اعداد و ارقام نسل جدید بامو M5 بسبار چشمگیر هستند اما در دنیای واقعی این اعداد کاربردی نخواهند داشت.
بیایید داستان را با بحثبرانگیزترین موضوع آغاز کنیم. نسل جدید بامو M5 نزدیک به ۲.۵ تن وزن دارد. این تقریباً معادل وزن دو تویوتا GR86 است؛ بنابراین، M5 قطعاً خودروی سنگینی است و این اصلیترین موضوع بحث در مورد نسل جدید سدان پرفورمنس بامو از زمان معرفی بوده است. باواریاییها هم در دفاع از خود اظهار داشتند که M5 وزن خود را پنهان میکند و احساس سنگینی نخواهد داشت.
برای سالها، بامو نیازی به ارائهٔ قویترین خودروهای هر کلاس نداشت زیرا خودروهای متعادلی میساخت که رانندگی جذابی داشتند. اینها خودروهای اسپرتی بودند که میتوانستند تمام صبح را در بزرگراه بگذرانند، بعدازظهر راهی پیست شوند و هنوز هم هنگام غروب در جاده رانندگی لذتبخشی داشته باشند. اینها خودروهای چندمنظورهٔ واقعی برای گروه خاصی از خریداران بودند. بااینحال، چند نسل آخر M5 اولویتها را تغییر داده است. این خودروها حالا میخواهد قدرتهای بالا را با شتاب وحشیانه ارائه کنند و در این فرایند، نهتنها از افزایش وزن رنج بردهاند بلکه شخصیت M5 را هم از یک سدان اسپرت همهکاره به یک گرند تورر تغییر دادهاند و جدیدترین نسل M5 این فرایند را تکمیل کرده است.
البته M5 جدید از برخی جهات سنگین احساس نمیشود زیرا باطریها در کف خودرو قرار گرفتهاند که مرکز ثقل خودرو را پایین میآورند و انتقال وزن در هنگام رانندگیهای سریع را محدود میکنند. درنتیجه، M5 روی دستاندازها تکان نمیخورد و در پیچها از خود بادیرول نشان نمیدهد. بااینحال، فقط اینکه M5 احساس سنگینی ندارد باعث نمیشود سنگینی آن را فراموش کنید زیرا وزن خودرو هنگام برداشتن پا از روی پدال گاز خود را نشان میدهد.
در این خودرو، پیشرانهٔ ۴.۴ لیتری V8 آشنای S68 با باطری و یک موتور الکتریکی در گیربکس ترکیب شده و مجموعاً ۷۲۷ اسب بخار قدرت و ۱۰۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. ترکیب گشتاور فوری موتور الکتریکی با پیشرانهٔ هشت سیلندری که از قبل وحشی بود، خودروی درونسوزی را ایجاد کرده که مثل خودروهای الکتریکی شتاب میگیرد. بدون هیچ تأخیری، تا وقتیکه پای خود را از روی پدال گاز بردارید فقط قدرت خالص تحویل خواهید گرفت. در اتوبانهای بدون محدودیت سرعت در خارج از مقر بامو در مونیخ، احساس میشد که M5 هیچگاه از شتاب گیری بازنخواهد ایستاد.
من بارها و بارها به سرعت ۲۷۵ کیلومتر بر ساعت رسیدم و چیزی جز ترافیک نمیتوانست جلوی افزایش سرعت را بگیرد. هرچند حداکثر سرعت M5 با پکیج رانندهٔ M روی ۳۰۵ کیلومتر بر ساعت محدود شده است ولی با شدتی که خودرو به سرعت ۲۷۵ کیلومتر بر ساعت رسید، احساس میشد هیچگاه افزایش سرعت متوقف نخواهد شد. زمانی هم که ترافیک ظاهر شد، ترمزها قدرتمند بودند و بدون مشکل سرعت را کاهش دادند. باطریهای M5 که هنگام ترمز گیری شارژ میشوند، امکان پیمودن حدود ۴۰ کیلومتر را بهصورت تمام الکتریکی فراهم میکنند.
