آلفا رومئوبی ام و

نبرد چندجانبهٔ آلفارومئو جولیا GTAm با بی ام و M3 کامپتیشن

در دههٔ ۸۰ میلادی شاهد ساخت تعدادی از نمادین‌ترین خودروهای مسابقه‌ای تورینگ و نسخه‌های جاده‌ای آن‌ها در اروپا بودیم. نسل اول ب‌ام‌و M3، مرسدس بنز 190E 2.3-16 و فورد سی‌یرا RS500 کاسورث مشهورترین این خودروها هستند اما دراین‌بین خودروی دیگری هم وجود داشت که کمتر موردتوجه قرار گرفته است. این ماشین آلفارومئو ۷۵ توربو اوولوزیونه بود که برای جاودانه کردن نام خود در مسابقات تورینگ در اواخر دههٔ ۸۰ پتانسیل زیادی داشت اما متأسفانه این اتفاق رخ نداد زیرا ب‌ام‌و و مرسدس بنز این ایتالیایی جذاب را چه از لحاظ محبوبیت و چه موفقیت تحت‌الشعاع قرار داده بودند.

بااین‌حال، نسخهٔ V6 آلفارومئو ۷۵ همچنان می‌توانست نسخهٔ جاده‌ای ب‌ام‌و M3 نسل E30 را بترساند اما درحالی‌که طی دهه‌های بعد M3 به سدانی تبدیل شد که سوپرکارها را آزار می‌داد، آلفارومئو از این بخش عقب‌نشینی کرد و چندین دهه طول کشید تا دوباره به آن بازگردد؛ اما می‌توان گفت که این انتظار طولانی ارزشش را داشته است زیرا نتیجهٔ آن جولیا GTAm بود. میگوییم بود چون این نسخه‌ای تولید محدود است که تمام نمونه‌های آن فروخته شده‌اند. درهرحال، مردان کارواو این سوپرسدان بی‌نظیر ایتالیایی را در برابر اصلی‌ترین رقیب خود یعنی ب‌ام‌و M3 کامپتیشن قرار داده و رقابت چندجانبه‌ای را بین این رقبای دیرینه ترتیب داده‌اند.

برخلاف ویدئوهای معمول کارواو، این فقط یک مسابقهٔ درگ در خط مستقیم نیست و ماشین‌ها در پیست و لپ تایم باهم رقابت می‌کنند. ما نمی‌گوییم کدام خودرو سریع‌تر است تا خودتان ویدئو را تماشا کنید اما پیش از آن، نگاهی به مشخصات فنی خودروها می‌اندازیم تا شاید بتوانید برنده را حدس بزنید. بیایید با M3 کهنه‌کار آغاز کنیم. غیر از طراحی جنجالی نمای جلو، نسل جدید این ماشین خودرویی فوق‌العاده است. موتور ۳ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربوی M3 در نسخهٔ کامپتیشن ۵۱۰ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که این نیرو در نمونهٔ حاضر در این رقابت صرفاً به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود اما ب‌ام‌و نسخهٔ چهارچرخ محرک M3 را هم ارائه کرده است.

آلفارومئو جولیا GTAm از لحاظ قدرت کمی بر رقیب باواریایی برتری دارد. این خودرو هم مثل ب‌ام‌و از پیشرانهٔ شش سیلندر توئین توربو استفاده می‌کند اما شباهت‌های آن‌ها در همین‌جا به پایان می‌رسد زیرا پیشرانهٔ آلفا از نوع ۲.۹ لیتری V6 توئین توربو است که ۵۴۰ اسب بخار قدرت و ۶۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند؛ بنابراین، درحالی‌که جولیا قدرت بیشتری دارد، M3 در گشتاور برتری دارد. همچنین سدان آلفارومئو وزن کمتری هم دارد زیرا به‌طور خاص برای پیست طراحی شده و حتی صندلی‌های عقب آن‌هم حذف شده است. با توجه به این اعداد و ارقام، باید شاهد رقابت نزدیکی بین این دو سدان اسپرت سبزرنگ باشیم که می‌توانید آن‌را در ویدئوی زیر تماشا کنید.

مشخصات فنی

ب‌ام‌و M3 کامپتیشن

آلفارومئو جولیا GTAm

پیشرانه ۳.۰ لیتری I6 توئین توربو ۲.۹ لیتری V6 توئین توربو
قدرت ۵۱۰ اسب بخار ۵۴۰ اسب بخار
گشتاور ۶۵۰ نیوتن متر ۶۰۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب عقب
وزن ۱۷۳۰ کیلوگرم ۱۵۲۰ کیلوگرم
قیمت ۷۵ هزار پوند ۱۵۰ هزار پوند

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. hssn

    ۱۴ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (491 ديدگاه)

    ویدیوی متفاوتی بود و خب مفید جذاب
    بشخصه M3 رو انتخاب میکنم چون بحث قیمت کاربردیتر بودن توی استفاده روزانه واسم مهمتره

    موافقم 24
    مخالفم 4
    1. جناب ایکس

      ۱۴ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (1467 ديدگاه)

      من حاضرم ۲‌ برابر پول بدم ولی حداقل ماشینم دماغ خوکی نباشه🐽

      موافقم 25
      مخالفم 39
      1. Northrop/McDonnell Douglas YF-23

        ۱۴ دی ۱۴۰۰
        سوابق: (1090 ديدگاه)

        اگه بحث قیمت هست برو با 130 هزار پوند پورشه پانامرا توربو s بخر با شتاب بهتر
        اونم نه با 140 هزار پوند مرسدس AMG GT 63 s e performance
        طراحی خوب می خوای RS7 با ۵۰ هزار پوند کمتر در خدمت شما
        اون هم نه M5 CS هست ۱۰ هزار پوند کمتر
        جگوار XE SV project 8 همین قیمت سریع تر هست

        موافقم 15
        مخالفم 2
        1. مجتبی

          ۱۵ دی ۱۴۰۰
          سوابق: (1231 ديدگاه)

          وکادیلاک

          موافقم 1
          مخالفم 1
  2. محمد مختاری آذر

    ۱۴ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (1000 ديدگاه)

    این سدان آلفا رمئو واقعا جذاب هستش اصلا همیشه طراحی های ابن خودذو ساز ایتالیایی محشر هستش و این موتور شش سیلندر یکی از جذاب ترین صداهای جهان رو داره البته با همه این تفاسیر نباید بی ام و را هم از یاد برد
    ولی به نظر من جولیا با رنگ قرمز خیلی زیباتره

    موافقم 15
    مخالفم 2
  3. مهردادکمال

    ۱۴ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (1981 ديدگاه)

    مشخصا الفا دو برابر بی ام و نمی ارزه من که فکر نمیکردم اختلاف تایم اونا نیم ثانیه بشه با توجه به اینکه الفا رو برای پیست تیون کرده بودن

    موافقم 11
    مخالفم 7
    1. محمد امین

      ۱۴ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (2187 ديدگاه)

      پیست خیلی خیلی کوچیکه
      و اینکه اشتباهات رانندکی زیاد بود
      آخه مت باید یه راننده ی حرفه ای رو برای تایم گیری میاورد

      موافقم 11
      مخالفم 1
    2. MAHDI

      ۱۴ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (5358 ديدگاه)

      M3 کامپتیشن و آلفارومئو جولیا GTAm چند روز پیش در مجله Motor sport magazine در پیست مگنی کورس هم زمان گیری کردن باهاشون که M3 کامپتیشن زمان 1:21.63 و جولیا GTAm زمان 1:22.13 رو ثبت کرد!!!

      درکل زمان ها نزدیک بهم هستش هرچند M3 هم نسخه پیست محور داره یعنی M3 پرفومنسParts که البته در آینده M3CS هم رونمایی میشه

      موافقم 7
      مخالفم 2
  4. رامتین

    ۱۴ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (3252 ديدگاه)

    انتخاب من هم M3 هست. البته نسخه 540 اسبی M3 هم گویا در راهه.

