه)

    از سری ۵ معمولی بسیار قابل تحمل تره ولی بازم اون حاشیه های مشکی به سبک نوار لاستیکی کاپوت دنا که برای لاپوشانی کردن فاصله زیاد کاپوت تا سپر بود رو داره
    این که ورودی هواش بزرگ باشه ولی بخشیش مسدود باشه (قسمت های بالاش که کامل مسدوده) بیشتر شایسته کی ام سی و دیگنیتیه تا BMW m5

    موافقم 5
    مخالفم 1
  4. M power

    ۶ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (175 ديدگاه)

    رئیس دنیای سوپرسدان ها
    بهترین جمله ای ک میشد گفت

    موافقم 8
    مخالفم 2
  5. Ekk

    ۸ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (5 ديدگاه)

    نمیدونم چرا دیگه بی ام و ها خوشگل نیستن
    ای کاش این تیم طراحی جدید زودتر برن تا یه گروه بیان مثل قدیما ماشینهای خوشگل بدن بیرون

    موافقم 3
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا