دلایل زیادی وجود دارد که افراد به بامو علاقه نشان میدهند. تواناییهای عملکردی و هندلینگ مدلهای گوناگون این خودروساز در صدر لیست قرار دارد اما قابلیت اطمینان نیز در ساختههای بامو از سهم قابلتوجهی برخوردار است. بیشک همهی ما انواع و اقسام بامو های کارکرده را دیدهایم که در وضعیت مطلوبی بودهاند اما هیچیک نمیتوانند به پای خودروی موردنظر ما برسند. 323Ci E46 ساخت سال ۲۰۰۰ به تازگی ۵۰۰ هزار مایل (۸۰۴,۶۷۲ کیلومتر) را رد کرده است!
صاحب این خودرو آقای Clemens است که در کار تأمین قطعات خودرو بوده بنابراین تعجبی ندارد که خودروی او در چنین وضعیت خوبی باشد. شگفت آنکه او در طی ۱۷ سال، ۵۰۰ هزار مایل را با خودروی خود طی کرده است. آقای کلمنس خودروی خود را بهصورت صفرکیلومتر در سال ۹۹ و فول آپشن خریداری کرده که یک مورد از این آپشن ها تلفن خاص خودرو است.
تنها اصلاحی که در طی ۱۷ سال بر روی خودرو صورت گرفته، تعویض سیستم اگزوز فابریک خودرو با سیستم دیگر و به منظور صدای بهتر و بیشتر بوده است.
آقای کلمنس چگونه ۸۰۰۰۰۰ کیلومتر را با یک بامو و بدون مشکل خاصی گذرانده است؟ نگهداری عمومی و روغن سنتتیک Red Line! به لطف روغن سنتتیک، صاحب خودرو در هر ۳۰ هزار مایل و یا بیشتر روغن را تعویض کرده و خودرو هرگز بیش از یک لیتر را در هر ۳ تا ۵ هزار مایل نسوزانده است.
نکته: نوشتهی فوق به این معنی نیست که شما فواصل تعویض روغن را طولانی کنید. محلول سوخت و لجن دشمن اصلی پیشرانه هستند اما این خودرو همیشه بیش از سفرهای کوتاه رانده شده بنابراین روغن پیشرانه همیشه گرم بوده است.
نگهداری و سرویسهای دورهای خودرو در مرکز تخصصی بامو صورت پذیرفته و به جز تعمیر واحد VANOS، تعمیر فن خنککننده و جایگزینی لنتهای ترمز و قطعات سیستم تعلیق هیچ کار عمدهی دیگری روی خودرو صورت نگرفته است. در حقیقت، با توجه به کارکرد بالای خودرو، یکی از شگفتانگیزترین حقایق دربارهی این خودرو آن است که هنوز کلاچ اصلی روی خودرو کار میکند.
این اولین خودرو با این کارکرد است که وارد این مرکز تخصصی شده و استفاده از دستگاه داینوی معمولی جالب نخواهد بود. ما تصمیم گرفتیم تا جشن کوچکی بگیریم!
نکتهای که در انتها باید ذکر شود، به نگهداری اصولی و صحیح از خودرو مربوط است. تفاوتی وجود ندارد که یک خودرو ساخت کدام کشور است و آیا استهلاک بالایی دارد یا خیر. با نگهداری مناسب از یک خودرو و تعویض به موقع قطعات مصرفی میتوان سالیان طولانی از خودروی خود لذت برد.
منبع: bmwblog
Lord Cezar
۱۹ خرداد ۱۳۹۵پاراگراف آخر در مورد خودرو های ایرانی صدق نمیکنه !
3 روز پیش واشر سیرسیلندر پژو پارس عوض کردم همیشه متعادل میرونم. ضدیخ همیشه داخل رادیاتور هست . بنزین اکثراً سوپر و ماشین مدل 88 با 140 تا کارکرد صفحه کلاچ و بلبرینگ ها تا بحال عوض شده 2 بار سیستم تعلیق و همین هفته هم واشر سرسیلندر.
حبیب
۱۹ خرداد ۱۳۹۵الان ماشین 50000 کار میکنه واشر سر سیلندرش باید عوض بشه واقعا روز به روز جنسا بدتر میشن
q6
۳۰ خرداد ۱۳۹۵بستگی به راننده داره !!
پدر من سال 83 یه اردی گرفت که حدود 350000 تا کار کرده
الانم سالمه سالمه و حتی یه بار هم موتورش اشکال پیدا نکرده
ولی من ندیدم دور موتورشو از 3500 بالاتر بیاره (برخلاف خودم)
منظورم این نیست که با دنده مرده رانندگی کرده
بلکه وقتی دیده داره به سربالایی میرسه سرعت رو از قبل برده بالا و نزاشته به موتور فشار بیاد
همین اگه دست من بود تا حالا 2 بار موتور سوزونده بود
Parvaz
۱۹ خرداد ۱۳۹۵مگه میشه کسی بی ام و رو دوس نداشته باشه؟؟ ماشین دف عقب همیشه لذت رانندگی بالایی داره… من خودم از طرفدارای سری ۴ هستم، سری ۴ کروک مثه این میمونه z4 فول سایز سوار شده باشی!!!
Hitler
۱۹ خرداد ۱۳۹۵تفاوتی وجود ندارد که یک خودرو ساخت کدام کشور است و آیا استهلاک بالایی دارد یا خیر.
اصلا و ابدا با این حرف موافق نیستم.ماشین اولم یه بلیزر 1978بود با این که دهنشو سرویس میکردم ولی بجز خرجای روتین چیزی نداش،الان پرشیای خانواده سه روز پیش اتوماتیک استارتش خراب شد،هفته قبل از اون طبق هاش و یه پن شش ماه پیش رادیاتورش.
اینم ذکر کنم در اولین سال خرید واشر سر سیلندر عوض شد و سرسیلندر هم تراش داده شد.
البته که پرشیا خودروی خانوادمون هس و هیچ کار غیر اصولی باهاش نمیکنم.مدلش هم نود هس.
درآخر کابین پلاستیکی خشکش مثل جیرجیرک صدا میده.
Hitler
۱۹ خرداد ۱۳۹۵یک سوال:من جستجو کردم ولی میخوام یه توضیح اجمالی هم بشنوم
فرق روغن معمولی با سنتتیک چیه؟با روغن مینرال و نیمه سنتتیک؟چیزایی که هر روز میشنویم
حسين
۲۰ خرداد ۱۳۹۵درود. روغن سینتِتیک یعنی روغنی که سنتز شده. یعنی با تصفیه نفت به دست نیومده بلکه توی صنایع پتروشیمی ساخته شده. روغن مینرال هم همون روغن معدنی (تصفیه نفت) هستش. فرقشون اینه که روغن سینتتیک (سنتزی) دوام و عملکرد بیشتری داره و قیمتش هم بیشتره. البته برای یه سواری معمولی و بدون فشار و مسابقه، روغنهای معمولی جواب میدن و نیاز به روغن سینتتیک نیست.
حسین
۲۰ خرداد ۱۳۹۵ببخشید نیمه سینتتیک رو فراموش کردم. نیمه سینتتیک یه جورایی ترکیبی از روغن مینرالی و روغن سینتتیک هستش و عملکرد و قیمتش هم بین اون دوتاس. اما اما اما …. هیچ وقت خودتون روغن سینتیک رو با روغن معمولی مخلوط نکنید. در خودروهای قدیمی هم از روغن سینتتیک استفاده نکنید. قبل از استفاده از روغن سینتتیک هم گاهاً لازمه که موتور تمیز بشه و گاهی هم نیاز به این کار نیست.
ایمان
۲۰ خرداد ۱۳۹۵عزیز جان شما توجه نکردی! نویسنده می گه فرقی نداره یک “خودرو” ساخت کدام کشور است!!!!!!! مثل بلیزر شما!
پژو پارس که خودرو نیست!!!!!!!!!! خدایی به پژو پارس می گی خودرو؟
Hitler
۲۰ خرداد ۱۳۹۵آخ عزیزم شدید فرق دارد که یک خودرو ساخت کدام کشور است و استهلاک بالایی دارد یا نه.
پ.ن:از بلیزر میگم چشام پر اشک میشه.همه بهش میگفتن این پاگنده زشت مشکی مکعبی پرمصرف چیه خریدی؟
ولی تنها چیزی که من در اون می دیدم یه دنیا عشق مهندسی زیبایی و مصرف بهینه بود.
گیربکس اتوماتیکش نرمیتش بسیار بهتر از خودروهای امروز بود.یادش بخیر
احسان آرسنالی
۱۹ خرداد ۱۳۹۵اینم واسه اونایی که پشت سر بی ام و حرف میزنند.
حسین
۱۹ خرداد ۱۳۹۵شما برو سایت باما،
بیاموه های ۲۰۱۰ زیادی رو میبینی که یا موتور تعویض کردن یا موتور اومزه پایین چند ۱۰ میلیون خرج رو دستشون گذاشته!
الان کی جرات داره یه سری ۵ ،۲۰۰۵ بگیره؟
مهمان
۱۹ خرداد ۱۳۹۵شما نمیتونی ب ام و های ایران رو ملاک قرار بدین
اگرچه ب ام و ماهیتا و به علت ذات اسپرتش ماشین پر استهلاکی هست
اما در ایران این ماشین ها نه درست رونده میشن و نه سرویس استاندارد روی اون ها انجام میشه
ضمن اینکه قیمت ماشین های دست دو در ایران با هیچ کشوری قابل مقایسه نیست
نمونش ب ام و ام 6 در همون سایتی که ذکر کردید هست
میبینید یه ماشین با کارکرد زیر 5000 چند دست چرخیده
از چنین ماشینی چه انتظاری میشه داشت؟
صادق
۱۹ خرداد ۱۳۹۵آقا حسین، داش مهمان کاملا درست میگه
شما اصلا نباید بازه ی مصرفی توی ایران رو با کشورای دیگه مقایسه کنید
توی ایران هیچ آموزشی و فرهنگ سازی مبنی نگه داری خودرو وجود نداره (اگر هم وجود داشته باشه مربوط به خودرو های روز نمیشه). توی ایران هنوز خیلی از کسانی که ماشینشون توربو داره، طرز صحیح استفاده شو نمیدونن
در ثانی، سوختی که توی ایران داره استفاده میشه به شدت غیر استاندارده، حتی همون سوپرش، که یکی از مهمترین عوامل توی آسیب دیدن موتور هستش.
از طرفی هم وقتی کسی توی ایران یه ماشین خاص رو میخره (مثلا بی ام و یا بنز یا…) احتمال اینکه توی فامیل یا دوستانش تنها شخص دارنده ی اون مدل خودرو باشه زیاده و همینطور اینکه نمایندگی های خودرو های خاص فقط در برخی از شهر های بزرگ هست، هیچ راهنمایی برای شخص وجود نداره،
خودش میمونه و یه ماشینی که شرایط نگه داریش با یه پژو فرق داره ولی 90 درصد دارندگانشون مثل پراید و پژو باهاش رفتار میکنن و بعد از مدتی که ماشین به فنا رفت، میگن ماشین خوب نبوده، حالا شما بیا و ثابت کن که ماشین خوبه، خوب ازش نگه داری نشده…!!!
توی کشوری که سطح اطلاعات و دانش خودرویی مردمش پایین باشه، نمیشه همه چیز رو به گردن شرکت سازنده انداخت.
ارادت
صادق
۱۹ خرداد ۱۳۹۵الان یکی نیاد بگه عمه ی من یه سری 3 داشت که همیشه تو تعمیرگاه بود، صلوااات
داج توماهاک
۱۹ خرداد ۱۳۹۵نظراتت باحال
رامکال
۱۹ خرداد ۱۳۹۵بسیار بسیار مقاله جالب و بجایی بود.
قابل توجه اون دوستانی که بی ام و رو پر استهلاک و … میدونستند.
بفرمایید یک ماشین با عملکرد بالا نه معمولی و خانوادگی بیش از 800 هزار کیلومتر عمر کرده وهنوز هم جا دارد تا کاملا از پا بیافتد.
قبلا یک جی کلاس از بنز هم همچین رکوردی رو زده بود که مقالش توی پدال موجودست.
برخی هم که این قدر خنگ و عقده ایی بودن که نه فقط بی ام و بلکه کل خودروهای آلمانی رو پر خرج و … میدونستند که فقط پول اسمشون رو میگیرند و یک قطعه و تجهیز رو چند برابر نمونه مشابه آمریکایی و ژاپنیش به مشتریان تحویل میدهند.
NIKOLA
۱۹ خرداد ۱۳۹۵هیچ گرونی بی حکمت و هیچ ارزونی بی علت نیست.
حسین
۱۹ خرداد ۱۳۹۵درود.
امیدوارم اون دسته از دوستانی که ……
اینجا هم پیداشون بشه و ما رو با کامنتهاشون راهنمایی بفرمایند. کجان اون کسایی که اعتقاد شدید داشتن که ب ام و دوام نداره و هرررررررچی ما بهشون میگفتیم هزینه نگهداری بالا به معنی دوام پایین نیست توی گوششون نمیرفت؟ هزینه نگهداریش بالاس اما دوامش هم بالاس.
علیرضل
۲۰ خرداد ۱۳۹۵در شرایط برابربی ام و دووام کمتری نسبت به بنز و و دیگرآلمانی ها و آمریکایی ها داره دوست عزیز به مراتب زودتر به روغن سوزی میفته و جلوبندی زودتر مستهلک میشه ژاپنی ها رو نگفتم چون اونا اصولا موتور و….هاشون رو تحت فشار قرار نمیدن تا ماکسیمم توان رو ازش بگیرن به خاطر این دیرتر مستهلک میشن البته هر ماشینی یه عیبی داره یه مزیت هیچ خودرویی کامل نیست
حبیب
۱۹ خرداد ۱۳۹۵چه صفحه کلاچ خفنی 800000 راه رفته !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
real
۲۰ خرداد ۱۳۹۵البته فکر کنم منظورش اتوماتیک بود
احمد باقری
۱۹ خرداد ۱۳۹۵بی ام دبلیو، ماشینهای خوبی داره، البته این ویژگی فقط در مورد بی ام دبلیو نیست و با نگهداری درست از ماشینهای شرکتهای معتبر هم می توان از رانندگی برای سالها لذت برد.
احسان(احسان سابق)
۱۹ خرداد ۱۳۹۵یدونه سمند 86 داریم صفر کیلومتر دست خودمون بوده و 200 هزارتا کار کرده فقط یکبار واشر سرسیلندر و یکبار هم صفحه کلاچ عوض کردیم.خدا رو شکر مشکلی نداشته اما تمام اطرافیانم که سمند 89 به بعد دارن واقعا اذیتشون کرده.ماشین رو باید رعایت کرد اما اگر ماشین ایرانی بعد از 89 دارید واقعا باید شانس بیارید اذیتتون نکنه
سهیل
۱۹ خرداد ۱۳۹۵دمش گرم یارو بعد5سال چه مالیاتی میداده به دولت?
اما انصافا یعنی اینقدر جذابیت داره براش که بعد17سال عوضش نکرده
الان اگه ما بودیم هر2سال ماشینو عوض میکردیم.درضمن من یه پراید88 دارم تاحالا سرسیلندر عوض نکردم بعد80000کارکرد?
فقط دوبار صفحه عوض کردم و باطری و جلوبندی رو ردیف کردم فروشیه هاااااا کسی نمیخره؟
حبیب
۲۰ خرداد ۱۳۹۵کارکرد ماشینت خیلی خوبه ها ماشینم 91 الان 144000 کار کرده بزنم به تخته چشه حسود کور موتورش اخ نگفته
فرزاد
۱۹ خرداد ۱۳۹۵بی ام و فقط واسه دو سال اول خوبه. .. پرخرج ترین ماشین دنیا اول پورشه و بعد هم همین بی ام دبیلیو هست…..البته اونایی که بی ام و داشتن میدونن چی میگم ولی اونایی که نداشتن فقط اینو میدونن که بی ام دبیلیو ابهت داره!
moein
۱۹ خرداد ۱۳۹۵واقعا این کارکرد بالا مخصوص بی ام و نیس (شکی تو کیفیت بی ام و نیس ) ولی خیلی مهمه که چطور از ماشین نگه داری کنی
هاتف
۱۹ خرداد ۱۳۹۵دورود شاهین جان
من همیشه از ترجمه های شما لذت میبرم
مقاله خیلی خوبی بود و جواب محکمی برای کسانی که میگن ماشینای المانی پر خرجن
كوروش
۱۹ خرداد ۱۳۹۵واقعا می فهمید ۸۰۰۰۰۰ هزار با یک صفحه کلاچ راه رفته واقعا شاهکاریه کیفیت المانی من دیگه فشارم افتاده بعد خوندن این مطلب برم بعد افطار میام
فریبرز
۱۹ خرداد ۱۳۹۵قبلا هم یه کلیپ از شرکت mobil درباره ب ام و سری ۳ دیده بودم ۱ میلیون مایل رو در جا طی کرد بعد ا ز چند روز کار متوالی موتور البته با سرویس و تعویض به موقع روغن ,هر وسیله ای نحوه نگهداریش فرق میکنه ,صددرصد ماشینهای المانی بهترین هستن ,نگهداریشون نیاز به دقت بیشتری داره
حسین
۱۹ خرداد ۱۳۹۵دوستان در دوام ماشینای آلمانی شکی نیست. منتها اون چیزی که بعضیا رو به شک میندازه بازار ایرانه. سوخت بی کیفیت و رفتار نادرست اکثر مالکان، باعث بروز خیلی مشکلات میشه. توی همین پدال برید پست 82 کیلومتر دریفت با با م و M5 رو بخونید. بعد از این همه دریفت، ماشین هیچ مشکلی پیدا نکرده و توی گینس رکوردش ثبت شده. توی مسابقات 24 ساعته همیشه آلمانی ها حرف اول رو زدن. توی مسابقات 24 ساعته نوربرگرینگ ب ام و با 19 تا قهرمانی بیشترین آمار قهرمانی رو داره و توی برترین موتورهای سال هم که با اختلاف از دیگران جلوتره.
قطعا انتقال تکنولوژی از مسابقات به ماشینای خیابونی عامل پیشرفت در خیلی از موارده.24 ساعت ماشین در شرایطیه که هر یک کیلومترش معادل هزار کیلومتر در شرایط عادیه.
ارش
۱۹ خرداد ۱۳۹۵سلام دوستای گلم لطف میکنین راهنمایی کنین چطوری باید. با موتور توربو. رفتار. بشه ممنونم 528 دارم از نماینگی فاصله زیادی دارم هر. ۱۰۰۰ ۱ لیتر. روغن کم میکنه الان اگه خدایی کسی هست راهنماییم کنه ممنون ۲۰۱۴ هست
محمد
۱۹ خرداد ۱۳۹۵من تخصص و تجربه ای تو bmw ندارم
ولی 1 کی از دلایل اصلی و اولیه کم کردن روغن ، نوع روغن و ویسکوزیته مناسب ، و کیفیت روغن ) هست
از روغن قلابی به اسم برند و ویسکوزیته نامناسب تا فصل و اب و هوا ودور بالا و…
روغن و ویسکوزیته و تایم تعویض استاندارد استفاده میکنید؟
اگه میخاین تخصصی روش بحث کنید تو انجمن tuningtalk.com مشکلتون پیگیری کنید
موفق باشید
صادق
۲۰ خرداد ۱۳۹۵درود آقا آرش
مراقبت از توربو بسیار مهم و در عین حال خیلی سخت نیست
شما در وهله ی اول باید روغن کاری رو مد نظر داشته باشی، این قضیه خیلی مهمه
نکته ی بعدی که خیلی ها ازش بی اطلاع هستن و بیشتر مشکلات از اونجا نشئات میگیره اینه که شما باید وقتی که سوار ماشین میشید، اولش با دور پایین حرکت کنید و مبادا به موتور و توربو فشار بیارید، چون توربو باید مدتی از کارکردش بگذره تا خوب روغن کاری بشه
همینطور اگه مدت زیادی رو رانندگی کردی و به مقصد رسیدی، هم باید دو سه دقیقه ای ماشین سلو کار کنه و بعد اونو خاموش کنی
تعوبض به موقع فیلتر هوا هم توی طول عمر توربو موثره
و مورد آخر اینکه باید از بنزین با اکتان بالا استفاده کنی، چون اگه موتور ناک بشه، به توربو هم آسیب میرسه
امیدوارم برات مفید باشه
ارادت
حسين
۲۰ خرداد ۱۳۹۵درود.
1- قبل از حرکت لازمه که موتور حداقل 1 دقیقه سلو کار کنه تا روغن گرم بشه و توربو به خوبی روغن کاری بشه
2- بعد از توقف هم 1 دقیقه سلو کار کنه تا روغنی که داخل سیستم توربو هست خارج بشه.
3- تا زمانی که موتور به دمای کاری مناسب نرسیده، از فشار اوردن بهش پرهیز بشه
4- عدد اکتان بنزین مصرفی رو طبق دستور سازنده تنظیم کنید. بنزین سوپر یا حتی گاهاً بنزین سوپر همراه با مکمل (برای بعضی ماشینا) نیازه.
5- حتما حتما از فیلتر هوا و فیلتر روغنی که سازنده پیشنهاد داده استفاده بشه.
6- سرویس های دوره ای رو خیلی جدی بگیرید
اینها رو نه فقط برای ب ام و، بلکه برای هر ماشین توربوی دیگه ای رعایت کنید.
7- فقط برای ب ام و: از رانندگی لذت ببرید.
سایت خاصی برای این موضوع نیست. فقط به صورت پراکنده توی سایتهای مختلف مطلب هست. افزودنی (additive) هم اگر توی دفترچه راهنما گفته نریزین، پس نریزین. البته سعی کنید از روغنی که خودش گفته استفاده کنید.
ارش
۱۹ خرداد ۱۳۹۵اگه سایتی جایی هست من برم مطالعه کنم ممنون میشم
ارش
۲۰ خرداد ۱۳۹۵ممنون داداش صادق و. محمد که راهنمایی کردین حتما خیلی خیلی ممنون من از لیکومولی ۵-۴۰ استفاده میکنم البته شرکت میگه ادنول ۵-۴۰ ولی من دیدم دوستان میگن تقلبی من هم لیکومولی مریزم اکتان سوناکس میزنم و. دیگه میخواستم اگه اطلاع دارین بدونم oill additive خوب یا فشار میاره به موتور. چون تو. Hands book گفته نریزین ممنون از راهنمایی دوستان
sajjad
۲۰ خرداد ۱۳۹۵یه پراید 88 داریم، بعد 4 سال جلوبندی عوض کردیم.
حالا دوباره با 200 تومن خرج مث روز اول شد. واقعا کیفیت بالایی داره
مجید
۲۰ خرداد ۱۳۹۵ما مالک یک پژو 405 مدل 83انژکتور سری اول فرانسوی بودیم به مدت 5 سال تو دو دوره با کارکرد 200 هزار تا عالی و مثال زدنی بود هم فنی هم جلوبندی و هم کارایی توجه داشته باشید که این ماشین 5 دست چرخید و 60% هم تو جاده های خاکی و حتی جنگی بود و تنها عیبی ک داشت کیفیت پایین رنگ بود که سال سوم(ما سال اول مالک بودیم و 4 سال آخر ولی مالکای بعدی هم اشنا بودن) رنگ پریدگی پیدا کرد البته منظورم روغن روی رنگ بود و نه خود رنگ اما آخ نگفت الان یه 206 تیپ 5 دارم و با اینکه 10 ماه از گارانتی گذشته ولی 9 بار رفتم نمایندگی برای ساده ترین چیزها مٍثل دستگیره صندلی که به خاطر بی کیفیتی 2 بار شکست درصورتی که تعلیق و نرمی صندلی ماشین قبلی هنوز هم مثل روز اوله تازه مصافت روزمره من فط 9 کیلومتر اونم توی شهر !!!!!در مورد این پست هم باید بگم اگه BMWکیفیت نداشت مالک اینقدر ازش راضی نبود نگهش نمیداشت اونم تو کشوری مثل آلمان!!!!اون عزیزانی که درمورد استهلاک میگن باید بگم یکی از همکارای پدرم BMW 530i مدل 2005 گرفت و چون تو شرکت نفت بود و مدام میرفت جنوب 300هزار تا ماشینش تو 9 سال کار کرد ولی تو این شراط آخ نگفت چون خودش تحصیلکرده آلمان بود و با کمپانی مادر در رتباط بود و روش استفاده رو میدونست فقط مصرفیجات رو عوض میکردو حتی یه بارهم ماشینش جوش نیاورد بنابرین درست قضاوت کنید