    موافقم 10
    مخالفم 5
  5. Northrop/McDonnell Douglas YF-23

    ۱۴ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (1090 ديدگاه)

    M3 بهتر هست
    درسته آلفا موتور خیلی خوب و پرفورمنس عالی داره ولی M3 کاربردی تر هست کابین راحت تری داره و نصف قیمت هم هست

    موافقم 6
    مخالفم 2
  6. محمد امین

    ۱۴ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (2187 ديدگاه)

    اره واقعا طراحی های الفا رومئو با همه فرق داره د یه اصالتی خاصی داره و هنه چیز کامل و ایده آل هست و همخوانی زیادی وجود داره
    به چراغ های عقب این ماشین و طراحی رینگ هاش دقت کنید که با همه‌ی ماشین ها فرق داره

    از نظر پرفورمنس خب قطعا بهتر از bmw هست و در شرایطی حرفه ای تر اختلافشون بیشتر هم میشه، مخصوصا در پیست
    اما bmw کاربردی تر و ارزون تره
    ولی آلفا لازمه برای یه عشق ماشین
    حتی خود انزو فراری هم عاشق آلفا بود و عشق بینشون رو یه عشق انسانی خطاب می‌کرد

    موافقم 6
    مخالفم 5
  7. MAHDI

    ۱۴ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    در مقابل در پیست مگنی کورس که توسط راننده حرفه ای مجله Motor sport magazine تست شدن M3 سریع تر از آلفارومئو جولیا GTAM بود.

    موافقم 8
    مخالفم 3
    1. MAHDI

      ۱۴ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (5358 ديدگاه)

      پدال عدالت رو رعایت کن زمان گیری مگنی کورس رو هم بزار

      موافقم 7
      مخالفم 1
    2. Moein

      ۱۵ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (913 ديدگاه)

      باشه بابا
      زخم کردی خودتو

  8. 1123

    ۱۴ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (527 ديدگاه)

    اگه ماشین پیست محوری تو رنج قیمت آلفا بخوای 911 جی تی 3 یا کوروت Z06 یا کیمن جی تی 4 آر اس گزینه هایی به مراتب بهتر هستن
    اگه یه سدان کامپکت سریع میخوای همین m3 و کادیلاک CT4 بهمراه تسلا مدل 3 و مرسدس سی کلاس بهتر هستند چون علاوه بر سرعت مناسباستفاده روزانه هم هستند
    ولی خب اگه مثل من عاشق آلفا باشی تمام نوشته های بالا در نظر بی اهمیتن.
    تو زندگیتون همین فاکتور عشق رو لحاظ کنید، احتمالا متضرر نشید

    موافقم 8
    مخالفم 4
  9. Moon

    ۱۴ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (58 ديدگاه)

    درسته که آلفا خیلی بد وزن ماشین رو کم کرده ( با حذف صندلی های عقب ) ولی خب طراحی بی ام و فاجعست !
    به خاطر علاقه ی شخصیم به الفارومئو ، جولیا رو انتخاب می کنم

    موافقم 4
    مخالفم 9
  10. iman

    ۱۴ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (171 ديدگاه)

    اگر ام ۴ کامپتیشن بود اونو انتخاب میکردم چون طراحی جلوش بهتر هست ولی این ام سه فعلا نه

    موافقم 1
    مخالفم 3
  11. mm-yarlou

    ۱۴ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (234 ديدگاه)

    پیشرانه bmw قیافه آلفا

  12. Taha Malek

    ۱۶ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (916 ديدگاه)

    مغزم صد در صد میگه بی ام و
    ولی دلم میگه آلفا برای خرید ماشین ایتالیایی بنظرم اصلا نباید معیار های عادی رو در نظر گرفت و فقط باید عاشقش بشی
    نکه بگم پرفورمنس ماشین ایتالیایی پایینه ها نه خیلی هم عالیه ولی فقط باید عاشقش بشی

  13. Mercedes Benz

    ۲۲ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (69 ديدگاه)

    این ماشین رو من خیلی دوست دارم
    BMW M3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا