آلپینا B7 S که در سالهای ۱۹۸۱ و ۱۹۸۲ بر اساس نسل اول بامو سری ۵ ساخته شد، به یک پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری شش سیلندر توربو مجهز بود.
سالها است که آلپینا را بهعنوان تیونر اختصاصی و معتمد بامو میشناسیم ولی سابقهٔ همکاری این دو شرکت به چندین دهه پیش بازمیگردد تا جایی که حتی نسل اول سری ۵ هم موردعنایت آلپینا قرار گرفت. یکی از کمیابترین مدلهایی که توسط آلپینا بر اساس سری ۵ نسل E12 ساخته شد مدل B7 S توربو بود که تنها ۶۰ دستگاه از آن بین نوامبر ۱۹۸۱ تا می ۱۹۸۲ به تولید رسید.
درحالیکه B7 توربوی معمولی از یک پیشرانهٔ ۳ لیتری استفاده میکرد، نسخهٔ داغتر S به موتور بزرگتر ۳.۵ لیتری با توربوشارژر KKK K27 مجهز شد. این کار به همراه دیگر تغییرات سختافزاری، خروجی این موتور شش سیلندر خطی را به ۳۳۰ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور رساند. این اعداد ممکن است با استانداردهای ۲۰۲۳ چندان چشمگیر به نظر نرسد اما برای ۴۰ سال پیش واقعاً قابلتوجه بوده است.
به لطف این نیرو، B7 S به یکی از سریعترین سدانهای دههٔ ۸۰ تبدیل شد. این خودرو برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر بر ساعت به کمتر از ۶ ثانیه زمان نیاز داشت و میتوانست به حداکثر سرعت ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. برای انتقال نیروی موتور هم آلپینا گیربکس گتراگ سری ۵ را کنار گذاشت و بجای آن از یک نمونهٔ پنج سرعتهٔ ZF استفاده کرد که برای بامو 745i توسعه پیدا کرده بود و میتوانست بهتر با قدرت بیشتر موتور هماهنگ شود.
حال آلپینا تصاویری از یک B7 S فوقالعاده تمیز و سالم منتشر کرده است. این خودرو متعلق به خود آلپینا بوده و به نظر میرسد تازه از خط تولید خارج شده است. زمانی که این خودرو به بازار آمد، ادعا میشد سریعترین سدان جهان است. این تصاویر طی مراسم رانندگی آزمایشی رسانههای خودرویی با آلپینا B5 GT منتشر شده که آخرین نسخه بر اساس نسل قبلی سری ۵ و همینطور قویترین محصول تاریخ آلپینا محسوب میشود.
فعلاً معلوم نیست که نسخهٔ آلپینا از نسل جدید سری ۵ را هم خواهیم دید یا نه زیرا بامو بهتازگی بهطور کامل آلپینا را به تملک خود درآورده و قصد دارد از این برند برای پر کردن فاصلهٔ بین گرانترین محصولات خود با مدلهای پایهٔ رولزرویس استفاده کند. این یعنی بهاحتمالزیاد، آلپینا در آینده بیشتر روی مدلهای پرچمدار بامو یعنی سری ۷ و X7 تمرکز خواهد کرد.
مجتبی .
۹ مرداد ۱۴۰۲اگه اون اتفاقات بد پیش نیومده بود شک ندارم چندتاش وارد ایران میشد.
NAVID۰۰۹۸
۹ مرداد ۱۴۰۲پرچمِ اون دوران دستِ مرسدس بود ولی این هم برای خودش بروبیایی داره بین طرفداران دو آتیشهی آلمانی !
طراحی و فضای داخلی گرم و جذابی داشته برای اون زمانها !
اما قبول کنید ، طراحیهای مرسدس گنگ بالاتری داشتند نسبت به هموطنان خود !
제네시스
۹ مرداد ۱۴۰۲ماشین مافیاها 🤣
oasis
۹ مرداد ۱۴۰۲جانم جنسیس آفرین به این شجاعت بین این همه فن تویوتا
نمی دونم تویوتا جز فرمان پذیری بد و چپ کردن سر پیچ چی داره
علی
۹ مرداد ۱۴۰۲گرمای هوا اثر کرده
TRD PRO
۹ مرداد ۱۴۰۲همین فشار خوردنت رو دوست دارم .
13
۹ مرداد ۱۴۰۲به تو از دور سلام
به سلیمان نبی از طرف مور سلام
BMW
۹ مرداد ۱۴۰۲من اینو میخوام فقط آیت استایل مافیایی ایش من رو کشته چقدر زیبا
مهردادکمال
۹ مرداد ۱۴۰۲با توجه به تیراژ کم(فقط۶۰عدد-که معلوم نیست چندتاشون سالم باشن) و عنوان پر طمطراق و خفن سریعترین سدان جهان و قدرت بی نظیر برای اون سالها و کلی اتفاقات خاص این مدل، فقط خدا داند چقد قیمتش باشه…
مهرداد
۹ مرداد ۱۴۰۲طراحی موتور واقعا زیباس🇩🇪🇩🇪🇩🇪
محمدهادی
۹ مرداد ۱۴۰۲یک بی ام و آلپاینای اصیل و نادر
سالم هاش بشدت میارزه
رنگ آمیزی رو ببین…
Royal Driver
۹ مرداد ۱۴۰۲آلپیناهای دهه ۸۰ و ۹۰ واقعا اثر هنری بودن. مخصوصا سری ۵ اون دوره. همیشه دقت کردید رینگای آلپینا از اون دوره تا الان این شکل و طرحش حفظ شده که واقعا عالیه.
❤BMW❤
۹ مرداد ۱۴۰۲ای جانم
روحم جلا یافت
موتور ۶ سیلندر خطی ، اسلحه مرموز بیامو اس که از ۴۰ سال پیش هم ازش استفاده میکرده توی این جواهر هم هست
JDM سابق
۱۰ مرداد ۱۴۰۲من بیمر باز نیستم ولی محصولات کلاسیک واقعا جلوه و شادابی بیشتری دارن و بی ام و هم ازین قاعده مستثنی نیست
*ALI*
۱۰ مرداد ۱۴۰۲مگه الپینا این ماشین های قدیمی رو هم داره من فکر میکردم فقط ماشین های مدل جدید داره
amir
۱۱ مرداد ۱۴۰۲یاد اون دوران بخیر من رانندگی رو با یه دونه 518 سفارشی رنگ ارتشی که در اصل واسه پدرم بود یاد گرفتم اون ماشین با سپرهای امریکایی و هندلیک معرکش مثل یه تانک ضد ضربه بود که وقتی پشت فرمونش میشستی احساس قدرت و غرور بهت دست میداد