این باطریها هیچگاه بهطور کامل خالی نمیشوند زیرا ازآنجاییکه پرفورمنس وحشیانهٔ خودرو به کمک باطری حاصل میشود، اگر شارژ به صفر برسد، پرفورمنس M5 ضربهٔ بزرگی خواهد خورد؛ بنابراین، در حال تمام الکتریکی، بهاندازهٔ پیمودن دو یا سه کیلومتر، شارژ در باطریها نگه داشته میشود و سیستم با استفاده از ترمزها و پیشرانه، اقدام به شارژ این باطریهای ۲۲.۱ کیلووات ساعتی میکند. مثل تمام خودروهای M بامو، M5 هم حالات و تنظیمات زیادی دارد که از طریق سیستم iDrive قابل انتخاب خواهد بود. میتوان سرعت تعویض دنده، کالیبراسیون پدال گاز، احساس ترمزها، صدای موتور، احساس فرمان، کنترل کشش، قطع انتقال نیرو به چرخهای جلو و… را تنظیم کرد. علاوه بر این، حالتهای هیبریدی و الکتریکی هم وجود دارد که همهچیز را خستهکننده و گیجکننده خواهد کرد.
درحالیکه نسلهای اولیهٔ M5 مثل E28، E34 و E39 خودروهای آنالوگ بودند، نسل کنونی یا G90 صد درصد دیجیتال شده است. به همین دلیل، درحالیکه انتظار داشتم G90 هم مثل نسلهای قبلی M5 در بزرگراه عالی باشد و در جادههای پیچدرپیچ درخشان عمل کند، شرایط متفاوت بود. البته G90 هنوز هم بسیار سریع است ولی همین سرعت بالا در کنار ابعاد بزرگ، در بزرگراهها مشکلساز میشود. اول اینکه M5 خودرویی عریض و طویل با دید محدود است و هدایت آن از بین خودروهای زیادی که در اطراف در حال حرکت هستند دشوار خواهد بود.
علاوه بر این، جادههای فرعی آلمان برخلاف بزرگراهها، محدودیت سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دارند و در چنین سرعتهایی، M5 احساس کسلکنندهای خواهد داشت؛ بنابراین، در جادهها، محدودیتها برای استفاده از تمام تواناییهای M5 زیاد است و این جایی است که M5 بیشتر وقت خود را در آن سپری میکند. البته در پیست به استفاده از حداکثر تواناییهای خودرو نزدیکتر شدیم ولی حتی خود بامو هم اذعان میکند که اکثر خریداران M5 هیچگاه رنگ پیست را نمیبینند. به همین دلیل، وقتی از مقامات شرکت سؤال شد که وقتی تواناییهای خودرو برای جادهها خیلی زیاد است، چرا آن را کاهش نمیدهید، در پاسخ گفتند نمیتوانیم به عقب بازگردیم و مردم بیشتر میخواهند.
هنگام آزمایش G90، بامو نسلهای قبلی M5 را هم در اختیار ما قرار داد و من رانندگی کوتاهی با E39 و E60 داشتم. E60 اولین M5 با سیستم iDrive، حالتهای رانندگی متعدد و گیربکس اتوماتیک بود که یک موتور V10 هم زیر کاپوت داشت ولی بااینوجود، روی جاده کوچکتر و سرزندهتر احساس میشد و حد نهایی تواناییهای آن در دسترستر بود. E39 نیز هنوز هم یک سدان اسپرت تعیینکننده است. یک موتور V8 تنفس طبیعی ۴۰۰ اسب بخاری، یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی و طراحی ظریف، تمام چیزی است که یک علاقهمند به رانندگی از خودرو میخواهد.
بهطورکلی، نسل جدید M5 خودرویی راحت با کابین زیبا، مصرف سوخت مناسب و فناوریهای فراوان است ولی این دیگر خودرویی برای کسی که بخواهد در یک جادهٔ فرعی با سرعت مجاز و یا حتی غیرمجاز تفریح کند نیست. این M5 برای بردن خانواده از مونیخ به سفری در تعطیلات آخر هفته است. نسل جدید M5 را بهعنوان یک گرند تورر لوکس در نظر بگیرید. در حال حاضر، M3 جای M5 قدیمی را بهعنوان یک سدان اسپرت همهکاره گرفته و M2 جایگزین M3 شده است. M5 قبلاً به دنبال تعادل و درگیری راننده بود و حالا اعداد را دنبال میکند. وقتی انتخاب کردهاید بجای لذت، فقط به اعداد توجه کنید، نمیتوانید به عقب بازگردید.
مشخصات فنی
BMW M5 2025 | |
پیشرانه | ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو هیبرید |
قدرت | ۷۲۷ اسب بخار |
گشتاور | ۱۰۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ |
وزن خالص | ۲۴۴۵ کیلوگرم |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۳.۴ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۳۰۵ کیلومتر بر ساعت |
باطری | ۲۲.۱ کیلووات ساعت |
مصرف سوخت | ۱۳.۸ لیتر ترکیبی |
حجم صندوق بار | ۴۷۰ لیتر |
قیمت پایه | ۱۲۰,۶۷۵ دلار |
قیمت تستشده | ۱۵۰,۰۰۰ دلار |
علی Shelby
۵ آبان ۱۴۰۳من ازش خوشم اومده
amirkhanzadeh
۵ آبان ۱۴۰۳منم از نمای عقب خودرو خوشم اومد ولی از داشبورد خودرو خوشم نیومد
Kiarash
۵ آبان ۱۴۰۳منم از طراحی بیرونیش بدم نمیاد طراحی جذاب و خوبی داره ولی مثل نسل های قبلش نمیشه ولی طراحی فرمونش رو من خوشم نیومده اصلا
SMS
۵ آبان ۱۴۰۳در کل ماشینیه که باید بهش بها داد اما چه فایده با این همه قدرت و پرفورمنس بازم از قبلیش سنگین تر و کندتر و زشت تره
جرمی کلارکسون
۵ آبان ۱۴۰۳منم میگم خدا لعنت کنه طراحای جدید بی ام و رو
Nismo
۵ آبان ۱۴۰۳با این وضع باید با پیکاپ ها مقایسه بشه
فورد رپتور r که صفرتاصد 3.5 میزنه با وزن 2.7 تن
رم تی ار اکس که صفرتاصد رو 3.6 میزنه با وزن 3 تن
ماشالا بی ام و واقعا دست مریزاد
Sara
۵ آبان ۱۴۰۳خیلی زیباست
M5 <3
محمدهادی
۱۲ آبان ۱۴۰۳نسل زیبایی بود
ولی حیف که متاسفانه اضافه وزن شدید تمام زیبایی هاشو نابود کرد
پسرفت ۱ثانیه یی نسبت به نسل قبلش
آخه این باتری های کوفتی چرا انقد سنگینن؟؟
MehdiTurbo
۵ آبان ۱۴۰۳جذاب زیبا بودنش جذابه ولی این در نظر بگیرید ۱۵۰ هزار دلار قیمت همین خودرو و با این قیمت چه خودروهای دیگه ای میشه گرفت که به شخصه برای من میره کنار
و بزرگترین ضعف بی ام و و بنز جدید از دید من کابینشان و بزرگترین عیب کابین اینه برداشتند به جای چرم دوزی که همیشه داشت این قطعات پلاستیکی که طرح فیبر کربن داره را چسبوندند الان مزدا و کیا و هیوندام دیگه داشبورداشون چرم
به نظر من ژرح پلاستیکشم اصلا زیبا نیست
محمد
۵ آبان ۱۴۰۳نمیتوانیم به عقب بازگردیم و مردم بیشتر میخواهند…
متاسفانه خوتون باعث به وجود اومدن این رویه حال به هم زن شدید.جنگ اسب بخار و لانچ کنترل و شتاب صفر تا صد بیهوده و ناکارآمد و مسخره در برابر قربانی کردن لذت رانندگی و در گیر کردن راننده.
در مورد ظاهر ماشین هم واقعاً حرفی ندارم…
karwan
۵ آبان ۱۴۰۳خدایی منی که ازش متنفر بودم ، یکم از قیافش خوشم اومد ، داخلش هم که بینظیره
جرمی کلارکسون
۵ آبان ۱۴۰۳https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/10/2025-bmw-m5-sedan-review-1.jpg
با خوک مو نمیزنه
فیات مولتیپلا
۶ آبان ۱۴۰۳اینو میبینم فکر میکنم که m3 هم حتی جلوش خوشگله
حداقل چراغ هاشو نگه داشته این چیه به آیت کوچیکی
MehdiTurbo
۶ آبان ۱۴۰۳دهنت سرویس
فقط رنگ صولتیش 😂🤣
A.R.A.S.H
۶ آبان ۱۴۰۳😅😅دقیقا
علی
۵ آبان ۱۴۰۳متن رو خودندم مث اینکه خودم نشستم پشت خودرو خیلی برام هیجان داشت واقعا خوب و زیبا توضیح داده بودن
نویدی
۵ آبان ۱۴۰۳طلای ۲۴ عیاره.
BMW هیچوقت واسه M5 کم نمیذاره.
همچین سدان قدرتمندی بایدم جثه بزرگ و ترسناکی داشته باشه،واقعا بی نقصه.
مازیار
۵ آبان ۱۴۰۳تو دوره ای که اسب بخار حکم ریگ بیابون رو پیدا کرده هنر ارزشمند سبکسازی هست. این فاکتوریه که دست بالا رو بهت میده
امین
۶ آبان ۱۴۰۳آفرین.
در بین کامنتها یک نفر نکته اصلی گفت
Kamran Aghaei
۵ آبان ۱۴۰۳شتاب ۰ تا ۱۰۰ ای که بهدست اوردن از نسلقبلی
M5 هم کند تره !!! ایا این شتاب اعلامی کارخونه
هست یا که توسط همین منبع به دست اومده؟
Arshia m3csl
۵ آبان ۱۴۰۳بی ام و m5 ماشین خوبیه ولی پسرفت داشته نصبت به نسل قبلش بی ام و m5 جدید اگه مشکل وزن نداشت واقعا هیچ ایرادی ازش نمیتونستم بگیرم طراحی m5 جدید هنوزم یک بی ام و جذابه
new reventon
۵ آبان ۱۴۰۳عجب باتری قوی گذاشتن روش
فک کنم 60،70 کیلو مترو راحت طی کنه
Cert
۵ آبان ۱۴۰۳بسار سنگین است هندلینگ آن
می تواند خوب نباشد
hosen
۵ آبان ۱۴۰۳تو بحث طراحی فقط میشه گفت نمای عقبش خوبه و حس اسپرت رو منتقل میکنه
تو بحث پرفورمنس هم هرچقدرم خوب باشه این اضافه وزنش کارو خراب میکنه کاش سبکتر میبود.
MOPAR
۵ آبان ۱۴۰۳خوشگله تپلی شده فقط داشبوردش نباید اون مانیتور بود حس اسپرت بودنو ازش گرفته
🥇M🏆 Bavaria///👑
۵ آبان ۱۴۰۳واقعا خیلی سخته برام بعنوان یه طرفدار واقعی ب ام و که این افتضاح تاریخی و وارد کارنامه درخشان ب ام و کنم!! 😑😑
لااقل دیگه تو شجره نامه بی نظیر M5 این حماقت و نمیکردین…
وزن بشدت بالا متاسفانه گریبان پرچمداران
ب ام و رو گرفته…
Taha Ayoobi
۵ آبان ۱۴۰۳خیلی حس بدیه که ماشینی که سابقه خوبی داره خرابش کنن.
Siyavash
۵ آبان ۱۴۰۳این نسل باعث ننگ m5هست..به نسل قبل و یا قبلتر نگاه کنید ببینید چه ماشین هایه عالی بودن ولی این یه پاندا سنگین شده…
JaMsHiD_R1988
۵ آبان ۱۴۰۳https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/10/2025-bmw-m5-sedan-review-59.jpg
یا گذشت زمان و اومدن شاسی بلند نئو کلاس که طبق قاعده ماشین های جدید بی ام و باید زشت تر باشن ، این ماشین هم مثل جلو پنجره سری چهار برای مردم عادی شده . از کامنتا معلومه مردم به زور به خودشون القا میکنند که دارن از این ماشین کم کم خوششون میاد . ولی چیزی که معلومه ، زشت بودن این ماشین ها نسبت به پیشینیانش هست
Gold
۵ آبان ۱۴۰۳موافقم، هر چقدر هم از این ماشین تعریف بشه باز هم نمیتونه نا هماهنگی طراحیش رو بپوشونه. واقعا زشته من هم مدل معمولی هم ام را از نزدیک در نمایندگی ب ام و دیدم. البته فکر میکنم خوب بفروشه چون اگر دقت کنید خریداران جدید هم سر و وضع ظاهری به همین شکل ناموزون پیدا کردن و دوره خانم ها و آقایان شیک پوش و مودب که سوار بر خودرهای آلمانی میشدند و هر از گاهی به عطش سرعت با تنظیمات افسانه ای مدل های قبلی پاسخ میدادن به سر اومده !!!
JaMsHiD_R1988
۵ آبان ۱۴۰۳دیگه زندگی دنیا به سر اومده ….
amirmohammadja79
۵ آبان ۱۴۰۳چجوری میگید خوشگله؟ خوشگل M4 بود M5 cs بود نه اینایی که الان بی ام و داره تولید میکنه
بی ام و همه چیو خراب کرده هم طراحی هم لذت رانندگیش بخاطر وزن خیلی زیادش
Galant.VR4(JDM)
۵ آبان ۱۴۰۳هرچند دوستداشتنش سلیقهای هست ولی بینقص نیست
اولین عیبی که داره وزنش هست که تا دو تن قابل تحمله برای یه سدان دوم ظاهرش هست خصوصا جلو
بخاطر وزنی که داره تمام پرفورمنسش رو بهم زده
Galant.VR4(JDM)
۵ آبان ۱۴۰۳هرچند دوستداشتنش سلیقهای هست ولی بینقص نیست
اولین عیبی که داره وزنش هست که تا دو تن قابل تحمله برای یه سدان دوم ظاهرش هست خصوصا جلو
بخاطر وزنی که داره تمام پرفورمنسش رو بهم زده
Alireza
۵ آبان ۱۴۰۳Bmw رو هم از دست دادیم…
کاش حداقل اینو به عنوان نسل جدید m5 معرفی نمیکردن و تو همون نسل قبلی باهاش خدافظی میکردن
وجدانا به نسبت نسل قبلش مثل یه جوون ۳۰ ساله ۱۵۰ کیلویی دیده میشه
90s culture
۵ آبان ۱۴۰۳امید داریم تا در نسخه های Competition و CS ورق برگرده و بی ام و دست از سر قوای محرکه red label اون XM بد قواره برداره…
Galant.VR4(JDM)
۶ آبان ۱۴۰۳نسخه Competition پرفورمنسش چیزی میشه که این باید میبود و CSهم همین روند رو طی میکنه. ببین بحث وزن و آیرودینامیک رو نمیشه به این راحتی ها آپگرید کرد
Saji
۵ آبان ۱۴۰۳اون اهرم دنده مخصوصا بیامو جزو زیباییهای کابین بود نمیدونم شیاف کم آوردن حذفش کردن….
JDM سابق
۵ آبان ۱۴۰۳این بررسی مجله فرانسوی L’autombile انجام داده
درسته؟
کوروش
۵ آبان ۱۴۰۳به نظر من کلا باید با بنز بی ام و خداحافظی کرد..چیزی از اون وقار باقی نمانده..دوستانی که از چهره این m5 خوششون آمده،باید خاطر نشان بکنم که رنگ ماشین رو اصلا در جلوه و ظاهر دست کمنگیرید..این رنگ زرد قناری به اصطلاح،خیلی تاثیر مثبت داشته.البته که سلیقه ها باهم کاملا متفاوت هستند
شاهین
۵ آبان ۱۴۰۳از مباحث مصرفگرایی شدم صنعت خودرو میشه بطور محسوس به این موضوع معرفی نسل جدید ماشین ها با فاصله زمانی یک سال اشاره کرد!
شده عین دنیای موبایل ها، هر سال یه مدل جدید
بهنام
۵ آبان ۱۴۰۳فاز بعضی ها که گفتن ما غز طراحی این ماشین خوشمون اومد رو نمیفهمم. طراحی بشدت مضخرف در مضخرفه . احتمالا برخی از دوستان صرفاً یک ماشین میبینن که آلمانیه لوگوی ب ام و هم که داره حتماً از چینی ها بهتره . بابا این ب ام و ام پنجه میفهمین ؟ یک طراحی بیروح که هیچ نشانی از اجداد خودش نداره . طراحی سپر عقب و جلو فاجعه هست و چراغ جلوش توسط تیمی احمق طراحی شده .
خرید این خپل سنگین بیهویت یکی از احمقانه ترین کارهاست.
M power
۶ آبان ۱۴۰۳دوراهی سختیه .هم دلم میخاد دوستش داشته باشم و هم میخام ازش متنفر شم
iliyagh
۶ آبان ۱۴۰۳واقعا حیف اسم بی ام و که رو این فرغونه
JaMsHiD_R1988
۷ آبان ۱۴۰۳به فرغون بی احترامی کردی داش
وحید
۶ آبان ۱۴۰۳منم به نوبه خودم میتونم بگم بی ام و فقط پیکان
مومنی
۶ آبان ۱۴۰۳دیگه مثل قبل نمیشه عاشقش بود
مهراز هشمتی رادمهر
۶ آبان ۱۴۰۳وای چقدر قشنگه وای حتما بیاد ایران میخرم BMW M2 دارم فروختم اینو میخرم حتما قطعا 🤩😍🥰🔥 خیلی خوبه شاهکاره مهندسی و معماری آلمان ها
کربلایی
۸ آبان ۱۴۰۳خوب ظاهرا دوستان همه از خریدش منصرف شدن
Sina10
۸ آبان ۱۴۰۳بهترین کار این بود که بگن G30 آخرین نسل M5 هست بجای اینکه آبروی نام M5 رو ببرن
حتی ظاهر پف کرده و بی تناسبش هم باطن چاقی که داره رو آشکار میکنه
انگار بامو عمدا میخواسته یکی از بهترین محصولاتشو تخریب کنه! حداقل ظاهر M3 و M4 خوب نبود از نظر فنی چیزی کم نداشتن ، این که عملا XM سدان شدست!