در بازار خودروهای لوکس دست دوم، بیامو سری ۷ وارداتی ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ علاقهمندان زیادی دارد. نمونههای صفر کیلومتر از نسخهی 730Li هماکنون ۲۰ میلیارد تومان قیمتگذاری شدهاند.
بدون شک، سری ۷ یکی از محبوبترین سدانهای لوکس دنیا است. این محصول، با مرسدس بنز S کلاس مقایسه میشود و عملا رقبای زیادی در بازار جهانی ندارد. جالبتر اینکه، مدلهای ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ وارد شده به ایران، برای خریداران خودروهای دست دوم در دیگر کشورها نیز، جذاب هستند. این شرایط، احتمالا به دلیل طراحی عجیب نسخههای جدید ساخت ۲۰۲۲ به بعد است.
بیشتر بخوانید:
↵مشخصات و قیمت بی ام ۳۱۸ وارداتی
↵مشخصات بی ام و iX1 پرشیا خودر
بیامو (BMW) مخفف عبارت صنایع موتوری باوریا (BayerischeMotorenWerke: Bavarian Motor Works) در سال ۱۹۱۶ شکل گرفت. پیشرانههای هواپیما، اولین محصولات بیامو بودند؛ اما از سال ۱۹۲۳، موتورسیکلت و خودرو نیز به سبد آن اضافه شدند. پس از پایان جنگ جهانی دوم و حدود سال ۱۹۴۵، ساخت موتور هواپیما در بیامو، به فراموشی سپرده شد و تمرکز این برند بر وسایل نقلیه معطوف شد. بیامو از دیرباز علاقهمند ساخت مدلهای اسپرت و شرکت در مسابقات اتومبیلرانی و موتورسواری بوده است؛ اما با تأسیس دپارتمان M (مخفف نام کامل BMW Motorsport GmbH)، تقویت و شخصیسازی محصولات خود را انسجام داد. امروزه، برندهای مطرحی نظیر رولزرویس و مینی هم زیرمجموعهی بیامو هستند؛ ضمن اینکه بخش ساخت موتورسیکلت این شرکت به نام بیامو موتوراد (BMW Motorrad) با تولید ۲ میلیون دستگاه در سال، همچنان از محبوبترین برندهای دنیا محسوب میشود.
اولین سری ۷ بیامو سال ۱۹۷۷ معرفی شد و حالا نسل هفتم را تجربه میکند. در ایران، بین سالهای ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ سری ۷ نسل ششم (G12) با نسخهی 730li وارد شد. کد L برای بیامو، فاصله محوری بزرگتر نسبت به مدل پایه را نشان میدهد و این موضوع برای 730li در ایران وجود دارد. از نظر امکانات خودروهای وارد شده، سطح متوسط محسوب میشوند اما ضعیفترین پیشرانه را استفاده میکنند تا قانون ممنوعیت ورود موتورهای حجیمتر از ۲۵۰۰ سیسی رعایت شود.
پیشرانه و آپشنهای بی ام و 730li وارداتی ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸
روی کاغذ، موتور ۲ لیتری برای خودرویی ۱۸۰۰ کیلوگرمی کافی به نظر نمیرسد اما مهندسی بیامو از پیشرانهی ۴ سیلندر توربو، ۲۵۸ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتنمتر گشتاور میگیرد. بیامو 730li با گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک و سیستم محرک عقب، در زمان ۶/۵ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و نهایت سرعت ۲۵۰ کیلومتر برساعت فراهم میکند. میانگین مصرف سوخت ۸ تا ۹ لیتر در صد کیلومتر، توسط مالکان این خودرو در ایران، گزارش شده است.
امکانات رفاهی بیامو 730li در نمونههای وارداتی تفاوت دارد. بعضی مدلها، اصطلاحا VIP هستند و تجهیزات ویژه، مثل ماساژور ۴ صندلی، گرمکن و سردکن برای تمام سرنشینان، سیستم صوتی حرفهای از برند هارمن (Harman Kardon) و نمایشگرهای ویژه برای ردیف عقب فراهم میکنند.
به طور کلی غالب بیامو 730li وارداتی ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ دارای امکانات ذیل هستند:
درب صندوق برقی
دوربن ۳۶۰ درجه
گرمکن و سردکن صندلی های جلو
گرمکن کنسول و فرمان
ماساژور صندلی های جلو
وکیوم درها
رادار جلو و عقب
رادار تشخیص عابر پیاده با ترمز خودکار
هدایت بین خطوط
شویندهی چراغ جلو
کروز کنترل هوشمند با قابلیت افزایش و کاهش خودکار سرعت در ترافیک
لاستیک قابل استفاده در حالت پنجری (Run Flat)
پرده های جانبی برقی
نورپردازی داخلی در ۶ رنگ
مانیتور لمسی ۱۰/۲۵ اینچ
پنل دیجیتال پشت فرمان
سقف پانورامیک
تهویه ی خودکار چهارگانه
سیستم نمایش اطلاعات روی شیشه ی جلو (Head up display)
مزایا و معایب بیامو 730li وارداتی ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸
رانندگی با یک سدان لوکس از برند مشهور آلمانی، آرزوی بسیاری از مردم دنیا است و طبیعتا مزایایی زیادی دارد. کیفیت صندلیها بسیار خوب است و راحتی عالی فراهم میکند. سیستم تعلیق و فنربندی 730li نیز برای عبور از دستاندازهای خیابانی، فراتر از مدلهای ژاپنی و کرهای عمل میکنند. این خودرو مجهز به ضربهگیرهای بادی و فنرهای تطبیقپذیر (Adaptive) است که شرایط جاده را تحلیل میکنند. همچنین چرخهای عقب بیامو 730li فرمانپذیر هستند. ظاهرا سدان لوکس بیامو، تنها خودروی پلاک ملی است که این فناوری را در تعداد بالا برای مدلهای ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ ارایه میدهد.
برای بازار ایران که طی مدتی نسبتا طولانی محروم از پیشرانههای V6 و V8 بوده است، عملکرد فنی 730li با موتور ۴ سیلندر خطی، قابل قبول محسوب میشود. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۶/۵ تا ۷ ثانیه، برای غالب خودروهای موجود در بازار کشورمان، غیرممکن است اما 730li به راحتی این عملکرد را ارایه میدهد. معمولا رانندهی یک سدان پهنپیکر و لوکس نیز، نیازی به شتاب بیشتر ندارد. سیستم دیفرانسیل عقب و میانگین مصرف سوخت پایین برای 730li با قدرت و گشتاور قابل قبول، نکته مثبت است.ضمن اینکه مالک خودرو یکی از بهترین گیربکسهای دنیا از برند ZF آلمان را تجربه میکند.
از نام 730li میتوان فاصله محوری بسیار خوب این خودرو را متوجه شد. بیامو 730li نهتنها جادارتر از مدلهای قبلی موجود در ایران مثل 750i و 740i است، بلکه رقیب دیگری هم ندارد. سرنشینان ردیف عقب 730li به لطف فاصله محوری ۳,۲۱۰ میلیمتر، فضای عالی در جلوی زانو دارند. البته طول بدنهی ۵,۲۶۸ میلیمتر نیز برای تردد در شهرهای شلوغ و پارک خودرو، کمی مشکلساز است.
قیمت 730li در مقایسه با سری 750i و 740i وارداتی
در بحث نکات منفی، مهمترین موضوع قیمت ۱۰ تا ۱۲ میلیارد تومانی بیامو 730li دست دوم با کارکرد ۵۰ تا ۱۰۰ هزار کیلومتر است. پیشتر گفته شد که اندک نمونههای صفر کیلومتر، نزدیک به ۲۰ میلیارد تومان قیمتگذاری شدهاند. شتاب و سرعت بیامو 730li راضیکننده است اما مدلهای قدیمی موجود در ایران از این نظر، بهتر هستند. مثلا بیامو 750i موتور ۸ سیلندر توربو ۴/۴ لیتری دارد و ۴۰۷ اسب بخار قدرت با ۶۰۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. همچنین نسخهی 740i از موتور ۳ لیتر V6 توربو، ۳۲۶ اسب بخار و ۴۵۰ نیوتنمتر گشتاور میگیرد. هر دو مدل 750i و 740i در مسیر مستقیم، کمی پرشتابتر از 730li هستند؛ ضمن اینکه به دلیل سال ساخت ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰ تقریبا نصف 730li قیمت دارند.
Boss 429
۲۰ آبان ۱۴۰۳قبل از راهنمای خرید سری ۷ یک راهنما بگذارید که اول پولش را چطور دربیاوریم
حسین
۲۰ آبان ۱۴۰۳دکترها،معدن دارها،مهندسین و غیره توان خرید این خودروهای لوکس و جذابو دارند وگرنه مردم عادی توان خرید ندارند چون بی مایه فطیره و هم قیمت یک آپارتمان ۱۲۰ متریه.
ALI A
۲۰ آبان ۱۴۰۳کجای دنیا این ماشین رو با قیمت دلاریش تو ایران که 300 هزار دلار میشه میخرن ؟!…. اونم با موتور 2 لیتری و مدل 2018…. اگه سری m با موتور 8 سیلندر بود حالا یه چیزی… خزیته خریدش الان با این قیمتا….
حمید
۲۱ آبان ۱۴۰۳چه چیز ما با دنیا قابل مقایسه است که این مورد مثل دنیا باشه
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۰ آبان ۱۴۰۳ان شا الله مالکان BMW 730 براتون توضیح خواهند داد :)
ولی جالبه ماشین چینی معرفی کنیم، یک داستان داریم
ماشین آلمانی لوکس اشرافی بررسی کنیم، داستان دیگری هست
خلاصه بفرمایید کدوم بیشتر می پسندید :)
Boss 429
۲۰ آبان ۱۴۰۳همشون عالیه و باارزش
دست شما درد نکنه که زحمت میکشید هم شما هم بقیه عزیزان نویسنده و تیم پدال
آرین
۲۰ آبان ۱۴۰۳هر دو بالاخره سایت خودرویی باید بی طرف باشه و همه سلیقه ها رو پوشش بده
و این نشان از توانایی شخصی مثل شما و دیگر نویسندگان پدال داره
۲۰ آبان ۱۴۰۳سلام بنده حاضر هستم یه پست در مورد بررسی پراید بگذارم که توش پراید و آپشن های مخفیش بررسی کنیم اگه اجازه بدید نویسنده شم 🙋
سهیل
۲۰ آبان ۱۴۰۳😂😂😂😂😂 دقیقا همینطوره.
روایت داریم بی ام و قیمتش ۹۰۰ هم باشه مردمانی از سرزمین پارس برای خرید ۲۰۷ اتوماتیک صف میکشند.
چون اعتقاد دارند ایران کندرو در روستاها هم نمایندگی دارد و هیچگاه بایت تعمیر خودرو معطل نخواهند ماند.
محمدس، ا
۲۱ آبان ۱۴۰۳این ماشین مال شماست، نه کسی مثل من که حتی پول ندارم یک دستگاه پلی استیشن5 واسه بچه ام بگیرم، که شرمنده نشم، آخه خداوند چرا این ماشین ها را به کسی میده که از قبل مال وثروت بسیار به ایشان عطا کرده، 😔😔💔💔😭😭
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۱ آبان ۱۴۰۳این روند همیشه هست
پدر من هم به سختی تونست سال ۸۰ یک کامپیوتر ساده برای من بخره
سال ۷۲ یادمه حقوق کارمند ماهی ۱۰ هزار تومن بود وکنسول بازی سگا ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان قمیت داشت، میکرو جنیوس ۱۰-۱۲ هزار تومن بود
…….
پدری که سخت کار کنه و نتونه برای فرزندانش تفریحات بخره، جای شرمندگی نداره
اینجا ایرانه و بچه هم باید بفهمه که قرار نیست رفاه استاندارد جهانی براش فراهم باشه
Parham
۲۰ آبان ۱۴۰۳بسیار مفید و جالب بود ممنون
با اجازه بعد خوندن این مطلب فوق مفید برم سوار پارسم شم برم چراغای سری ۷ رو لیس بزنم
قاسم موشک
۲۰ آبان ۱۴۰۳اینجا بخوای دربیاری یا باید از این دکترهای تاجر باشی که فقط به فکر پول هستند نه بیمار و یا باید رانتی ، آقازاده ای ، مجری تلویزیونی که ۱۵ واحد آپارتمان داره و یا یه گانگستر کله گنده (خلافکار) باشی که ۱۰ ۲۰ میلیارد ماشین زیر پات باشه.
علیرضا
۲۱ آبان ۱۴۰۳دمت گررررمممم . سوال بجا و به موقعی بود . بینهایت لایک داری
آرمان
۲۲ آبان ۱۴۰۳اینکه یک ماشین که مدل صفر کیلومتر ۲۰۲۴ با موتور بسیار بزرگتر و قوی تر و بروز تر و امکانات و طراحی جدید،با دلار ۷۰ تومنی بین ۷تا ۹میلیارد در تیپ های مختلف قیمت داده ولی کسایی هستن برای مدل ۶سال پیش و پایین ترین تیپ و ضعیفترین موتور،۲۰میلیارد تومن معادل ۳۰۰هزار دلار پول نقد،براحتی پرداخت میکنن،آدم به این فکر میکنه که سوپر سرمایه دارهای ایرانی چقدر راحت و آسون پول های سنگین درمیارن
hosen
۲۰ آبان ۱۴۰۳موتور این ماشین تویین توربو نیست
تویین اسکرول هستش
ما اصولا موتور ۴ سیلندر با دوتا توربو نداریم
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۰ آبان ۱۴۰۳بله درست فرمودید
هومن
۲۰ آبان ۱۴۰۳چه وارد افرین
nima.jdm
۲۰ آبان ۱۴۰۳با اینکه خیلی سری هفت رو دوست دارم اما لکسوس ال اس ۴۶۰ ترجیح میدم
موتورش ۸ سیلندره ، دوام فوقالعاده ای داره و استهلاک پایین ، کم هزینس ، مطمئنه و از لحاظ راحتی و آپشن و سواری مشابه سری ۷ هست
۲۰ آبان ۱۴۰۳راست میگی ایول
اسی
۲۱ آبان ۱۴۰۳دقیقا از لحاظ دوام و راحتی تعمیرات و کم استهلاک بودن خیلی بصرفه تره ولی خب بی ام و مثل گوشی آیفون و سامسونگ میمونه سامسونگ همون کیفیتو داره ها ولی آیفون کلا کلاس داره و اشرافی تره
nima.jdm
۲۱ آبان ۱۴۰۳چی بگم والا اینم حرفیه
Amir
۲۰ آبان ۱۴۰۳سلام و خسته نباشید خدمت دوستان و عوامل سایت پدال
ببخشید نامربوطه سوالم
با بودجه بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ تومن چه ماشینی رو پیشنهاد میدید؟
سورن پلاس
پارس tu5
207 tu5
برلیانس 300
علیرضا
۲۰ آبان ۱۴۰۳اگه بازارش برات مهمه پارس tu5 و ۲۰۷ tu5 بخر
اگر مجردی یا خانواده کوچیک داری ۲۰۷ و اگه ماشین جادارتر میخای پارس بخر
بریلیانس صاحب اول و آخرش خودتی و قطعاتش گرونتر و کمیاب تر از بقیه گزینه هاییه که نام بردی
سورن پلاس ef7 هم بازارش از بریلیانس بهتره ولی از موارد بالا ضعیف تره
اگر آدم باحوصله ای هستی و خیلی مواردی که فوری پول نیاز نداری برات پیش نمیاد میتونی مدل xu7p رو که ارزونتره بخری (به شرطی که پول کمتر دادن برات بصرفه !! ولی اگه پولت آمادس سمت xu7p نرو ) و اگه زیاد فشار نیاری مطمعنا برات کار میکنه ضمنا میتونی پارس xu7p هم بخری که بازارش از سورن بهتره
صدرا
۲۰ آبان ۱۴۰۳ببین اول بستگی به نیازت داره دوم بستگی به این که چطور بخوای استفاده کنی
من خودم پارس تیوفایو دارم ماشین کم خرجیه مصرفش هم به نسبت خوبه
207 بیشتر جوون پسنده و خرجش مثل پارسه ولی اگه یه تصادف کوچیک از جلو داشته باشی هر دونه از چراغ های جلو 5 میلیون هست
برلیانس نداشتم ولی دیگه فک نکنم قطعاتش گیر بیاد چون از تولیدش گذشته و ماشین چینی قطعات یدکی رو اکثرا کم میارن تو بازار
سورن پلاسم ماشین خوبیه مخصوصا EF7
ولی پارس تیوفایو پول نقده هروقت بزاری فروش درجا رفته
آرین
۲۰ آبان ۱۴۰۳برلیانسو ترجیح میدم به شخصه تو کیفیت حداقل از اینا بهتره و استهلاک
۲۰ آبان ۱۴۰۳سلام خیلی سوال سختیه بنظرم سمند lx با موتور ef7 مدل ۹۸ یا پارس تی یو فایو مدل ۹۸ که تو انبار مونده و صفر کیلومتر هست بردارید
۲۰ آبان ۱۴۰۳من باشم شاهین میخرم تو این رنج
اونم رنگ مشکی یا نقره ای
آهنگ گادپوری میزارم توش
کفتر در کفتر🤘
پیام۲
۲۱ آبان ۱۴۰۳نه
یونس
۲۱ آبان ۱۴۰۳ببین من همه بررسی ها مو کردم
چون من 90 درصد استفادم تو جاده هست و راحتی و جاداری و قدرت مهم بود سورن Ef7 برداشتم
من خانومم قبل خرید راضی نبود میخواستیم شاهین برداریم ولی الان راضی هستیم
اگه اصولی رانندگی کنی این ماشین عالیه
ولی اگه برای شهر میخوای 207 راحت تره
برلیانسم میخواستم بردارم ولی اکثرا کارکردش بالا بود ترجیح دادم ماشین صفر بردارم
🥇M🏆 Bavaria///👑
۲۰ آبان ۱۴۰۳آقای اشتری خودمونیم، چهره دیپلماتیک و جذاب شما خیلی به سدان مجلل آلمانی ها میاد
ایشاالله یه روز بخری😁😁❤️
من خودم طرفدار ب ام و هستم و به قاطعیت میتونم بگم که هیچ کس تو علاقه به سری 7 به پای من نمیرسه! عاشق همه نسل هاش بخصوص همین اطاق g11 هستم!
ممنون بابت این مطلب داغ.
راستی به وفور درخواست کردم که از ابداعات کمپانی ب ام و هم مطلب گذاشته بشه تو پدال، یه کاری کنین! ممنون از شما🙏🙏🌹
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۰ آبان ۱۴۰۳عکس زمان دامادی هست با کت شلوار و ادیت و روتوش عکاسی
خدا به همه ماشین خوب عنایت کند ان شا الله
🥇M🏆 Bavaria///👑
۲۰ آبان ۱۴۰۳عزیزی، ایشاالله همیشه دل خوش برای شما و همه🙏😉
۲۰ آبان ۱۴۰۳سلام آقای اشتری جسارتا عکس مال چند سال پیشه؟
من یه عکس دیگه هم از شما تو گوگل دیدم
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۰ آبان ۱۴۰۳این مربوط به ۷ سال پیش است و از عکس توی گوگل جدیدتره
الان 39 سالم تموم شده و در ۴۰ سالگی هستم
سهیل
۲۳ آبان ۱۴۰۳مگه میخوای دیت بری که میپرسی عکست جدیده یا قدیمی؟😂
علی
۲۰ آبان ۱۴۰۳مالکانش ازش تعریف میکنند ولی زیر صد هزار تا کارش تو تعمیرگاه نیاز به یک جفت کمک جلو داشت که ۱۷۰ میلیون تومان البته با دلار ۶۰ تومانی براش خریده بودند هزینه های دیگرشم زیاده و روغن ریزی هاش امان مالکانش رو تو حتی کشورهای پیشرفته مثل امریکا بریده ،البته حق انتخاب با شماست.
🥇M🏆 Bavaria///👑
۲۰ آبان ۱۴۰۳دیگه بحث یه ماشین مجلل هست هزینه های تعمیر و نقص های اون مسائل بعد تر هست و. اولویت نیست. هممون میدونیم که هر ماشین لوکسی نقاط ضعف های مخصوص به خودش و داره. یکی دوام خیلی پایینی داره، یکی مشکل سنسور و error های پی در پی، یکی مشکل برقی و باز نشدن کیسه ها و تو بعضی برندها هم دیده شده که فراخوان سیستم فرمون پذیری چرخ های عقب هم داده بودن. (این مشکل تو s کلاس فعلی، موقعی که تازه وارد بازار شده بود رخ داد). کلا ماشین مجلل بی درد سر یا کم درد سر میخوای، باید سراغ ژاپن یا آمریکا رفت و نمیخوام دوباره حرف تکراری بزنم. ولی خب نکات مثبت این ماشینا همیشه بیشتر از نکات منفیشون هست…
IRI
۲۰ آبان ۱۴۰۳وقتی آقای اشتری پست میزاره گارانتی جواب دادن به کامنت ها رو هم میده🙂💙
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۰ آبان ۱۴۰۳سلامت باشید
Bmw
۲۰ آبان ۱۴۰۳بهترین طراحی رو بین تمام سری ۷ تاریخ تا به امروز داره دست طراح ایرانیش درد نکنه که اینقدر خوش سلیقه هست تو طراحی👏
کیومرث سالیانی
۲۱ آبان ۱۴۰۳باسلام
من در ۶۰ سالی که از خداوند عمر گرفتم و اتومبیلهای زیادی را داشتم و سواری گرفتم و به این نتیجه رسیدم که هر اسبی سواری خاص خودش را دارد.البته با پوزش از اساتید اهل فن در این زمان شرکت سایپا و ایران خودرو و….
فقط و فقط فکر انداختن اتومبیلهای ساخت خودشان هستند و چیزی که ارزش نداره حق و حقوق مصرفکنندگان است.امیدوارم خداوند به راه راست هدایتشان کند.
M power
۲۱ آبان ۱۴۰۳جونم حداقل میتونیم از نزدیک ببینیمش
راوی
۲۱ آبان ۱۴۰۳در آلمان بی ام و صفر کیلومتر که فروش نرفته و 5 سال در پارکینگ بوده 50 درصد از قیمت جهانیش رو با تخفیف میدن به مشتری
ایران برعکسه الان این بی ام و های سری 7 مدل 2018 که 6 سال خاک خوردن اونم موتور 2 لیتری ضعیف ترین سری بی ام و سری 7 هستن در آلمان صفر کیلومتر 40 هزار دلار قیمت میخورن میشه نهایت 3 میلیارد تومن پول ایران
حلاصه اینکه دارن بدجوری جیب میزنن 3 میلیارد تومن کجا 20 میلیارد تومن کجا
soshiyanz
۲۱ آبان ۱۴۰۳گر چه ۱۰ برابر قیمت جهانی رو داره،اما فقط خوش بحال خانواده بزرگ اختلاس گران،دزدان،کلاهبرداران،واونهایی که نمی تونیم نام ببریم،وگرنه بحال ۹۹،۵ درصد بقیه در حد رویاست.
رضا
۲۱ آبان ۱۴۰۳ممنون مونده بودم کدوم مدل انتخاب کنم
حسین فرامرزی
۲۱ آبان ۱۴۰۳بسیار ماشین زیبایی هست آپشن ها واقعا منحصر بفرد هستن ممنونم از زحمات شما بابت توضیحات کامل و دقیق که نسبت به این خودرو درج نمودین
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۱ آبان ۱۴۰۳سلامت باشید
محمدس، ا
۲۱ آبان ۱۴۰۳این ماشین مال شماست، نه کسی مثل من که حتی پول ندارم یک دستگاه پلی استیشن5 واسه بچه ام بگیرم، که شرمنده نشم، آخه خداوند چرا این ماشین ها را به کسی میده که از قبل مال وثروت بسیار به ایشان عطا کرده، 😔😔💔💔😭😭
ایمان چراغی
۲۱ آبان ۱۴۰۳خیلی عالی