بی ام وتجربه و آزمایش

رانندگی با آلپینا B3 تورینگ، بی ام و M3 با لباس شیک‌تر و سواری راحت‌تر

آلپینا B3 تورینگ همان سرعت و پرفورمنس ب‌ام‌و M3 تورینگ را با سواری بسیار راحت‌تر، تجمل بیشتر، احساس خاص‌تر و قیمت ارزان‌تر ارائه می‌کند.

ب‌ام‌و در نسل کنونی M3 برای اولین بار نسخهٔ تورینگ یا استیشن را ارائه کرده است. این خودرو تمام هیجان یک M3 سدان را به همراه یک صندوق بار بزرگ ۵۰۰ لیتری کاربردی ارائه می‌کند. بااین‌حال، خیلی‌ها هنوز هم نتوانسته‌اند با ظاهر بحث‌برانگیز M3 کنار بیایند. برای این افراد اما که خواهان یک استیشن بسیار سریع ولی با ظاهر معمولی سری ۳ هستند جایگزینی بنام آلپینا B3 تورینگ وجود دارد.

این خودرو از همان به‌روزرسانی‌های اخیر سری ۳ مثل نمایشگرهای جدید منحنی بزرگ‌تر بهره‌مند شده اما آلپینا در قسمت‌های دیگری هم تغییراتی ایجاد کرده است. در بین تغییرات ظاهری جزئی این ماشین، اصلاح سپر جلو جلب‌توجه می‌کند که هرچند به جذابیت ظاهری B3 افزوده اما هنوز هم در مقایسه با M3 بسیار محافظه‌کارانه به نظر می‌رسد. این استیشن آلپینا به‌صورت استاندارد با رینگ‌های ۱۹ اینچی ارائه می‌شود اما خودروی آزمایشی ما به نمونه‌های ۲۰ اینچی سفارشی مجهز بود.

B3 در داخل بسیار شبیه سری ۳ به نظر می‌رسد و فقط احساس خاص‌تری دارد. به‌عنوان‌مثال، چرم روی فرمان و صندلی‌ها نرم‌تر به نظر می‌رسد و برای صفحه آمپر دیجیتالی هم گرافیک اختصاصی با رنگ آبی سنتی آلپینا تدارک دیده شده است. همهٔ این‌ها با لوگوی آلپینا روی فرمان همراه است تا به راننده یادآوری کند داخل خودروی خاصی نشسته است. هرچند نشستن در کابین B3 به‌خودی‌خود تجربهٔ جالبی است اما ویژگی واقعاً خاص این خودرو شیوهٔ رانندگی آن است و چیزی که بیشتر به چشم می‌آید راحتی سواری است.

با نگاهی به رینگ‌های ۲۰ اینچی که با فاق کوتاه‌ترین لاستیک‌ها پوشیده شده‌اند انتظار سواری خشک و پرتکانی می‌رود اما این واقعیت ندارد و سیستم تعلیق همهٔ دست‌اندازها از برآمدگی‌های بزرگ گرفته تا چاله‌های کوچک را خیلی خوب جذب می‌کند. برای مقایسه، سواری M3 تورینگ بسیار سفت است و برای استفاده‌های روزمره خیلی نمی‌تواند مناسب باشد. این سواری راحت در حالی ارائه شده که B3 را هرگز نمی‌توان به کمبود قدرت متهم کرد.

این خودرو از همان پیشرانهٔ S58 ب‌ام‌و M3 استفاده می‌کند و نسبت به نسخهٔ قبلی B3 به سیستم مدیریت موتور جدیدی مجهز شده است. این کار قدرت را به ۴۹۵ اسب بخار رسانده که ۳۳ اسب بخار نسبت به قبل بیشتر بوده و حالا به قدرت ۵۱۰ اسب بخاری M3 کامپتیشن بسیار نزدیک شده است. بااین‌حال، گشتاور موتور آلپینا قابل‌توجه‌تر است. نسخهٔ قبلی این خودرو ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور داشت که ۵۰ نیوتن متر از M3 بیشتر بود اما حالا این رقم به ۷۳۰ نیوتن متر رسیده و اختلاف را بیشتر کرده است. همچنین حداکثر این گشتاور نیز در محدودهٔ بیشتری از دور موتور ارائه می‌شود که از ۲,۵۰۰ تا ۴,۵۰۰ rpm خواهد بود.

سرعت فوق‌العادهٔ B3 وقتی در کنار سیستم تعلیق نرم و راحت قرار می‌گیرد شگفت‌انگیزتر جلوه می‌کند. این ماشین ظرف ۳.۷ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد که فقط ۰.۱ ثانیه از M3 تورینگ کُندتر است. صدای فوق‌العاده نرم موتور شش سیلندر نیز هرچند با قدرت و کشش فوق‌العادهٔ آن تناقض دارد اما نه‌تنها کاملاً متناسب رفتار خودرو است بلکه اعتیادآور هم خواهد بود.

خوشبختانه B3 برای حفظ سرعت در پیچ‌ها هم توانایی فوق‌العاده‌ای دارد. در این خودرو در مقایسه با M340i گشتاور بیشتری به محور جلو منتقل می‌شود و به همین دلیل هرچند آلپینا به‌اندازهٔ محصولات ب‌ام‌و M بازیگوش نیست اما در عوض از تعادل و پایداری قابل‌توجهی بهره می‌برد. این ویژگی خود را در سرعت‌های بزرگراهی به‌وضوح نشان می‌دهد و B3 فوق‌العاده پایدار و چسبیده به مسیر احساس می‌شود تا جایی که نمی‌توانیم برای یک سفر طولانی با آسایش و راحتی عالی گزینه‌ای بهتر از این را پیشنهاد کنیم.

جمع‌بندی

درحالی‌که همهٔ تعریف و تمجید‌ها از M3 تورینگ درست است اما آلپینا B3 تورینگ جایگزین سریعی برای آن خودرو با توانایی‌های حتی بیشتر است. البته قطعاً استیشن آلپینا در پیست هیچ حرفی برای گفتن در برابر M3 نخواهد داشت اما از این مورد که بگذریم، B3 به همان اندازه سریع و حتی لوکس‌تر احساس می‌شود. این خودرو همچنین نسبت به همتای باواریایی خود کمیاب‌تر و خاص‌تر است. اگر همهٔ این‌ها برای خرید B3 بجای M3 کافی نباشد، ساختهٔ آلپینا با قیمت پایهٔ حدود ۶ هزار پوند کمتر مشت آخر را میزند.

مشخصات فنی

Alpina B3 Touring

پیشرانه ۳ لیتری I3 توئین توربو
قدرت ۴۹۵ اسب بخار
گشتاور ۷۳۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۳.۷ ثانیه
حداکثر سرعت ۳۰۰ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت ۱۰.۱ لیتر ترکیبی
تولید آلایندگی ۲۲۹ گرم/کیلومتر
قیمت پایه ۸۰,۷۰۰ پوند
امتیاز ۵.۰ از ۵.۰

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۴ رای
منبع
AutoExpress

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. فرهام نامداری

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (22 ديدگاه)

    اون جلوپنجره زشت حذف شده
    عالییه

    موافقم 47
    مخالفم 4
  2. دیا

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (185 ديدگاه)

    خدا وکیلی بی ام و وارد فاز تویوتا شده تویوتا وارد فاز بی ام و شده. طراحیاش خیلی ساده شده.

    موافقم 12
    مخالفم 5
  3. علی

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    مبالغه در کار نبوده الپینا واقعا همینقدر عالیه

    موافقم 19
  4. Hamidreza

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (327 ديدگاه)

    این حجم از کامل بودن منطقیه واسه بی ام و…

    موافقم 14
    مخالفم 1
  5. AMANTE

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1907 ديدگاه)

    یک ماشین خانوادگی به تمام معنا.

    موافقم 12
  6. Alireza

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (199 ديدگاه)

    نکته جالب اینجاست که m3 هم با این جلوپنجره زیباست و هم با جلوپنجره عمودی

    موافقم 15
    1. R/T

      ۳۱ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (958 ديدگاه)

      دقیقا

  7. علیx76

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (415 ديدگاه)

    این چند وقت خیلی راجع به ماشینای آلپینا خوندم، از ۳ تا ۸ و از X3 تا X7
    همگی سواری راحت‌تر، موتور نرم‌تر، قیمت کمتر و در کل کاربردی‌تر نسبت به مدل‌های M بودن.
    در کل به نظر بهترین تیونر بازاره. (نه قیافه عجیب غریب داره نه توان خیلی زیادی از موتور می‌گیره که ضریب اطمینانش کاهش پیدا کنه)

    موافقم 13
  8. *ALI*

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (321 ديدگاه)

    بازم که رنگش سبز تیره هست من که میگم این رنگ بیشتر به ماشین های الپینا با رگه های زرد رنگ میاد

  9. BMW

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1496 ديدگاه)

    یک ماشین لوکس برای مسافرت خونوادگی و همین طور دیوانه مار رانندگی کردن عشق رو زده بی ام و

  10. Ali

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (42 ديدگاه)

    M3 رنگ سربی کنار این پارک باشه کسی نگاه اینم نمیکنه خیلی سادست

    موافقم 1
    مخالفم 3
  11. Ali

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (42 ديدگاه)

    M3 رنگ سربی خیلی قشنگتره

  12. R/T

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (958 ديدگاه)

    واقعا میخوامش یه ماشن کامل

  13. خخخ

    ۱ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (248 ديدگاه)

    بازم یه اشغال از بی ام و
    همون بی ام و های قبلیه
    هیچ تغییری نکرده
    لامصب از وقتی اومده از همین جلو پنجره استفاده میکنه
    بکش بیرون دیگه

    موافقم 0
    مخالفم 17
    1. BMW

      ۱ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (1496 ديدگاه)

      استاد ما شما رو نمیشناختیم شما بلند شو برو یه قوطی حلبیش رو بساز

      موافقم 11

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا