بی ام و

آلپینا B7 S توربو، سریع‌ترین سدان دهه 80 با 330 اسب بخار قدرت

آلپینا B7 S که در سال‌های ۱۹۸۱ و ۱۹۸۲ بر اساس نسل اول ب‌ام‌و سری ۵ ساخته شد، به یک پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری شش سیلندر توربو مجهز بود.

سال‌ها است که آلپینا را به‌عنوان تیونر اختصاصی و معتمد ب‌ام‌و می‌شناسیم ولی سابقهٔ همکاری این دو شرکت به چندین دهه پیش بازمی‌گردد تا جایی که حتی نسل اول سری ۵ هم موردعنایت آلپینا قرار گرفت. یکی از کمیاب‌ترین مدل‌هایی که توسط آلپینا بر اساس سری ۵ نسل E12 ساخته شد مدل B7 S توربو بود که تنها ۶۰ دستگاه از آن بین نوامبر ۱۹۸۱ تا می ۱۹۸۲ به تولید رسید.

درحالی‌که B7 توربوی معمولی از یک پیشرانهٔ ۳ لیتری استفاده می‌کرد، نسخهٔ داغ‌تر S به موتور بزرگ‌تر ۳.۵ لیتری با توربوشارژر KKK K27 مجهز شد. این کار به همراه دیگر تغییرات سخت‌افزاری، خروجی این موتور شش سیلندر خطی را به ۳۳۰ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور رساند. این اعداد ممکن است با استانداردهای ۲۰۲۳ چندان چشمگیر به نظر نرسد اما برای ۴۰ سال پیش واقعاً قابل‌توجه بوده است.

به لطف این نیرو، B7 S به یکی از سریع‌ترین سدان‌های دههٔ ۸۰ تبدیل شد. این خودرو برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر بر ساعت به کمتر از ۶ ثانیه زمان نیاز داشت و می‌توانست به حداکثر سرعت ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. برای انتقال نیروی موتور هم آلپینا گیربکس گتراگ سری ۵ را کنار گذاشت و بجای آن از یک نمونهٔ پنج سرعتهٔ ZF استفاده کرد که برای ب‌ام‌و ۷۴۵i توسعه پیدا کرده بود و می‌توانست بهتر با قدرت بیشتر موتور هماهنگ شود.

حال آلپینا تصاویری از یک B7 S فوق‌العاده تمیز و سالم منتشر کرده است. این خودرو متعلق به خود آلپینا بوده و به نظر می‌رسد تازه از خط تولید خارج شده است. زمانی که این خودرو به بازار آمد، ادعا می‌شد سریع‌ترین سدان جهان است. این تصاویر طی مراسم رانندگی آزمایشی رسانه‌های خودرویی با آلپینا B5 GT منتشر شده که آخرین نسخه بر اساس نسل قبلی سری ۵ و همین‌طور قوی‌ترین محصول تاریخ آلپینا محسوب می‌شود.

فعلاً معلوم نیست که نسخهٔ آلپینا از نسل جدید سری ۵ را هم خواهیم دید یا نه زیرا ب‌ام‌و به‌تازگی به‌طور کامل آلپینا را به تملک خود درآورده و قصد دارد از این برند برای پر کردن فاصلهٔ بین گران‌ترین محصولات خود با مدل‌های پایهٔ رولزرویس استفاده کند. این یعنی به‌احتمال‌زیاد، آلپینا در آینده بیشتر روی مدل‌های پرچم‌دار ب‌ام‌و یعنی سری ۷ و X7 تمرکز خواهد کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۶ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. مجتبی .

    ۹ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1231 ديدگاه)

    اگه اون اتفاقات بد پیش نیومده بود شک ندارم چندتاش وارد ایران میشد.

    موافقم 70
    مخالفم 7
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۹ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (10479 ديدگاه)

      پرچمِ اون دوران دستِ مرسدس بود ولی این هم برای خودش بروبیایی داره بین طرفداران دو آتیشه‌ی آلمانی !
      طراحی و فضای داخلی گرم و جذابی داشته برای اون زمان‌ها !

      اما قبول کنید ، طراحی‌های مرسدس گنگ بالاتری داشتند نسبت به هم‌وطنان خود !

      موافقم 24
      مخالفم 9
  2. 제네시스

    ۹ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (404 ديدگاه)

    ماشین مافیاها 🤣

    موافقم 28
    مخالفم 4
    1. oasis

      ۹ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (27 ديدگاه)

      جانم جنسیس آفرین به این شجاعت بین این همه فن تویوتا
      نمی دونم تویوتا جز فرمان پذیری بد و چپ کردن سر پیچ چی داره

      موافقم 8
      مخالفم 47
      1. علی

        ۹ مرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (8 ديدگاه)

        گرمای هوا اثر کرده

        موافقم 30
        مخالفم 5
      2. TRD PRO

        ۹ مرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (3 ديدگاه)

        همین فشار خوردنت رو دوست دارم .

        موافقم 25
        مخالفم 2
  3. 13

    ۹ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (57 ديدگاه)

    به تو از دور سلام

    به سلیمان نبی از طرف مور سلام

    موافقم 18
    مخالفم 2
  4. BMW

    ۹ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1490 ديدگاه)

    من اینو میخوام فقط آیت استایل مافیایی ایش من رو کشته چقدر زیبا

    موافقم 16
    مخالفم 3
  5. مهردادکمال

    ۹ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1963 ديدگاه)

    با توجه به تیراژ کم(فقط۶٠عدد-که معلوم نیست چندتاشون سالم باشن) و عنوان پر طمطراق و خفن سریعترین سدان جهان و قدرت بی نظیر برای اون سالها و کلی اتفاقات خاص این مدل، فقط خدا داند چقد قیمتش باشه…

    موافقم 17
    مخالفم 2
  6. مهرداد

    ۹ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (45 ديدگاه)

    طراحی موتور واقعا زیباس🇩🇪🇩🇪🇩🇪

    موافقم 15
    مخالفم 2
  7. محمدهادی

    ۹ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (2390 ديدگاه)

    یک بی ام و آلپاینای اصیل و نادر
    سالم هاش بشدت میارزه
    رنگ آمیزی رو ببین…

    موافقم 9
    مخالفم 2
  8. Royal Driver

    ۹ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1293 ديدگاه)

    آلپیناهای دهه ۸۰ و ۹۰ واقعا اثر هنری بودن. مخصوصا سری ۵ اون دوره. همیشه دقت کردید رینگای آلپینا از اون دوره تا الان این شکل و طرحش حفظ شده که واقعا عالیه.

    موافقم 5
    مخالفم 2
  9. ❤BMW❤

    ۹ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    ای جانم
    روحم جلا یافت ‌
    موتور ۶ سیلندر خطی ، اسلحه مرموز بی‌ام‌و اس که از ۴۰ سال پیش هم ازش استفاده میکرده توی این جواهر هم هست

    موافقم 11
    مخالفم 3
  10. JDM سابق

    ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (697 ديدگاه)

    من بیمر باز نیستم ولی محصولات کلاسیک واقعا جلوه و شادابی بیشتری دارن و بی ام و هم ازین قاعده مستثنی نیست

  11. *ALI*

    ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (322 ديدگاه)

    مگه الپینا این ماشین های قدیمی رو هم داره من فکر میکردم فقط ماشین های مدل جدید داره

  12. amir

    ۱۱ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (8 ديدگاه)

    یاد اون دوران بخیر من رانندگی رو با یه دونه 518 سفارشی رنگ ارتشی که در اصل واسه پدرم بود یاد گرفتم اون ماشین با سپرهای امریکایی و هندلیک معرکش مثل یه تانک ضد ضربه بود که وقتی پشت فرمونش میشستی احساس قدرت و غرور بهت دست میداد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا