بی ام و

تولید خودروی هیدروژنی بی ام و با همکاری تویوتا در سال 2028

خودروی جدید و هیدروژنی بی ام و در سال ۲۰۲۸ و با همکاری تویوتا تولید خواهد شد.


این خودروساز آلمانی برنامه‌های خود برای سرمایه‌گذاری بیشتر روی تکنولوژی هیدروژنی و تولید خودروی سلول سوختی در سال ۲۰۲۸ را تائید کرده است. به همین منظور ژرمن‌ها با تویوتا به عنوان یکی از معدود خودروسازانی که هنوز به آینده هیدروژن معتقد است همکاری خواهد کرد. با اینکه حدود یک دهه است تویوتا میرای هیدروژنی در بازار حضور دارد اما خودروی موردبحث اولین محصول هیدروژنی بی ام و خواهد بود که امکان خرید آن توسط مردم وجود خواهد داشت.

از آنجایی که خودروی هیدروژنی بی ام و حداقل تا ۴ سال دیگر عرضه خواهد شد بنابراین بی ام و اشاره چندانی به جزئیات آن نکرده است. البته گفته می‌شود این خودرو نسخه‌ای هیدروژنی از محصول فعلی بی ام و خواهد بود. اگر به خاطر داشته باشید پروژه هیدروژنی قبلی بی ام و بر پایه X5 شکل گرفته بود هرچند به نظر می‌رسد این خودروی هیدروژنی نسخه تولیدی iX5 نخواهد بود. این نسل از شاسی‌بلند بی ام و در نیمه دوم عمر خود قرار دارد و تا سال ۲۰۲۸ جای خود را به نسل جدیدش خواهد داد.

اما صرف‌نظر از شکل و فرم کلی، بی ام و می‌خواهد محصولی اصیل را بجای ریبج کردن محصولی از تویوتا تولید کند. طبیعتاً تویوتا روی محصولات خود کار می‌کند اما تکنولوژی سلول سوختی آن‌ها با همکاری بی ام و توسعه یافته است. از طرفی باید به این نکته اشاره کنیم که قوای محرکه سلول سوختی iX5 نیز توسط تویوتا تأمین می‌شود. این شاسی‌بلند بدون آلایندگی بخشی از ناوگان تست متشکل از حدود ۱۰۰ دستگاه است که در اسپارتانبورگ ساخته شده است. این مجموعه ۳۹۶ اسب بخار قدرت دارد و در بطن خود تانک‌های هیدروژنی ۷۰۰ بار از جنس پلاستیک تقویت شده با فیبر کربن را قرار داده است. این دو تانک هیدروژنی ۶ کیلوگرم هیدروژن را در خود جای داده‌اند و توان پیمایش ۵۰۴ کیلومتری را فراهم می‌سازند. سوخت‌گیری iX5 حدود ۳ تا ۴ دقیقه طول می‌کشد و بنابراین از این نظر مشابه X5 دیزلی است.

بر اساس اطلاعات موجود، اولین خودروی هیدروژنی بی ام و بر پایه نسل بعدی X5 شکل خواهد گرفت و از همان پلتفرم CLAR بکار رفته در نسخه‌های بنزینی/دیزلی/پلاگین هیبریدی استفاده خواهد کرد. اخباری مبنی بر اینکه بی ام و نسخه برقی X5 را نیز با همان پلتفرم تولید خواهد کرد منتشر شده است. ظاهراً نسل بعدی X5 از نیمه دوم سال ۲۰۲۶ راهی خط تولید خواهد شد. همچنین باید گفت سال آینده خودروی نئو کلاس به عنوان اولین محصول با پلتفرم مخصوص خودروهای برقی پدیدار خواهد شد. البته این پلتفرم با در نظر گرفتن قوای محرکه سلول سوخت هیدروژن توسعه یافته اما گزارش‌ها نشان می‌دهد حداقل برای محصولات هیدروژنی بالقوه بی ام و از پلتفرم CLAR استفاده خواهد شد.

شاید این موضوع جای تعجب داشته باشد اما بی ام و به‌طور قابل‌توجهی مشغول توسعه خودروهای هیدروژنی بوده است. همه‌چیز از سال ۱۹۷۹ و تولید ۵۲۰h با پیشرانه درون‌سوز تغییر یافته برای به‌کارگیری سوخت هیدروژن شروع شد. این فرمول بعداً توسط سدان های E38 و E65 دوازده سیلندر در اوایل قرن ۲۱ مجدداً بکار گرفته شد هرچند پروژه استفاده از خودروهای درون‌سوز با سوخت هیدروژن چندین سال به محاق رفت زیرا مهندسان ترجیح می‌دادند بجای این نوع قوای محرکه روی سلول‌های سوخت تمرکز کنند. یورگن گالدنر نایب‌رئیس تکنولوژی سلول سوخت هیدروژن گروه بی ام و می‌گوید:

اساساً ما با X5 هیدروژن سلول سوختی به شعاع حرکتی حدود ۵۰۰ کیلومتری رسیده‌ایم. اگر من یک پیشرانه درون‌سوز را در همان خودرو با همان باک بگذارم حتی ۳۰۰ کیلومتر را نیز نخواهم داشت. این تفاوت بین محصولی است که می‌توانیم و نمی‌توانیم بفروشیم. با توان پیمایش ۵۰۰ کیلومتر و زمان سوخت‌گیری ۳ تا ۴ دقیقه‌ای، فکر می‌کنم مردم خودروی هیدروژنی را انتخاب خواهند کرد

البته مشکل بزرگی وجود دارد که به زیرساخت‌های سوخت‌گیری مربوط می‌شود. در واقع زیرساخت سوخت‌گیری هیدروژن در بسیاری از نقاط دنیا وجود ندارد و بنابراین اگر خودروی هیدروژنی بی ام و در برخی مناطق محدود عرضه شود جای تعجبی نخواهد داشت. هنوز ۴ سال تا سال ۲۰۲۸ فاصله داریم و شاید شبکه سوخت‌گیری هیدروژن تا آن زمان بهبود یابد. همچنین تویوتا و بی ام و می‌گویند پروژه‌های منطقه‌ای را برای توسعه زیرساخت‌های هیدروژن دنبال خواهند کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۸ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. AMANTE

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1899 ديدگاه)

    من موندم چرا شرکت های خودروسازی به این همه آزمون و خطا در زمینه سوخت محصولات شون علاقه دارن.
    البته احتمال میدم فشار های دولت و سازمان های محیط زیستی باعث این آزمون و خطا ها در زمینه سوخت توی شرکت های خودروسازی هست‌.
    به نظرم میتونن روی سوخت جایگزین بنزین کار کنن و وقتی مطمعن شدن که از بنزین کارآمد تر و در دسترس تره ماشین هایی سازگار با اون سوخت تولید کنن.

    موافقم 4
    مخالفم 12
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۱۶ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (2705 ديدگاه)

      خبر جالب، سرمایه‌گذاری شرکت‌های مختلف دنیا برای ساخت دستگاه‌های خانگی تامین هیدروژن خودرو هست. اگر به نتیحه برسه، حداقل در کشورهای متمول دنیا راحت‌تر می‌شه از سوخت هیدروژنی استفاده کرد

      سوخت مصنوعی الان در اسکاندیناوی وجود داده و مردم می‌تونن به‌جای بنزین، داخل باک ماشین بنزینی بریزن ولی خیلی گران هست و غالب مردم جهان نمی‌تونن براش هزینه کنن. فرایند تولید سوخت های مصنوعی کم‌آلاینده، پیچیده است
      چند سال پیش یک ویدئو دوبله فارسی از بنتلی منتشر کردیم که با سوخت مصنوعی در ایسلند بررسی شده بود
      https://www.aparat.com/v/Bihsj

      موافقم 21
      مخالفم 2
      1. Mercedes

        ۱۶ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (927 ديدگاه)

        شاید این پروژه تنها چیزی باشه که بتونه با بی وای دی و کتل در بحث سوخت پاک رقابت کنه
        چه خوشمون بیاد چه نه الان اوج فناوری و تکنولوژی خودرو برقی رو چین داره و تقریبا با اختلاف از بقیه جلو هست ، بارها هم ثابتش کرده و اخبار مختلف ، برد 1000 کیلومتری توسط شرکت های مختلف چینی (که واسه بقیه دنیا هنوز آرزوست) در یک خودرو تولید انبوه ، یا موارد دیگه و مهندسی پیشرفته باتری های تیغه ای byd یا فناوری catl و … رو هممون دیدیم و خوندیم
        بقیه کشورا هیچ شانسی واسه رقابت تو برقی ها بنظرم ندارن مگر اینکه با خود شرکت های چینی همکاری کنن ، چون همونطور که غرب و ژاپن توی درونسوز سالها تجربه دارن
        چین توی برقی ها سالها سرمایه گذاری کرد و تجربه بیشتری داره و تازه در کنارش کلی مزیت دیگه از جمله زنجیره تامین قوی و منابع و جمعیت و روابط خوب با کشور های دارای منابع طبیعی و … داره
        تنها راه همینه که غرب برای رقابت تو چیزی که خودش داره مانور بده و سعی نکنه مسیر چین رو بره
        باید بیان نقطه قوتشون رو قوی تر کنن ، یا به عبارتی چیزی که توش مهارت دارن رو ارتقا بدن
        یعنی چی؟ یعنی همین سلول سوختی هیدروژن به عنوان مثال!
        نمیتونی تو باتری و برقی سازی و انرژی پاک با چین رقابت کنی؟ خب چیزی که خودت بلدی رو بهینه کن! همون موتور درون سوزی که سالها تجربه پاش گذاشتی رو بهینه کن و تبدیل به موتور هیدروژنی کن ، سخته ، ولی قطعا راحت از رقابت با چین تو عرضه باتری و برقی هاست
        شاید بی ام و و تویوتا رقبای خوبی واسه کتل و بی وای دی بشن🔥
        همیشه همینه ، قرار نیست واسه رقابت با رقبامون لزوما مثل اونا رفتار کنیم ، میتونیم تو چیزی که خودمون داریم سرمایه گذاری کنیم و تو زمین خودمون موفق باشیم
        مسیر موفقیت همه یکسان نیست
        دلیل نمیشه تنها راه انرژی پاک داشتن برقی ها باشه، چین توانشو داره ، تکنولوژی و تجربه و زیرساخت و منابعش هم داره ، خب میسازه ، خب حالا المان و ژاپن و … که ندارن چیکار کنن؟ از چیزی که دارن درست استفاده کنن (به عبارتی تو زمین خودشون بازی کنن نه تو زمین حریف ، برقی ها زمین چین و کره جنوبیه ، درون سوز زمین غرب و ژاپن ، همونطور که چین و حتی کره تو بنزینی ها شکست خوردن ، غرب هم تو برقی ها شکست میخوره ، پس هر کسی باید مسیر خودشو بره) اتفاقا اینطوری بهترم هست ، هم سرعت رشد تکنولوژی بیشتر میشه هم وقتی رقابت باشه محصولات متنوع تر و بهتری تولید میشه (نمونه عدم رقابت و پیشرفت شگرفت بعد از تحریم هواوی رو به وضوح در محصولات ۴-۵ سال اخیر سامسونگ و اپل میتونید ببینید )

        موافقم 7
        مخالفم 2
        1. Saeed Boroomand

          ۱۶ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (509 ديدگاه)

          مشکل خودرو های پاک غیر برقی هزینه ی زیاد اون هاست. در نظر بگیرید یه پیل فیول سل واسه ی خودرو حدود ۳۰ گرم پلاتین نیاز داره. و هنوز جایگزین خوبی ندارن. در نظر بگیرید که بازده انرژی الکترولیز آب به هیدروژن حدود ۷۰ درصد هست، و هزینه انرژی انتقال و ذخیره هیدروژن حدود ۱۰ درصد و بازده پیل سوخت حدود ۶۰ درصد و همه این ها باعث میشه بازده انرژی هیدروژن کمتر از نصف یه ماشین برقی باشه.
          به جز این هیدروژن به سود ایران یا امریکا که نیست، به سود ژاپن و آلمانه و سویده که انرژی بادی زیادی دارن و میتونن تبدیلش کنن به هیدروژن و برای صنایعی مثل فولاد و حمل و نقل استفاده کنن.
          مشکل اما اینه که الردی زمان رو ازدست دادن و حتی ماسک میدونه که فوکسش رو باید بگذاره توی ای آی و روبوتاکسی و ملی گرایی! تا سروایو کنه.

          موافقم 2
          مخالفم 2
    2. amirkhanzadeh

      ۱۶ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (384 ديدگاه)

      امیدوارم کار خوبی در بیاد نه مثل اتفاقی داره برای آمریکایی ها تو این چند سال اخیر می افته

      موافقم 2
      مخالفم 6
  2. new reventon

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (439 ديدگاه)

    من خودم واقعا عاشق سوخت هیدروژنم، از همه نظر عالیه. چکالی انرژیش 200 برابر باتری لیتیوم یونه.قابل جایگزین شدن با بنزین رو حتی در موتور توربو فن داره.سوخت فراوان و بی نهایته.صد درصد پاکه. تنها بدیش تولیدش انرژی زیادی میخاد. هم تو الکترولیز،هم تو مایع سازی. تبدیلش به الکتریسیته ام بازدهی پایینی داره.

    موافقم 9
    مخالفم 5
    1. herculepoirot

      ۱۶ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      در واقع بیشتر هیدروژن تولیدی از روش اصلاح بخار هست که معمولا از متان برای تولید هیدروژن استفاده می‌شود که این روش با آلودگی زیاد روبه رو هست به شکلی که هر تن هیدروژن هفده تن کربن دی اکسید تولید میکنه.
      همه این مواد که به کنار هیدروژن بسیار واکنش پذیر هست و نگهداری سختی هم داره.

      موافقم 10
  3. 18:45

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (521 ديدگاه)

    آفرین به تویوتا و ب ام و بابت این همه تلاش راجع به فناوری هیدروژن که میدونن بهترین راهکار برای حفظ محیط زیست و منابع طبیعی هست. اما افسوس که مافیا نمی‌ذارن به این زودی ها جون بگیرن و مافیا فعلا سر همه رو با برقی سازی گرم کردن…
    و برای من هم خیلی جالب بود که از دهه 70
    ب ام و دست به این نوآوری زده و از اون زمان به مزایای سوخت هیدروژن پی برده بود!
    حتی اوایل دهه 2000 هم یه کانسپتی داده بود بیرون به نام h2r که خودروی رکورد شکن هیدروژنی نام گرفت. این اعجوبه میتونست به نهایت سرعت بالای 300کیلومتر در ساعت دست پیدا کنه که نشون داد هیدروژنی ها فراتر از حد تصور میتونن ظاهر بشن. این هیولا مجهز به موتور 12سیلندر بنزینی با سوخت هیدروژن بود و چندین رکورد گینس و ثبت کرد و حتی میشه گفت در کنار سری 7 اطاق E65 هیدروژنی اولین خودروهای هیدروژنی 2گانه سوز تاریخ بودن چون هم با بنزین و هم با هیدروژن کار میکردن.
    میشه گفت که ب ام و خیلی زودتر از قوانین سخت گیرانه امروزی همیشه زودتر از خیلیا به فکر محیط زیست بوده و استادانه همیشه پرفورمنس بالا رو در کنار کاهش آلایندگی و مصرف سوخت و راحتی سواری ادغام کرده..
    ممنون از آقا شاهین عزیز 🙏🌹❤️

    موافقم 16
    مخالفم 2
    1. شاهین

      ۱۶ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (4653 ديدگاه)

      ارادت دارم ♥️🙏

  4. mmd@

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (179 ديدگاه)

    نتیجش چی میشه☠️

    موافقم 4
    مخالفم 1
  5. M power

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (264 ديدگاه)

    اینکه دوتا از قویترین انجین سازها باهم همکاری میکنند …قشنگه و خوب

    موافقم 10
    مخالفم 2
    1. Taha Ayoobi

      ۱۷ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (3595 ديدگاه)

      اینجاش جالبه که یکی شون دوام داره یکی شون استهلاک…

  6. Galant.VR4(JDM)

    ۱۷ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (797 ديدگاه)

    تحقیق توسعه هیدروژن توسط این دو باعث رونق و پیشرفت صنعت خودروسازی خواد شد به زودی خودروساز‌های بسیاری این روند رو طی خواند کرد

    ممنونم آقای احمدزاده عزیز بابت زحمت فراوان شما

    موافقم 4
    مخالفم 1
    1. شاهین

      ۱۷ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (4653 ديدگاه)

      خواهش میکنم انجام وظیفه هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا