از بامو M4 CSL تنها ۱۰۰۰ دستگاه تولید میشود و بنابراین خودروی بسیار کمیابی است اما خوشبختانه، مردان مجلهٔ اسپرت اتو یک دستگاه از آن را گیر آورده و راهی پیست هوکنهایم شدهاند تا این باواریایی تولید محدود و وحشی را در برابر یک خودروی اسپرت آلمانی دیگر یعنی پورشه ۹۱۱ GT3 قرار دهند. هم M4 و هم ۹۱۱ هردو خودروهای بسیار قدرتمند و توانمندی هستند اما کدامیک از آنها زیر دست یک رانندهٔ آزمایشی در یک پیست با شرایط یکسان سریعتر خواهد بود؟
M4 CSL از همان پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربوی آشنای بامو استفاده میکند اما در اینجا، با افزایش بوست توربوها از ۲۴.۷ به ۳۰.۵ psi، قدرت موتور به ۵۵۰ اسب بخار افزایش پیدا کرده اما گشتاور تغییری نداشته و همچنان مثل M4 کامپتیشن ۶۵۰ نیوتن متر است. هرچند این اعداد قابلتوجه هستند اما یک آزمایش داینو اخیراً نشان داده است که کوپهٔ بامو ممکن است حتی از این هم قویتر باشد. درهرحال، از سوی دیگر، ۹۱۱ GT3 با پیشرانهٔ ۴ لیتری شش سیلندر تخت تنفس طبیعی که ۵۱۰ اسب بخار قدرت و ۴۷۰ نیوتن متر گشتاور دارد، از رقیب باواریایی ضعیفتر است.
بااینحال، علیرغم رژیم غذایی M4 CSL برای کاهش وزن، هنوز هم با ۱۶۲۵ کیلوگرم وزن به میزان قابلتوجهی از پورشه با ۱۴۳۵ کیلوگرم سنگینتر است. البته فراتر از این اعداد، در مقایسههای پیست فاکتورهای زیادی مثل سیستم تعلیق، تنظیم شاسی، عملکرد گیربکس و… هم بسیار اهمیت دارند که باید موردتوجه قرار گیرند. همچنین مهارت راننده هم مهم است اما در اینجا پشت هردو خودرو کریستین گبهارت مینشیند. وی پیست ۴.۶ کیلومتری هوکنهایم را با بامو ظرف ۱ دقیقه و ۵۰.۱ ثانیه طی میکند اما پورشه سریعتر است و پس از ۱ یک دقیقه و ۴۷.۸ ثانیه به خط پایان میرسد.
مشخصات فنی
۹۱۱ GT3 | بامو M4 CSL | |
پیشرانه | ۴ لیتری H6 | ۳ لیتری I6 توئین توربو |
قدرت | ۵۱۰ اسب بخار | ۵۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۴۷۰ نیوتن متر | ۶۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب | عقب |
وزن | ۱۴۳۵ کیلوگرم | ۱۶۲۵ کیلوگرم |
قیمت | ۱۶۲,۴۵۰ دلار | ۱۴۰,۸۹۵ دلار |
gholii
۱۶ آبان ۱۴۰۱خدا شاهده اگر بیمر از جعبه دنده دوکلاچه استفاده می نمود الان پورش رو نموده بود.
KF
۱۶ آبان ۱۴۰۱خدا شاهده خوب بود ولی ن اینقدر هم الکی نیست
سه ثانیه کم نیست اونم تو تایم دو دقیقهای
Amin
۱۷ آبان ۱۴۰۱این تفاوت تایم بیشتر از وزن میاد …. مشخصه ۲۰۰ کیلوگرم وزن بیشتر چه قدر پیچیدن ماشین رو سخت میکنه ، از طرفی حدود ۴۰ اسب بخار قدرت بیشتر در اختیار m4csl هست که باز هم کافی نیست ، ۲.۳ ثانیه اختلاف زمان وجود داره …اما اختلاف عجیب غریبی نیست ، بیمر یک کوپه ی بزرگ هست ….اختلاف سایز هج کاملا مشخص هست از تصویر و
همینطور اختلاف وزن ، از طرفی آیرودینامیکی که مطمئنا دانفورس کمتری داره ، حتی سیستم تعلیق بیمر نرم تر هست و این پیچیدن رو توی پیچ های سرعت بالا سخت تر میکنه ، در مجموع این ۲.۳ ثانیه تایم کاملا قابل توضیح هست و اینطور نیست بگیم پورشه فن خاصی توی اسینش داشته که بیمر ازش بی بهره مونده ، بلکه این تفاوت تایم از یه سری پارامتر ها و ابعادی میاد که باعث ممانعت برای بیمر شده
KF
۱۷ آبان ۱۴۰۱هر دوتاشون مشتری های خاص خودشو دارن اگه صدم ثانیه تو پیست براتون مهمه بهتره برید سمت Gt3
امیرحسین
۱۶ آبان ۱۴۰۱تابلو بود پورشه می بره
Powered by 2jz
۱۶ آبان ۱۴۰۱من فیلم یه خریدار دیدم که رفته بود کوروت z06 سفارش بده مبلغ نهایی شد ۱۸۴ هزار دلار 😯
ولی باز هم به نظرم از هر دوی این ها بهتره چون موتور ۸ سیلندر داره که تنفس طبیعی هم هست
سامان اذری
۱۶ آبان ۱۴۰۱همه المانی ها یه طرف پورش یه طرف مخصوصا اگه ۹۱۱ باشه ♥️☺️
فقط انگلستان
۱۶ آبان ۱۴۰۱درود فراوان
آره واقعا پورشه۹۱۱ رو باید از نزدیک دید تا به زیبایی و سطح بالا بودنش پی ببری من قبل از دیدنش همیشه فکر میکردم مازراتی گرن توریسمو ازش قشنگ تره ولی وقتی از نزدیک دیدمش تازه فهمیدم زیبایی واقعی یعنی چی
به خصوص porsche 911 speedster 2019 زرد رنگ یکی از زیباترین خودروهای جهان.
سامان اذری
۱۷ آبان ۱۴۰۱مازراتی دو تا مشکل اساسی داره همیشه
یکی استهلاک بسیار بالا
در حدی که الان مازراتی گیبلی مدل ۲۰۱۵ رو تو سایت موتورز دات یو کی
گذاشتن ۱۶-۱۷ هزار پوند
و خریدار هم ندارع چون یکیش رو نشون کرده بودم یک ساله تو اگهی هست هیشکی نرفته سراغش
دومی هم داشبورد خیلی ساده ماشین هست
که اصلا خوشگل نیست
Ferrari 🇮🇹
۱۶ آبان ۱۴۰۱دقیقا
❤BMW❤
۱۶ آبان ۱۴۰۱نه
MILADZM
۱۶ آبان ۱۴۰۱توی یه پیست 4.6 کیلومتری اختلاف زمان 2.3 ثانیه ای اصلا کم نیست
من اگه انقد پول داشتم و میخواستم که پیست ها رو درو کنم قطعا میرفتم سراغ کوروت Z06 یا ماستگ شلبی جی تی 500 همراه با TRACK PACKAGE و البته رینگ های فیبرکربنی سفارش میدادم
ماستنگ شلبی GT500 هم سیستم تعلیق مگنه راید داره و اگه از این بیمر توی پیست سریع تر نباشه کند تر هم نیست .
d1123
۱۸ آبان ۱۴۰۱باید بدونی که شلبی و همین پیست زمان 1:54 ثبت کرده.
آخه بقول خودتون،”توی یه پیست ۴.۶ کیلومتری اختلاف زمان ۲.۳ ثانیه ای اصلا کم نیست”.
Just toyota
۱۶ آبان ۱۴۰۱ب ام و خیلی جذابه ولی ۹۱۱ افسانه هست و همواره سنگ محک و معیار سنجش خودرو های اسپرت بوده
Just toyota
۱۶ آبان ۱۴۰۱این نسل جدید gt3 معمولی به حدی سریع شده که تو پیست ها همواره رکوردی نزدیک به غول هایی مثل مکلارن ۷۶۵ یا فراری ۴۸۸ پیستا میزنه ، gt3rs هم چند وقت پیش رونمایی شد و تونست رکورد سریع ترین خودرو تنفس طبیعی نورنبرگ رو بشکنه و بعد از مرسدس gt black series به دومین خودرو سریع تاریخ نورنبرگ تبدیل بشه ، حالا فکرشو بکنید gt2 rs هم قراره از راه برسه 😍😍 ، نه تنها رکورد نورنبرگ رو میشکنه بلکه تو خط مستقیم هم میتونه پا به پای هایپرکار ها پیش بره
مازیار
۱۶ آبان ۱۴۰۱اختلاف 30 ثانیه ای نوربرگ رینگ اینجا به 2.3 ثانیه رسید
چطوره رامین؟
Porsche 911
۱۶ آبان ۱۴۰۱مازیار جان
مسافت دو پیست رو هم مقایسه کن
نوربرگ رینگ چندین برابر بزرگتر از هاکنهایم هست
مازیار
۱۶ آبان ۱۴۰۱دیگه اونقدر متوجه هستم پورشه عزیز😅
البته نوربرگ رینگ کمتر از پنج برابر اینه و اختلاف بیشتر از ده برابر اما اینها ملاک نیست چون بجز نسبت طول مسافت هیچ شباهتی بین هیچ دو پیستی وجود نداره
من میخواستم ضمن یه شوخی با رامین😉 یادآوری کرده باشم که عملکرد پیست این مدل قابل قبوله
البته در قیاس با هر چی بجز پورشه
R@min
۱۶ آبان ۱۴۰۱نه قابل قبول نیست.
مازیار
۱۶ آبان ۱۴۰۱خوب معیار شما دقیقا چیه رامین؟
بزار واضح بپرسم چون وقت برای تبادل کامنت نیست
به لیست جلوت هست از صد رتبه در فلان پیست
مثلا ماشین X تو رتبه 40
چه معیاری در نظر داری که ارزیابی کنی این رتبه برای این ماشین خوبه یا خوب نیست؟
R@min
۱۶ آبان ۱۴۰۱فکر کنم تو این یه سال بیشتر از همه راجب این ماشین کامنت گذاشتم و همون روز اولم ضعف هاشو گفتم و دیگه همه دیدن و به این نتیجه رسیدن که نسبت به قیمت هیچ ارزشی نداره حتی مجلات و جارچی های یوتیوب هم نتونستن جلوی نظر منفی خودشونو راجبش بگیرن.
معیار فنی در هر کلاس متفاوته و راجب این ماشین فقط عملکرد پیسته چون باید ۴۰ هزار دلار فاصله قیمتی رو نسبت به نمونه کامپتیشن توجیح کنه که نکرد. اگر این ماشین ۲۵ یا ۳۰ هزار دلار ارزون تر بود که باید هم میبود مطمئنا انقدر نقد منفی نمی خورد نه صرفا از جانب من، منظورم بازخورد بین اهل فن و با تجربه های در سطح جهانی هست.
مازیار
۱۶ آبان ۱۴۰۱منم از اولش فقط راجع به عملکرد پیست حرف زدم و اصلا کاری ندارم که این قیمت می ارزه یا نه
و جوابم رو ندادی شاید منظورم رو خوب نرسوندم
بزار از خودم مثال بزنم
به نظر من اگه مثلا 20 رتبه بعدی مدل X رو توی جدول بررسی کنیم و ببینیم که بیشترشون از X هم گرونتر هستن هم قوی تر اونوقت میشه گفت که X تایم خوبی ثبت کرده یعنی به زبان ساده از مدلهای قویتر و گرونتر از خودش سریعتر بوده چیزی که در مورد M4CSL اتفاق افتاده هم تو جدول نوربرگ رینگ هم هوکنهایم
چهار پنج ثانیه سریعتر از R8 و GT500 اختلاف کمی نیست
R@min
۱۷ آبان ۱۴۰۱تایمی که یه راننده ناشناس با اون دوتا زده معیار نیست و ویدیوشون هم هست برو ببین و با اینا مقایسه کن تا تفاوت عملکرد راننده هارو ببینی و اون شلبی هم حتی مدل پایه بود بدون آپشن ۲۰ هزاردلاری مخصوص پیستش که البته همونم رانندش از پس ماشین برنیومد و راجب آیودی موتور عقب هم حرف نزنیم بهتره. حالا اصرار داری بگی این ماشین چیز خاصیه نه چیز خاصی نیست.
مازیار
۱۷ آبان ۱۴۰۱نه رامین جان
از قضا در مورد شلبی اشاره شد که با رانندگی راننده باتجربه اوو سنر تو آرشیو همین پدال موجوده
و درمورد بقیه هم ناشناس خوندن همه راننده ها در برابر راننده M4 خیلی جالب نیست
اما مهمتر از اینها آخرش جواب سوالم رو درباره معیارت برای ارزیابی تایم یه اتومبیل در پیست رو ندادی
شاید تو بحث بعدی✋
R@min
۱۷ آبان ۱۴۰۱…برو رکوردهای این پیست رو ببین گبهارت تایم 1.45 با gt3 داره. اینکه چرا دو ثانیه ماشینو کند می رونه جای بحثه و خیلی ماشین های دیگه که تایم های بسیار ضعیفی دارن در صورتی که از تایم های محصولات رده بالاتر بسیار پیشرفته ترن. به جز گبهارت که راننده تست مجله اسپرت اتو هست بقیه ناشناسن و سطح پایین، حداقل یه شناختی نسبت بهشون پیدا کن بعد معیار حرفت قرار بده. حتی کلیپ شلبی هم رو ندیدی و برو ببین که این راننده با تجربه موقع خروج از پیچ هرزگردی می کنه و در حد اون ماشین نبود.
راجب سوالت هم معیار عمومی نسبت امکانات نصب شده به قیمت هست. یه مک لارن یا پورشه با x قیمت امکاناتی رو میده که رو کاغذ براورد میشه در پیست n دقیقه تایم می زنه اگر نتونه یعنی شکست.
مازیار
۱۷ آبان ۱۴۰۱باشه لازم نیست عصبی بشی
الان چند ساله که شانس ماشینهای امریکایی راننده ناشی درگ و راننده ناشناس پیست هست
نمیدونم چطور اما همیشه این گل یا پوچ به ضرر امریکایی تمومه (یکی همین امروز منتشر شد)
بازم صبر میکنیم
سوالم رو هم پس میگیرم رفیق
یه جدول حالا ماشین نه هر جدول کوفتی دیگه وقتی یه عضو بهش اضافه میشه نگاه میکنن نسبت به بالا و پایینش چه مشخصاتی داره و چه نتیجه ای گرفته دیگه بقول خودت انقدر صغری کبری چیدن واسه چیه
Amin
۱۷ آبان ۱۴۰۱فقط هم مسافت نیست ، هر ماشین یه نقطه قوت داره ، و نقطه قوت ها پورشه توی نوربرگ نسبت به هوکنهایم بیشتره
به نوع پیچ ها و ترمز گیری ها و طول مسیر مستقیم و همینطور مسافت برمیگرده ….ولی اینکه فقط بگیم مسافت درست نیست ، مثلا مرسدس w11 توی پیست کاتالونیا از w10 کند تره ، حدود یک دهم ثانیه ، توی یه پیست کوچیک ، اما توی اسپا ، w11 از w10 سریع تره ، اونم توی یه پیست نسبتا بزرگ ، البته مبنی دور q2 سال ۲۰۱۹ هست ،چون q3 بارون اومد ، و اگر بارون نمیومد فراری sf71h الان رکورد دار پیست اسپا بود ، تایم q2 اش با اون هوای سرد فقط ۲ دهم از w11 کند تره ، توی q3 میتونستن نیم ثانیه تایم رو بهتر کنن اگر بارون نبود ، چه بسی بیشتر
Amin
۱۷ آبان ۱۴۰۱از طرفی نمیشه از تاثیر مسافت صرف نظر کرد ، یه مسئله ی بسیار ساده رو مدل سازی میکنیم
فرض کنید که دو خودرو ی a و b در زمان t0 با بردار مکان یکسانی دارن ، برای ساده تر شدن ، فرض میکن محرک های توی محور x حرکت میکنن و بردار مکان همون مولفه ی برداری x هست ، اهمیتی نداره که a و b با چه سرعتی نسبت به هم حرکت میکنن و یا x0 اشون کجا بوده ، چیزی که مهم هست ، نقطه ی ای هست که این دو از نظر مکانی در یک مکان قرار میگیرن و اون لحظه رو همونطور که گفتم t0 میگیم ، اگر نقطه ی ترمز گیری از نظر زمانی با t نام گزاری کنیم ، در بازه ی t0_t هر ماشین یه سرعت متوسط داره و زمانی رو که خودروی b که سریع تر از خودروی a هست در این کفی به دست میاره ، برابر هست با (x2_x1)(vb_va) تقسیم بر va.vb
که va و vb سرعت متوسط دو متحرک در بازه ی [t0_t] هست ،و x1 نقطه ی هم مکانی و x2 نقطهی ترمز گیری محسوب میشه ، و همونطور که مشخصه ، زمان جا به جا شده بین این دو خودرو به مسافت بستگی داره
البته اگر فرض کنیم در طول بازه ی زمانی t0_t هر خودرو فقط از یه ضریب دنده استفاده میکنه ، میتونیم حرکت رو تقریبا شتاب ثابت فرض کنیم و سرعت متوسط رو از یک دوم مجموع سرعت محرک ها در t0 و t حساب کنیم که داده های مسئله کامل بشه ، هرچند در صورتی که نخوایم این کار رو کنیم ، سرعت متوسط رو در طول مسیر از طریق انتگرال گیری از تابع x(t) و ضرب در یک بروی t-t0 حساب میکنیم برای هر محرک گه خیلی دقیق تره
توی پیچ ها هم مسافت به همین اندازه اهمیت داره ، ولی در مجموع مسافت فقط یک مارامتر هست و همه چیز باید برسی بشه
یه اصلاحیه هم بدم برای مثال بالا ، که سال ۲۰۱۸ مد نظرم بود نه ۲۰۱۹
blackwing
۱۶ آبان ۱۴۰۱تو مقایسه M4 CSL با کیمن GT4 من به بیامو رای دادم
اما ۹۱۱ GT3 توی یه لیگ دیگهای بازی میکنه و شوخی نداره، قطعاً ۹۱۱ 👍🏼👍🏼
Chromstone3
۱۶ آبان ۱۴۰۱پورشه یعنی سرعت ، چابکی و سبکی
بی ام و هم یعنی قدرت و وحشی گری
در کل پورشه ۹۱۱ GT3 واقعا خودروی زیباتر و و سریع تر و دوست داشتنی تری هست ولی ظاهر بی ام و M4csl خشن تره و وحشی گری و طغیان تمام خودرو های بی ام و رو تداعی می کنه که به نوع خودش جذابه .
انتخاب من : پورشه ۹۱۱ GT3 🙂🥰
Khosrow
۱۶ آبان ۱۴۰۱مرسدس یک طرف / همه دنیا اون یکی طرف ..
❤BMW❤
۱۶ آبان ۱۴۰۱عمو خسرو ، مرسدس چیش خوبه ؟
به غیر از آفرود یونیماگ و فرمول یک ، چی داره ؟ ها؟
Porsche 911
۱۶ آبان ۱۴۰۱پورشه با اینکه حدود ۲۰ هزارتا گرونتره ولی ارزش خرید خیلی بیشتری داره
پرستیژ داشتن یه پورشه اونم از نوع ۹۱۱
که تازه اونم نسخه ای هست که توسط اکثر مجلات و افراد تحسین شده بیشتر از M4 CSL هست
نمیدونم که چرا روی پرفورمنس این ماشین اونطور که باید کار نکردن
ارزش داره و قطعا در آینده به دلیل یدک کشیدن اسم CSL قیمتش افزایش خواهد داشت
ولی خب مشخصا نمیتونه در حد GT3 سریع باشه
سهیل
۱۶ آبان ۱۴۰۱بی ام و انتخاب عاقلانه تری هست
محمدهادی
۱۶ آبان ۱۴۰۱تنها دوثانیه اختلاف با بهترین ماشین اسپرت جهان
که اقلا ۳۰هزارتا گرونتر هم هست
من M4 Csl روتحسین میکنم
حقیقتا شکارچی قابلیه درست مثل اجدادش
لیاقتش حضور در همینجاست،پیست های تراز اول جهان
محمدهادی
۱۶ آبان ۱۴۰۱اصن این یارو گبهارت رو آدم رانندگیشو میبینه عششق میکنه
چقد خوب تمام جون و توان ماشینو بکار میگیره
ناله های ماشینو حسابی رو آسفالت درمیاره
دمشششگرم
R
۱۷ آبان ۱۴۰۱اتفاقا گبهارت حرفه ای نیست همیشه دو سه ثانیه کند تر از راننده های خود شرکت ها تایم میزنه برو لیست تایماشو نگا کن افتضاحه
مازیار
۱۶ آبان ۱۴۰۱این ماشین تو این پیست از R8 از C8 از M5 CS از GT500 از AMG GT R و از خیلی شاخهای دیگه مثل همینا سریعتره
این ماشین در حد خودش واقعا خوب ظاهر شده اما نمی دونم چرا انتظارات ازش زیادتر از حده؟
akrh78
۱۶ آبان ۱۴۰۱به نظر من هم m4 csl ماشین بلاتکلیفی هست میخواستن ماشین رو برا جاده بسازن ولی به گفته کارشناسا برا جاده زیادی سفته و تو پیست درخشان تره.
ولی بی ام و به گفته خودشون میخواستن مسیر سبکی رو پیش برن نه پیست به عبارتی دنباله رو m4 gts نسل قبل نبودن ولی چیزی که از آب در اومده زیادی خشک و سنگینه و همه از اضافه وزنش میگن
پس بهتر بود صندلی های عقب رو حذف میکردن و رول کیج میزاشتن اونوقت همه تحسینش میکردن قیمتشم زیاد نبود
البته این قیمت بخاطر ارزش اسم سی اس ال هست و اینکه قبلا فقط دوبار دیگه استفاده شده بوده
faster
۱۷ آبان ۱۴۰۱توی سایت fastestlaps تایم پورشه 1.45.8 زده .