در دههٔ ۸۰ میلادی شاهد ساخت تعدادی از نمادینترین خودروهای مسابقهای تورینگ و نسخههای جادهای آنها در اروپا بودیم. نسل اول بامو M3، مرسدس بنز 190E 2.3-16 و فورد سییرا RS500 کاسورث مشهورترین این خودروها هستند اما دراینبین خودروی دیگری هم وجود داشت که کمتر موردتوجه قرار گرفته است. این ماشین آلفارومئو ۷۵ توربو اوولوزیونه بود که برای جاودانه کردن نام خود در مسابقات تورینگ در اواخر دههٔ ۸۰ پتانسیل زیادی داشت اما متأسفانه این اتفاق رخ نداد زیرا بامو و مرسدس بنز این ایتالیایی جذاب را چه از لحاظ محبوبیت و چه موفقیت تحتالشعاع قرار داده بودند.
بااینحال، نسخهٔ V6 آلفارومئو ۷۵ همچنان میتوانست نسخهٔ جادهای بامو M3 نسل E30 را بترساند اما درحالیکه طی دهههای بعد M3 به سدانی تبدیل شد که سوپرکارها را آزار میداد، آلفارومئو از این بخش عقبنشینی کرد و چندین دهه طول کشید تا دوباره به آن بازگردد؛ اما میتوان گفت که این انتظار طولانی ارزشش را داشته است زیرا نتیجهٔ آن جولیا GTAm بود. میگوییم بود چون این نسخهای تولید محدود است که تمام نمونههای آن فروخته شدهاند. درهرحال، مردان کارواو این سوپرسدان بینظیر ایتالیایی را در برابر اصلیترین رقیب خود یعنی بامو M3 کامپتیشن قرار داده و رقابت چندجانبهای را بین این رقبای دیرینه ترتیب دادهاند.
برخلاف ویدئوهای معمول کارواو، این فقط یک مسابقهٔ درگ در خط مستقیم نیست و ماشینها در پیست و لپ تایم باهم رقابت میکنند. ما نمیگوییم کدام خودرو سریعتر است تا خودتان ویدئو را تماشا کنید اما پیش از آن، نگاهی به مشخصات فنی خودروها میاندازیم تا شاید بتوانید برنده را حدس بزنید. بیایید با M3 کهنهکار آغاز کنیم. غیر از طراحی جنجالی نمای جلو، نسل جدید این ماشین خودرویی فوقالعاده است. موتور ۳ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربوی M3 در نسخهٔ کامپتیشن ۵۱۰ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند که این نیرو در نمونهٔ حاضر در این رقابت صرفاً به چرخهای عقب منتقل میشود اما بامو نسخهٔ چهارچرخ محرک M3 را هم ارائه کرده است.
آلفارومئو جولیا GTAm از لحاظ قدرت کمی بر رقیب باواریایی برتری دارد. این خودرو هم مثل بامو از پیشرانهٔ شش سیلندر توئین توربو استفاده میکند اما شباهتهای آنها در همینجا به پایان میرسد زیرا پیشرانهٔ آلفا از نوع ۲.۹ لیتری V6 توئین توربو است که ۵۴۰ اسب بخار قدرت و ۶۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند؛ بنابراین، درحالیکه جولیا قدرت بیشتری دارد، M3 در گشتاور برتری دارد. همچنین سدان آلفارومئو وزن کمتری هم دارد زیرا بهطور خاص برای پیست طراحی شده و حتی صندلیهای عقب آنهم حذف شده است. با توجه به این اعداد و ارقام، باید شاهد رقابت نزدیکی بین این دو سدان اسپرت سبزرنگ باشیم که میتوانید آنرا در ویدئوی زیر تماشا کنید.
مشخصات فنی
بامو M3 کامپتیشن | آلفارومئو جولیا GTAm | |
پیشرانه | ۳.۰ لیتری I6 توئین توربو | ۲.۹ لیتری V6 توئین توربو |
قدرت | ۵۱۰ اسب بخار | ۵۴۰ اسب بخار |
گشتاور | ۶۵۰ نیوتن متر | ۶۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب | عقب |
وزن | ۱۷۳۰ کیلوگرم | ۱۵۲۰ کیلوگرم |
قیمت | ۷۵ هزار پوند | ۱۵۰ هزار پوند |
hssn
۱۴ دی ۱۴۰۰ویدیوی متفاوتی بود و خب مفید جذاب
بشخصه M3 رو انتخاب میکنم چون بحث قیمت کاربردیتر بودن توی استفاده روزانه واسم مهمتره
جناب ایکس
۱۴ دی ۱۴۰۰من حاضرم ۲ برابر پول بدم ولی حداقل ماشینم دماغ خوکی نباشه🐽
Northrop/McDonnell Douglas YF-23
۱۴ دی ۱۴۰۰اگه بحث قیمت هست برو با 130 هزار پوند پورشه پانامرا توربو s بخر با شتاب بهتر
اونم نه با 140 هزار پوند مرسدس AMG GT 63 s e performance
طراحی خوب می خوای RS7 با ۵۰ هزار پوند کمتر در خدمت شما
اون هم نه M5 CS هست ۱۰ هزار پوند کمتر
جگوار XE SV project 8 همین قیمت سریع تر هست
مجتبی
۱۵ دی ۱۴۰۰وکادیلاک
محمد مختاری آذر
۱۴ دی ۱۴۰۰این سدان آلفا رمئو واقعا جذاب هستش اصلا همیشه طراحی های ابن خودذو ساز ایتالیایی محشر هستش و این موتور شش سیلندر یکی از جذاب ترین صداهای جهان رو داره البته با همه این تفاسیر نباید بی ام و را هم از یاد برد
ولی به نظر من جولیا با رنگ قرمز خیلی زیباتره
مهردادکمال
۱۴ دی ۱۴۰۰مشخصا الفا دو برابر بی ام و نمی ارزه من که فکر نمیکردم اختلاف تایم اونا نیم ثانیه بشه با توجه به اینکه الفا رو برای پیست تیون کرده بودن
محمد امین
۱۴ دی ۱۴۰۰پیست خیلی خیلی کوچیکه
و اینکه اشتباهات رانندکی زیاد بود
آخه مت باید یه راننده ی حرفه ای رو برای تایم گیری میاورد
MAHDI
۱۴ دی ۱۴۰۰M3 کامپتیشن و آلفارومئو جولیا GTAm چند روز پیش در مجله Motor sport magazine در پیست مگنی کورس هم زمان گیری کردن باهاشون که M3 کامپتیشن زمان 1:21.63 و جولیا GTAm زمان 1:22.13 رو ثبت کرد!!!
درکل زمان ها نزدیک بهم هستش هرچند M3 هم نسخه پیست محور داره یعنی M3 پرفومنسParts که البته در آینده M3CS هم رونمایی میشه
رامتین
۱۴ دی ۱۴۰۰انتخاب من هم M3 هست. البته نسخه 540 اسبی M3 هم گویا در راهه.
Northrop/McDonnell Douglas YF-23
۱۴ دی ۱۴۰۰M3 بهتر هست
درسته آلفا موتور خیلی خوب و پرفورمنس عالی داره ولی M3 کاربردی تر هست کابین راحت تری داره و نصف قیمت هم هست
محمد امین
۱۴ دی ۱۴۰۰اره واقعا طراحی های الفا رومئو با همه فرق داره د یه اصالتی خاصی داره و هنه چیز کامل و ایده آل هست و همخوانی زیادی وجود داره
به چراغ های عقب این ماشین و طراحی رینگ هاش دقت کنید که با همهی ماشین ها فرق داره
…
از نظر پرفورمنس خب قطعا بهتر از bmw هست و در شرایطی حرفه ای تر اختلافشون بیشتر هم میشه، مخصوصا در پیست
اما bmw کاربردی تر و ارزون تره
ولی آلفا لازمه برای یه عشق ماشین
حتی خود انزو فراری هم عاشق آلفا بود و عشق بینشون رو یه عشق انسانی خطاب میکرد
MAHDI
۱۴ دی ۱۴۰۰در مقابل در پیست مگنی کورس که توسط راننده حرفه ای مجله Motor sport magazine تست شدن M3 سریع تر از آلفارومئو جولیا GTAM بود.
MAHDI
۱۴ دی ۱۴۰۰پدال عدالت رو رعایت کن زمان گیری مگنی کورس رو هم بزار
Moein
۱۵ دی ۱۴۰۰باشه بابا
زخم کردی خودتو
1123
۱۴ دی ۱۴۰۰اگه ماشین پیست محوری تو رنج قیمت آلفا بخوای 911 جی تی 3 یا کوروت Z06 یا کیمن جی تی 4 آر اس گزینه هایی به مراتب بهتر هستن
اگه یه سدان کامپکت سریع میخوای همین m3 و کادیلاک CT4 بهمراه تسلا مدل 3 و مرسدس سی کلاس بهتر هستند چون علاوه بر سرعت مناسباستفاده روزانه هم هستند
ولی خب اگه مثل من عاشق آلفا باشی تمام نوشته های بالا در نظر بی اهمیتن.
تو زندگیتون همین فاکتور عشق رو لحاظ کنید، احتمالا متضرر نشید
Moon
۱۴ دی ۱۴۰۰درسته که آلفا خیلی بد وزن ماشین رو کم کرده ( با حذف صندلی های عقب ) ولی خب طراحی بی ام و فاجعست !
به خاطر علاقه ی شخصیم به الفارومئو ، جولیا رو انتخاب می کنم
iman
۱۴ دی ۱۴۰۰اگر ام ۴ کامپتیشن بود اونو انتخاب میکردم چون طراحی جلوش بهتر هست ولی این ام سه فعلا نه
mm-yarlou
۱۴ دی ۱۴۰۰پیشرانه bmw قیافه آلفا
Taha Malek
۱۶ دی ۱۴۰۰مغزم صد در صد میگه بی ام و
ولی دلم میگه آلفا برای خرید ماشین ایتالیایی بنظرم اصلا نباید معیار های عادی رو در نظر گرفت و فقط باید عاشقش بشی
نکه بگم پرفورمنس ماشین ایتالیایی پایینه ها نه خیلی هم عالیه ولی فقط باید عاشقش بشی
Mercedes Benz
۲۲ دی ۱۴۰۰این ماشین رو من خیلی دوست دارم
BMW M3